Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Lisäaineviidakossa

Vuonna 2010 sain tilaisuuden käydä hiuspohjatutkimuksessa, josta sain kirjoittaa artikkelin ollen itse ”uhrina”. Kansainvälisesti palkitun hiustutkimus- ja hoitokeskus HiusAkatemian johtaja Annikki Hagroos-Koski otti minut vastaan tarjoten aamupalaksi luomuleipää, voita, palvikinkkua, Yosa-kauravalmistetta ja teetä hunajalla maustettuna.

Puhuimme aluksi ruokavalioistani, jossa todellakin oli parantamisen varaa. Sain kuulla, että hiukset kertovat hiustutkijalle ihmisestä kokonaisvaltaisesti. Päänahasta ja hiuksen juuresta pystyy päättelemään yllättävän paljon ihmisen voinnista ja terveydentilasta. En siis voinut huijata, että olisin syönyt terveellisemmin. Ja sehän olisi ollut suoranaisesti itselleen valehtelemista.

Minulle tehdyssä tutkimuksessa paljastui äärimmäisen mielenkiintoisia ja aika ällöttäviä asioita. Olin kärsinyt pitkään päänähan ongelmista ja silloin päästäni löytyi alkava psoriasis, lähdehilsettä ja tulehdusta. Hiusjuurinäytteet, joita tutkittiin mikroskoopilla, paljastivat bakteerikasvua ja maidon sopimattomuuden. Hiusjuureni oli ohut ja ravintoaineet eivät ole imeytyneet. Tuo tutkimus tuki sitä kaikea, mistä jo olin vähän hajulla.

Päänahkaani hoidettiin ja se alkoi voida hyvin. Kontrollikäynnissä näkyi selkeästi, että muutosta oli tapahtunut ruokavaliota noudattamalla. Olokin oli loistava. Jaksoin muutaman viikon noudattaa määrättyä ruokavaliota, mutta pikkuhiljaa lipsuin entiseen. Silloin ei voimat vielä riittäneet pysyvään elämäntapamuutokseen, motiivi oli heikko.

Jos vain olisin jaksanut silloin määrätietoisesti jatkaa, niin en ehkä olisi mennyt näin rankan kaavan mukaan. Mutta ilmeisesti minun täytyi vain oppia ja mennä pohjamutia myöten. Olen ollut itselleni armollinen tehdessäni itselleni huonoja valintoja. Kaikkeen en aina ole itse voinut vaikuttaa, joko tietämättömyyttäni tai ympäristötekijöiden takia. Mutta tänä päivänä olen tietoisempi. Pelkästään se ei riitä, täytyy olla myös tahtoa, jolloin voi onnistua.

Kaikki lisäaineethan eivät ole meille vaarallisia. Kaikkea näitä emme kuitenkaan tarvitse, varsinkaan niitä, jotka lisätään muuttamaan ruokien koostumusta, ulkonäköä, väriä tai säilyvyyttä.

Minulle tehty tutkimus palautti mieleeni muutamat E-koodit, joita minua neuvottiin välttämään. Olin myös päässyt jo jyvälle, mitkä saattoivat aiheuttaa omassa kehossani jos jonkinlaisia vaivoja. Tässä lista pahimmista minun keholle sopimattomista lisäaineista.

Näitä pyrin välttämään:

  • E451 pentanatriumtrifosfaatti, pentakaliumtrifosfaatti on käytössä säilöntäaineena ja kosteudensäilyttäjänä merenantimissa sekä lihatuotteissa. Lisäaine on sallittu myös USAssa, mutta tarkempaa tietoa sen vaikutuksista ei ole. Muita käyttäjiä tälle aineelle ovat keramiikka-, nahka-, kumi-, tekstiili- ja kemianteollisuus (antikorroosio, jäänesto, palonestoaineet) Lähde: Wikipedia (EN)
  • E450 dinatriumdifosfaatti, trinatriumdifosfaatti, tetranatriumdifosfaatti, dikaliumdifosfaatti, tetrakaliumdifosfaatti, dikalsiumdifosfaatti, monokalsiumdifosfaatti ovat synteettisiä fosfaatteja, joita käytetään elintarviketeollisuudessa emulgointiaineena sekä kalsiuminkorvaajana. Fosfaatit kuuluvat normaaliin ihmisen aineenvaihduntaan, mutta yliannostus voi heikentää aineenvaihduntaa merkittävästi, kun fosfaatit kertyvät elimistöön. Lähde: Wikipedia (EN)
  • E211 natriumbentsoaatti on tehokas säilöntäaine, joka tehoaa bakteereihin, sieniin ja hiivoihin. Sitä käytetään yleisesti elintarviketeollisuudessa ja se toimii erityisen hyvin happamissa olosuhteissa, kuten mehuissa ja virvoitusjuomissa. Natriumbentsoaatti voi aiheuttaa yliherkkyysoireita ja esimerkiksi kurkun kutinaa hengitettynä. Yhdessä E300 askorbiinihapon (C-vitamiini) kanssa E211 voi muodostaa syöpää aiheuttavaa bentseeniä jos elintarviketta säilytetään korkeassa lämpötilassa tai valoisissa olosuhteissa pitkään. Lisäksi on epäilyjä että pelkkä natriumbentsoaatti voi sellaisenaan vaikuttaa mm. DNAhan. Tämän lisäaineen kanssa on syytä olla varuillaan. Lähde: Wikipedia (FI) ja Wikipedia (EN)
  • E621 natriumglutamaatti on lähes kaikkien tuntema aromivahvenne, joka on noussut otsikoihin ‘ei sisällä natriumglutamaattia’ kampanjoiden kautta. Natriumglutamaattia esiintyy luontaisesti maitovalmisteissa, lihassa, sienissä ja tomaateissa. Tämä ei kuitenkaan tee lisäaineesta haitatonta, sillä suurina annoksina nautittuna tämän on epäilty aiheuttavan päänsärkyä, pahoinvointia ja allergiaa. E621 lisäaineeseen kannattaa suhtautua varauksella ja välttää sen käyttöä – huolimatta siitä että tieteellisiä todisteita haitallisuudesta ei ole löydetty. Natriumglutamaatti antaa ruualle ja muille tuotteille makua ja siksi sitä on runsaasti marinaadeissa, sipseissä ja kastikkeissa tai maustesekoituksissa. Lähde: Wikipedia (FI) ja Kemikaalicocktail -blogikirjoitus ja Kuningaskuluttaja ja Suomen Kuvalehti ja Vogel.fi ja MTV3.fi ja Studio55.fi

pike_hilakariPike Hilakari

Espoolainen kirjoittaja, toimittaja, äiti.

Tunteellinen älykkö, joka herkästi huomioi ja tunnistaa muutokset ja sen tarpeen niin ympäristössä, lähipiirissä kuin myös itsessään.
Hyvin taipuvainen analysoimaan, pähkäilemään, pohtimaan, selvittämään ja tutkimaan asioita, valmis oppimaan kuulemastaan ja kokemastaan tuottaen herättävää tekstiä kulloinkin pinnalla olevasta aiheesta. Ehdottoman oikeudenmukainen, uskaliaskin kyseenalaistaessaan jämähtäneitä toimintatapoja.

”Jos yksikin ihminen saa avun tekstieni kautta tai toimintatavastani, olen kiitollinen onnistuja.”

Työuupumus

0 thoughts on “Lisäaineviidakossa”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.