Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: HIERONTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 263. ja tämän vuoden 52. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 263
Jakelupäivä tiistaina 31.12.2019

HIERONTA

Perinnehoitojen aarteita on tarjolla vuoden 2019 viimeisenä päivänä. Tässä havaintoja tästä turvallisesta perinnehoidosta.

Hieronta tekee hyvää. Hieronta on ollut itsehoidon kulmakiviä jo vuosituhansien ajan. Kun raskaan työn uuvuttamia lihaksia hierottiin, huomattiin lihaskipujen hellittävän ja koko kehon rentoutuvan.

Hierontaa on vilkkaasti tutkittu ja hoitovaikutus tiedetään. Ensinnäkin hoitovaikutus syntyy mekaanisen vaikutuksen kautta. Tiedetään, että välittäjäaineita vapautuu hieronnan aikana. Hieronnalla on myös heijastevaikutus hieronnan kohteesta muualle kehoon ja on psykologiallakin sanansa sanottavana.

Käytkö säännöllisesti hieronnassa?

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Mielen hoiva

Psykologi, psykoterapeutti ja psykoterapiakouluttaja Mirja Sinkkonen on kirjoittanut kiinnostavan pikkukirjan myötätunnosta ja lohdutuksesta voimavarana elämässä. Kirjapajan kustantamassa kirjassa tuodaan esille mielen hoivaa monesta eri näkökulmasta.

Jokainen tarvitsee anteeksiantavaa ja lohduttavaa katsetta erityisesti silloin, kun on sotkenut elämänsä ja kolhinut muidenkin elämää. Myötätuntoinen katse rohkaisee aloittamaan alusta, armahtamaan itseä ja haastaa pyrkimään kohti onnistuneempia ratkaisuja.

Opimme kirjassa, että oman mielen hoivaaminen on yhtä merkityksellistä kuin kehonkin hoiva. Liike on lääkettä myös mielensä pahoittajalle. Moni kokee lenkille lähdön parhaana keinona tunteidensa hallintaan ja mielen tyyntymiseen.

Kaikki eivät pidä liikunnasta ja saavat etsiä mielen hoivaa muilla keinoilla. Suorituskeskeisestä liikunnasta luopuminen saattaa olla silloin viisasta ja sen sijaan voidaan hakea hoivavaikutusta ”pelkästä” luonnossa liikkumisesta.

Kaikki eivät kuitenkaan pidä luonnossa liikkumisestakaan. Mikä silloin avuksi? Mirja Sinkkosen tapaamat ihmiset ovat viestittäneet, että kunnon hoivaa saa mielelle hyvästä ruoasta. Ainakin jälkiruokien lohduttavasta vaikutuksesta on tutkimusnäyttöä. Kuten on myös tutkimusnäyttöä uupuneen ja masentuneen taipumuksesta kerätä kiloja vyötärölle.

Kaikki eivät kuitenkaan jaksa keskittyä ruokaankaan, vaan hakevat lohtua juomisesta. Minien mielstä on lupa nauttia oluesta ja viinistä esimerkiksi rankan työviikon jälkeen. Työpaineet nollataan kavereiden kanssa alkoholipitoisen juoman ääressä.

Kaikki eivät kuitenkaan osaa pitää alkoholikäyttöään kurissa. Silloin saattaa mielen hoiva löytyä ostoksilla käynnistä. Ostetaan uutta vaatetta vaikka kaapissa on käyttämättömiä entisiä.

Kaikille ostoksilla käynti ei ole parasta mielen hoivaa. Miten olisi lemmikkieläimen hankinta? Lemmikkieläimillä on todettu olevan suuri merkitys yksinäisten lohduttajana ja yksin asuvien seuralaisena. Koirien hoitamisesta joku löytää elämäntavan itselleen.

Kaikille eivät eläimet nappaa, joten on keksittävä jotain muuta. Ratkaisuksi saattaa päätyä harrastuksiin panostaminen. Kaikenlaiset harrastukset auttavat meitä pahan päivän tullessa.

Kaikki eivät innostu harrastuksista, vaan joku innostu työssäkäynnistä ja kokee työn terapiaksi. Työ auttaa häivyttämään surua, murhetta tai pahaa mieltä.

Kaikilla ei ole työtä, mutta kaikilla on ystäviä, ainakin yksi, jookos? Ystävät ovat tärkeitä tukijoita ja pahan mielen karkoittajia.

Kaikilla ei ole luotettavaa ystävää, mutta Jumala ei koskaan petä. Moni etsii mielen hoivaa Jumalalta, kulttuurista ja taiteesta. Usko on muutosvoima ja rukous keino sen käyttämiseen. Lapsesta asti moni on tottunut luottamaan rukoukseen, suojelusenkeliin lapsena ja mahdollisuuksien Jumalaan aikuisena.

Kaikille ei synny tarvetta turvautua Jumalaan. Onneksi on nopea netti ja yhteydenpidon mahdollisuus sitä kautta. Joillekin syntyy tarve jakaa kirjoittamalla omat vaikeutensa toisten kanssa. Netin lukuisissa keskusteluryhmissä käy melkoinen kuhina.

On mielen hoivaamiseen käyttämäsi keino sitten mikä tahansa, niin se on ainakin varmaa, että keinoille on käyttöä. Mirja Sinkkonen tuo kirjassa esille ismismieltä järkyttäviä tapahtumia: erokokemus, hylkäämiskokemus, luopuminen, masennus, melankolia, menetys, murhe, pettymys, sosiaalinen kipu, suru yms.

Erittäin tärkeään rooliin nousee vahva minäkäsitys, itsetunto.

Usein ajatellaan, että menestyvillä ihmisillä on hyvä itsetunto, ja että muut saavat tyytyä vähempään. Asia ei ole kuitenkaan aivan noin yksinkertainen. Monesti juuri niillä, jotka ovat suoriutuneet elämästä toisten mielestä parhaiten, on alkujaan saattanut olla tai on pysyvästi vaikeuksia itsetuntonsa kanssa. He vain ovat työskennelleet sen eteen, että suorituksillaan osoittaisivat erinomaisuutensa ja turvaisivat onnistumisillaan itsevarmuutensa. On toki niitäkin, jotka synnyinlahjanaan ja kodin perintönä saavat kaiken sen, mistä oman aktiivisuuden kautta kasvaa hyvä itsetunto.

Kirjassa käydään läpi työpaikkakiusaamista ja tarjotaan siinä joitakin ratkaisumahdollisuuksia, mutta kirjailija myöntää ratkaisut vaikeiksi. Mielenterveyden kannalta työyhteisöjen ristiriidat, kiusaamistilanteet, muutospaineet, uupumiset ja irtisanomiset aiheuttavat mittavaa henkilökohtaista kärsimystä ja pahaa oloa sekä tarvetta korjaavaan mielenterveystyöhön.

Lopetan kirja-arvioni mielestäni kaikkein tärkeimpään asiaan: oman avuttomuutensa myöntämiseen. Aidosti avuttomuutensa myöntävä ihminen voi kokea aitoa myötätuntoa itseään kohtaan. Jos ei ole kyse tahallisesta avuttomuuden leikkimisestä, niin avuttomuudesta voi rakentaa itselleen selviytymiskeinon ymmärtää esimerkiksi ymmärtää elämän asettamat rajat. Valitettavasti hyvin moni joutuu tekemään avuttomuuden kokemuksensa ”kantapään kautta”. Tehokas ja menestyvä elämä pitää joskus onnettomuuden kautta pysäyttää, jotta ihminen kokee konkreettisesti avuttomuuden tunteen ja oppii sitä kautta arvostamaan jokaista hengenvetoa, jokaista tervettä päivää, suurena lahjana.

Kirja on tarpeellinen muistutus mielen hoivan merkityksestä. Suosittelen!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Mielen hoiva”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.