Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä tarjous Turpaduunarin tukijoukoille

Tilaa terveys- ja hyvinvointivalmisteet PuhdasPlus-verkkokaupasta 25% alennuksella.

Alennuskoodi on ”turpaduunari” ja se on voimassa välittömästi. Tuolla koodilla koko verkkokaupan valikoima -25% ja turpaduunarille samansuuruinen provisio. Provisiollani kehitetään tätä ryhmää ja turpaduunari-domainia.

Koodia ”turpaduunari” käytetään ostoskorissa. Verkkokaupan osoite on https://www.puhdasplus.fi/

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

Turpaduunarin terveysohje numero 227
Jakelupäivä tiistaina 16.4.2019

TERVEYS ON TÄRKEÄ OSA ARVOMAAILMAASI

Terveys on arvovalinta.

Emme riittävän usein pysähdy arvioimaan terveyden arvoa elämässämme. Mitä tarkoittaa se, että olemme hyvässä kunnossa? Pitääkö vakavasti sairastua, jotta ymmärtää terveyden arvon?

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Pelottelu jatkuu

Kirjoittaja: Sami Virtanen

Karjalainen-lehden surullinen tarina ei loppunut edelliseen kertaan, vaan nyt pelottelua yritetään jatkaa mielipiteen voimin. Kova rasva alkaa tukkia verisuonia jo teini-ikäisenä?

Mikä tässä mahtaa olla oikein?

Väitteen perusteluksi mielipidekirjoituksessa ei tietenkään tarvitse antaa mitään. Koska eiväthän tosiasiat voi koskaan muuttua. Ollaan jopa huolissaan:

”Maallikon on vaikea tietää, onko asia todistettu oikeaksi laadukkaissa tutkimuksissa tai ei.”

Tosiaan maallikon on vaikea tietää, jos mitään vastinetta asialle ei edes saa. Mikä on oikein? Mikä on väärin? Aikaisemmin viittasivat Turun yliopistossa tehtyyn pitkäkestoisen Strip-tutkimuksen, miten kovien rasvojen vähentäminen on ainut vaihtoehto lasten terveenä pitämiseksi. Kirjoitin tuosta jo aikaisemmin ja voitte käydä lukemassa siitä täältä.

Lyhyesti: Kun runsaammin lisääntynyt maitorasvan käyttö otetaan mukaan, niin kummasti kolesteroliarvot paranivatkin Strip tutkimukseen verrattuna entisestään. Vähemmästäkin maallikko on sekaisin.

Turpaduunari oli saanut puhelun missä kerrottiin ihan samaa. Oli valistettu turpaduunaria, ettei maallikko voi tietää mikä on parasta valistusta kansalle. Se päätetään yhteisissä lauselmissa ravitsemussuosituksia laadittaessa ja ravitsemustutkimuksia laajasti tarkastellen. Yksittäisillä tutkimuksilla ei ole mitään mahdollisuutta päästä julkisuuteen ravitsemusta ohjaavassa merkityksessä. Niistä kyllä keskustellaan vilkkaasti asiantuntijoiden kesken. Ei aina voi miellyttää kaikkia. ” (Aikamoista touhua!)

Pohjois-Karjalaisten geeneissä vikaa?

Ilmeisesti Pohjois-Karjalassa terveys on muuta maata paljon huonompi ja kun sille ei sitten löydy mitään järkevää selitystä, niin yritetään syyttää geenejä.

”Suurella osalla pohjoiskarjalaisista on valtimoiden tukkeutumiselle altistavat geenit eli esimerkiksi sepelvaltimotauti tulee herkemmin kuin länsisuomalaisille, jos elintavat ovat pielessä.”

Tehdäänpäs pieni katsaus mitä Pohjois-Karjalassa on historian saatossa tapahtunut. Siitä jo aikaisemmassa jutussa esitinkin kuvan, mutta avaan asiaa tässä nyt vielä vähän tarkemmin. Kuvasta kävi siis ilmi, että samaan aikaan kun muussa massa ei opetettu väkeä syömään ”oikein”, niin kuolleisuuden lasku pysyi silti samana. Sen lisäksi vaikuttavia asioita sodan jälkeen on ollut runsas tupakointi, stressi, jatkuva pelko ja muuttaminen. Samoin 70-luvun suositelluissa margariineissa oli transrasvaa vielä jopa 30E%. Ei siis mikään ihme jos monelle kävi huonosti! Transrasvat hävisivät margariineista lähes kokonaan vasta vuonna 1995.

Aitoa ja oikeaa näyttöä maitorasvojen terveellisyydestä

Katsotaanpa seuraavaksi mitä lisääntynyt maitorasvan käyttö ihan oikeasti tekee. Tässä Costa Ricassa tehdyssä tutkimuksessa nähdään se hyvin. Tutkimuksesta tekee hyvän se ettei siinä lähdetty arvaamaan ruokapäiväkirjakysymysten kera, mitä mahdoit syödä viime viikolla, vaan tarkastetttiin ihan aidosti kudosnäytteistä ja katsottiin miten käy kun syö tiettyjä rasvoja. Mitä enemmän CLA:ta (juuri se luonnollinen transrasva, jota oltiin jokunen aika sitten mediassa väittämässä pahaksi), sitä parempi tulos. Yllättäen CLA:ta saa lähinnä vain maitorasvatuotteista.

Maitorasvojen hyöty näkyy myös tässä suuressa PURE tutkimuksessa. Eikä asian toista tulkintalinjaa helpota yhtään tämä suuri 16 kohorttitutkimuksesta tehty arviointi. Mukana oli 12 maata ja kesto 9 vuotta! Tutkimuksessa runsaampi maitorasvan käyttö vähensi tyypin 2 diabeteksen kehittymisriskiä huimat 30%. Ja jälleen kerran, ihan oikeasti mitattiin elimistöstä asiat haastattelujen sijaan.

Toisessa vain kahden maan kohorttitutkimuksessa, joskin osallistuja oli hieman enemmän, 75 000, nähtiin miten tyydyttyneellä rasvalla ja erityisesti lauriini- ja myristiinihapolla (sitä on voissa) toi pienemmän sydäninfarkti-riskin. Mutta ilmeisesti voi kuitenkin jonkun mutkan kautta pysyy edelleen hengenvaarallisena?

Halvalla margariinilla terveys hyväksi?? Voi hengenvaarallista??

Halvalle margariinille kyllä halutaan antaa yksinoikeus täyskieltämällä voipohjaisten levitteiden käyttö parhaimmillaan vain 0,3g takia. Jos et usko, niin voit lukea lisää täältä.

Sitä paitsi voin vaarattomuus ei pelkästään rajoitu edellä esitettyihin tutkimuksiin vaan, näiden yli 40 tutkimuksen mukaan maitorasvasta ei ole haittaa. Tutkimuksissa näkyy lisääntyneestä maitorasvan käytöstä johtuvia terveysetuja. Näissä yli 70 kultaisen standarditason RCT tutkimuksissa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota tyydyttyneen rasvan suurempaan määrään. Mitään viitteitä vaarallisuudesta ei löydy.

Lopuksi vielä yksi lukemisen arvoinen meta-analyysi.

Kaikki edellä mainitut seikat ja tutkimukset viittaavat siihen, että voi on kaukana hengenvaarallisuudesta. Ei mikään ihme jos maallikko menee vähän sekaisin. Missä siis ovat ne perustelut, joilla lapset pitäisi opettaa pelkäämään voita? Varsinkin kun maitorasvan tuoma maku ja kylläisyydentunteen lisääntyminen ovat niitä parhaita tapoja vähentää lasten epäterveellisen ruuan ja einesten syömistä. Puhumattakaan voin/maitorasvan ja kasvisten yhdistämisestä. Lapsille kasvikset maistuvat ihan eri tavalla kuin aikuiselle.

Sami Virtanen

Olen usein toisin ajatteleva maanläheinen ihminen.

Vuodesta 2010 lähtien olen ravintoon liittyen lukenut kirjallisuutta sekä englanniksi että suomeksi. Tosinaan saatan myös eksyä kuuntelemaan netistä löytyviä luentoja. Päivittäin seuraan uutisia maailmalla niin Ruotsista kuin muualtakin.

1 thought on “Pelottelu jatkuu”

  1. Sieltä lainattua.

    ”Tuomas Rissanen
    Hyvä, että juttumme herätti paljon keskustelua. Pyytäisin esittämään väitteidenne tuoksi viitteen, niin kuin yleensä on tapana, kun esittää jonkin väitteen liittyen lääketieteeseen.

    Lääkäri Antti Heikkilän kirja Lääkkeetön elämä sisältää niin runsaasti asiavirheitä ja vääriä viittauksia, että hänen kirjansa myynti on lopetettu useissa toimipisteissä. Tällainen toimintatapa on ollut tyypillistä hänelle ja muille kolesterolihypoteesin vastustajille.
    http://hyvinvointi.ts.fi/…/tavoitteena-laakkeeton-elama/

    Mitä tulee kolesterolihypoteesiin, on se lääketieteen yksi tutkituimpia ja kiistattomam…See More”

    ”Pyytäisin esittämään väitteidenne tuoksi viitteen, niin kuin yleensä on tapana”
    Tätä minäkin toivoisin ku kolesterolilla pelotellaan. Se on jatkuvaa jankuttamista ollut. Onko tällä mitään todistus voimaa?
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27680091
    Ja mitä niihin kolesteroleihin tulee samaisesta lähteestä.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5040825/figure/F0004/
    Lieneekö proffa Huuponen yhtään edistynyt statiinin vaikuttavuus tutkimuksissaan?

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.