Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Terveyttä pihoilta, niityiltä ja metsistä

Professori Sinikka Piippo on saanut valmiiksi kauan odotetun villivihanneskirjansa. Minerva -kustannuksen tuore teos on korvaamaton käytännön opas niille, jotka haluavat hyödyntää pihojen, niittyjen ja metsien villivihanneksia.

Kirja esittelee Suomen terveellisimpien villivihannesten käyttöä, keräämistä, säilöntää, viljelyä ja haittoja. On hienoa kun kaikki tämä on yksissä kirjan kansissa. Nyt loppui pirstaleisen tiedon etsintä. Tässä kirjassa on kaikki!

Villivihannekset ovat oiva ravinnonlisä. Kun luin kirjaa hämmästyin siitä miten terveellisiä nämä villit kasvit ovat. Kirjassa on runsaasti yksityiskohtaisia tietoa kasvien vaikuttavista ainesosista ja miten ne vaikuttavat terveyteemme.

Suomessa villivihannesten käyttö on jäänyt aika harvan intoilijan puuhasteluksi. Aivan liian vähän hyötyvaikutuksia on meillä tutkittu, mutta superruoan asemaan nostettavat villivihannekset saavat Piipon kirjan myötä taatusti nostetta. Viljeltyjen kasvien kapea geneettinen perusta on syy siihen miksi minä esimerkiksi pyrin suosimaan villivihanneksia. Vihannestarjonta on kovin yksipuolista ja vaihtelua voi hakea itse kerätyistä villivihanneksista.

Villivihanneksissa on usein viljeltyjä voimakkaampi maku, sillä viljelyyn on valikoitunut miedomman makuiset kasvikset ravintoarvojen kärsiessä. Moni joutuu totuttelemaan villivihannesten makuun, mutta se on asia joka kannattaa tehdä. Palkintona on makujen eldorado ja ravintoarvojen paratiisi.

Parasta on aloittaa tunnetuista villivihanneksista ja opetella sitten vähitellen lisää. Monia hyödyllisiä kasveja on vaikea erottaa myrkyllisistä. Ympäristösaasteita, kasvinsuojeluaineita ja likaisia keräyskohteita kannattaa tietenkin välttää. Lisäksi tapana on kerätä vain hyväkuntoisia kasvinosia. Hyvä muistisääntö on kerätä villivihannesten lehdet ennen kukintaa.

Kasvien kuivaaminen ja säilöminen on taitolaji ja tähän kirja antaa aivan riittävät ohjeet.

Professori Piippo on kerännyt kirjaan tietoja kaikkein terveellisimmistä villivihanneksista. Hän pitää parhaina näitä: jauhosavikka, nokkonen, maitohorsma, valvatit, voikukka ja piharatamo. Aivan näiden perässä tulevat litulaukka ja lutukka. Aika yllättävä lista ainakin minun mielestäni. Voittajakasviksiksi eivät nimittäin selvitytyneet omat suosikkini mesiangervo, pietaryrtti tai vuohenputki. Syykin on selvä. Näitä kasviksia ei tunneta riittävästi. Aikaa myöten on odotettavissa, että parhaimpien listalle nousee lisää villivihanneksia.

Jauhosavikka on monien tuntema rikkaruoho. Ainakin minua innosti tieto, että tätä vihannesta on kerätty ja syöty jo kivikaudelta asti. Nuoria lehtiä voi kerätä sellaisenaan salaatiksi, mutta vanhemmiten maku muuttuu vähän liian kitkeräksi. Kaikki savikot ovat erittäin ravinteikkaita. Ne kuuluisi ryöpätä, sillä lehdissä on runsaasti oksaalihappoa, joka ryöpätessä poistuu. Savikasta voi valmistaa keittoja, muhennoksia, ohukaisia, kastikkeita, kääryleitä ja munakasta. Nam nam!

Jauhosavikan siemenet muistuttavat kvinoaa ja tämä menee kokeiluun tänä kesänä! Siemenet kerätään ja pestään huolellisesti ja keitetään sitten moneen kertaan saponiinien aiheuttaman kitkeryyden poistamiseksi. Siemenistä voi sitten löytyä käyttöä leivän lisukkeeksi, velliin ja puuroon sekä pata-ainekseksi. Savikat toimivat rohtoina, sillä ne mm. lisäävät virtsaneritystä ja helpottavat ummetusta sekä kiihdyttävät aineenvaihduntaa. Ne parantavat ruokahalua ja poistavat kipua. Savikoista saattaa olla apua tulehdusten estossa ja diabetesriskin alentamisessa.

Nokkonen on monipuolinen villivihannes: taikakasvi, rohdos, ruokaa ja tekstiilikasvi. Piippo neuvoo keräämään nokkoset mieluiten kolmen aurinkoisen päivän jälkeen, jolloin nitraattia on mahdollisimman vähän. Keväisiä versoja saa kohta kerätä! Uskomattoman monikäyttöinen villivihannes! Todellinen terveyspommi: antioksidantteja, energiaa, vitamiineja, kivennäisaineita, steroleja ja fenoleja.

Tämä Piipon vitamiinipommi menee kokeiluun: Kuivattuja nokkosia sekoitetaan hienonnettuihin ja kuivattuihin pihlajanmarjoihin hunajan kera!

Maitohorsma (rentun ruusu) on ruokana ja juomana aivan ylivertainen. Maitohorsmateellä on monta vaivaa lievennetty: astma, yskä, suolistovaivat, unettomuus ja päänsärky. Lehdet ja kukat kelpaavat sellaisenaan salaattiin. Kuivatuista ja hiostetuista lehdistä saa hyvänmakuista teetä.

Valvatit Piippo nosti parhaimpien yrttien joukkoon! Se oli pieni yllätys. Näitä kirvoja kerääviä ”tisteleitä” en ole katsonut kovinkaan suurella mielenkiinnolla. Tilanne muuttuu kun luen mitä Piippo ohjeistaa:

Valvateissa on runsaasti fenoleja. Niiden arvellaan olevan neljä kertaa punaviiniä ja kaksitoista kertaa mustaa teetä antoksidanttisempia. Kaalivalvattia voisi hyvin käyttää antioksidanttilähteenä, ja toisinaan sitä mainostetaan mustikan veroisena. Niissä on puolta enemmän kversetiiniä kuin omenassa. Valvattien syönti nahvistaa ja parantaa kuntoa. Kaalivalvatti poistaa tulehduksia, rauhoittaa, lisää virtsaneritystä ja poistaa ummetusta. Se sattaa tehota mahasyöpään.

Voikukka on kyllä ihan huippu! Tämä kasvi on varmasti parhaiten tunnettu kakista villikasveista. Sitä löytyy kaikkialta, mutta harva tuntee kaikki 500 voikukan pikkulajia. Ei hätää, lehdet salaatiksi, juuresta pirtelöä ja teetä, kukkia leivontaan ja mehuksi.

Lehtiä ja juurta käytetään yleensä teenä, keitteenä, tinktuurana tai joskus siirappina ja tuoremehuna. Fenolihapot ja flavonoidit toimivat antioksidantteina. Voikukka on vahvistava ja virkistävä toonikumi. Lehdet lisäävät virtsaneritystä, juuret tehoavat paremmin maksaan. Voikukka ehkäisee kasvaimia, tulehduksia ja reumaattisia vaivoja. Se lisää sapen ja haimanesteen eritystä ja edistää sapen tyhjenemistä, vähentää tulehdusta sappitiehyissä ja estää sappikivien muodostumista. Juuren kitkerät seskviterpeenit lisäävät mahaeritystä ja parantavat antioksidanttisten maksaentsyymien tuotantoa. Voikukka kiihottaa ruokahalua, parantaa ruoansulatusta ja rasvojen imeytymistä, poistaa mahakipuja ja kitkeryytensä ansiosta sammuttaa janoa. Voikukan maksan toimintaa parantava ja diureettinen vaikutus laihduttaa.

Tuttu piharatamo on varsinainen supervihannes! Se on erittäin ravinteikas kasvi kauttaaltaan. Lehdistä voi puristaa mehua tai kuivattaa viherjauheeksi. Siitä voi tehdä teetä, tinktuuraa ja siirappia. Antioksidanttivaikutus on hyvin merkittävä ja kasvi torjuu viruksia ja hiivoja. Yskä helpottaa ja se on kelpo valmiste erilaisiin hengitystieoireisiin. Lehdet torjuvat jopa syöpää ja parantavat vastustuskykyä. Piharatamoa käytetään sisäisesti ja ulkoisesti myrkkyjen poistoon. Kutina lievittyy ja kihtiin sen väitetään tepsivän.

Suosittelen kaikille laaturuoan ystäville Sinikka Piipon erinomaista villivihanneskirjaa!

cropped-christer-sundqvist.jpeg

 

Christer Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/

 

0 thoughts on “Terveyttä pihoilta, niityiltä ja metsistä”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.