Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Ruokavuosi 2017 – Monta terveellistä syytä juoda kahvia

Suomi on kahvinjuonnin huippumaa, mutta siitä huolimatta moni vannoutunutkin kahvinjuoja pitää kahvia epäterveellisenä, ja aivan turhaan. Kahvi on paitsi piristävää, niin myös muutenkin terveellistä.

Kahvi on terveellistä

Jopa virallisterveellisen ruokavalion pää-äänenkannattaja Helsingin Sanomat julkaisi tiistaina 11.7.2017 Tiede-sivulla B7 artikkelin otsikolla: ”Kahvi pidentää ikää, selvitti suurtutkimus”. Aina niin mukavan Niko Kettusen kirjoittama juttu sisälsi sen verran mielenkiintoisia kohtia, että sitä voikin lainata muutaman lauseen verran:

”Tutkijat tarkastelivat myös aineenvaihdumman biomarkkereita 14.000 hengen osajoukossa ja havaitsivat, että kahvia paljon juovien maksat saattavat olla paremmassa kunnossa kuin muilla ja veren glukoosin hallinta paremmalla tolalla. Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että kahvi suojaa maksakirroosilta. Ei kuitenkaan tiedetä miksi.”

Turpaduunari tutkii

Tässä kohtaa turpaduunarin tutkivan journalismin sisäinen anturi tekee seuraavan kysymyksen: Miten on mahdollista, että kahvia pidettiin vuosikymmeniä vaarallisena ja vieläkään kukaan ei muka tiedä mekanismeja miten kahvi vaikuttaa? Ollaanko kahvin suhteen samanlaisten aivopesutarinoiden jäljillä kuin suuressa rasvasodassa?

Turpaduunarin omiin muistisynapseihin on kuitenkin jäänyt kuva, että adenosiinireseptorit liittyisivät kahvin vaikutuksiin. Parasta siis kilauttaa kaverille, ja kysyä mitä mieltä vanha harmaapartainen nippelitieteiden dosetti Birdie on asiasta. Tuttuun tapaan Birdien sitaatti on präntätty punaisella eikä kenenkään tavallisen kuolevaisen tarvitse sitä tajuta, mutta kommentti osoittaa, että kyllä noita kahvin biokemiallisia vaikutuksia on siis tutkittu.

Kahvinjuonnin biokemia

”Äkkiseltään miettien kofeiinin vaikutusmekanismeja tulee mieleen kolme, ja sitten päälle kahviöljyjen eli kafestolin ja kahveolin vaikutukset. Tässä suhteessa muuten tetraploidiset arabica-lajikkeet ja diploidiset robusta-lajikkeet poikkeavat toisistaan. Ja sitä mitä sinä, Christer, kutsut adenosiinireseptoriksi, niin minä kutsun sitä puriinireseptoriksi jotka on Burnstock-luokiteltu kuuteen ryhmään. Eli nämä kolme kofeiinin tunnetuinta vaikutusta ovat kilpailevaan estoon liittyvät CYP1A2 entsyymi ja puriinireseptorit, sekä hieman vaikeammin tajuttava autofaagi-lysosomi-polku eli siivoustyöryhmä ja kierrätyskeskus. Kun joskus puhutaan kofeiinimyrkytyksistä, niin vaikkapa SSRI-tyyppinen masennuslääke fluvoksamiini – tuo kaikkien kouluampujien suosikkilääke – on todella vaarallinen kahvinjuojalle, ja voi aiheuttaa kuoleman juuri CYP1A2 mekanismin kautta. Toisaalta kahvin astmaa parantava vaikutus liittyy myös CYP1A2 entsyymiin prostaglandiinien ja eikosanoidien kautta. Kahvi toisin sanoen vähentää rypsiöljyn käytön haittavaikutuksia, ja lääketilastoissa kofeiinin ATC-koodi on N06BC01 eli piriste. Tosin omasta mielestäni rypsiöljy kuuluukin ruohonleikkurin moottoriin, eikä ranskalais-venäläis-karjalaiseen ruoanlaittoon. Kahvi muuten toimii hyvänä mausteena sekä liharuoissa että leivonnassa. Juotavan kahvin mausteena taas käytetään usein sekä maun että terveysvaikutusten takia inkiväärikasveihin luettavia kardemummaa ja inkivääriä. Vaikka muuten Maillard-reaktio yleensä yhdistetään vain pihvin paistoon, se on tärkeä reaktio myös kahvipapujen paahtoasteessa. Tätä kautta on hyödyllistä tuntea myös käsitteet Amadori-yhdiste, Namiki-polku ja Hodge -diagrammi. Professori Hodge oli muuten väriltäänkin mallia paahdettu kahvipapu, joten oli hauska yhteensattuma että hänen erikoisalansa oli Maillard-reaktio. Sinulla, Christer, ja hänellä oli yhteistä muuten into shakin pelaamiseen ja olitte vieläpä kumpikin aikoinaan tutkijoina Illinoisin osavaltiossa.”

Dopingia?

Jos nyt unohdetaan tieteellinen jargoni, niin kahvin terveysedut siis liittyvät pitkälti rasva-aineenvaihdunnan tehostamiseen, mistä syystä kofeiini oli urheilussa luokiteltu doping-aineeksi aina vuoteen 2004 saakka. Silloin se vapautettiin doping-pannasta. Tosin taas on liikkeellä lobbausta saada kofeiini takaisin kiellettyjen aineiden listalle.

Kofeiiniton kahvi – yök!

Tästä pääsemmekin taas lobbauksen ihmeelliseen ja sankkaan maailmaan. Turpaduunarin oma kosketus Sankaan eli suosittuun amerikkalaiseen kofeiinittomaan kahviin tuli ollessani tutkijana keskilännessä Illinoisin osavaltiossa 1980-luvun loppupuolella, jossa Sankaa juotiin sankoin joukoin. Maku kofeiinittomassa kahvissa ei ole oikein mistään kotoisin, eikä sillä ole mitään terveyshyötyjäkään kun ATC-koodilla N06BC01 oleva lääkeaine kofeiini on siitä viety pois. Kuitenkin sen aikaisen lääketieteellisen tutkimuksen mukaan juuri kofeiiniton kahvi oli avain onneen, vaikka kofeiinia sisältävä Coca-Cola oli muka hyvä juoma urheilijoillekin.

Tämän tieteellisen kaksinaismoralismin voi selittää vain talouden ja teollisuuden dollari-logiikka. Kahvipensaalla on nimittäin sellainen paha ominaisuus, että se ei kasva Yhdysvalloissa, mutta laboratoriot Yhdysvalloissa tuottavat kyllä synteettistä kofeiinia. Vielä kun lääkeyhtiö Pfizer oli aikoinaan kovasti mukana kofeiini-bisneksessä, oli lääkärien into julistaa kahvi vaaralliseksi suorastaan korvia raatelevaa.

Coca-Cola taas on amerikkalainen suuryritys ja Monsanton tuottaman synteettisen kofeiinin valtava ostaja. Monelle vasta räjähdys lääketehtaalla Connecticutissa vuonna 1995 avasi silmät miten kofeiini-bisnes maailmassa toimii.

Lompakko määrää

Kun siis lääkäri sanoo toimittajalle, että kahvin vaikutuksia ei tunneta, kannattaa siihen suhtautua samalla pieteetillä kuin lääkärin ilmoitukseen siitä että voi on vaarallista ja statiinit ovat tarpeellisia. Lompakko se on joka usein määrää, ja alussa mainittu Helsingin Sanomien uutisoima tutkimus, joka kehui kahvin terveellisyyttä, olikin tehty veronmaksajien EU-rahoilla eikä lääketeollisuuden tai maissiteollisuuden seteleillä.

Kahvi pitää kunnossa aivosi, sydämesi ja maksasi, ja vieläpä lisää rasvanpolttoa ja vähentää astman ja allergian oireita. Kahvi siis vähentää lääkkeiden tarvetta. On siinä tarpeeksi syitä keitellä kahvia, olkoon se sitten arabicaa tai robustaa, ja olkoon brändisi sitten Saludo tai Punavuoren hipstereiden suosima Kaffa Roastery. Slurp.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Syntinen karppaaja

1 thought on “Ruokavuosi 2017 – Monta terveellistä syytä juoda kahvia”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.