Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Älä kadota terveyden aarretta!

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Olen pannut merkille, että yhä useampi ihminen pitää terveyttään suuressa arvossa. Ihminen tekee kaikkensa, jotta hän ei menettäisi tätä suurinta aarrettaan elämässä. Vasta menettäessään ihminen oppii, sanoo intialainen sananlasku monimerkityksellisesti. Terveyden merkityksen ymmärtää viimeistään silloin, kun sen menettää. Haluan täydestä sydämestäni toivottaa sinut tervetulleeksi hyvin yksinkertaisen tekstini pariin. Lue ja kommentoi!

Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen

Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja elämänvalintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Luennoillani hämmästellään yhdessä miten yksinkertaista terveyden säilyttäminen on ja miten hienossa kunnossa ihmiselimistö pysyy noudattaessaamme hyvin helppoa elämäntapaa: nuku hieman paremmin kuin kaikki muut, syö hieman paremmin, liiku hieman enemmän, rentoudu hieman useammin jne.

Terveys ei aina merkitse lääketieteellisen laitteen näyttämää suosiollista mittarilukemaa, vaan terveydessä on kyse myös vaikeammin mitattavissa olevista asioista kuten onnellisuus ja tyytyväisyys. Terveys merkitsee monille sairauden poissaoloa. Terveeksi julistetaan se ihminen, jolle ei ole diagnosoitavissa yhtään sairautta. Onko näin?

Nyt tulee vaikea asia

Vastuuta omasta terveydestä ei voi lykätä jonkun muun kontolle, vaan vastuu on otettava terveydestä ihan itse. Tämä voi tietysti olla vaikea oivaltaa, jos on teettänyt joko tietoisesti tai alitajuisesti itselleen mallin siitä, että terveysasiat hoidetaan aina jonkun muun toimesta (”lääkäri kertoo oletko terve ja jos et ole, hän määrää sinulle lääkkeen joka parantaa”). Tällöin sinun henkilökohtainen arvovaltasi on nujerrettu. Ihan uusi sivu aukeaa elämässäsi kun otat vastuun omasta terveydestäsi. Kun ihan tosissasi paneudut tilanteeseesi ja opit oman elämäsi ja terveytesi parhaaksi asiantuntijaksi.

Yksi vaikeimpia asioita terveysvalistuksessa on pysäyttää ihminen pohtimaan elämänvalintojaan ihan tosissaan. Tekeekö hän kaikkensa, jotta terveys säilyy? Löytääkö hän tässä hetkessä jotain arvokasta elämäntaipaleelleen? Kannattaako hänen paneutua tähän asiaan ihan tosissaan? Väitän, että suurin osa terveysvalistuksen oivallisesta sanomasta menee hukkaan, jos ihminen ei ole vastaanottavaisessa tilassa ja omaksu täydestä sydämestään hänelle tarjottua tietoa.

Terveyden aarre löytyy hyvin yksinkertaisesta maastosta

Kokemukseni mukaan tämän polun varrelta löytyy terveyden perusta:

  • Laadukas ruoka. Syö mahdollisimman usein (aina?) ravinteikasta mahdollisimman luonnonmukaista ruokaa (ei lisäaineita, ei valmisruokaa, ei liikaa sokeria). Älä juo liikaa kahvia ja vähennä alkoholin käyttöä. Googlaa: anti-inflammatory diet (anti-inflammatorinen, tulehdusta ehkäisevä ruoka)
  • Sopivasti liikuntaa. On tärkeää liikkua yksilöllisten tarpeittesi mukaisesti. Harva meistä tarvitsee erittäin paljon liikuntaa ja vielä harvempi (ei kukaan?) pärjää liikkumattomana. Mitoita siis liikuntapanostuksesi viisaasti!
  • Aurinko. Me tarvitsemme auringonvaloa, jotta pysymme terveenä. Tässäkin on oltava tarkkana ettei tule liioiteltua. Vietä aikaa auringossa, mutta Suomessakin on kesäisin suojattava itseään liialliselta auringonpoltolta.
  • Tasapainoinen elämä. Löytyy tukea sekä sosiaalisuudesta että yksinäisyydestä. Tuen mielelläni ajatusta siitä, että ihmisen on hyvä välillä olla yksin omine ajatuksineen ja välillä on hyvä ympäröidä itsensä hyvillä ystävillä. Etsi tasapainoa tässä asiassa. Vältä negatiivisia ihmisiä. Etsi työ, harrastus ja elämäntapa josta pidät. Älä käytä elämääsi valittamiseen. Jos valitat kaikesta, ei ole kovin realistista odottaa, että elämä muuttuisi paremmaksi.
  • Unta palloon! Löytyy hyvin vahva viesti siitä, että yksi olennainen tekijä terveytemme perustassa on hyvä yöuni. Pitkäikäiset nukkuvat hyvin. Tee kaikkesi turvataksesi yöunesi. Uni on verraton aarre.
  • Ota rauhallisesti! Kaikki merkit viittaavat siihen, että liiallinen stressi nakertaa elämänlaatua ja terveyttä. On syytä kaikin keinoin etsiä rentoutta ja tiedostaa milloin elämän kokonaisrasitus on liian rankalla tasolla.

 

Lopuksi

Terveys ja hyvinvointi koostuu siis hyvin yksinkertaisista asioista. Kun ylläolevat asiat ovat kunnossa, sitten on hienosäädön aika, eli tarvitsemme kaikki yksilöllistä säätöä (ravintolisät, mahdollinen maidottomuus, viljatuotteiden määrä, työn määrä, motivointi, kiinnostuksen aste, vastuun ottaminen terveydestä, oman elimistön kunnioittaminen). Kaikille sopivaa täydellistä ja yhtenäistä terveyslinjausta ei ole löydettävissä. Käytä koko elämäsi oman hyvinvointisi etsimiseen. Se on kiehtova harrastus!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

1 thought on “Älä kadota terveyden aarretta!”

  1. Hyvä artikkeli. Perusasioita. Miksi kuitenkin välillä niin vaikeita noudattaa. Kuten vältä negatiivisia ihmisiä, vältä stressiä, …

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.