Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Terveystottumuksia ympäri maailmaa

Osana terveysyhteistyötä julkaisen ajatuksia herättävän Tiendeo -yrityksen blogikirjoituksen. Aika yllättäviä terveystottumuksia! Muokkasin ja täydensin hieman alkuperäistä kirjoitusta.

Oltiinpa missä päin maailmaa tahansa, terveellinen ruokavalio kiinnostaa terveystietoisessa elämäntavassa. Ruokailutottumukset vaihtelevat suuresti eri puolilla maailmaa. On hyvin vaikea löytää yhteisiä nimittäjiä terveyshakuisuuteen.

Mielenkiintoinen tapa on tarkastella hyvinvointia tavoittelevien kuluttajien suosituimpia vaihtoehtoja globaalisti. Alla oleva materiaali perustuu Tiendeon tutkimukseen. Tiendeo Suomi on mailman johtava verkkokatalogien ja –kuponkien julkaisija, joka toimii 35 eri maassa. Tämä artikkeli perustuu yrityksen sisäisiin hakutietoihin, joiden avulla on selvitetty mitkä terveelliset ruokavaihtoehdot ovat suosituimpia eri puolilla maailmaa.

Mitkä terveelliset ruuat tai myymälät ovat kuluttajien suosiossa eri puolilla maailmaa?

Kuvalähde: Tiendeo Suomi
Kuvalähde: Tiendeo Suomi

Alankomaat – Agrimarkt
Hollantilainen vähittäiskauppias Agrimarkt on maanviljelijöiden yhdistyksen ylpeä jäsen ja haluaa myydä paikallisia tuotteita. Tämä sitoutuminen terveelliseen ruokavalioon on ilmeisen tärkeää Tiendeon hollantilaisille käyttäjille, myymälän kuvaston korkeasta lukijamäärästä päätellen.

Australia – Woolworths’ ‘Fresh’ Magazine
Näyttää siltä, että aussit rakastavat kokkailla uusia, terveellisiä aterioita, sillä Woolworthsin kuukausittain ilmestyvä ”Fresh” -lehti, täynnä reseptejä sekä terveellisiä ruokailudeoita, on erittäin suosittua luettavaa.

Brasilia – Peg Pese
Hedelmä- ja vihannesliike Peg Pese on myymälä, jossa brasilialaiset tekevät ostoksensa pysyäkseen terveinä.

Espanja – Veritas
Veritas on yksi markkinoiden voittajista Espanjassa. Katalonialaisen luomusupermarketin kuvastoja on luettu 60% enemmän viimeisen kuuden kuukauden aikana.

Etelä-Afrikka – Fruit and Veg City
Etelä-afrikkalaiset mitä ilmeisemmin rakastavat hedelmiä ja vihanneksia, sillä Fruit & Veg City, joka tunnetaan myös nimellä Foodloversmarket, on yksi eniten katsotuimmista myymälöistä Etelä-Afrikassa.

Intia – Kuivatut hedelmät
Kuivatut hedelmät ovat suosittu ainesosa monissa intialaisen ruoan resepteissä, mikä näkyy myös tuotteiden hakumäärissä intialaisten keskuudessa.

Iso-Britannia – Oliiviöljy
Vaikka brittien ruokailutrendit vaihtelevat jatkuvasti, näyttää siltä, että tämä Välimeren alueen ruokavalion perusta pysyttelee suosiossa; ainakin sillä on Britanniassa paljon kysyntää.

Italia – Ekstra-neitsytoliiviöljy
Ei varmaan tule yllätyksenä kenellekään, että Italian etsityin terveellinen ruokatuote on… ekstra-neitsytoliiviöljy. Se on täynnä antioksidantteja sekä hyviä rasvahappoja ja italialaiset käyttävät sitä ihan kaikkeen.

Itävalta – Kookosöljy
Kookosöljy on yksi niistä harvoista tuotteista, joita voidaan kutsua aidoiksi superfoodeiksi. Itävaltalaiset Tiendeon käyttäjät sen ilmeisesti jo tietävätkin, sillä kookosöljy on yleisesti haettu tuote kuvastoista.

Japani – Yunkel
Terveysjuomat ovat todella suosittuja Japanissa, ja näistä kaikkein suosituin on nimeltään Yunkel. Terveysjuoman nauttiminen aamulla ennen töihin menoa on osa japanilaisen työntekijän arkirutiinia.

Kanada – Mary’s Gone Crackers
Luomu, gluteeniton, ei-geenimanipuloitu, täysjyvä, vegaani ja kosher! On helppo ymmärtää, miksi kanadalaiset ovat erittäin kiinnostuneita siitä, missä Mary’s Gone Crackersin terveellisiä leivonnaisia on myynnissä.

Latinalainen Amerikka – Liha
Liha kuuluu olennaisesti latinalaisen Amerikan maiden ruokavalioon. Alueen kuluttajat kohdistavat hakunsa kanatarjouksien etsimiseen.

Malesia – Soijaöljy
Soijaöljy on kolesterolitonta ja sisältää vain vähän tyydyttyneitä rasvoja
. Ei ihme, että malesialaiset rakastavat käyttää sitä ruoanlaitossa.

Norja – Kala
Norjalaisia on ohjeistettu syömään enemmän kalaa tasapainoisemman ruokavalion saavuttamiseksi, ja tämä näkyy norjalaisten kiinnostuksessa kuvastoihin, joissa myydään tuoretta kalaa.

Portugali – Vitaminas
Portugalilaiset pysyttelevät terveinä vitamiinien voimalla. Vähittäismyymälä Vitaminas on yksi Portugalin etsityimmistä kaupoista

Ranska – Lohi
Meren antimet ovat kovasti etsittyjä ranskalaisten Tiendeon käyttäjien keskuudessa. Lohi on tuotteista etsityin, mutta meriruoka yleensä seuraa hyvänä kakkosena perässä.

Ruotsi – Punajuurimehu
Se estää ikääntymisen merkkejä, auttaa ehkäisemään syöpää, edistää hiusten kasvua ja alentaa verenpainetta. On ymmärrettävää, että ruotsalaiset tykkäävät etsiä kuvastoista juuri punajuurimehua.

Saksa – Merilevä
Olisitko uskonut, että saksalaiset kuluttajat himoavat merilevän perään? Kun ottaa huomioon sen korkean proteiinipitoisuuden ja sen, että merilevä sisältää enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, on kuitenkin helppo nähdä miksi.

Singapore – Salaattipinaatti
Tiesitkö, että kupillisessa salaattipinaattia ei ole rasvaa eikä kolesterolia ja se sisältää vain 10 kaloria? Tämä korkean vitamiinipitoisuuden omaava vihannes on etsityin hyvinvoivien singaporelaisten keskuudessa

Tanska – Ruisleipä
Tanskalaiset kuluttajat etsivät kuvastoista säännöllisesti Smørrebrødiä eli ruisleipää. Tanskalaiset ovat hyvin perillä sen terveellisyydestä sekä siitä, kuinka paljon nautinnollisempaa kunnon ruisleipä on höttöiseen vehnäleipään verrattuna.

Uusi Seelanti – FreshChoice
Paikallinen tuotanto on kuuma sana Uudessa-Seelannissa, sillä paikallisessa omistuksessa olevan ja paikallisin voimin pyöritetyn FreshChoicen viikoittainen kuvasto, täynnä tuoreita paikallisia tuotteita, on kaikkien haluamaa luettavaa.

Venäjä – Faberlic
Viljatuotteet ovat pitkään olleet erittäin suosittuja Venäjällä. Faberlic myy monenlaisia ruokatuotteita, mutta eniten haetaan reseptejä viljapohjaisiin ruokiin ja herkulliset keitot ja puurot kiinnostavat.

Yhdysvallat – Walgreens
Terveys ja hyvinvointi ovat selvästi tärkeitä amerikkalaisille, sillä tämän lääkealan jättiläisen viikoittain ilmestyvä kuvasto on yksi Yhdysvaltojen etsityimpiä.

 

 

cropped-christer-sundqvist.jpeg

 

Christer Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.