Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Puoliksi ajateltu on puoliksi tehty

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Hyvinvointialan yrittäjä Joni Jaakkola on alkusyksystä 2017 pullauttanut kirjamarkkinoille melkoisen terveyttä käsittelevän järkäleen, jonka merkitystä pääsin vasta nyt arvioimaan, kun työn alla on ollut niin paljon muita hyviä kirjoja. Olen iloinen kun vihdoin sain aikaa lukea Jonin tekstiä. Mieshän on minulle tuttu jo entuudestaan ja nyt selvisi, että mieshän osaa myös kirjoittaa.

Joni kirjoittaa hyvin

Jonin maanläheinen suhtautumistapa terveyteen ja hyvinvointiin kulkee punaisena lankana läpi kirjan. Vaikka Joni viljelee paljon monimerkityksellisiä lausahduksia ja kryptisiä väitteitä mahtuu mukaan, pääviesti pysyy kristallinkirkkaana:

”Elämä kannattaa ottaa tosissaan, mutta ei liian vakavasti.”

Joni pyytää tarkkailemaan ihmisiä ympärilläsi. On pienistä asioista nauttivia, on suurissa ympyröissä viihtyviä, on joillekin tarjolla suurinta mahdollista henkistä ja fyysistä nautintoa siinä missä muut tuntevat kärsimystä samoista lähtökohdista käsin. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi kaikille.

Ratkaisuna tähän yksilöllistä terveysratkaisua koskevaan ongelmaan voidaan nähdä Jonin pyrkimys tarjota yksinkertaisia työkaluja paremman terveyden rakentamiseen. Kirjassa ei ole siis mitään ehdottomia totuuksia, jonka ympärille kirjaa lukeva voisi elämänsä rakentaa. Joni tyytyy heittämään ilmoille ajatuksia, kokemuksia, tiedettä, taidetta, sivistyneitä arvauksia ja näyttöäkin siitä mikä todennäköisesti palvelee terveyttä ja hyvinvointia etsivää henkilöä parhaiten. Tähän kannattaa jokaisen tarttua kiinni, sillä kirjailijan on mahdotonta tunkeutua lukijoiden pääkopan sisään ja katsoa sieltä käsin mikä saattaisi toimia. Parempi havaita, että Jonin ohjeistus on vain alkuraapaisu, suunnannäyttö, unelman paikka.

Johdantokappaleessa Joni aloittaa näin:

”Pidämme autostamme ja asunnostamme parempaa huolta kuin kehostamme, joka on ainoa paikka, jossa meidän on pakko asua koko elämämme. Kaikki tämä, vaikka saatamme olla vain yhden lääkärikäynnin, puhelinsoiton, tai suojatien ylityksen päässä muistutuksesta, miten hauras oma tai rakkaidemme elämä voi olla…

Mikä elämässä toimii?

Kirjaa lukiessa havahtuu siihen yksinkertaiseen tosiseikkaan, että elämä on sinun omissa käsissäsi. Vain sinä itse voit tarkalleen tietää, miltä sinun elämäsi juuri sinusta itsestäsi tuntuu. Vain sinä elät elämäsi, koet kokemuksesi ja tiedät tietosi. Ei kukaan muu.

Joni oli eräällä seminaarilla kuullut vastauksen elämänsä (sinunkin elämäsi) suurimpaan kysymykseen:

”Jos jonain päivänä rintaasi alkaisi pistää sellaisella intensiteetillä, että tajuaisit maanpäällisen matkasi olevan tässä, mutta aikaa olisi vielä yhdelle ajatukselle ennen valojen sammumista, niin mikä se olisi?”

Mikä olisi se ajatus, joka vielä hämärän rajamailla valaisisi polkuasi eteenpäin sammuen sitten ikirauhaan? Mieti omalla tahollasi! Minäkin mietin. Olen ylpeä kun osoittautui, että olin samoilla linjoilla kirjailijan kanssa. Paras vastaus siihen, mikä elämässä toimii viimeiseen asti on oma ajatukseni ”Olen iloinen kun sain kokea kaiken tämän elämäni aikana” tai vielä paremmin Jonin seminaarissa kuulema vastaus siihen mikä elämästä tekee elämisen arvoisen:

”Huh huh, kylläpä oli hieno reissu!” (Ja sitten valo sammuisi)

Johdantokappaleessa Joni jatkaa näin:

Harras toiveeni on, että pystyn herättelemään sinua ajattelemaan uudella tavalla ja tekemään paremmin. Toivon, että voin auttaa sinut sellaisen elämän polulle, jota eläkkeellä kesämökin terassilla keinutuolissa istuskellessa muistelet lämpimästi ja toteat: ’Huh huh, onpa tämä ollut hieno matka'”

Tässä on elämän kuningasajatus. Väkevän elämän rakennuspalikat asetellaan yhdellä edellytyksellä:

”…elämää olisi hyvä elää niin, että siinä on pitoisuutta ja makua vähintäänkin sen verran, että leukaperissä tuntuu ja matka jää mieleen.”

Väkevän elämän rakennuspalikat

Oikeastaan kirjaa ei tarvitse tämän pitemmälle lukea (toisella lukukerrallani olen sivulla 12 ja jäljellä on vielä lähes 200 sivua!). Mutta eihän Tammi näin pientä kirjaa olisi julkaissut, joten jatkoa seuraa, mutta lähes kaikki olennainen on jo kerrottu. Loppu on hienosäätöä, kokemuksen jakamista, motivaatiota, sitä mitä kaikki muutkin hyvinvointialan kirjailijat yrittävät ihmisille tarjota. Hyvällä ja huonolla menestyksellä.

Väkevässä elämässä:

  • ajatellaan enemmän ja paremmin kehosta ja mielestä
  • itseohjautuvuus luo pohjan väkevälle tekemiselle ja kokemiselle
  • edistysaskel pitää astua siellä missä olet nyt
  • kyvykkyys on onnistumisesi peruskivi
  • voit saada kaiken, mutta et heti etkä samaan aikaan
  • arvosta yksilöllisyyttä, sisäistä elämän subjektiivisuus
  • tee asioita, jotka tuntuvat hyvältä
  • ole riittävän hyvä, se riittää
  • vahvin voimavarasi on se tarina, johon uskot
  • karsi kaikki turha pois
  • tee asioita oikein ja tee oikeita asioita
  • opettele elämään jatkumolla
  • ota oppia muilta
  • päivitä arvomaailmasi
  • hyvinvoinnistasi huolehtiminen ei aina inspiroi
  • prioriteettilistan kärjessä voi olla vain yksi asia kerrallaan
  • hyvän ja huonon päivän välinen ero on mahdollisimman pieni

Lopuksi

Tusinan verran sivuja kun lukee Jonin kirjan alkupäästä, niin saa kaiken olennaisen. Lähes parisataa sivua turhaan? Ei sentään. Olen kohtelias ja myönnän joidenkin muiden sivujen, kuin alkusivujen, olleen hyödyllisiä. Yleissivistävää ihmiselon tiivistystä. Mutta tusinan verran sivuja riittää elämäsi tärkeimpään oivallukseen:

”Onpa tämä muuten ollut hieno matka!”

Turpaduunari suosittele Jonin kirjaa!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

1 thought on “Puoliksi ajateltu on puoliksi tehty”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.