Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä tarjous Turpaduunarin tukijoukoille

Tilaa terveys- ja hyvinvointivalmisteet PuhdasPlus-verkkokaupasta 25% alennuksella.

Alennuskoodi on ”turpaduunari” ja se on voimassa välittömästi. Tuolla koodilla koko verkkokaupan valikoima -25% ja turpaduunarille samansuuruinen provisio. Provisiollani kehitetään tätä ryhmää ja turpaduunari-domainia.

Koodia ”turpaduunari” käytetään ostoskorissa. Verkkokaupan osoite on https://www.puhdasplus.fi/

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

Turpaduunarin terveysohje numero 232

Jakelupäivä maanantaina 20.5.2019

TARKKAILE VEDEN SAANTIASI

(Riittävä veden saanti on perusasioita terveystietoisessa elämässä. Karkeana arviona voidaan sanoa, että vettä olisi hyvä juoda 1,5 litraa vuorokaudessa.)

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Nykykarjalaisten rasvakapina

Kirjoittaja: Sami Virtanen

Rasvakapina näyttää osuneen arkaan paikkaan. Karjalainen jatkaa pääkirjoituksessaan, että koko kapina on surullinen asia. Kirjoituksen mukaan jopa sosiaalisessa mediassa on alkanut leviämään nopeasti valeuutisia. Siis valeuutisia asiasta, jossa virkamiestasollakin lausunnot ontuvat pahasti.

Virkamiestason ennakkoluuloja

Oikeastaan huoli on niin kova, että mennään ihan hakoteille ennakkoluulojen kylvämisessä. Voita puolustavat ovat syöttämässä vaarallisia ennakkoluuloja lasten suuhun? C’mon, vähän järkeä kirjoitteluun, please!

Esimerkiksi n. 60% rasvaa sisältävä Oivariini syöttää lapsille uskomattomat ~0,3g liikaa tyydyttynyttä rasvaa leipää kohti ja ylittää näin suositusten mukaisen raja-arvon. Onpa vaarallista touhua! Niin vaarallista puuhaa, ettei sitä lapsille saa syöttää. Lapsille pitää ilmeisesti opettaa jo tuon tyydyttyneen rasvamäärän olevan vaarallista.

Voi on epäterveellistä, sanoo virkamies ja -nainen

”Aikuiset perheissä, valtuustoissa ja lautakunnissa syöttävät nyt omia ennakkoluulojaan ja makutottumuksiaan lasten suuhun.”

En enää tiedä kuka syöttää tässä ennakkoluuloja ja kenelle. Ainakin voin epäterveellisyys on niin kiveen hakattu, ettei sitä voi tai saa syödä.

”Kovien rasvojen epäterveellisyys ja pehmeiden terveellisyys on pysynyt faktana kaikista suurtutkimuksista huolimatta.”

Tuhansia tutkimuksia?

Aina viitataan moniin tutkimuksiin, joita ei sitten olekaan olemassa tai ne lepäävät hyvin hataralla pohjalla – sellaisia hakemalla haettuja tutkimusraportteja ja yhteenvetoja. Jos turpaduunari yrittää esittää maitorasvan vaarattomuudesta kymmeniä tutkimuksia, niin ne eivät kelpaa. Milloin mikäkin on syynä siihen etteivät kelpaa.

Missä ovat ne kymmenet tutkimukset pehmeiden rasvojen terveellisyydestä? Tai edes yksi sellainen pitkäaikaistutkimus, joka täyttää hyvän laadun kriteerit?

Antakaa lasten tulla maistuvan ruoan äärelle

Koko keskustelussa ikävästi paistaa läpi maistuvan ruoan kieltäminen, sillä ei näytä olevan mitään väliä sillä seikalla, että moni lapsi väärän leipärasvan takia jättää leivän kokonaan syömättä ja saa näin syödäkseen liian vähän ruokaa. Tärkeämpää kuin syömisen puolustaminen näyttää olevan, että kynsin ja hampain pidetään voin täyskiellosta kiinni. Tämä 0,3g on näköjään niin iso määrä voita. että koko rasvakapina synnyttää hyvin surullisen tarinan.

Margariinia vaikka väkisin!

Oikeastaan koko voipohjaisten levitteiden täyskiellossa näyttäisi olevan vain halu antaa yksinoikeus halvalle margariinille. Puhumattakaan, että tuo asia on ikävästi ravitsemussuosituksiin kirjattu.

Sami Virtanen

Olen usein toisin ajatteleva maanläheinen ihminen.

Vuodesta 2010 lähtien olen ravintoon liittyen lukenut kirjallisuutta sekä englanniksi että suomeksi. Tosinaan saatan myös eksyä kuuntelemaan netistä löytyviä luentoja. Päivittäin seuraan uutisia maailmalla niin Ruotsista kuin muualtakin.

5 thoughts on “Nykykarjalaisten rasvakapina”

  1. Hei
    lainaus karjalaisen pääkirjoituksesta.
    ”Tottumus muuttaa makuasioita, tieteellinen tutkimus täydentyy ja korjaa tuloksiaan salailematta, jos uusi tutkimus antaa siihen perusteet.

    Kovien rasvojen epäterveellisyys ja pehmeiden terveellisyys on pysynyt faktana kaikista suurtutkimuksista huolimatta. Päinvastaisia tutkimustuloksia on saatu, mutta näissä tutkimuksissa on löytynyt epäselvyyksiä.”

    ehkäpä tätä toimittajaa ja muitakin pitäisi muistuttaa prof. ioannidis (standfordin lääketieteen proffa ja taisi olla tilastomatemaatikko kans’) arviosta ”Why Most Published Research Findings Are False”. Hän ei tarkoita vähän yli 50%, hän tarkoittaa haastatteluissa yli 80%. Tämä alkuperäinen liittyi lääketieteeseen, sen toistettavuuteen ja tulosten oikeaan raportointiin jne biaksiin. Myöhemmin hän on löytänyt ravitsemustutkimuksen, nimenomaan havainnoivan sellaisen (ryyditettynä syöntikyselylomakkeilla), vieläkin huonompana.

    Karjalainenkin luulee, että THL ja ravitsemussuositukset perustuvat tieteeseen. Leikitään, että herra I on oikeassa. Onko THL vain 20% väärässä vai poikkeaako se tästä johonkin suuntaan?

    Jos yrittää etsiä ”vääriä profeettoja” duodecim, terveyskirjasto tai THL sivuilta, niitä ei löydy. Tuotepäällikkölaatikainen on saanut jotain sinne, mutta satoja julkaisuja tehneet Phinney, Volek, Westman, Noakes, Kendrick tai kirjarovion suomessa kokenut Uffe Ravnskov eivät löydy. Siis kerrottasiin, mitä he ovat mieltä ja miksi se on väärin. NADA. No see no hear NO EXIST.

    Minkäs teet. Pohjois-Koreassa todellisuus on sitä, mitä TVstä tulee -suomessa THL:stä. Auktoriteetin asema on kiistaton. Se, että tiedeperusta on rakennettu yli 80% hötölle, ei ole yleistä tietämystä. Koska vastakkaisia mielipiteitä ei arvioida, oletan, että hötön määrä on suurempi. Luin juuri muutaman mustajokischwabaro:n jutun ja mieli teki vajota lattia läpi -samalle tasolle kuin nuo jututkin.

    Ohikainen tervettä skeptisyyttä on arvioinut ioannidisin kritiikkiä hyvin ja monipuolisesti. Herra I haluaa kuitenkin kehittää ja parantaa tiedettä, lycka till. Suomen virallinen totuus ravitsemuksesta tulee kilpailemaan pohjoiskorean TV:n kanssa; kumpi antaa ensin periksi edes ripaukselle totuutta tai itsekritiikkiä.

    Tätä odotellessa lapset lopettavat rasvaisen maidon rintaruokinnan kurriin… etteivät kuole nuorina evoluution kehittämään rasva-ansaan. Sipaisu saippuaksi alunperin tarkoitettua prosessiteollisuuden siemenjalostetta täydentää ”kasvun ja terveyden”. Kemianteollisuus selätti 100 vuotta sitten 1 miljoona vuotta evoluutiota. Tässä jutussa on 80% puppua… reaalipuolella vai kirjoittajan kynässä?

    JR
    ps. Tämä on siitä vaarallinen argumentti, että jos esitän jotain tutkimustietoa väitteeni pohjaksi, niin poikkeaako se muka tuosta 80% puppusäännöstä…? no ainakin voin arvioida asioiden kahta puolta.

  2. Siemen on uuden kasvun aloituspakkaus ja siinä oleva rasva o tarkoitettu siemenen itämistä varten.
    Puhuvat niistä välttämättömistä rasvoista koska elimistö ei niitä muodosta. Olisko juttu niin ettei ihmispoloinen niitä edes tarvitse koska ei tuota niitä. Turmiollisia lienevät Sydney tutkimuksen mukaan öljyn käyttäjillä oli se sydänkuolleisuus kolesteroolien laskuista huolimatta. Ja on myöskin Helsingin johtaja tutkimus jossa tulokset surkeita.

  3. Tuo Uffe Ravnskovin kirja kolesterolimyytistä on edelleen hyvin ajankohtainen ja erinomaisen hyvin perusteltu. Ravnskov on tutkinut tarkasti valtavan joukon asiaan liittyviä tutkimuksia ja silvityksiä ja on edennyt urallaan aina proffaksi asti. Suomessa ravitsemuseliitti on sulkenut silmänsä ja korvansa asialle eivätkä pääse toimissaan eteenpäin. Helsingin kaup. valtuustokin on huolissaan enempi ilmastosta ja ympäristöstä kuin ihmispoloisen ravinnosta. Ehkä meitä poloisia vuoteen 2050 on diabeetikkoja, verenpainetautisia statiineja syöviä jne. Kamalaa on tiedossa.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.