Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Raskausajan diabetes

Kirjoittaja: Nimetön Nainen

Tämä paljastava kirjoitus raskausajan diabeteksesta julkaistaan pyynnöstä nimimerkin takaa. Näin kirjoittaa Nimetön Nainen:

”Minä olin aina mieltänyt diabeteksen ylipainoisten ja epäterveellisesti syövien ihmisten sairaudeksi ja olen huomannut, että monet muutkin ajattelevat niin. Käsitykseni muuttui kun itse sairastuin raskausaikana.

Miten siis minä liikunnallinen, terveellisesti (vähähiilihydraattinen ruokavalio, VHH) syövä ja hoikka nainen sain itselleni tämän vaivan raskausaikana? Olin järkyttynyt. Enhän edes ollut ajatellut meneväni sokerirasituskokeeseen, koska koin olevani terve. Suostuin sitten lopulta koska neuvola painosti niin kovaa. Olin jo viikolla 30 raskaana silloin. Normaalisti kokeeseen mennään viikolla 24.-28. Tai jos on suuri riski niin viikolla 12-16, ja se uusitaan myöhemmin. Ennen testiä suositellaan syömään 2-3 päivää runsaasti täysjyväviljoja. En tietenkään syönyt, koska ne eivät kuuluneet ruokavalioon. Itse asiassa olin niin kauhuissani neuvolan pelotteluista, että en uskaltanut syödä edellisenä päivänä mitään muuta kuin kananmunia. Ajattelin ettei sillä tavalla ainakaan verensokeriarvot nouse ja aiheuta lapselle ongelmia.

Raskausajan diabetekselle altistavia tekijöitä:

  • liikapaino
  • suvussa oleva taipumus diabetekseen
  • yli 40 vuoden ikä
  • aiemmassa synnytyksessä yli 4,5-kiloinen lapsi
  • aiempi raskausdiabetes
  • sokeri aamuvirtsassa
  • munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCO).
    (lähde: Diabetesliiitto)

En täyttänyt yhtäkään kriteeriä joiden Diabetesliiton mukaan sanotaan altistavan raskausajan diabetekselle. Nykyisin lähes kaikki äidit laitetaan sokerirasituskokeeseen.

Järkytys oli suuri koska ainoa arvo joka oli normaali oli paastoarvo. Muut olivat neuvolan mukaan pahasti yläkanttiin ja tilanne oli vakava. Paasto 4,6 (5,3), 1h arvo 12 (10) ja 2h arvo 8,9 (8,6) suluissa normaaliarvot.Tunsin itseni epäonnistuneeksi. Ajattelin etten kerro tästä kenellekään, häpesin niin paljon. Olin varma, että olen itse aiheuttanut tämän jollakin väärällä ruualla, syömällä liikaa hiilihydraatteja tai epäterveellistä ruokaa.

Lääkärit pelottelivat, että vauva kasvaa yli viisikiloiseksi, nimittelivät sokerivauvaksi. Jouduin käymään seurannassa koko loppuraskauden. Koskaan vauvan koossa tai voinnissa ei havaittu mitään ongelmaa. Muistan kun hoitaja huuteli käytävällä perääni jotain, josta kaikki odotushuoneessa olijat kuulivat, että minulla on se raskausajan diabetes. Häpesin taas ja luikin äkkiä ulos ovesta. Tunsin itseni niin epäonnistuneeksi.

Jouduin kertomaan lopulta ystävilleni tästä tilastani, hekin ihmettelivät, että miten minulla voi olla sellainen. Olivat myös ajatelleet, että se tulee vain ylipainoisille ihmisille. Yksi jopa kysyi, että mitä ihmettä olen syönyt raskausaikana kun sairastuin.

Neuvolan ohjeistuksiin kuuluu, että kaikki sairastuneet laitetaan diabeteshoitajan juttusille kuuntelemaan ohjeita ravintosuosituksiin perustuvasta ruokavaliosta. Olin kauhusta kankea ja mietin, että miten kestän sen ”margariinirasvatonmaito” -ylistyksen. Siellä peloteltiin, että joudun mahdollisesti aloittamaan insuliinihoidon koska sokerirasituskokeen arvot olivat niin korkeat.

Seuraavalla kerralla diabeteshoitajan luona näytin aterian jälkeisiä mittaustuloksia ja ruokapäiväkirjaani. Hoitaja pyöritteli silmiään tuloksille, verensokeri pysyi tasaisena eikä heilahdellut ylös alas. Hän määräsi minut syömään enemmän hiilihydraatteja. Olinhan syönyt nyt ”vain” n. 100g/pvä. En tietenkään totellut, vaan jatkoin elämäntapaani kuuluvaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Sokeriarvot pysyivät koko raskausajan tasaisena VHH-ruokvalion ansiosta ja vauva syntyi normaalipainoisena (3300g) eikä joutunut lääkäreiden pelottelemaan sokeritippaan vaan pääsi heti tissille. Minun sokereita mitattiin synnärillä pari kolme kertaa ja ne olivat aina normaalit. Sen jälkeen asiasta ei ole puhuttu neuvolassa. Olen itse mittaillut sokereita silloin tällöin kotona mutta kaikki arvot ovat olleet hyviä. Olen myös kokeillut syödä sokeria ja mitannut arvot sen jälkeen, arvot ovat olleet silloinkin normaalit. Nyt synnytyksestä on jo reilu vuosi aikaa. Minun painoni nousi n. 10 kg koko raskausaikana ja puoli vuotta siitä olin samanpainoinen kuin ennen raskautta.

Tällä hetkellä mielessä pyörii erilaisia kysymyksiä.

Olinko oikeasti sairas? Onko raskausdiabetekseksi nimetty ”häiriö” sairaus? Onko se varoitusmerkki? Ja onko minulla on nyt suuri riski sairastua myöhemmin? Onko lapsellani suuri riski sairastua? Näinhän toki väitetään joissakin tutkimuksissa, mutta onko todella näin.

Nyt kun olen jälkeenpäin miettinyt syitä sairastumiselleni, mietin voiko stressi aiheuttaa tällaista. Olinhan ollut vuosia kovasti stressaantunut. Mietin myös voiko sokerimittaustulokset olla luotettavat kun olen ollut pidemmän aikaa VHH ruokavaliolla, enkä syönyt mm täysjyväviljaa jota ohjeiden mukaan olisi pitänyt syödä kun kokeeseen valmistautuu. (Sain muuten tietää nämä ohjeet vasta nyt kun kirjoitan tätä lapsen ollessa yli vuoden ikäinen). Voiko se vaikuttaa tulokseen, että yhtäkkiä elimistöön kaadetaan suuri määrä glukoosia. Entä väsymys? En ole vuosiin nukkunut kunnolla. Onko sokerirasitustesti luotettava kun se on tehty vain yhden kerran?

Olen lukenut myös tutkimuksen jossa äidin mikrobiston kerrotaan muuttuvan raskauden viimeisellä kolmanneksella ja glukoositasapaino muuttuu huonommaksi, mahdollisesti jotta sikiö saa riittävästi ravintoa. Minulla istukka oli kalkkeutunut jolloin sikiö ei saa kunnolla energiaa.

http://www.aka.fi/fi/akatemia/media/Ajankohtaiset-uutiset/2012/Suoliston-mikrobisto-muuttuu-raskauden-aikana/

Sekin mietityttää, että ystäväni joka on synnyttänyt 2 vuotta minua aikaisemmin ei ole koskaan kuullutkaan sokerirasitustestistä eli silloin ei ole edes testattu sokeriarvoja sokerirasitus kokeessa. Nykyisin sinne joutuu lähes kaikki. Onko siis todella niin, että raskausajan diabetesta on enemmän vai johtuuko se siitä, että testataan enemmän ja myöhäisemmässä vaiheessa kuin ennen?

Tällä hetkellä elän terveellistä elämää ja koen olevani terve. Eli liikun maltillisesti. Luovuin asioista jotka aiheuttivat minulle eniten stressiä. Otan aikaa itselleni, rauhoitun. Pyrin syömään mahdollisimman puhdasta vähähiilihydraattista aitoa ruokaa. Ja lapsemme muuten rakastaa voita. Tullut äitiinsä.”

1 thought on “Raskausajan diabetes”

  1. Tuo johtuu ilmeisesti siitä, että ketogeenisella tai hyvin vähähiilarisella ruokavaliolla elimistö tottuu tulemaan toimeen pienellä insuliinimäärällä, koska insuliiniherkkyys on parantunut – tästä oli osoituksena ERINOMAINEN paastosokeriarvo. Kun tällaiseen elimistöön ykskaks kaadetaan tolkuttomasti glukoosia (sokerirasituskoe), elimistö ei pystykään nostamaan insuliinituotantoaan tarpeeksi nopeasti ja tarpeeksi suureksi. Siksi rasituskoe näyttää siltä, että henkilöllä olisi diabetes. Ei ole.

    Seikkaperäisemmin asian selostaa esim. Mark Sisson:

    https://www.marksdailyapple.com/does-eating-low-carb-cause-insulin-resistance/

    ja näiden tutkijoiden mukaan kyseessä on täysin normaa fysiologinen tila

    Impaired glucose tolerance in low-carbohydrate diet: maybe only a physiological state

    https://www.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpendo.00580.2013

    ”For that reason, it should be common in clinical practice that patients submitted to oral glucose tolerance tests not be under severe carbohydrate restriction, since this could alter the response to the glucose overload.”

    Tuossa viimeisessä lauseessa itse asiassa tulee esille syy myös siihen, miksi hoitajat suosittelivat hiilareiden nauttimista 3 päivänä ennen testiä. Elimistö olisi ollut valmiimpi hiilareiden käsittelyyn. No, toivottavasti he kuitenkin ottivat tuon valmistautumisen puutteen huomioon tuloksia tarkastellessaan. Vai tiesivätkö edes siitä?

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.