Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Otsoniterapia ja syöpä

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Otsoniterapialla tarkoitetaan otsonikaasun annostelemista sairauden tai haavan hoitamiseksi. Otsoni on erityinen hapen (O2) muoto, joka sisältää ylimääräisen happiatomin (O3). Tämä ylimääräinen atomi hajoaa noista muista kahdesta noin 20-30 minuutin kuluttua kehon sisällä. Otsonista on saatavilla joitain lupaavia näyttöjä tehosta syöpäpotilaille, eikä se pelkästään rajoitu hapen viemiseen solutasolle.

Miten otsoni tehoaa?

Otsonin ylimääräiset happiatomit sitoutuvat vapaasti kaikkeen mihin pystyvät, mikä on hyvä asia terveydelle. Virukset, bakteerit, sienet, loiset, homeet ja syöpäsolut vihaavat otsonia, samalla tavalla kuin ne vihaavat happea.

Sen lisäksi, että otsonihoito tuhoaa mikrobeja, se parantaa myös solun toimintaa. Otsoni lisää punasolujen glykolyysiä, mikä puolestaan edistää hapen vapautumista kudoksiin. Kun tämä tapahtuu, myös solujen energiantuotanto vauhdittuu, samoin kuin tärkeiden entsyymien tuotanto, jotka toimivat vapaiden radikaalien torjunta-aineina ja soluseinämän suoja-aineina. Jotkut sanovat voivansa tuntea tämän energisyyden kasvun otsoniterapian jälkeen. Esimerkiksi syöpäpotilas Antti Oinas aloittaa päivänsä otsonaattorin avulla tehdyllä vedellä ja sen jälkeen tapahtuvalla tunnin kävelyllä happirikkaassa ulkoilmassa.

Otsonin vaikutukset solutasolla

Otsonin on havaittu kiihdyttävän sytokiinien tuotantoa, jotka ovat tärkeitä terveydelle, erityisesti immuunivasteessa, tulehduksissa, traumassa, verenmyrkytyksessä, syövässä ja lisääntymistoiminnoissa. Otsoni vahvistaa positiivisia energiamuutoksia koko kehossa ja ulottaa vaikutuksen erityisesti koko immuunijärjestelmään. Tämän se tekee toimittamalla enemmän happea soluille, jotta ne voivat suorittaa aineenvaihdunta- ja puhdistustoiminnot, joita varten ne ovat olemassa.

Otsoni tekee kaiken tämän vahingoittamatta terveitä soluja! Otsonin edistämät puolustusjärjestelmän entsyymit, kuten superoksididismutaasi ja glutationiperoksidaasi, auttavat suojaamaan terveitä soluja ulkoapäin tulevalta uhalta ja solutuholta. Otsonin antioksidantti- ja anti-inflammatoriset vaikutukset ovat hyvin tunnettuja tieteessä.

Kliiniset tutkimukset

Otsoniterapiaa on kliinisesti tutkittu ja ne ovat osoittaneet, että otsonihoito vähentää kehon hapetusstressiä, parantaa immuniteettia ja hävittää bakteeri-infektiot, jotka kaikki liittyvät suoraan syöpään. Otsoniterapiaa käytetään myös hermovaurioiden aiheuttaman kroonisen kivun hoitoon.

Lue lisää otsonia koskevasta kliinisestä tutkimusnäytöstä:

Otsoni estää selektiivisesti syöpäsolujen kasvua ihmisessä. Science, 1980; 209: 931-933. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7403859/

Otsoniterapia: kliininen katsaus. J Natural Sci Biol Med, 2011 tammi – kesäkuu; 2 (1): 66–70. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3312702/

Otsonihoidon hyödyllisyys selkäkipuissa. Lääke Des Devel Ther. 2015; 9: 2677–2685. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4440430/

Otsoniterapia: yleiskatsaus sen farmakodynamiikasta, tutkimuksen nykytilasta ja hyödystä kliinisellä tasolla. Med Gas Res. 2017 heinä-syyskuu; 7 (3): 212–219. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5674660/

Otsonin biokemialliset ja farmakologiset ominaisuudet: haisee suojalta akuuteissa ja kroonisissa sairauksissa. Int. J Mol Sci. 2019 helmikuu; 20 (3): 634. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6387239/

Otsoniterapia käytännössä

Otsoniterapiaa voidaan antaa monin tavoin: 1) otsonilla kyllästettyä nestettä voidaan injektoida suoraan verenkiertoon, 2) kehosta voidaan ottaa pieni määrä verta, kyllästää otsonilla ja ruiskuttaa takaisin vartaloon, 3) Otsonaattorit voivat tuottaa otsonirikasta vettä, jota otetaan melko suurina määrinä ja 4) Otsonisaunoja voidaan käyttää.

Ilmeisesti eniten elimistöön kajoavat kaksi ensimmäistä menetelmää eivät ole käytännöllisiä kotona, koska niihin tarvitaan neuloja ja ollaan veren kanssa tekemisissä. Näiden käyttö rajoittunee luontaisklinikoihin. Otsonisaunat ja otsonaattorien käyttö ovat kuitenkin toisaalta ylivoimaisesti yksinkertaisempia ja kotikäyttöön soveltuvia menetelmiä otsonin saamiseksi kehoon. Ty Bollingerin mukaan otsonisaunat ovat myös tehokkaimpia!

Tässä erityyppisessä otsonisaunassa vartalo ympäröidään lämpimällä, kostealla höyryllä, joka avaa huokoset otsonille, joka näin voi päästä ihon läpi verenkiertoon. Otsonisaunahoito altistaa koko kehon otsonille ja lisäetu on lämmön tuoma lisä. Yhdessä otsoniterapia ja hypertermia vaikuttavat syvälle kudoksiin hapettamalla verta ja soluja, poistamalla toksiineja ja parantamalla solun toimintaa. Höyrysaunan käyttö otsonin kanssa edistää höyryn ympäröivässä kehossa otsonin pääsyä ihon läpi. Kostea lämpö avaa huokoset, mikä vie otsonin ihon läpi verenkiertoon, missä se voi kulkea rasva- ja imukudoksiin. On erittäin tärkeää puhdistaa myrkyistä juuri imukudokset ja otsonisauna on helpoin ja paras tapa suorittaa tämä.

Suomalainen syövästä selvinnyt Antti Oinas on ollut tyytyväinen yksinkertaiseen otsonaattoriinsa, joka tarjoaa hänelle otsonirikasta vettä kotioloissa. Suosittelemme otsonirikasta vettä syöpäpotilaille.

Otsoniterapiaa annetaan Suomessa monissa eri muodoissa. Lisätietoja voi saada ottamalla yhteyttä Suomen otsoniterapiaan (https://www.otsoniterapia.fi/ ). Otsonaattorit löytyvät heidän verkkokaupastaan sekä myös täältä: http://synerki.fi/ 

Perustietoja olen saanut Ty Bollingerin erinomaisesta kirjasta The Truth about Cancer (Hay House, 2016).

Koulutuksessa ”Sairaan hyvä terveyskoulutus kerrotaan lisää mm. otsoniterapiasta. Seuraava koulutus on 25.-27.10.2019. Kysy lisää!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.