Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Miksi ravitsemussuositukset valehtelevat?

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Virallisterveelliset ravitsemusterroristit ovat laskeskelleet, että tavallinen perussuomalainen syö kivuliaan ja lääkepöhnäisen elämänsä aikana noin 25 000 suurtalouskeittiössä tehtyä ateriaa. Kun tähän lasketaan päälle kotona mussutetut Sydänliiton Sydänmerkillä varustetut murkinat, on virallisten ravitsemussuositusten osuus suomalaisen korruptokratian asukkaiden terveydessä ja sairaudessa merkittävämpi kuin vaikkapa markkinatalousmaissa Saksassa ja Sveitsissä.

Tieteellinen pohja?

Jos joku kehtaa väittää, että ravitsemussuosituksilla on jotain tieteellistä pohjaa, niin kannattaa muistaa, että ravitsemusoppi kuuluu tiedekuntana yliopistossa maa- ja metsätaloustieteisiin, mutta silti Mikael Fogelholm opettaa lääkäriopiskelijoille Helsingin Yliopistossa ravinto-oppia. Ravitsemussuositukset myös julkaisee Maa- ja Metsätalousministeriö eikä suinkaan Sosiaali- ja Terveysministeriö kuten ennen muinoin. Tästä vanhasta STM:n vuoden 1981 yrityksestä kerroin jo artikkelissani Maito, terveys ja ravitsemussuositukset. Ravitsemus on Suomessa Keskustapuolueen yksinoikeus sekä rypsin ja rapsin viljelijöiden sydämen asia.

Projekti 226

Legendaarinen ”Projekti 226” Yhdysvalloissa oli aikoinaan 1960-luvulla alku eri maissa idealle ohjailla ihmisten syömistä virallisilla ohjeilla. Sokeriteollisuuden lahjonta Harvardin Yliopistolle sai kansainvälisen tiedekoalition demonisoimaan rasvan vaikka esimerkiksi Harold P. Himsworth oli jo 1930-luvulla puhunut nimenomaan korkeiden insuliinitasojen haitoista. Muita pioneereja olivat Robert W. Stout, Kalevi Pyörälä ja Joseph R. Kraft.

Kun tuhansia vuosia ihmiset olivat selvinneet isoäidin ruokaohjeilla terveinä, niin 1970- ja 1980-luvuilla ympäri maailman keksittiin, että ihminen ei osaa syödä ilman korruptoituneiden lääkärien ja poliitikkojen ohjeita. Kasviöljyt ja fruktoosisiirappi astuivat kansalaisten ruokalautasille.

60-30-10 -dieetti

60-30-10 dieetti rantautui hitaasti mutta varmasti suurtalouskeittiöiden resepteihin; 60% hiilihydraatteja, 30% rasvoja ja 10% proteiineja. Viljelykasveista vehnä, rapsi, rypsi, maissi ja soija kokivat nousukauden, lihapuolella voittaja oli sairaaksi jalostettu broileri – etäistä sukua ihanille maatiaskanoille. Enää ei saatu laatua lasten lautasille vaan kaiken piti olla halpaa.

Harmaapartainen nippelitieteiden dosetti Birdie yrittää sivistää Turpaduunaria usein talouselämän ja politiikan kiemuroissa, kuten esimerkiksi miten Helsingissä Tehtaankadulla sijaitseva markkinointiyritys Kuudes Kerros tai lyhyemmin sanottuna Kuudes liittyy suomalaisten ruokaostoksiin ja ruoka-alan yritysten strategioihin. Pieni sitaatti Birdien talousmietteistä on siis paikallaan:

Kun lobbari sanoo ajavansa liberaalia markkinataloutta, hän tarkoittaa monopolien ja oligopolien suosimista. Kymmenvuotias kyyttö-lehmä luomulypsytilalla apilapeltoa syömässä ei tuo rahaa Monsanton kassaan, mutta Monsanton kevätrapsin DK 7150 CL siemenet täytyy ostaa joka vuosi uudestaan. Siksi rapsiöljy on virallisesti terveellisempi kuin voi. Tieteelliseksi terminologiaksi keksittiin rasvahappojen P/S-suhde, mutta koska tosiasiat eivät tue teoriaa niin P/S-suhdetta ei koskaan ilmoiteta tuote-etiketeissä.”

P/S-suhde

Edesmennyt Kari Salminen oli hänkin aina inokas puhumaan P/S-suhteesta, mutta aihe on kyllä jäänyt terveysjournalismissa pahasti paitsioon. MTV ja Helsingin Sanomat ei näistä asioista turhia hiisku.

P/S-suhde on monityydyttymättömien ja tyydyttyneiden rasvojen välinen suhdeluku. Virallisten ravitsemussuositusten mukaan sen kuuluisi olla välillä 0,5-1,0. Virallisen matematiikan mukaan tähän päästään kun eläinrasvat – nuo pahat kovat rasvat – jätetään kokonaan pois ja käytetään ravintorasvana rypsiöljyä jonka P/S-suhde on 5,8. Lisää virallisterveellisiä rasvoja saa saksanpähkinöistä joiden P/S-suhde on 7,7. Vegaanit voivat juoda ulkomailta rahdattua Alpro soijajuomaa jonka P/S-suhde on 3,3, Halvin tukusta löytyvä kala eli uhanalainen pangasius omaa P/S-suhteen 1,2. Turpaduunarin ja Birdien matematiikan taidot eivät edes päät yhteen lyöden keksi miten näiden lukujen keskiarvoksi saadaan 0,5-1,0.

Korkean P/S-suhteen vaarat terveydelle eivät ole mikään uusi asia. Esimerkiksi Mikael Fogelholm on kirjoissaan onnistunut muodostamaan seuraavan kaltaisia lauseita:

…monityydyttymättömien rasvahappojen suuri saanti lisää samalla helposti hapettuvien sidosten määrää elimistössä. Tällöin taas antioksidanttien eli hapettumisen estoaineiden (mm. C- ja E-vitamiini) tarve kasvaa.” (Mikael Fogelholm: Liikkujan ravitsemus – teoriasta käytäntöön, 2. painos 2004)

Tässä vaiheessa lukija tuskin enää hämmästyy siitä, että virallisterveellinen broileri omaa huimasti korkeamman P/S-suhteen kuin ”epäterveellinen” punainen liha. Talouslogiikka on taaskin se, että Aviagen-yhtiön myymä Ross-broileri tapetaan kuukauden ikäisenä, mutta lehmä elää vuosikausia. Suurteollisuus ja osakkeenomistajat haluavat korkeita P/S-suhteita. Tuotannolle nopea kierto, mutta tuotteelle pitkä hyllyikä marinoinnin avulla. Lisäksi lääkereillekin riittää töitä.

Ruoan korkealla P/S-suhteella on toki rankempiakin haittavaikutuksia kuin kohonnut C-vitamiinin tarve ja Monsanton rikastuminen. Esimerkiksi Pekka Puska on tutkinut, että testosteronitasot laskevat kun P/S-suhteet nousevat. Mutta tämäkin on vielä pientä sydänterveysongelmien ja syöpien rinnalla. Harmaapartainen ystäväni Birdie tarjoaa kommentin tähänkin näkökulmaan:

On perin omituista, että lääketieteessä sanotaan Paradokseiksi todisteita siitä, että virallisterveellinen linja on väärässä. Luulisi tietenkin, että teoriaa korjataan jos tosiasiat eivät tue teoriaa, mutta sen sijaan tosiasioita sanotaan paradokseiksi. On ranskalainen paradoksi, intialainen paradoksi, amerikkalainen paradoksi, espanjalainen paradoksi ja puolisen tusinaa muutakin. Näistä intialainen paradoksi – joka todistaa kasvirasvojen lisäävän sydänkohtauksia – on jo 1960-luvulta, mutta silti Mikael Fogelholm ei muuta sanomaansa voin ja kerman turmiollisuudesta.”

Lisää luettavaa

Lisää iltalukemista ahkerille ja uteliaille Lonton murteen taitajille löytyy Birdien valitsemista neljästä linkistä. Lukijat saavat vapaasti lähetellä omia linkkejään asian tiimoilta. Miksi viranomaiset valehtelevat ja mistä kaikesta he valehtelevat? Ja koska aletaan puhumaan helsinkiläisestä paradoksista Kalevi Pyörälän Helsingin Poliisitutkimuksen tulosten suhteen?

http://www.cholesterol-and-health.org.uk/dietary-paradoxes.html

Lyhyt ja ytimekäs yhteenveto ravitsemustieteen paradokseista jotka on nimetty jonkin maan mukaan; esimerkiksi Spanish Paradox tai Indian Paradox. Intian rautateiden ylilääkäri S. L. Malhotra on siis mainittu.

http://granthaalayah.com/Articles/Vol5Iss1/26_IJRG17_A01_45.pdf

Kahden Cambridge-tutkijan tiedelehti-artikkeli tyydyttyneiden rasvojen terveellisyydestä. Kiitososuudessa mainitaan Weston A. Price Foundation ja Sally Fallon Morell, kirjailija esimerkiksi ”Nourishing Fats: Why We Need Animal Fats for Health and Happiness” -kirjan takana.

https://www.huffingtonpost.com/healthline-/sugar-and-heart-disease-t_b_12123384.html

Huffington Postin artikkeli ”Projekti 226” taustoista ja teollisuuden lobbauksesta. Frederick J. Stare ja Mark Hegsted syytettyjen pallilla.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3910043/

Tiedelehden artikkeli Yhdysvaltain ravitsemussuositusten historiasta, kirjoittajina Gerald Oppenheimer ja Daniel Benrubi. Tässä puhutaan siis vaiheista jotka johtivat 1977 suosituksiin eli ns. McGovern-suosituksiin.

Turpaduunarin omalisävinkki on vanha mutta yllättävän vähän luettu juttuni Kansa lihoo ja mitalitili laihtuu, jossa erilaisia dieettivaihtoehtoja punnitaan oikein grammakohtaisesti.

Helsingin Sanomat 2.11.2017

Ei se virallisterveellinen ravitsemusterrorismi silti helpolla luovuta. Helsingin Sanomat julkaisi torstaina 2.11.2017 jutun, jonka oli kirjoittanut YLE:n entinen kulttuuritoimittaja Ivan Puopolo. Ovela Ivan oli houkutellut Valtion Ravitsemusneuvottelukunnan pääsihteerin puhumaan aivan pehmoisia. Kun monen virallisen koulutuksen saaneen Personal Trainerin oli kerrottu suosittelevan rasvaisia maitotuotteita, niin Arja Lyytikäinen nolasi oman tietämyksensä virallisterveellisellä uskonjulistuksella pähkinöiden ja kasviöljyn kehumisen seassa:

Tiedämme, että runsas eläinrasvojen saanti on yhteydessä tyypin 2 diabetekseen ja verenpaineeseen. Mekanismi tunnetaan hyvin.” (Arja Lyytikäinen, Helsingin Sanomat 2.11.2017)

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Ville on ykkönen

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.