Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: HIERONTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 263. ja tämän vuoden 52. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 263
Jakelupäivä tiistaina 31.12.2019

HIERONTA

Perinnehoitojen aarteita on tarjolla vuoden 2019 viimeisenä päivänä. Tässä havaintoja tästä turvallisesta perinnehoidosta.

Hieronta tekee hyvää. Hieronta on ollut itsehoidon kulmakiviä jo vuosituhansien ajan. Kun raskaan työn uuvuttamia lihaksia hierottiin, huomattiin lihaskipujen hellittävän ja koko kehon rentoutuvan.

Hierontaa on vilkkaasti tutkittu ja hoitovaikutus tiedetään. Ensinnäkin hoitovaikutus syntyy mekaanisen vaikutuksen kautta. Tiedetään, että välittäjäaineita vapautuu hieronnan aikana. Hieronnalla on myös heijastevaikutus hieronnan kohteesta muualle kehoon ja on psykologiallakin sanansa sanottavana.

Käytkö säännöllisesti hieronnassa?

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Englannissa alkoi ruokavallankumous – Suomen media vaikenee

 

 

Kuva lainattu Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous -kirjan kannesta.
Kuva lainattu Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous -kirjan kannesta.

Uusi organisaatio Public Health Collaboration, joka haastaa suoraan vallitsevan virallisen ravitsemusneuvonnan (Public Health Englandin – jokseenkin Suomen THL vastaava organisaatio), on perustanut web-sivuston, jossa on julkaistu kilpailevat ruokavaliosuositukset sekä terveille yksilöille että T2-diabeetikoille.

Organisaation perustajajäseninä on joukko maineikkaita lääkäreitä ja muita terveysalan ammattilaisia, jotka ovat saaneet tarpeekseen lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen yleistymisestä. Huolimatta 1983 asti Englannissa voimassa olleista ruokavaliosuosituksista, jotka ovat hyvin samanlaisia kuin Suomessakin, on lihavuus ja T2 diabetes lisääntynyt koko ajan. Nyt ollaan tilanteessa, jossa kustannukset terveydenhuollolle alkavat olla kestämättömiä. Jos suositukset toimisivat, niin tämän ei kai pitäisi olla mahdollista?

Ehkä mielenkiintoisinta koko asiassa on se, että suomalainen media ei ole tarttunut aiheeseen vinkkien lähettelystä huolimatta (uutisvinkit sekä Iltasanomiin että Iltalehteen – ei pihaustakaan). Pitääköhän sittenkin paikkansa, että lehdistö on niin syvällä sängyssä ruoka- ja lääketeollisuuden kanssa, että uskallus uutisoida puuttuu?

Antti Heikkilä on myös noteerannut Suomen median hampaattomuuden ja antaa tulla tuutin täydeltä omalla jäljittelemättömällä tyylillään.

Paras yhteenveto 22.5.2016 käynnistyneestä ravitsemusohjeistuksen toisinajattelijoiden vallankumouksesta löytyy dietdoctor.com-sivustolta.

Sivulta käy hyvin ilmi, kuinka laajan uutisoinnin uuden, virallisen järjestelmän kanssa kilpailevan organisaation perustaminen on Englannissa saanut aikaan. Luulisi tuon kelpaavan uutiseksi Suomessakin. Mutta kun ei niin ei. Olisikohan Heikkilän räyhäämisessä sittenkin totuuden siemen?

Vallankumoukselliset ovat saaneet tukijakseen Suomessakin TV:stä tutun terveystietoisen lääkärin Michael Mosleyn.

He järjestivät myös konferenssin kilpailevien ravintosuositusten tiimoilta 11.6.2016 ja se varattiin loppuun ennätysajassa. Brittimedia uutisoi siitäkin eikä virallisterveellisen ruokavalistuksen edustajat ole voineet katsoa kehitystä sivusta, vaan heidän on ollut pakko reagoida – ei kuitenkaan yrittämällä vaieta vallankumousta unohduksiin (se kun ei enää käytännössä ole mahdollista kuten Suomessa) – vaan ryhtymällä korjaamaan kohta 40 vuotta pielessä olleita ravintosuosituksia.

PHC-UK:n ensimmäisestä konferenssista kertova yhteenveto löytyy täältä.

Mitä tekee Suomen hallitus?

Ei ainakaan mitään hyvää kansanterveydelle! He päättivät makeisveron poistosta, joka astuu voimaan vuoden 2017 alusta. Myös virvoitusjuomavero on lakkautusuhan alla. Yhteensä nämä verot toivat valtion kassaan 256 miljoonaa euroa. Tuon verotulon menetystä suurempi vahinko on kuitenkin hintojen halpenemisen myötä lisääntyvä sokerin kulutus ja siitä koituva haitta kansanterveydelle. Hallituksen olisi nyt herättävä elleivät he sitten ehdoin tahdoin halua entistä enemmän T2 diabeetikkoja?

Ellei nykyisiä veroja uskalleta säilyttää, voin antaa tässä ilmaisen vinkin: perustakaa uusi haittavero kaikelle lisätylle sokerille. Se kohtelisi kaikkia sokeroituja elintarvikkeita tasapuolisesti eikä EU:lla liene sitä vastaan sen enempää nokan koputtamista, kuin nykyiselle alkoholin haittaverollekaan. Miten siitä on onnistuttu pitämään kiinni, mutta sokerin haittoja ei sitten muka uskallettaisi verottaa EU:n pelossa? Nyt ryhtiä siihen toimintaan, hallitus!

Englannissa on herätty ja ryhdytään nyt asettamaan sokeriveroa virvoitusjuomille eli tehdään juuri päinvastoin kuin Suomessa. Tuo on luultavasti vasta alkusoittoa. Sokerin vähentämistä tukee myös julkkiskokki Jamie Oliver ja asenneilmasto näyttää olevan muuttumassa suosiolliseksi terveyttä edistävien päätösten tekoon. Kuinka Suomessa päästäisiin samaan? Milloin täältä löytyy ns. kriittinen massa toisinajattelijoita, mikä saisi myös median vetämään pään pensaasta? Toivottavasti ei liian myöhään.

Linkki: PHCUK:n ohjeet T2-diabeetikoille suomennettuna (PDF):

Eat_Fat_Cut_The_Carbs_and_Avoid_Snacking_To_Reverse_Obesity_and_Type_2_Diabetes_FI (Syö rasvaa, vähennä hiilareita ja vältä napostelua lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen peruuttamiseksi. Tämä sinun kannattaa lukea!)

arikAri Kaihola

Kirjoittaja on yli 15 v harrastanut terveysasioiden tutkimista ja opiskelua omatoimisesti tavoitteena tieteellisten havaintojen hyödyntäminen oman terveyden ylläpitoon. Tärkeintä terveyden hoitoa on ennaltaehkäisy ja siinä puhdas ravinto. Hippokrateen sanoin – olkoon ruoka lääkkeesi ja lääke ruokasi.

0 thoughts on “Englannissa alkoi ruokavallankumous – Suomen media vaikenee”

  1. Ongelma sokerin haittaveron kohdalla on, että keinomakeutusaineilla makeutetut elintarvikkeet ovat halvempia kuin sokerilla makeutetut. Nämä pitäisi kuitenkin olla samanhintaisia, ellei jopa kalliimpia.

  2. Ja miksi? Sokeri on todistetusti haitallista, kun taas keinomakeutusaineiden haitallisuuden puolesta puhuvat lähinnä sokeriteollisuuden rahoittamat ja toitottamat tutkimukset, jos nekään. En tarkoita, että niitäkään voisi rajatta syödä, mutta niiden haitat ovat kohtuumäärissä paljon pienemmät kuin sokerin.

  3. Hyvä artikkeli. Lisään tämän henkilökohtaisille kotisivuilleni. Olen ajatellut perustaa oman facebook-sivun Sotesisällissodalle, koko Sotesotkulle ja siinä esittää syitä, miksi sote sotkeutuu. Sitä ei ole kukaan pohtinut.
    Sotesotkun syy johtaa lääketeollisuuteen, sen ja lääkärien liittoon, apteekit kuuluvat samaan ketjuun, sokeriteollisuus, virvoitusjuomateollisuus, leipäteollisuus, sydänliitto, diabetesliitto.
    Laaja liitto terveyden tuhoamiseksi, yksityisen voiton tavoittelemiseksi.

    Jokaisen terveystietoisen kannattaa laittaa tämä omille facebook-sivuilleen.

  4. Dr. Michael Mosleyn ”Syö Paremmin” (Eat Better) -lautanen näyttää tosi herkulliselta. Ilmeisesti juuri tuollaisella ruokavaliolla hän onnistui saamaan oman T2 diabeteksensa remissioon. Toki asiaa varmasti auttoi myös hänen tunnetuksi tekemänsä 5:2 pätkäpaasto.

    http://www.dailymail.co.uk/health/article-3648125/You-eat-beat-diabetes-isn-t-NHS-telling-man-revolutionary-5-2-diet-reveals-exactly-plate.html

    Mitä makeuttamiseen tulee niin siitä on loppujen lopuksi aika helppo opetella pois. Vähän ajan päästä jotkin pitkälle jalostetut omenatkin alkavat maistua ällömakeille (Honey Crunch ja mitä niitä nyt onkaan). Varmaan tätä silmälläpitäen myös Mosleyn lautasella on suositeltu vain ei-trooppisia hedelmiä.

  5. Valitettavasti myös STT vaikenee aiheesta, vinkeistä huolimatta. STT on kyllä aiemmin väsännyt muutamia uutistiedotteita asioista, joista Duodecimin ”uutispalvelu” on pysytellyt hyvin hiljaa. Tälläista se on täällä länsisiperiassa, uutisointi palvelee eliittiä.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.