Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Näin diabetes voidaan hoitaa – tositarina

Jali Karjalainen haluaa jakaa seuraavan tositarinan inspiroidakseen muitakin diabeetikkoja. Matti Tolonen, Antti Heikkilä, Virta Health (Sami Inkinen), Method Makia (Jyri Hakomäki), christer sundqvist, Annika Dahlqvist, Andreas Eenfeldt, Timothy Noakes ja moni muu ovat sitä mieltä, että tämä on se paras hoito kakkostyypin diabetekseen? Mitä mieltä sinä olet?

Jali saa diabeteksen

Minä painoin vuonna 2015 noin 85 kg. Sitten vuoden 2016 kesäkuussa painoin vain 52 kg ja ihmiset olivat huolissaan, että nyt olen liian laiha. Minä en ollut huolissaan, sillä tiesin miten mennään eteenpäin. Lääkäri sanoi, että paino ei saisi enää laskea vuonna 2016.

Selityksenä kerrottakoon, että minulle tuli diabetes vuonna 2015. Huhtikuussa sinä vuonna verensokerini oli peräti 14.7 ja silloin aloin pohtia miten sen verensokerin saisi alas normaalilukemiin eli, että se sitten olisi suunnilleen 6. Otin keinoksi Matti Tolosen VHH-ohjelman ja vähensin jo huhtikuun lopussa hiilareita ja samalla aloin liikkua päivittäin. Aikaisemminkin liikuin, mutta olin jäänyt eläkkeelle ja en sitten liikkunut paljonkaan kahteen vuoteen. Aika meni kirjojen lukemiseen ja tiedon etsimiseen puutarhatauteihin ja tuholaisiin. Minulla on puutarhatutkintokin. Alkoholia en käytä, enkä tupakoi.

Verensokeri alas

No niin, toukokuun 13 päivänä vuonna 2015 ”terveystäti” mittasi verensokerini ja tulos oli 6. Hän ihmetteli miten minä olin saanut ne sokeriarvot putoamaan tuosta 14.7-lukemasta. En kertonut noudattavani Matti Tolosen VHH- ruokaohjelmaa ja hänen diabeteksen hoito-ohjelmaa. Myöhemmin kyllä mainitsin lääkärille tästä ja lääkäri kirjoitti sairaskertomukseen, että noudatan Tolosen VHH-ohjelmaa.

Sokeriarvot alkoivat laskea kesäkuussa ja paino putosi koko vuoden aikana päätyäkseni sitten kesäkuussa 2016 tuohon 52 kg lukemaan. Painonpudotus tapahtui siitä syystä, että liikuin ja pudotin hiilareita. Jossain vaiheessa siinä vuoden 2015 alussa söin muutamina päivinä vain 25-50 g hiilareita päivässä, mutta syksyä kohti mentäessä nostin hiilareita tuonne Tolosen suosittamaan 110 g/päivä. Painoni oli sitten noussut vuoden 2016 syksyllä tuonne 58 kiloon ja nyt vuoden 2017 aikana, koko talvesta tänne asti, painoni on pysynyt tuossa 58-59 kilon lukemissa (pituuteni on 161-163 cm). Painon saan pysymään samalla tasolla kun syön sopivasti hitaita hiilareita ja nautin monta pientä ateriaa päivässä. Tällä tavalla verensokeri pysyy hyvin sillä normaalilla tasolla.

Diabetes liiallisesta sokerista ja hiilihydraatista

Sain diabeteksen liiallisesta sokerista ja hiilareista sekä ruusu tuli jalkaan, joka sitten antibiootiilla tapettiin. Vuoden 2015 aikana söin 4 antibioottikuuria. Sitten aloin hankkia itselleni bakteereja luonnosta, hedelmistä ja marjoista, söin jogurttia ja join lehmänmaitoakin. Olen jutellut bakteereista Turun Yliopiston ”bakteeriproffan” kanssa ja hän piti hyvänä sitä, että nykyihminen hankkii hyviä bakteereja jne.

Verensokeri on nyt hyvällä tasolla, liikun sopivasti ja noudatan edelleen ruokavaliota sekä käytän metformiinilääkettä. Luojan siunauskin minulla on, niin uskon.

Lue, pohdi, kommentoi!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/

4 thoughts on “Näin diabetes voidaan hoitaa – tositarina”

  1. Joo, kai metodi toimii jos on syönyt liikaa ja varsinkin makeita. Siihenhän kaikki kikat perustuu. Minä en ole koskaan harrastanut mässäilyä ja makeasta en edes pidä, päin vastoin aina syönyt paljon vähemmin kuin ”tavalliset” ihmiset, mutta terveellistä ja aina voinut hyvin. Veriarvot olleet suorastaan loistavat.
    Liikuntaa en valitettavasti voi paljon harrastaa kipeiden lonkkien takia (artroosi kai). Noin 55-vuotiaana mulle tuli noin yhtäkkiä 12 kg yhdessä ainoassa vuodessa, sen jälkeen vielä muutama kilo hitaammassa tahdissa. Sitten pysähtyi noin 70 kiloon. Syön siis järkevästi, tuskin voin vähentää määrää. Kävisi varmaan kuten saidan maajussin hevosen: juuri kun oppi olemaan ilman ruokaa se kuoli!

    1. Periaatteessa joo, mutta kehohan ei välitä siitä ovatko hiilihydraatit ”makeista” vai ”ei-makeista” lähteistä, sillä samaa glukoosia se kuitenkin verenkierrossa lopulta on. Lisäksi näitä urheilevia hoikkia diabetestä sairastaviakin löytyy, esimerkiksi Virta Healthin Sami Inkinen, kuka ei kehonkoostumuksesta päätellen liene hankkinut sokeritautiaan liikaa syömällä.

      1. Korjaus Sami Inkistä koskevaan arvioon. Sami Inkisellä ei ole diabetes. Se parantui kun hän alkoi noudattaa ketogeenistä ruokavaliota. Hän sai mahdollisesti tyypin-2-diabeteksen esiasteen urheilukisoihin (triathlon) valmistautuessaan hiilihydraattitankkauksella.

        1. Näin olikin. Kiitos korjauksesta. Hoikka ja liikkuva kaveri kuitenkin kyseessä, kenelle ei virallisterveellisen käsityksen mukaan tuollaisia ongelmia pitäisi tulla.

          Itse olen painoni puolesta yleensä lähempänä normaalipainon alarajaa kuin sen ylärajaa, ja vuosien varrella oppinut käyttämään kusella käyntiä hyvänä jälkikäteisenä verensokerimittarina: mitä vähemmän urinoi kerralla, sitä enemmän ongelmia verensokerin kanssa, ja toisin päin.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.