Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Urheilulääkäri

Sano minulle urheilulääkäri ja minä näen edessäni Pekka Peltokallion. Kertaan kerta toisensa jälkeen tämän 90-vuotiaan urheilulääketieteen legendan teoksia. Opin mitkä ovat urheiluvammat, miksi uskalletaan urheilijaa aiemmassa vaiheessa leikata ja pelastaa urheilu-ura sekä miten hirmu kovaa pitää treenata, jos aikoo maailman parhaaksi. Jos ei paikat urheilijalla hajoa, niin sitten sinusta tulee paras.

Ajat ovat muuttuneet. Nyt urheilulääkäri voi olla kaunis nainen. Hänellä voi olla sellainen nimi kuin Pippa Laukka. Hän voi kirjoittaa aivan mainion teoksen. Teoksen, jota ei pidä sekoittaa Peltokallion järkälemäisiin opuksiin ja olemukseen. Kuten esimerkiksi yli tuhatsivuinen ”Tyypilliset urheiluvammat”.

Kirja tuli eilen. 215 sivua. Huippulääkäri Pippa Laukka opastaa, miten säilyä terveenä ja liikkua oikein ja turvallisesti. Kirja käy läpi kuntoilijoiden ja urheilijoiden yleisimmät urheiluvammat, niiden ennaltaehkäisyn sekä käytännön hoidon ja kuntoutuksen. Ahmin kirjaa kasvavalla kiinnostuksella. Yritin unohtaa Peltokallion ja monisanaisuuden. Onnistuin mielestäni. Sillä näinkin voi kirjoittaa urheilulääketieteestä. Lempeästi, sanoisin jopa kauniisti. Tässä muutamia näytteitä Pippan kirjasta:

Etenkin huippu- ja ammattiurheilijoilla esiintyy paljon niin sanottuja toiminnallisia rasitusvammoja. Toiminnallisissa vammoissa ei ole kyse makroskooppisesta, kuvauksilla tai muullakaan tutkimuksilla havaittavasta kudosvauriosta, vaan rasitusvamma syntyy runsaan käytön myötä. Oireena on tylppä ja jomottava kipu ja kireyden, jumin tunne. Toiminnallinen vaiva on useimmiten lihas-hermoliitoksen toimintahäiriö, jossa lihaskudos viestittää keskushermostolle hermon välityksellä ärsytystilasta.

Toiminnallisia vaivoja esiintyy erityisen runsaasti tiivistahtisen leirin tai turnauksen yhteydessä ja esimerkiksi jalkapalloilijoilla erityisen runsaasti alustan vaihdon yhteydessä. Runsaspelinen turnaus vieraalla alustalla, esimerkiksi talven jälkeen nurmella pelatessa, tietää yleensä pitkiä päiviä joukkueen fysioterapeutille. Toiminnallinen vaiva johtaa harvoin pelikyvyttömyyteen, mutta siihen tulee suhtautua vamman varoitusmerkkinä, sillä ilman kuntoutusta se johtaa ammattiurheilijoilla lähes väistämättä joko rasitusvamman tai äkillisen vamman, kuten lihas- tai jännerepeämän, syntyyn.

Vaikka jokainen kohtaa joskus rasitusvamman, toistuvat vammat ovat merkki jostakin perustavaa laatua olevasta ongelmasta taustalla, jota kannattaa ryhtyä selvittämään. Joskus ongelma löytyy kuormitusvirheestä, aineenvaihduntasairauksista, joskus vääränlaisesta ruokavaliosta tai riittämättömästä levosta. Hyvin usein petrattavaa on näissä kaikissa. Rasitusvammoihin kannattaa siis suhtautua kokonaisvaltaisesti, ottaa muutkin seikat huomioon kuntoutuksessa, jotta vammakierre voidaan välttää.

Peltokallio ei kirjoittaisi noin, mutta totta joka sana! Puukko Peltokallio ei kirjoittanut akillesjänteestä myöskään samalla tavalla kuin Pippa kirjoittaa. Ajat muuttuvat.

Puukko on akillesjänteen hoidossa vihoviimeinen vaihtoehto, eikä kirurgiseen hoitoon kannata lähteä ennen kuin aktiivinen kuntoutus ja lihastasapaino sekä jalan kuormitus ovat tarkistettu. Joskus nilkan takaosan kivut johtuvat muusta kuin akillesjänteen kroonisesta tendinoosista, ympäryskudoksen tulehduksesta. Akillesjänteen tulehduksen krooninen tila voi johtua kantaluun ulkonevasta mallista tai ylimääräisestä lisäluusta, joka on kiilautuneena akillesjänteen kiinnitysalueella ja painaa kuin kivi kengässä. Pitkittyneessä tilanteessa kannattaa konsultoida nilkan takaosan vaivaan perehtynyttä asiantuntijaa. Moni ortopedi hoitaa myös nilkan takaosan vaivoja ja heillä on kertynyt niistä runsaasti kokemusta.

Jatkakseeni joitakin lukijoita mahdollisesti ärsyttävää vertailuani Peltokallioon, tällaista tekstiä ei löydy Peltokallion kirjoista, tarvittiin Pippa tähän tekstiosuuteen, josta olen erityisen ylpeä. Lukekaa huolella!

Viihde sekoittaa todellisuuden. Syy miksi kritisoin superdieettejä ja televisiossa pyöriviä laihdutusohjelmia, on niiden vaikutukset siihen haavoittuvaan väestöosaan, joka ei kykene suodattamaan ohjelman informaatiota. Ohjelmia tehdään viihteen nimissä niukoilla resursseilla ja tiukalla aikataululla niin, että tulokset ja muutokset saadaan näkymään mahdollisimman suotuisassa valossa. Keskiverrosta ja harmaasta arjesta on haastavaa saada syntymään viihdykettä draaman kaaren muotoon. Etenkin nuoret ovat alttiita ottamaan paineita ulkonäöstä ja imemään vaikutteita laihdutusohjelmista. Kasvav lapsi tai nuori on altis ympäsristön luomille epärealistisille ihanteille. Vanhemman alituinen valittaminen läskeistään lyö leimaa ja häivyttää armollisuuden sanomaa, jota kasvava tarvitsee itsetuntonsa ravitsemiseksi. Identiteetin ja itsetunnon kypsymisvaiheessa osa nuorista harhautuu ajattelemaan, että ulkonäköä parantamalla voi lisätä suosiotaan ja saada kaverien hyväksyntää. Armollisuus itseään kohtaan on hyvinvoinnin kannalta tavoiteltavampaa kuin itsensä näännyttäminen kurinalaisilla koreografioilla.

Hyvä Pippa! Tämä kirja sinunkin pitää lukea. Sen saa kirjakaupasta.

Pippa Laukka. Urheilulääkäri – Liiku ja urheile terveenä. Fitra, 2016

 

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

 

 

0 thoughts on “Urheilulääkäri”

  1. Taitaapi olla Pippa kuvattuna legendaarisella eläintarhan kentällä. Siellä on 20-luvulla tehty paljon maailmanennätyksiä suomalaisin voimin.

    Pekka Peltokallio ei ollut yhtä nätti ja oli vieläpä mies. Tosin hänen aikanaan suomalainen yleisurheilu oli maailman kärjessä. Nätteys ei ratkaise tässäkään lajissa.

    Sami Uusitalo
    dipl. ins. Espoo

  2. Mitä tulee tuohon pätkään liittyen dieetteihin…. olen pitkälti samaa mieltä. Tosin Pippa jatkaa samalla linjalla kuin muutkin lääkärit. Lihavuuden hoidossa ja ehkäisyssä on epäonnistuttu täydellisesti. Vikaa etsitään aina jostain muualta kuin ohjeiden antajista – lääkäreistä, ravitsemustieteilijöistä jne. Ammattikunnan yleinen tauti näyttää olevan kyvyttömyys itsekritiikkiin, oli siinä miten paljon vikaa tahansa.

    t. Sami Uusitalo
    dipl. ins. Espoo

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.