Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Rasvahappojen ominaisuudet, osa 2

Rasvahappojen ominaisuudet

Tässä koosteessa esittelen rasvahapot, nuo ihanat terveyteemme paljon vaikuttavat molekyylit. Rasvahapot ovat kiehtoneet minua monen monta vuosikymmentä. Toivottavasti osaan tartuttaa lukijaan innostuksen siemenen näitä ihanuuksia kohtaan. Selkokielistä faktaa! Lue nyt uusin kirjoitus tyydyttyneistä rasvahapoista ja mieti ovatko ne terveellisiä vai epäterveellisiä!

Terveysblogissani rasvahapot esitellään näissä erillisissä kirjoituksissa:

  1. Yleistietoa rasvahapoista
  2. Tyydyttyneet rasvahapot, terveellisiä vai epäterveellisiä?
  3. Tyydyttyneet rasvahapot esittelyssä
  4. Kertatyydyttymättömät rasvahapot ovat erittäin terveellisiä!
  5. Kertatyydyttymättömät rasvahapot esittelyssä
  6. Monityydyttymättömät rasvahapot ovat tärkeitä terveydelle
  7. Monityydyttymättömät rasvahapot esittelyssä
  8. Transrasvahapot ja konjugoidut rasvahapot tarkastelussa
  9. Transrasvahapot ja konjugoidut rasvahapot esittelyssä
  10. Mitä muita rasvahappoja vielä löytyy?

2. Tyydyttyneet rasvahapot, terveellisiä vai epäterveellisiä?

Turhaa tyydyttyneiden rasvojen mollaamista

Tyydyttynyttä rasvaa löytyy esim. lihasta, voista, läskistä, kermasta, maidosta, juustosta, kookosrasvasta ja palmuöljystä. Näistä rasvoista meitä on varoiteltu 1950-luvulta lähtien, koska ne voivat oletettavasti nostaa kolesterolia.

Tämä kolesterolivaroitus on turha, sillä uusimman tutkimustiedon mukaan tyydyttyneet rasvahapot eivät todellakaan kohota veren kolesterolia eivätkä myöskään aiheuta sydän- ja verisuonitauteja. Monet lääkärit ja tutkijat pitävät kuitenkin itsepintaisesti kiinni 1950-luvun ja erityisesti 1970-luvulla toteutuneen rasvavalistuksen uskomuksista, eivätkä korjaa tietojaan ajantasalle.

Ravitsemustutkimus on jokseenkin pahasti jäänyt junnaamaan paikalleen siihen aivan virheelliseen käsitykseen, ettei tyydyttyneillä rasvoilla voisi olla myönteisiä terveysvaikutuksia. Kun asenteet rasvoihin selkiintyvät, uskalletaan myönteisiä vaikutuksia kaivaa esille kirjallisuudesta ja käytännön elämästä.

Tutkimukset paljastavat ymmärryksen puutteet

Tuore koontitutkimus nimeltään ”Evidence from randomised controlled trials did not support the introduction of dietary fat guidelines in 1977 and 1983: a systematic review and meta-analysis” (http://openheart.bmj.com/content/2/1/e000196) ei anna tukea yleismaailmallisesti käyttöön otetuille rasvojen saannin rajoituksille. Erityisesti rajoitus koski tyydyttyneitä rasvoja (”kovia rasvoja”). Tieteellisen yhteisymmärryksen puutteesta huolimatta kokonaisia kansoja varoitettiin rasvoista ja erityisesti Yhdysvalloissa ja rasvakammon mallimaassa Suomessa (Pohjois-Karjala-projektin myötä) neuvottiin rajoittamaan rasvan saanti 30 prosenttiin kokonaiskalorimäärästä ja tyydyttyneet rasvat piti laskea 10 prosenttiin. Tämä oli suuri virhe ja johti hyvin vahingolliseen rasvakammoon, joka vasta viime vuosina on hellittänyt. Vieläkin Suomesta löytyy ymmärrystaidottomia professoreita, jotka ovat tavoittelemassa alle 7 prosentin tasoa tyydyttyneissä rasvoissa. Kauheaa!

Jos haluat (en pakota!) lukea oikein järjenvastaista tekstiä, niin tässä on ravitsemus”asiantuntija” Tuija Pusan artikkeli kaikessa karmeudessaan. Se on kirjoitettu tyydyttämään erään kalkkeutuneen professorin mielihaluja, ei ohjaamaan suomalaisia terveyden tielle.

Korjausliike on tehtävä nyt!

Tämä valtava ravintorasvojen virhearviointi korjattiin maailmanlaajuisesti (ja vaiettiin kuoliaaksi Suomessa!) vasta vuoden 2014 paikkeilla kun 76 erillistä tutkimusta ja yli 600 000 osallistujaa 18 maasta käsittänyt systemaattinen tarkastelu totesi: ”Nykyinen näyttö ei selvästikään tue sydänterveysohjeita, jotka kannustavat suureen monityydyttymättömien rasvojen kulutukseen ja tyydyttyneiden rasvojen vähentämiseen”. Tutkimuksen nimi oli ”Association of Dietary, Circulating, and Supplement Fatty Acids With Coronary Risk: A Systematic Review and Meta-analysis” ja se julkaistiin arvovaltaisessa tiedejulkaisussa Annals of Internal Medicine. Lue! (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0063835/)

Mielenkiintoista on todeta, että tyydyttyneiden rasvojen uudelleenmuokkauksessa elimistössämme erityisesti tärkkelyksestä, sokerista ja alkoholista on terveydellemme haittaa. Tyydyttynyt rasva nimeltään palmitiinihappo ylenmäärin kiertämässä veressämme sokeripitoisen ruoan jälkeen, on terveysriski. Oikeaan osunut on todennäköisesti ohje välttää hiilihydraatteja ja sen sijaan nauttia luonnollisia rasvoja rajoituksetta. Tätä on suomalaisen vaikea uskoa!

Meidän viralliset asiantuntijamme korostavat miten tärkeää on ylipainoisen laihtua. Jo pienikin painonpudotus näkyy parantuneena terveytenä. Väärin ei kuitenkaan saa sammuttaa niitä hiljaa kyteviä rasvakasoja. Virallista oppia kannattava täti ja setä hermostuu, jos laihtuminen saadaan aikaiseksi esimerkiksi LCHF -menetelmällä.

Tämä outo asetelma johtunee siitä syystä, että viralliset tädit ja sedät ovat niin pitkään haukkuneet karppausta, että nyt heillä poloisilla on tarve olla joko hiljaa karppauksen eduista tai jatkaa älytöntä karppauksen mollaamista. Tämä on erittäin tylsä temppu, johon mm. professori Fogelholm julkisuudessa jatkuvasti syyllistyy. Hänen pitäisi olla rehellinen ja tunnustaa karppauksen toimivuus. Hänen tunnustuksellaan olisi kansakuntaa tervehdyttävä vaikutus. Suomi voisi nousta rasvavalistuksen mallimaaksi! Väärin toteutetusta rasvavalistuksesta on jo yli neljänkymmenen vuoden kokemus.

Luonnolliset rasvalähteet kunniaan!

Kaikkein luonnollisimmat ja ravitsevimmat elintarvikkeet sisältävät runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Ajattele vaikkapa lihaa, kanamunia, pähkinöitä, siemeniä, kasviöljyjä ja avokadoa. Nämä luonnon omat elintarvikkeet ovat olleet osana ihmisten ruokavaliota satojen tuhansien vuosien ajan (kivikautinen ruokavalio). Näitä ruoka-aineita on syöty mielin määrin ilman haitallisia terveysvaikutuksia. Tarvittiin poloinen nykyihminen sekoittamaan asetelmia! Jatkuva ihan kaikkialla esiintyvä luonnollisen rasvan demonisointi, ajaa ihmiset pois erittäin ravitsevien, käsittelemättömien ja terveyttä edistävien elintarvikkeiden parista.

Tärkeimpinä tyydyttyneinä rasvahappoina pidetään 16-hiilistä palmitiini- ja 18-hiilistä steariinihappoa. Luonnosta löytyvät tyydyttyneet rasvahapot ovat useimmiten parillisia hiiliatomien lukumäärältään. Kookosöljy ja palmuydinöljy ovat tyydyttynyttä rasvaa, jonka rasvahapot ovat pääosin keskimittaisia (6-8 hiiliatomia) ja niitä merkitään kirjainyhdistelmillä MCFA (medium-chain fatty acids) tai MCT (medium-chain triglycerides). Nämä keskipitkät rasvahapot eivät siirry verenkiertoon, vaan kulkeutuvat porttilaskimon kautta suoraan maksaan, jossa ne palavat energiaksi. Maidossa on runsaasti lyhyitä ja keskimittaisia tyydyttyneitä rasvahappoja, joita pidetään erityisen terveellisinä.

Runsaasti lisätietoja saatavilla

Olen koonnut vuosikymmenten varrella valtavasti tietoa lähinnä omaan käyttöön. Pientä maksua vastaan voit saada nauttia tästä materiaalista. Tiedustele lisätietoja ja runsaasti nippelitietoa tyydyttyneistä rasvahapoista mainitsemalla tämä tiedosto ”SearchResults_saturated_fat.csv”, johon olen kerännyt suuren määrän yleistä tietoa tyydyttyneistä rasvahapoista (maksullinen palvelu, materiaali on englanninkielistä). Tiedot voin toimittaa tilavaan sähköpostipalveluun, pilvipalvelun kautta, muistitikulle ladattuna tmv. tavalla.

Seuraavassa osassa käydään sitten läpi yksittäisiä rasvahappoja! Rasvaista päivää sinulle!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

2 thoughts on “Rasvahappojen ominaisuudet, osa 2”

  1. Paluuviite: S-ryhmän Ruokamanifesti – SuSun kommentit – Supermarket Survival

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.