Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Lisää vihanneksia ja pitkää ikää

Otsikostakin voi jo päätellä, että Turpaduunarin tilasto-osasto on tuottanut kovaa dataa Alzheimerin taudin ja pitkäikäisyyden puuttuvasta linkistä.

Vaikka viralliset virkamiehet muuta vannovat, niin seniiliys ei ole vanhenemisen automaattinen lopputulos. Se että Suomi johtaa WHO:n Alzheimer-tilastoja siinä negatiivisessa mielessä ei siis johdu siitä, että syntyvyys alenee, vaan seniiliyden kasvu on ihan ravitsemusneuvonnalla ja lääkityksellä aikaansaatu tila, jolla ylläpidetään terveydenhuollon työllisyyttä.

Nyt kun Pohjois-Karjalan kansallissankari Pekka Puska on palannut eduskuntaan sote-soppaa keittämään, suotakoon kansallekin oikeita tietoja siitä mitä on tapahtunut, ettei kaikkien ole pakko elää totuudenjälkeisen valemedian kuten Helsingin Sanomien varassa.

Vanha harmaapartainen analoginen taulukkolaskentaohjelma nimeltä Birdie on telomeerien lyhenemisen ja sydämenlyöntien määrän perusteella laskenut että ihmislapsen suunniteltu käyttöikä on 95 vuotta. Lyhyempi elon taival on huonoa mäihää ja pitempi ikä on paremman luokan tsägä. Matematiikan paikkansapitävyyden kannalta ei ole väliä pitääkö suunnittelijana Jumalaa vai evoluutiota.

WHO:n tilastojen mukaan suomalaisten terveiden elinvuosien odote on kuitenkin vain 57 vuotta ja sellaisenaan eurooppalaista pohjasakkaa. Elinajan kokonaisodote on sekin roimasti Birdien suunnitellun käyttöiän eli parasta ennen päiväyksen alapuolella – puuttuvia vuosia on yli kymmenen. Lisäksi hoitokodissa vietettävä aika terveiden elinvuosien ja kokonaiselinajan välissä tuntuu Turpaduunarista turhan pitkältä. Miksi tähän surkeaan jamaan on ajauduttu?

Kuten jo omassa artikkelissaniPaljon syövät ja statiinit lisääntyvät” totesin, niin toimittaja Mari Heikkilä kirjoitti Helsingin Sanomiin tiede-sivuille 9.1.2017 kahden sivun statiini-mainoksen otsikolla ”Ikääntyminen kuriin lääkkeillä” – nettiversiossa juttu on otsikoitu eri tavalla. Alaotsikko oli sekin lääketeollisuutta hivelevä: ”Pilleri päivässä voi tulevaisuudessa estää ikääntymiseen liittyvää raihnautta ja sairauksia. Haittavaikutuksia pelkäävät huomauttavat, että elintavoillakin on merkitystä”.

Todellinen akatemia-maailma on kuitenkin tarkkaan tutkinut lääkkeiden haittavaikutuksia, ja statiinien haitat ovat sieltä tunnetuimmasta päästä. Kognitiiviset haitat – eli suomeksi sanottuna höperöityminen – on statiinien tarkasti tiedossa oleva ongelma. Mari Heikkilän statiini-propaganda kuitenkin kehuu statiinien suojaavan aivoja. Tarkemmalla lukemisella selviää että Mari Heikkilä ja Helsingin Sanomat sanovat statiinien suojaavan aivohalvaukselta ja sydänkohtaukselta. Filosofinen ongelma kuuluukin, onko todellakin ikävämpää kuolla 94-vuotiaana golf-kentällä hyvän lyönnin – kenties jopa birdien – jälkeen sydänkohtaukseen, kuin kuolla Attendon omistamassa hoitokodissa 95-vuotiaana 20-vuotisen laitoshoidon jälkeen dementia-osastolla märissä vaipoissa Alzheimerin tautiin?

Pekka Puska ja muut kolesteroli-uskovaiset lähtevät juuri siitä opinkappaleesta, että saappaat jalassa kuoleminen on pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua vaatteet päällä. Yksikin elinpäivä lisää ilman slaakia korvaa kymmenet Alzheimer-vuodet, ja mikä parasta lääkärin kannalta, potilas ei muista mikä on vikana. Täydellinen kansantalouden voitto.

Turpaduunarin lapsuuden mielikuvissa mummot ja papat olivat skarppia porukkaa vaikka jalka ei nopeasti liikkunutkaan. Nykyään taas muisti pätkii viisikymppisilläkin ja lääkäreillä erityisesti. Tosin lääkärien muisti lääkkeiden haittavaikutuksista yleensä paranee samalla kellonlyömällä kun eläkepaperit ovat kädessä, joten heillä kyseessä lienee niin sanottu ammattitauti. Muulla kansalla Alzheimerin tauti taas pahenee iän ja syötyjen pillerin myötä.

Kansanedustaja Pekka Puskan kunniaksi oheinen taulukko kuvaa ikäspesifistä kuolevuutta ja kuolemanvaaraa Alzheimerin tautiin alkaen vuodesta 1977 – siis vuodesta jolloin Pekka Puska laajensi Pohjois-(Korea-)Karjala -projektin koskemaan koko Suomea eikä vain yhtä metsäistä maakuntaa. Ikäspesifinen rajaus on tässä tapauksessa ikäluokka 90-94 vuotta – toisin sanoen ikäryhmä jossa kuolema ei ole enää tilastoharvinaisuus, vaan ainakin Birdien määritelmän mukaan parasta ennen päiväys on todella lähellä.

Peruskoulumatematiikallakin tilastosta näkee, että kokonaiskuolleisuus ikäluokassa on laskenut ainoastaan marginaalisesti, koska Alzheimer-kuolleiden osuus kaikista ikäluokan kuolleista on noussut vain hieman suuremmalla kertoimella kuin kuolemanvaara. Merkittävin hyppäys ikäluokan kokonaiskuolleisuudessa alaspäin parempaan suuntaan tapahtui vuosien 2002 ja 2007 välillä, mutta syytä tähän voi vain arvailla. Joka tapauksessa vihannesten määrä on lisääntynyt hälyttävästi niin hoitokodeissa kuin ruumishuoneellakin.

Koska tiedän, että Turun Yliopiston päivystävä trulli-professori Juhani Knuuti lukee tekstejäni haukan lailla, vanha harmaapartainen ystäväni Birdie on kaivanut Tilastokeskuksesta myös ikävakioidun kuolleisuuden käppyröitä. Toistan vielä varmuuden vuoksi termin IKÄVAKIOITU KUOLLEISUUS. Kun ikäluokassa 90-94 vuotta Alzheimerin kuolleisuuden osuus kaikista kuolemista oli 20-kertaistunut vertailujaksolla kun Pekka Puska alkoi parantelemaan suomalaisten kolesterolia, niin IKÄVAKIOITU KUOLLEISUUS Alzheimerin tautiin oli ainoastaan 13-kertaistunut vuodesta 1977 vuoteen 2012. Muutamassa vuodessa lisää eli vuoteen 2015 mennessä Alzheimerin IKÄVAKIOITU KUOLLEISUUS oli 14-kertaistunut.

Absoluuttisina lukumäärinä vuonna 1977 vain 111 suomalaista sai kuolintodistukseen luokittelun Alzheimerin tauti tai dementia tai jotain vastaavaa, mutta vuonna 2015 lukema oli hulppeat 8580 huonomuistista kuollutta vuoden aikana. Joku raja sillä vihannesten määrälläkin pitäisi olla.

Kaikki tämä dementoituminen on siis tapahtunut aikavälillä kun lääkärien määrä on räjähtänyt käsiin, reseptien kirjoittaminen paisunut massiiviseksi ja nuorimmat statiinien käyttäjät ovat viisivuotiaita. Yliopistolla opiskelevat viimeistään saavat ensikosketuksen beetasalpaajiin ja muihin muistia hämärtäviin verenpainelääkkeisiin, ja keski-iässä lääkekaappi onkin täynnä mutta pää on tyhjä.

Siispä nyt kaikki lukijat sähköpostia sote-sopan keittäjille lähettämään ja lääkehuollon hyödyllisyysarvioita vaatimaan. Suomessa on sentään ainakin teoriassa kansanvalta ja sananvapaus, vaikka nimenomaan lääketieteen itsevalvonnan perusteella sitä ei uskoisi. Kun lukee raportteja mitä poliitikkojen periaatteessa pitäisi kahlata läpi päätöksiä tehdessään, niin on niissä aikamoista lobattua potaskaa. Sote-soppa kaipaa faktoja!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Lisää vihanneksia ja pitkää ikää”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.