Hyvä kirja diabeetikoille

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Sain arvioitavakseni osaamisalueeseeni kuuluvan uutuuskirjan diabeteksen hoidosta. Fitra on julkaissut lääkäri Jakob Valdman kirjan ”Peruuta diabetes”.

Mainio kirja!

Tarvittiin lääkäri Virosta kirjoittamaan järkevä teos diabeteksen hoidosta. Onnittelut!

Kirja on selkeä tietoteos tästä vakavasta sairaudesta. Siinä on kaksi osaa: 1) Ensin määritellään minkälainen sairaus on kyseessä ja sitten 2) esitetään ne omahoidon keinovalikoimat, joihin sairastunut voi turvautua.

Kirjassa ei haukuta ketään, mutta otetaan räväkästi kantaa diabeteksen nykyiseen ”viralliseen hoitoon”:

”Helsingin Sanomissa julkaistiin 7.6.2018 mielipideartikkeli, jossa Diabetesliitto ilmaisi, että tyypin 2 diabetes on lähinnä geneettinen sairaus ja ihmisellä ei ole paljon mahdollisuuksia siihen vaikuttaa. Haluan kumota seuraavaksi tämän vanhentuneen ja uhrimentaliteettia palvelevan myytin.”

Ja sitten Jakob tutkimusnäyttöön ja käytännön kokemukseensa vedoten, tuo esille ne seikat joista tämä diabeetikkojen elämää kurjistava potilasyhdistys (Diabetesliitto) on mukamas tietämätön. Diabetesliitto on niitä kaikkein turhimpia yhdistyksiä, mitä tässä maassa on (Jakob ei toki sano näin, vaan näistä sanoista on vastuussa turpaduunari).

Myytinmurtaminen sujuu näin nokkelasti lääkäri Valdman toimesta:

”Uusimman tutkimuksen mukaan diabetes jaetaan viiteen eri tyyppiin (Novel subgroups of adult-onset diabetes and their association with outcomes: a data-driven cluster analysis of six variables; The Lancet 3/2018): autoimmuuni (6,4 % diabetestapauksista), insuliinipuutteinen (17,5 %), insuliiniresistenssi (15,3 %), lihavuuteen liittyvä (21,6 %) ja ikääntymiseen liittyvä (39,1 %).

Päätelmät tästä tutkimuksesta:
1. 100 % näistä ryhmistä ovat ylipainoisia.
2. Autoimmuunia tautia eli tautia, joka ei riipu henkilöstä itsestään, sairastaa vain 6,4 % henkilöistä.
3. Geneettisesti altistuneimpia diabetekselle ovat insuliinipuutteiseen ryhmään kuuluvat eli 17,5 % sairastuneista.

Geenit eivät ole ikinä tyypin 2 diabeteksen puhkeamisen syy. Diabeteksen kehittyminen vaatii monien prosessien samanaikaista kehittymistä, ja esimerkiksi ylipaino on mukana kaikissa yllä mainituista ryhmistä, vähiten ryhmissä 1 ja 2, enemmän ryhmissä 3–5. Lähes jokainen geneettisesti altistunut, jolla ei ole muita riskitekijöitä, säästyy sairastumiselta.”

Sairastuminen diabetekseen ei siis ole mikään lopullinen tuomio, vaan sairauden voi peruuttaa kunhan muuttaa elämäntapojaan terveyttä suosivaan suuntaan. Kaikki pahviaivot siellä Diabetesliitossa, lukekaa tämä alla näkyvä lääkäri Valdman lista tarkkaan ja toimikaa sen mukaisesti kaikissa tiedotteissanne. Näin korjaatte ainakin osittain tekemänne vahingot maamme diabeetikoille:

  1. Geneettinen riski kasvattaa sairastumisriskiä vain jos henkilön elintavoissa on korjattavaa.

  2. Elintapahoidolla pystytään ennaltaehkäisemään suurin osa diabetestapauksista.

  3. Suomalaiset eivät ole alttiimpia saamaan T2D:tä kuin muut etniset ryhmät.

  4. Pelkästään geeneistä johtuvaa T2D:tä ei ole olemassa. Vahvaa geneettistä riskiä kantaa vain hyvin pieni osa diabeetikoista.

  5. Jokainen diabeetikko hyötyy elintapahoidosta (vaikka eivät välttämättä pystyisi tautia peruuttamaan).

  6. Koska emme vielä pysty vaikuttamaan geeniperimäämme, meidän kannattaa keskittää voimavaramme asioihin, joihin pystymme.

Osittain Heikkilän linjoilla ollaan

Suomessa on uhrattu palstametrejä eri lehdissä, sosiaalinen media on asiasta kuhissut ja videoita sekä TV:tä on vilkkaasti katsottu. On ihmetelty sitä ovatko lääkäri Antti Heikkilän diabetes- ja terveyskirjat täysin arvottomia tietokirjoja. Samoilla linjoilla Heikkilän kanssa näyttäisi Jakob Valdma olevan niiden toimenpiteiden johdosta mitkä olisi eduksi tyypin 2 diabeetikon hoidossa. Kohu Heikkilän ympärillä saisi jo laantua.

Heikkilän nimeä ei kirjasta löydy. Lukuisia muita kyllä mainitaan, mutta ei Heikkilää. Kysyin tätä asiaa Valdmalta ja sain tällaisen vastauksen:

”En ymmärrä miksi pitäisi, hän ei ole kirjan kontekstin kannalta oleellinen henkilö. Ketogeeninen ruokavalio oli olemassa jo ennen Heikkilän syntymistä, hän ei ole sitä keksinyt. Jos mä olisin kirjoittanut ”Vähähiilihydraattisen ruokavalion historia Suomessa”, sitten olisin varmasti kirjoittanutkin hänestä.”

Kiitos tästä vastauksesta.

Tyypin 2 diabeetikoille olisi eduksi siirtyä ketogeeniseen ruokavalioon. Tutkimuksia ketogeenisestä ruokavaliosta diabeetikolle on vielä suhteellisen vähän, mutta tämän hetken tutkimusnäyttö osoittaa, että ketogeeninen ruokavalio on tyypin 2 diabeetikoille tehokas ja turvallinen. Jakob ilmaisee tavoitteeksi ketoruokavalion suhteen sen, että se on sama kuin kaikissa muissakin diabeteksen hoitoon käytetyissä ruokavalioissa: polttaa sisäelinrasvaa ja parantaa insuliiniherkkyyttä. Ketogeeninen ruokavalio on siinä todennäköisesti tehokkaampi tilanteessa, jossa paino pysyy (ei yritetä laihtua).

Tässä paljastuu Valdman nerokkuus. Hän ei itsepintaisesti pidä kiinni vain yhdestä tehokkaasta ruokavaliosta diabeetikolle, vaan löytää muitakin ruokavaliomalleja toteutettavaksi. Näin hän asian ilmaisee kirjassaan:

”Ketogeeninen ruokavalio on jo kauan tunnettu ruokavalio, mutta se on muuttunut trendikkääksi vasta viime vuosina. Ja syystäkin, sillä se on tehokas painonpudotuksen ja metabolisen oireyhtymän hoidon kannalta, ja sillä on monia positiivisia vaikutuksia aineenvaihduntaan. Ketogeenistä ruokavaliota on käytetty alunperin (ja käytetään edelleen) vaikeahoitoisen epilepsian hoitomenetelmänä lapsilla. Sitä on alettu käyttämään systemaattisena hoitona myös muiden sairauksien hoidossa (esimerkkeinä Virta Health ja Diet Doctor). Tyypin 2 diabetes on yksi sairaus, jonka hoitoon ketogeeninen ruokavalio soveltuu.

Olen itse käyttänyt ketogeenistä ruokavaliota menestyksellisesti jo pitkään. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että pitäisin sitä automaattisesti parhaana vaihtoehtona kaikille ihmisille. Päinvastoin. Uskon ettei suurin osa ihmisistä suoriudu siitä sen haasteellisuuden vuoksi. En itsekään käytä sitä jatkuvasti vaan enemmänkin jaksoittain.”

Eikä tässä vielä kaikki

Luonnollisesti tämän kirjan ohjeistus ei rajoitu pelkkään ruokaohjeistukseen, van pääpaino on sittenkin kokonaisvaltaisessa elintapaohjeistuksessa. Nautinnollista on lukea Valdman selkeää opastusta terveystietoiseen elämään. Otetaan muutamia otteita kirjasta:

ASIOITA, JOITA SUOSITTELEN SEURATTAVAKSI, TAVOITTEISTA RIIPPUEN:

PAINO
1–7 kertaa viikossa: painonpudotus, sisäelinrasvan poltto, kiinteytyminen, lihasmassan lisääminen.

VYÖTÄRÖNYMPÄRYS
1–7 kertaa viikossa: sisäelinrasvan poltto, kiinteytyminen, metabolisen oireyhtymän peruuttaminen.

RUOKAPÄIVÄKIRJA
Myös ravintoaineet, ruoan paino, ateriarytmi, nesteet, nälän tunne, herkuttelut. Joka päivä. Suosittelen kaikille ainakin tilapäisesti.

VERENPAINE- JA SOKERISEURANTA
Lue tarkemmin osiosta “Omaseuranta” . Diabeetikolle ja diabetesta peruuttavalle elintärkeä.

AKTIIVISUUSPÄIVÄKIRJA
Joka päivä. Kaikki fyysisen aktiivisuuden luokat. Passiivisen ajan vähentäminen, kestävyysliikunta ja lihaskuntoharjoittelu. Suositeltava kaikille.

UNIPÄIVÄKIRJA
Esimerkiksi 1–2 viikon jaksoina tai joka päivä pidempänä jaksona. Merkitään unen kesto, laatu, energiataso herätessä ja päivän aikana, nukahtamisen nopeus ja yönaikaiset heräämiset. Elintärkeä kaikille, jotka eivät saa unestaan irti maksimaalista parantavaa tehoa.

ALKOHOLI JA/TAI TUPAKKA TAI MUUN HUONON TAVAN PÄIVÄKIRJA
Huonojen tapojen seuraaminen auttaa näiden tapojen vähentämisessä.

OIREPÄIVÄKIRJA
Minkä tahansa oireen seuraaminen auttaa tunnistamaan syy-seuraussuhteita ja vaikutuksia muihin mittareihin. Tyypillisimpiä ovat virtsaamispäiväkirja ja päänsärkypäiväkirja, mutta seurata voi mitä tahansa, esimerkiksi hypoglykemioita.

Elintapamuutoksen tekeminen vaatii paljon tahdonvoimaa, eikö niin? Kyllä ja ei. Väärä tapa on lähteä tekemään elintapojen muutosta tahdonvoiman kautta, kuten olemme tottuneet. Tahdonvoima on rajoitettu resurssi, jonka loppuessa olemme aseettomia ja putoamme takaisin entisiin tapoihin. Sen sijaan vain oikeat systeemit auttavat pitkäaikaisen elintapamuutoksen onnistumisessa.

 

 

Keskellä kirjan julkistusviikkoa Jakob Valdma käytti aikaa keskusteluun Heikkilästä ja totuudesta. Keskustelumme Facebook-sivullani sujui näin:

Christer Sundqvist: Joo, minä taidan olla kummallinen terveysalan vaikuttaja kun peräänkuulutan rehellisyyttä ja puolueettomuutta terveysvalistuksessa. Kunnia sille jolle se kuuluu. Eiköhän se ole niin, että lääkäri Heikkilän nimen mainitseminen on rasite ainakin toiselle lääkärille? Se tekee tästä tilanteesta kummallisen.

Jakob Valdma: mä en tiedä, nostit tällaisen ongelman esiin, mikä ei edes käynyt mun mielessä koko kirjan kirjoittamisen aikana. En ole miettinyt puolta- eikä vasta-argumentteja Heikkilän mainitsemisesta, vain yksinkertaisesta tämä kirja on kirjoitettu diabeetikoille (tai sen riskiryhmille) sekä toivottavasti myös terveydenhuollon henkilöille, jotka hoitavat diabeetikkoita. Olen monissa asioissa Heikkilän kanssa samaa mieltä, monissa asioissa en, mutta en näe, että se olisi kyseisen kirjan kannalta tärkeä asia. Joka tapauksessa en nyt sen kummemmin puolusta itseni, annan sinulla ja lukijoilla tehdä omat päätökset tästä. Olen vain sitä mieltä, että en anna kyseiselle asialle mitään painoarvoa. Ainoa, mikä mulle merkitsee, on se, että hyötyykö lukija tästä kirjasta, auttaako se parantamaan diabeteksen hoitotasapainoa.

Christer Sundqvist: Erittäin hyvä kommentti. Tämä siirtyy kirja-arviooni hyvänä pohdiskeluna. Hyvän ja tarpeellisen kirjan olet tehnyt!

Suosittelen!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

7 kommenttia artikkeliin “Hyvä kirja diabeetikoille”

  1. entäs ne statiinit

    Kumma muuten diabetes lehdessä oli 1.6 artikkeli, jossa todettiin. että laihtumisella saadaan remissioon ja lääkityskin voidaan lopettaa jos haima toimii.Niin ja taidettiin mainita geneettinen taustan vähäisyys. No ehkä saadaan hyvä narratiivi kirjalle tai no kirja- arvostelulle.

  2. Arvoisa Turpaduunari, huijausta on. Olen tarkoituksella poistanut suorat linkit alta välilyönneillä, omalla vastuulla…

    Halki viittaa ”juurisyyhyn”, joka on pikkupartikkelit pm2.5 ilmassa. Näiltä lukemattomilta ”arviointisivuilta”, osa näköjään blogitohtoreita, linkataan paitsi samaan kuin saanakorpi, niin diabetes-lehden tutkimukseen:
    https ://care. diabetesjournals. org/content/33/10/2196

    Maksettu sivu, luokitellaan mainokseksi. Silti sitä ei saisi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin. Ja kuten arvata saattaa, assosiaatio ei ole kausaliteetti, minkä toistavat kahdesti…tämä jalostuu ”todelliseksi” juurisyyksi halkissa.

    Jos ostaa 37$ paketin, niin vain clickbankin kautta. Näillä on maine… kts alin linkki jos kiinnostaa.

    Affiliteetit eli suosittelijat saavat 75% tästä ! Alhainen kynnyshinta ilmeisesti johtaa lukratiiviseen lisäkauppaan (josta ei enää makseta provikkaa), ja sama kynnyshinta on ollut useissa ”ihmerohtokampanjoissa”. Muuten tää ei lennä.

    Saajan nimi ? merkin jälkeen alla, eli em. kommentoijan tiny-url johtaa tuolle aloitussivulle palkkiokeksin kera ”?hop=saanakorpi”, joka siis identifioi hyödynsaajan kaikissa linkeissä:
    https //research .halkidiabetesremedy .org/?hop=saanakorpi

    Tarinan metallityöläissankaria ei ole olemassa, tai siis kuvapankista tavattavissa.

    Asiat palastelee kontekstiinsa tämä kaveri, opettavaista lukemista (silti ei suora linkki):
    https:// www. sandiegocan. org/2019/04/22/scam-alert-halki-diabetes-cure-is-baloney/

    JR

  3. Paluuviite: Paljon kirja-arvosteluja - Turpaduunari

  4. Jami Saanakorpi

    minun eräs kaveri on kärsinyt tyypin kaksi diepeetteksestä kokoelämänsä mun on aina käynyt häntä sääliksija olen yrittänyt auttaa häntä tuloksetta. Kunnes törmäsin netissä tälläiseen ”60-sec type2 diabetes reverse” postaukseen jossa sadat ihmiset suosittelee tätä teknikkaa poistaa diapeettestä ja käskin kaverini heti ostaa tämän video sarjan jä hän parantui alle kuukaudessa diapetteksestä!
    haluan että kaikki diapeetikot näket tämän

    http://tiny.cc/diabetesreverse

    1. Aivan! Se on tämä kreikkalaisinspiroitu Halki Diabetes Remedy. Olen kuullut siitä aikaisemmin. Pitäisikö koota testiryhmä sen ympärille? Vai onko se ihan luotettava? Jotkut pitävät tuota menetelmää huijauksena.

  5. Vaikuttaa hyvältä kirjalta T2D ja esi-diabetes a.k.a. metabolisen oireyhtymän tilanteissa. Näillä määritelmillä potentiaalinen yleisö alkaa olla yli 50% kansakunnasta!

    Hyvä että Heikkilää ei sekoiteta tähän. Onko historialliset Atkins, Eades tai Pennington kenties mukana? Heikkilän ja Atkinsin, molemmat hoitavia lääkäreitä, havainnot olivat tarkkoja ja hoitotulokset hyviä. However, detaljeissa mentiin pöpelikköön aivan liian usein. Jos kuitenkin osaa kuvata metsän hyvin, niin onko niistä yksittäisistä puista niin väliä?

    Ketogeeninen ruokavalio oli ”lääke” epilepsiaan ja T2D ennen ao. lääkkeiden keksimistä n. 100v sitten -muutakaan ei ollut. Toivottavasti kirjassa on myös miedommat muodot hiilari ja sitä kautta kalorirajoituksesta. Ketoilu vaatii 20-50g hiilarirajoitusta, Atkins max taso n. 100g ja suhteellisen metabolisesti terve kestää varmaan 150g per päivä. Kaikki rajoitus auttaa, jos tasapaino on häiriytynyt. Näyttäisi siltä, että liian harva kestää 5-7 ateriaa päivässä, jokaisella ”kaikkea vähän” ja hiilarien kokonaiskuorma yli 300g per päivä. Huom! tässä ei tarkoiteta sitä, että hiilarit aiheuttavat, vaan sitä, miten ”peruuttaa” jos asiat ovat alkaneet mennä pieleen. Peruuttaminen onnistuu parhaisten -kohdennetulla rajoituksella, joka johtaa parhaimmillaan siihen, että syönti vähenee, koska sisävarastoista ammentaminen kasvaa. Kehon hyödyntämä kokonaisenergia -säilyy.

    Diabetesliitosta tulee mieleen, haluavatko ne säilyttää jäsenet vai menettää heidät remissioon? Käypä hoito -ohjeet eivät auta kolkuttelevaa, ne ovat samat kuin Liitossa ja remissio on lottovoiton todennäköisyydellä saavutettavissa.

    ”Painonpudotus” virallisena ja epävirallisena taikakeinona on hyvä. Jos sisäelinrasvaa on muodostunut, niin se häviää nopeiten stimulaation vähetessä. Miksikö? Metabolinen nopeus on nelinkertainen normaaliin (ja oletuksenmukaiseen) ihonalaiseen rasvavarastoon verraten. ”Pienikin laihtuminen” alkaa maksasta ja sisäelimistä, iso laihtuminen voi tätä stimulaation vähenemistä seurata.

    Diabetes, antiikin ”läpivirtaus”, viittasi nestevirtaukseen. Keskiajan lääkäreiden antama lisänimi ”mellitus”, hunajanmakuinen, tuli kielen päältä, olihan se tärkein analyysivälinen tuolloin. Kun mittausteknikka on kehittynyt, ja tajutaan veren makeutumisen edeltävän kusen makeutumista, niin taudin nimenkin voisi päivittää… Itse asiassa glukoositestin epäonnistuminen on hyvin myöhäinen vaihe taudissa, joka on tehnyt tuhojaan >10 vuotta. Jos mitattaisiin insuliinireaktiota, niin päästäisiin aikaisemmin kiiinni häiriöön. Itse asiassa Triglyseridit eli maksan kierrättämät rasvahapot näyttäisivät indikoivan menetettyä tasapainoa tarkasti. Tämä on eräänlainen ”diabetes lipidius” -epäsopiva vapaiden rasvahappojen päästö veriplasmaan, ja maksan pakottama kierto takaisin VLDL lipoproteiinipaketissa. Läpivirtaus mikä läpivirtaus, vaikkei näy eikä maistu…

    Olisi hienoa, jos mittaustekniikan kehittyessä päästäisiin vihdoin lääkäreiden kielestä tai veren glukoositestistä etiäpäin. Geenitesti ei ole näköjään se juttu, 6% osumatarkkuudella. Tarkoitus olisi tehdä säätöjä ja muutoksia ajoissa, ennen kuin krooninen stimulaatio rikkoo jotakin, peruuttamattomasti.
    JR

Olisi kiva kuulla kommenttisi!