Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Yksinkertaisia terveysvalintoja

Monimutkaisista terveysasioista kannattaa tehdä yksinkertaisia. Moni asiantuntija tekee juuri päinvastoin, eli yksinkertaisesta monimutkaista. Turhan vaikeaksi menee näin moni asia. Katsotaan mitä linjauksia yksinkertaistaminen tuo mukanaan.

Yksinkertaisuudessa on moninkertainen terveyshyöty

Yksinkertaisessa terveysohjeessa on se hyöty, että sitä on helppo noudattaa. Onko ympärilläsi ihmisiä, joista oikein huokuu energisyyttä, iloa ja voimaa? Heidän ihonsa on hyvässä kunnossa, hiukset pysyvät päässä ja he eivät valita ruoansulatusongelmista. Mikä heidän salaisuutensa on? Se selviää nyt!

Kymmeniä vuosia havainnoituani terveystietoisten ihmisten käyttäytymistä, voin tuoda julki heidän salaisuutensa. Se on:

Perusterveellinen elämä, jossa tehdään terveyttä edistävät asiat hieman paremmin kuin valtaväestöllä on tapana.

He syövät terveellistä ruokaa, liikkuvat sopivasti, kuuntelevat kroppaansa, muutamalla on käytössä jokin ravintolisä. He nukkuvat väsymyksensä pois. Heillä on ystäviä ympärillään. Heitä kiinnostaa oma terveys. Jokin oivallus sai aikaan muutostarpeen loppuelämäksi!

Mahdollisesti terveystietoinen oppii kuuntelemaan omaa kroppaansa niin hyvin, että hän itse tietää miten säilyttää tämä esiin houkuteltu energinen ja pirteä olo.

Parasta mahdollista terveyttä saa seuraavasti: ”Syö, liiku, nuku ja rentoudu hieman paremmin kuin kaikki muut”.

Se on kaikki mikä sinun tarvitsee tietää. Ehkä tässä yksinkertaisuudessa onkin se kompastuskivi. Tämä ei tule ihmisillä mieleen! Hoida sinä tämä asia viimeisen päälle kuntoon!

Vanhassa vara parempi

Katharina Elisabeth Goethe (1731-1808) on vanhassa kirjoituksessaan tuonut esille terveellisen elämän reseptin:

Otetaan kaksitoista kuukautta, siivotaan ne täysin puhtaiksi katkeruudesta, saituudesta, pikkutarkkuudesta ja pelosta. Ja jaetaan jokainen kuukausi 30 tai 31 osaan, niin että siitä riittää juuri yhdeksi vuodeksi.

Jokainen päivä valmistetaan erikseen yhdestä osasta työtä ja kahdesta osasta iloa ja leikkimielisyyttä. Seokseen lisätään kolme kukkuraruokalusikallista kärsivällisyyttä, hiukan ironiaa ja hyppysellinen hienotunteisuutta. Sitten taikina valellaan paksulla kerroksella rakkautta.

Valmis ruoka koristellaan kimpulla kohteliaisuuksia ja tarjoillaan päivittäin iloisella mielellä ja virvoittavan teen kera.

Paremmat ruokavalinnat

Oletko aikonut siirtyä tekemään laadukkaampia ruokavalintoja? Tässä vinkit parempaan, aidompaan ja terveystietoisempaan ruokaan siirtyvälle:

  • Tee ruokasi aina/useasti itse kotona puhtaista perusraaka-aineista
  • Varaa ruoanlaittoon aikaa ja kokeile uusia ruokareseptejä
  • Nauti kokkaamisesta, tuoksuista ja mauista sekä pyri monipuolisuuteen
  • Hanki lisää kokkauskirjoja ja/tai kerää ruokareseptejä varastoon
  • Mausta ruokasi rohkeasti yrteillä ja erilaisilla luonnonmausteilla
  • Varaa kauppareissuun aikaa!
  • Opettele lukemaan tuoteselosteita
  • Jätä ne tuotteet ostamatta, joissa on pitkät tuoteselosteet
  • Jätä myös tuote ostamatta, jos on paljon vierasperäisiä sanoja ja/tai lisäaineita (E-koodeja)
  • Viivy rauhassa vihannesosastolla, sillä täältä löytyy terveystietoisuuden perustasi nyt ja tulevaisuudessa!
  • Lautasella aina eniten vihanneksia, marjoja, juureksia. Kokoa muut ruoka-aineet siihen viereen
  • Vaihtele riittävän usein ruoan raaka-aineita, ettet kyllästy johonkin terveelliseen ruokaan!
  • Etsi kaupasta aina luomuhylly ja tee aina jokin luomua suosiva ostos (ruokabudjettisi huomioiden)
  • Suosi ajankohtaisen vuodenajan kotimaisia luomutuotteita ja erityisesti satokauden kasviksia
  • Valitse lihatuotteet kotimaista ja luomua suosien
  • Osta lihat, kananmunat, vihannekset, juurekset ja maito suoraan luomutilalta (jos ei aiheuta kohtuutonta vaivaa)!
  • Kysy lisää kauppiaalta, jos jonkin tuotteen alkuperä epäilyttää
  • Jos kauppias ei tiedä mitä ruoka-aineita hän myy, vaihda kauppaa (mikäli mahdollista)
  • Rasva ei tapa, eli maito- ja lihatuotteissa kannattaa suosia täysrasvaisia tuotteita ja luomuvaihtoehtoja
  • Suhtaudu aina epäilleen elintarviketeollisuuden uutuuksiin
  • Omavaraisuus ei ole hullumpi idea: aloita omien vihannesten viljely (sujuu myös kaupunkiolosuhteissa)
  • Jos vähänkin epäilet saatko riittävästi suojaravintoaineita ruokavaliostasi, ota yhteyttä luotettavaan ravintoasiantuntijaan!

Yksinkertaista treeniä

Yksinkertaisimmillaan liikkujan treeni on kropan rasittamista ja sen jälkeen levätään ja palaudutaan.

Treeniohjelmassa on vaihtelevia treenimuotoja ja treenin tasoja esiintyy seuraavasti: lepopäivä – kehittävä treeni – ylläpitävä treeni – palauttava treeni. Näitä treenin tasoja sijoittamalla viisaasti viikko-ohjelmaan voidaan saavuttaa hyvä kunto ja urheilumenestys. Urheilija ei elä ”päivä kerrallaan”, vaan mieluusti vähintään ”viikko kerrallaan”!

Kovat kehittävät treenit tehdään levänneinä. Velttoilu kehittävän treenin päivänä on menetetty treenipäivä. Tehotreeni väsyneessä tilassa voi olla menetetty urheilu-ura!

Nuku ja rentoudu yksinkertaisesti

Ehdoton edellytys menestykselle on hyvä yön yli tapahtuva nukkuminen ja palautuminen sekä mahdollisesti toteutettu iltapäivälepo (15-20 min).

Erittäin tärkeä asia on rentoutuminen sekä fyysisesti että henkisesti. Tässä oikeastaan punnitaan liikkujan lahjakkuus. On opittava tuntemaan oma kroppa niin hyvin, että voi sovittaa päivään niin paljon rentoutumista kuin kroppa vaatii.

Elämän kokonaisrasitus hallintaan

Päivään mahtuu kaikenlaisia epävarmuustekijöitä, työtä, kiirettä, huolta, stressiä, sairastelua jne. Arjen haasteiden keskellä elävälle on ehkä tarpeen rakentaa selviytymisohjeet.

Elämän kokonaisrasituksen hallinnan alkuohjeistus on näinkin yksinkertainen:

Tee itsellesi riittävän yksityiskohtainen selvitys kaikista niistä asioista, jotka elämääsi rasittaa tällä hetkellä. Näytä se sitten puolisollesi tai luotettavalle ystävälle. Pyydä häntä rehellisesti kertomaan mistä päästä alat karsimaan rasitusta ja ideoimaan miten voisit pakolliset rasitteet jakaa tasaisemmin.

Yksinkertaisesti eläen saavutat moninkertaisen elämänilon.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Vastaa

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.