Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Lisää säteilyä hinnalla millä hyvänsä?

Onko 4G-teknologia haitallista, kysyvät tietokirjailija Erja Tamminen ja tohtori Georgiy Ostroumov tässä asiapitoisessa artikkelissa. Lue, pohdi, kommentoi!

Neljännen sukupolven matkapuhelintekniikka (4G), erityisesti LTE (Long Term Evolution), tarjoaa liikkuville ihmisille usia mahdollisuuksia. Tiedonsiirron nopeus ja -määrät moninkertaistuvat. Nämä 4G-yhteydet lisääntyvät nopeasti, kun Soneran ja DNA:n perustama Yhteisverkot laajentaa palveluitaan Elisan rinnalle. Lisää säteilyä, mutta mihin hintaan?

Edistääkseen 4G-teknologiaa, operaattorit tarjoavat kilpailukykyisiä hintoja rajattomaan käyttöön. Seurauksena kiinteät liittymät katoavat. Otetaan yksi esimerkki: Operaattori ehdotti langallisen 10 Mbit/s liittymän hinnaksi 28,90 euroa. Samanaikaisesti markkinoilla tarjotaan langatonta 21 Mbit/s, 14,90 eurolla.

Ruotsissa halpa, rajaton langaton surffailu netissä on jo lopetettu. Vaativa internet-pelaaja, joka huolehtii myös tietojensa suojauksesta, valitsee todennäköisimmin kiinteän liittymän.

Entä sitten säteilyn lisääntyminen? Onko se hyvä asia? Haluamme nostaa esille joitakin LTE-teknologian säteilylle altistavia ominaisuuksia. Virallisen näkemyksen mukaan LTE on haitatonta, koska laitteiden säteily ei ylitä kansallisia turvanormeja. Lainsäädäntö on kuitenkin vanhentunut. Se huomioi vain lyhytkestoisen altistuksen eikä kumulatiivista, vaikka LTE-tukiasemat säteilevät vuorokauden ympäri.

Monet organisaatiot korostavat varovaisuusperiaatetta. Euroopan neuvosto suosittaa enimmäistehotiheydeksi sisätiloissa 100 µW/m2. Suomen nykyinen asetus (STM 294/2002) sallii jopa 10 000 000 µW/m2 tehotiheyden. Väestön altistuminen kasvaa moninkertaiseksi LTE-verkkojen myötä. Pääsyynä tehotiheyksien kasvulle on LTE-teknologian käyttämä hyvin laaja taajuuskaista, joka voi olla jopa 100 MHz verrattuna esimerkiksi GSM-teknologian 0,2 MHz. Ero on huima.

Toinen huolenaihe on se, että LTE-päätelaite säteilee suuremmilla tehoilla ja pidempään kuin 2G- tai 3G-kännykät. Tämä on ymmärrettävää, kun laite on heikossa kentässä, mutta teho jää usein suureksi silloinkin, kun lähestytään LTE-tukiasemaa. Myös 2G- ja 3G-kännykät säteilevät enemmän kaukana tukiasemasta, mutta lähestyttäessä mastoa, teho pienenee.

Monissa matkapuhelimissa, jotka tukevat LTE-teknologiaa, voi olla samanaikaisesti päällä 4G- ja 3G-toiminnot ja puhelin voi säteillä kummallakin taajuusalueella. Puhelimen akku purkautuu nopeasti tällaisissa sovelluksissa.

Sen sijaan 3G-kännykät toimivat joko 2G- tai 3G-taajuusalueilla, mutta eivät samanaikaisesti molemmilla. Toisin sanoen 4G-älypuhelimet voivat säteillä aiempia matkapuhelinsukupolvia enemmän. Sekä terveyden että energiankulutuksen näkökulmasta olisi järkevää kytkeä älypuhelimen valikosta pois datansiirto ja WLAN aina, kun niitä ei tarvita.

Aiemmin oli harvinaista, että operaattorit asensivat lähettimensä samaan mastoon. Nykyisin kaikkien toimijoiden LTE-antennit ovat usein samassa pylväässä. Toimenpide alentaa kustannuksia ja ehkä parantaa maisemaa, mutta maston vieressä asuvien altistuminen säteilylle kasvaa. Tämä on neljäs tekijä terveysriskien lisääntymiselle.

Viides syy on se, että jo tälläkin hetkellä ”LTE-advanced -teknologia” hyödyntää tukiasemia ennennäkemättömällä tavalla: kaksi LTE-tukiasemaa voivat yhtä aikaa palvella samaa asiakasta. Kaupungeissa tarjotaan jo nyt tällaisia 300 Mbit/s yhteyksiä. Säteilykuormitus voi näillä alueilla nousta jopa noin kaksinkertaisesti lähtötasosta.

Periaatteessa 2600 MHz:n taajuusalueella toimivilla LTE-laitteilla tehotiheyden pitää olla voimakkaampi verrattuna matalammilla taajuuksilla (2G, 3G) toimiviin, koska 2600 MHz:n taajuus läpäisee rakenteita huonommin kuin verrattain matalat taajuudet. Tämä on siis kuudes haitallinen asia terveyden kannalta.

Haja-asutusalueilla LTE toteutetaan pääosin 800 MHz:n taajuudella. Taajamissa taajuusalue on 1800 MHz ja kaupungeissa 2600 MHz. Koska 800 MHz:n alueella on hyvin laaja peitto, voi LTE-800 MHz toimia monissa kaupungeissakin. Kaikkialla Itä-Suomessa LTE-800 MHz ei ole vielä saatavilla, koska Venäjän puolustusvoimat käyttävät kyseistä taajuutta.

Optimaalinen LTE-800 MHz:n solun säde on noin 5 km, kun taas optimaalinen LTE-2600 MHz:n solun säde on alle kilometrin. Näiden tietojen valossa ei olekaan ihme, että kaupungeissa toimii monia voimakkaita LTE-2600 MHz:n taajuisia tukiasemia tiheään asennettuina. Kun laskemme säteilyn tehotiheyden voimakkaalle LTE-tukiasemalle (lähtöteho-40 W, antennin vahvistus -18 dB) etäisyyden ollessa kilometri, saamme tehotiheydeksi 200 µW/m2. Ottaen huomioon edellä mainitut Euroopan neuvoston enimmäisarvot, kaupungeissa voi olla ongelmallista löytää paikkaa, jossa tehotiheys ei ylittäisi 100 µW/m2, koska LTE-2600 MHz:n tukiaseman toimintasäde ei ylitä kilometriä. Haja-asutusalueilla hyvä asuinpaikka löytyy helpommin, koska jo 1,4 km etäisyydellä LTE-800 MHz:n tukiasemasta tehotiheys on jo alhaisempi.

Lisäksi LTE-teknologia käyttää monia taajuuskaistoja ja eri modulaatioita. Tiedetään, että LTE-800 MHz:n läpäisee entistä helpommin rakenteita, mutta vaivatta myös ihmisen kudoksia. Lähitulevaisuudessa otetaan käyttöön vielä uusia taajuuksia (700 MHz ja 3500 MHz). Mikä merkitys näillä tekijöillä on terveydelle, siitä tiedämme enemmän tulevaisuudessa. Nykytutkimuksen valossa on jo selvää, että yli 100 µW/m2 pitkäkestoinen altistus on terveysriski. Voimakkaasti säteilevä LTE-teknologia voi aiheuttaa terveyshaittoja erityisesti kaupungeissa asuville.

Tilanne on haasteellinen, koska asumme verkkolaitteita valmistavan ”Nokian kotimaassa”. Nokian tärkeimpiä asiakkaita ovat operaattorit. Uudet päätelaitteet ovat elinehto ja verkot laajenevat. Nokia panostaa myös terveysteknologiaan ja aloittaa toimitusjohtajansa mukaan pian yhteistyöprojektin HUS:n neurologian yksikön kanssa. HUS on hankkimassa 4G-teknologiaa.

Yhdysvalloissa julkaistiin äskettäin kansainvälistä huomiota herättäneet National Toxicology Program (NTP) -tutkimuksen lopputulokset. Pitkään kestäneessä eläinkokeessa havaittiin, että 2G-ja CDMA-tekniikoilla toimivien kännyköiden radiotaajuinen säteily aiheutti erilaisia kasvaimia koe-eläimillä. Merkittävintä tuloksissa oli se, että säteily aiheutti syöpää myös niille, jotka olivat altistuneet alle turvanormien jäävälle radiotaajuiselle säteilylle. Nämä tutkimustulokset koskevat siis ”vaarattomampia” 2G- ja CDMA-teknologioita. 4G ja LTE ovat voimakkaammin säteilevinä vielä suuri arvoitus paitsi liikkuvan laajakaistan käyttäjille, myös HUS:lle ja Nokialle.

Erja Tamminen
tietokirjailija, Järvenpää

Georgiy Ostroumov
Ph.D., Kotka

0 thoughts on “Lisää säteilyä hinnalla millä hyvänsä?”

  1. Kiinnostava artikkeli. Taitaa käydä niin, että totalitaariset valtiot kuten Kiina ja Venäjä osaavat välttää LTE-verkkojen haittoja paremmin kuin esim. USA. Kansojen kilpailussa toivottavasti ei käy huonosti maailmanrauhan kannalta.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.