Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

LCHF kakkostyypin diabeteksen hoidossa – väärin sammutettu?

Puoli miljoonaa tyypin 2 diabeetikkoa

Suomen Diabetesliiton mukaan 330 000 suomalaista sairastaa tyypin 2 diabetesta. Näiden lisäksi jopa 150 000 suomalaista sairastaa sitä tietämättään. Hengenvaarallisen ja yhteiskunnalle kalliin taudin kohdalla tätä voidaan pitää hälyttävänä. Varsinkin, kun sairaus voitaisiin parantaa nopeasti ja hyvin yksinkertaisilla muutoksilla jopa ilman lääkkeitä.

Äijädieetti

Tämä huomattiin myös vuosi sitten avatussa Äijädieetti-verkkopalvelussa, jossa pudotetaan painoa optimoidun LCHF (low carb high fat) -ruokavalion avulla. Vuodessa palvelulla on laihdutettu tuhansia kiloja laskematta kaloreita, punnitsematta annoksia tai luopumatta hyvästä ruoasta.

Palaute on aina ollut sama: jos olisin tiennyt, että näin voi laihtua, olisin tehnyt sen ajat sitten! Tämä kuvaa hyvin sitä, miten vääränlaisia käsityksiä ihmisillä on laihduttavasta ja terveellisestä ruokavaliosta. Niin järjettömältä kuin se kuulostaakin, ihmiset siis tosiaan yllättyvät siitä, ettei ihmistä ole tarkoitettu elämään nälkäisenä, kiukkuisena ja huonosti ravittuna ja että nimenomaan luonto – puhtaat raaka-aineet ja prosessoimaton ruoka – tarjoaa ihmiselle parhaan olon ja vaivattomimman tavan pysyä kunnossa. Että saakin syödä rasvaa, että kyse ei olekaan kaloreista, että tarkoitus ei olekaan syödä mahdollisimman vähän! Hämmästys on suurta ja pudotukset merkittäviä.

Naisten rasva- ja kalorikammo istuu tiukassa

Erityisen hämmästyneitä olivat naiset, joilla rasva- ja kalorikammo tuntuu istuvan vieläkin tiukemmassa kuin miehillä. Tämä huomattiin, kun Äijädieetin rinnalle avattiin Ladydieetti. Useimmilla naisilla on kokemuksia ennen kaikkea hormonihäiriöitä, aineenvaihdunnan hidastumista ja enemmin tai myöhemmin hävittäviä taisteluista mielitekoja vastaan aiheuttavista kitukuureista, jotka eivät lähtökohtaisestikaan voi johtaa pysyvään painonpudotukseen ja hyvään oloon. Mutta kun Ladydieetti opettaa syömään riittävästi ja lisäämään vielä vähän enemmän öljyä salaattiin – mielellään myös kahvin sekaan – tuloksia alkaa syntyä.

Diabetes paranee!

Naisiakin merkittävämpiä muutoksia alkoivat kuitenkin huomata kakkostyypin diabetestä sairastavat. Meille alkoi tulla puheluita, joissa kysyttiin, voinko jättää diabeteslääkitykseni nyt, kun veren sokeriarvot ovat normalisoituneet. Jotkut taas soittivat vain kertoakseen lääkärinsä hämmästyksestä: mitä olet tehnyt kun sokerit ovat pudonneet?

Toki tiedossamme oli, että ruokavalio on tehokas kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Siksi molempiin laihdutuspalveluihin oli rakennettu mahdollisuus merkata sokeriarvonsa. Osin aiheen tulenarkuuden takia, osin siksi, että halusimme osoittaa ruokavalion hyödyt kenelle tahansa, emme kuitenkaan halunneet ryhtyä markkinoimaan dieettiä heti kakkostyypin diabeetikoille tarkoitettuna. Tänä keväänä, kerättyämme vuoden verran kokemuksia ja tutkittuamme niiden laihduttajien tuloksia, jotka ovat merkanneet järjestelmään verensokerinsa, katsoimme perustelluksi avata kakkostyyppi.fi:n, erityisesti kakkostyypin diabeteksen selättämiseen tarkoitetun ravintopalvelun. Nyt uskallamme jo ihan oikeasti luvata, että ruokavalio auttaa selättämään diabeteksen. Kakkostyyppi.fi:n tarkoituksena on myös kerätä dataa, jota voidaan käyttää argumenttina keskustelussa LCHF-ruokavalion toimivuudesta kakkostyypin diabeteksen hoidossa. Siksi ruokavaliota on tarjottu kakkostyypin diabeetikoille myös ilmaiseen kokeiluun.

Kansanterveydellinen missio toteutuu

Vuodessa palvelun avaamisesta olemme siis päässet siihen, miksi koko palvelu alun perin tehtiin: kansanterveydellisen mission toteuttamiseen. Haluamme paitsi auttaa yksittäisiä diabeetikoita syömään itsensä terveiksi, myös herättää keskustelua siitä, miksi viralliset tahot edelleen suosittavat diabeetikoille runsashiilihydraattista ruokavaliota. Siitäkin huolimatta, että tiedetään sairauden aiheutuvan nimenomaan liiallisten hiilihydraattien käsittelyongelmasta ja että sairauden nimeksi on jopa ehdotettu hiilihydraatti-intoleranssia.

Tuntuu järjettömältä, että sairauden hoitoon määrätään sitä, mikä sen aiheuttaa. Tuntuu myös järjettömältä, että nykyisiä, runsashiilihydraattisia suosituksia perustellaan sillä, että pitkällä aikavälillä vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole osoittautunut sen tehokkaammaksi tavaksi pitää painoa kurissa kuin mikä tahansa muukaan terveellinen ruokavalio. Vaikka näin olisikin, jostainhan sen ylipainoisen diabeetikon on parantumisensa aloitettava. Miksei siis suosia tapaa, jolla saadaan heti alkuun nopeita, motivoivia tuloksia ja päästään eroon lääkityksistä? Hyvän alun jälkeen hyvälaatuisia hiilihydraatteja voidaan ruveta rauhallisesti lisäämään, kuten Äijä- ja Ladydieetissä tehdään. Tällöin ihmiselle myös konkretisoituu se, miten merkittävästi ruokavalio ja sen jokapäiväiset valinnat todella vaikuttavat painoon, terveyteen ja jaksamiseen; miten vaikuttaa, kun jotain lisätään, jotain otetaan pois tai suhteita muutetaan. Virallisten suositusten mukainen tapa – kaloreiden rajoittaminen lähinnä rasvasta tinkimällä – on useimmille aivan liian hidas ja vaivalloinen tapa motivoitua jo lähtökohtaisesti vaikeaan asiaan. Sitä paitsi se ei useinkaan auta ihmisiä pääsemään eroon lääkityksistään, joiden tehtävänä on ainoastaan pitää sairautta kurissa – ei parantaa sitä.

Voidaankin kysyä, kenen intressi tämä on? Kuka on maksanut tätä sairautta ylläpitävää, eli hiilihydraatteja suosivaa tapaa suosittavan lääkärin koulutuksen ja kuka teettänyt tutkimuksen, jossa lääkkeiden hyötyjä perustellaan? Diabeteksen selättävän ruokavalion yleistyminen tappaisi ison lääketeollisuuden haaran. Kuka sitä nyt haluaisi?

Keskustelua toivotaan

Mutta koska hiilihydraattikeskusteluun liittyy paljon kiihkeyttä, joka ei välttämättä vie asiaa eteenpäin, ei asiaan kannata sotkea spekulointia salaliittoteorioilla. Sen sijaan voidaan keskittyä toivomaan keskustelua, joka mahdollisimman pian johtaisi lääkäreiden ravitsemustietouden lisääntymiseen ja alkaisi korostaa jo koulutusvaiheessa myös ravitsemuksen, ei ainoastaan lääkkeiden vaikutuksia sairauksien hoidossa.

Tällöin toivottavasti asioista alettaisiin myös puhua niiden oikeilla nimillä. Esimerkiksi se, että 80–90 % kakkostyypin diabetesta sairastavista tiedetään olevan ylipainoisia, on johtanut ajattelemaan, että sairaus johtuu yleisesti ylipainosta. Täsmällisempää olisi todeta, että sairaus johtuu liiallisesta hiilihydraattien syömisestä. Siitä, että elimistö ei pysty käsittelemään sellaista määrää hiilihydraatteja, joita diabetekseen sairastunut on syönyt. Paitsi totuudellisempaa, asian näin esittäminen tekee ongelman ratkaisemisesta myös konkreettisempaa ja helpommin lähestyttävää. ”Laihduttaminen” ja ”elämäntapamuutos” ovat epämääräisiä ja massiivisia käsitteitä, joihin muutenkin elämänhallinnan kanssa kamppailevan ihmisen on ymmärrettävästi vaikeaa tarttua. Mutta jos hänelle kerrottaisiin, että paranemisen kannalta olennaista on muuttaa ennen kaikkea ruoasta saatavien ravintoaineiden suhteita, vaadittava muutos ei ehkä tuntuisikaan niin suurelta. Puhumattakaan siitä, että voimakkaasti ylipainoisen ihmisen hormonitoiminta on usein niin sekaisin, ettei tavallinen kaloreiden rajoittaminen enää edes auta. Häiriintynyt aineenvaihdunta imaisee pienenkin energiamäärän täydentämään rasvavarantoja entisestään. Parhaimmillaan ylipainoinen siis kituuttaa nälässä aivan liian vähällä energialla laihtumatta yhtään tai korkeintaan niin tuskallisen hitaasti, että motivaatio ehtii kadota jo alkumetreillä. 

LCHF-ruokavalio on paras

Tällaisen ihmisen parantumisen kannalta keskeistä on potkaista laihtuminen mahdollisimman nopeaan käyntiin mahdollisimman helposti. Veren sokeriarvot nopeasti normalisoiva, kaloreita rajoittamaton ja siten helposti noudatettava LCHF-ruokavalio on tähän mitä parhain keino. Paitsi nopeat tulokset, myös yleinen vireystilan ja voinnin kohentuminen verensokerin tasoittumisen seurauksena motivoivat jatkamaan. Ne tekevät muutoksesta mahdollisen ja tavoittelemisen arvoisen.

Tuntuu oudolta, että jonkun mielestä tämä on väärin sammutettu. Vaikka hiilihydraateilla kuinka olisi paikkansa pitkän aikavälin terveellisessä ruokavaliossa, niiden aika on paljon myöhemmin.

Jyri Hakomäki

Method Makia -ravintopalveluiden kehittäjä, sairaanhoitaja (äijädieetti.com, ladydieetti.com, kakkostyyppi.fi). Kiinnostuitko? Sairastatko tyypin 2 diabetestä? Haluatko osallistua tutkimukseen? Ota yhteyttä info@methodmakia.com

 

17 thoughts on “LCHF kakkostyypin diabeteksen hoidossa – väärin sammutettu?”

  1. Itselläni ei ole diabetestä, eikä mitään muutakaan tautia, mutta tuo vanhuus (-75) tulla touhottaa ja sen takia minulla on käytässä kaikki hyväksi havaitut viivytystaistelutaktiikat, kuten vähähiilarinen, superfoodit, ravintolisät, kuntosali, mindfullnes, golf, vuorilla patikointi, kulttuuriharrastukset ja sen semmoiset. Toistaiseki ainoa lääke, jota käytän on Voltaren, jota sivelen pottuvarpaaseen aina silloin tällöin, mutta tietysti inkiväärin kanssa, En tiedä kumman ansiota, mutta varvas on nyt lähes oireeton.

  2. Nerokkaat ”tiedemiehemme” keskittyvät irvailemaan kuinka insuliini ei ole lihavuuden syy jne. Heidän tulisi keskittyä auttamaan ihmisiä. Ei ole mitään epäselvyyttä, etteikö hiilihydraattien vähentäminen ja rasvakurin löysääminen tuottaisi monissa tapauksissa loistavia tuloksia.

    Kertotaulun voisivat tiedemiehemme myös opetella, ettei minun tarvitsisi olla vuodesta toiseen esittelemässä millaisella rakenteella niitä tavan ruoasta saa.

    Sami Uusitalo
    Dipl. Ins. Kauniainen

    1. Näköjään ei pitäisi juuri herättyään kirjoitella kun jää sanoja pois. Viittasin edellisessä siis siihen, että ”tiedemiehillä” on ollut ilmeisiä vaikeuksia laskea vitamiinien, hiven- ja kivennäisaineiden määriä, kun väittävät, ettei niitä vhh:lla saa.

      Sami Uusitalo
      Dipl. ins. Kauniainen

  3. Vääränlainen mikrobiomi on diabeteksen taustalla. Ja se on myös muidenkin autoimmuunisairauksien aiheuttajana. Jos ravinnossa on paljon nopeita hiilihydraatteja, niin tiettyjen bakteerien lukumäärä lisääntyy liikaa(firmikuutit). Firmikuuttibakteerit tuottavat toksiineja, jotka sitoutuvat eri elimiin ja rasvasoluihin. Toksiinit aiheuttavat matala-asteisen tulehduksen, mikä aktivoi immuunipuolustuksen ja heikentää solujen kykyä tuottaa energiaa. Mikroverisuonissa on myös tulehdus ja toimintahäiriö. (Valkosolut tuottavat myeloperoksidaasia joka tulehduttaa endoteelisolukkoa) Myeloperoksidaasi myös hapettaa LDL-kolesterolin, jolloin siitä vasta tulee haitallista. MIkroverisuonissa oleva vasomotionin heikentyminen haittaa myös hapen kuljetusta kapilaareihin. Käytännössähän diabeteksessa soluissa on energiavaje.

    1. Mielenkiintoinen kommentti. Tätä suolistobakteerien osuutta tutkitaan kuumeisesti. On erittäin todennäköistä, että vääränlainen suolistobakteerien tasapaino on diabeteksenkin taustalla (sekä T1DM että T2DM) erityisesti korkean riskin potilaissa (http://care.diabetesjournals.org/content/38/1/159). Ääreisverenkierrosta löytyy murheenkryyniä pitkälle edenneessä huonossa hoitotasapainossa olevassa diabeetikossa. Käyttämäsi termi ”mikroverisuonisto” on outo. Tulee mieleen joku Bemer-mainos?

      1. Mikroverisuonia on kolmea eri kokoa.
        Mikroverisuonjärjestelmä kattaa 74% meidän verenkierrostamme. Sydän huolehtii vain 11.5% eli isojen valtimoiden verenkierrosta ja lisäksi isojen valtimoiden seinämässä on oma mikroverisuonijärjestelmänsä. Punasolun kuljettama happi vapautuu solun käyttöön vasta kapilaaritasolla/hiusverisuoni. Punasolut kulkevat 20 km tuntinopeudella mikroverisuonissa normaalisti ja liikeen saa aikaiseksi rytminen supistuminen ja rentoutuminen eli vasomotion. Mikroverisuonten toiminta säätelee itse itseään kudosten tarpeiden mukaisesti. Kaikkia tekijöitä, mitkä säätelevät järjestelmää ei vielä tunneta. Stressihormoonit ja liikkumaton elämäntapa+”vääränlainen” mikrobiomi häiritsee jokatapauksessa tuota järjestelmää ja punasolujen liike hidastuu ja ne kiinnittyvät toisiinsa. Silloin kapilaarit eivät aukea ja solut kärsivät hapenpuutteesta. Myöskin laskimopuolella on silloin häiriötä, jolloin hiilidioksidi ym. kertyvät soluväliaineeseen, mikä lisää nesteiden happamuutta ja aineenvaihduntajätteet ja myrkyt kertyvätkehoon.
        American Heart Assosiation julkaisi marraskuussa viime vuonna work shop julkaisun, jossa sanottiin, että kaikissa kroonisissa sairauksissa on taustalla pienten verisuonten sairaus. ”small vessel desease” Jos joku on kiinnostunut tuosta julkaisusta, niin voin lähettää sen sähköpostiin.

  4. Noo minusta pitää jonkin verran syödä hiilareita jotain 110g päivä ainakin, ja syödä hitaita hiilareita ja vähä kerran yleensä syödä ja useasti päivässä, aivot tarttee hiilareita ja punasolutkin, sokeria ei tietenkään saada syödä kaupasta hienoo sokeria. Mehuja jos juo, pitää syödä samalla kaurapuuroo tai ruisleipää, koska pitää olla kuituja mukana ja liikunta on hyvä. Makeisia ei voi syödä ja pitää välttää lisäaineita ja säilöntäaineita ja kaupassa on suojakaasulla pakattuja lihojakin ja se suojakaasu on sama kuin ilmassa happi ja typpi. Alkoa ei voi eikä tupakka. Proteiinit ja rasva ja inkivääri pitävät kurissä verensokerinkin. Kaura on erittäin hyvä ja suola vähänsen ja tarpeeksi kaliumia jota saa vihreittä pavuistakin ja banaanista, mutta kerralla ei pidä syödä kovasti. Meloni ja lehtisalaatti puhistaa maksaa ja munuaisiakin ja sitruuna ja greippi erittäin hyvää ja pikkusen kanelia ja inkivääriäkin pitää olla. Vihree tee hyvää ja soijaakin. Kala ja kanamunat kannattaa syödä myös. Juustoissa ei hiilareita ole kuten ei lihassa eikä kalassa ja kanamunassa

    1. Minulla on tapana puhua diabetesluennoillani kolmesta eri tavasta hoitaa diabetesta (virallisesti, täydentäen ja vaihtoehtoisesti). Olen sinun linjoillasi hiilihydraattimäärien suhteen. Ne pitää saada vähenemään. Parhaimmat hoitotulokset saadaan ja remissioon asti (T2DM) on päädytty kun vähennetään radikaalisti hiilihydraatteja. Ketogeeniseen ruokavalioon kannattaa perehtyä!

  5. No diabetes johtuu siitä että ei liikuta paljon ja syödään sokereita paljon. Geeni on mukana myös mutta geeni ei ole keksinyt diabetesta, vaan ensin on tullut viestejä geeniin muokattavaksi ja sitten vasta geeni voi alkaa kantamaan diabetesta sillai, että ihmisen pitää ensin sitä elintavoilla tukea sitä geeniä ja sillai se geeni kantaa ja ilmentääkin. Monia syitä on olemassa diabetekseen, vyötärölihavuus jne.Samoin ruokia kun keitetään kuumassa, siinä syntyy hapettumisia ja happiradikaaleja jotka sitten repivät solujakin. Insuliini voi laske jos beettasolut ovat huonossa kunnossa tai ne ovat infektion vuoksi vähentyneet tai insuliinin laatu on huonoo jne.

    1. Liikunta on tärkeää, mutta se ei yksistään riitä. Siitä on todella paljon näyttöä ettei se riitä. Huippu-urheilijoita, jotka liikkuvat siis ihan riittävästi, sairastuvat tyypin 2 diabetekseen. Tuttavapiirissä on esim. Lasse Nybergh (badminton) ja Sami Inkinen (triatlon), jotka sairastuttuaan diabetekseen, saivat tautinsa remissioon ketogeenisella ruokavaliolla. Lasse on ollut esillä terveysblogissani (http://turpaduunari.fi/terve-diabeetikko/) ja Inkinenkin esitellään pian.

  6. Jos haluaa laihtua , pitää alkaa vähitellen pudottamaan hiilareita jonnekin 110 g päivässä ainakin. Rasva ei lihota kun sitä ei syö liikaa ja rasvan määrän voi saada itelle selville, jos tietää kaloritarpeen päivittäin ja sitten voi kaavalla laskea rasvan määrän. Minä laidun vuodessa 32kg siksi koska pudotin hiilareita paljon. Proteiinia ja rasvaa pitää saada ja liikunta ja vähä hiilareita sitten

    1. Minulle tehtiin radikaali lääkkeiden poiskarsinta ja korvattiin yhdistelmälääkkeellä kaksi, joita söin vuositolkulla. Insuliinin alasajo kesti vuoden, ehkä reilun.

      Kokeiltu oli Byettat ja Victozat, pitkän insuliinin kasvoi tolkun tuolle puolen. Kunnes itse kyllästyin läskien alati lisääntyvään määrään ja marssin lääkäriin itkemään insuliinien massiivisia määriä. Ei riittänyt enää pitkä insuliini, ateria- eli pikainsuliinia meni jo melkein saman verran. Paino, masennus ja muut elämän pikku perkuleet riivasivat taajaan. Olo oli paskamainen ja huono. Sydän piiputti. Läähätin kävellessäni vajaat sata metriä postilootalle. Muutenkin kolarivammojeni takia liikunnalla on omat haasteensa, eritoten sillä, miten ja mitä pystyn harrastamaan, liikunnaksi laskettavaa. Puutarhatyöt ovat näin keväisin tapetilla, kuitenkin. Syksyisin sienestys.

      Ravitsemusterapeutin ja diabeteshoitajan kanssa olin sotajalalla tämän tuosta. Muutama heinäkeppi eikun lääkäri onnistui pilaamaan tapetit ja tunnelman tekemällä mitä oudoimpia johtopäätöksiä…papereissani lukee, että erittäin hankala persoona. 😀

      Olen ollut, ja edelleenkin, LHCF-ruokavalion intohimoinen noudattaja (ruokia on kiva keksiä ja rakastan ruoanlaittoa muutenkin).

      Nyt vuoden päivät olen kuitenkin lipsahdellut ihan työkiireitten vuoksi. Niitä kun on tässä(kin) tapauksessa helpoin syyttää!
      Kesäloma-aikaan otan taas suunnan grillille, kasvisten ja eläintenosien kanssa. On helpompi aloittaa valoisassa taas uudelleen, kuin kamppailla pimeässä.

      Niin, että paljonko laihduin? Rrrankat 40kg, melkein kymppi hiiviskellyt takaisin, mutta odottakaas vaan! 😀 Enää 25kg ylipainoa, sen ”ylipainon” ylempään rajaan…!

      Loppukaneettina: luonnollinen, luonnonmukainen ja puhdas ravinto on mukavamman makuista myös omalletunnolle. Rypsiöljyyn en koske vieläkään. Enkä mihinkään, missä lukee ”kevyt”.

  7. japanilainen okinawa ruoka sisältää soijaa, vihannekset , hedelmät, kalaa, ei sokeria ei maitoo, kauraa ja tekevät ruuan hauduttamalla tai höyrytys tai savustus ja elävät pitkään

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.