Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Liikkujan kasvisruokavalio

Fitra on kustantanut loistavia terveys-, liikunta- ja hyvinvointikirjoja vuosien varrella. Tämä Jussi Riekin kirja ei valitettavasti kuulu siihen loistokategoriaan. Aina ei voi onnistua.

Lukija olisi kaivannut analyyttistä otetta ja aitoa vertailua kasvis- ja sekaruokavalion välillä. Kirjaan on lipsahtanut liian paljon Jussi Riekin omaa angstista viherpiipertäjälle tyypillistä ajatusmaailmaa, jolla ei ole riittävästi ankkurointipisteitä joko reaalimaailmaan tai tieteelliseen kirjallisuuteen. Yksi esimerkki:

”Vähähiilihydraattinen ruokavalio heikentää suorituskykyä ja lisää lihasproteiinien hajottamista energiaksi.”

Tämä outo Riekin väite on tietenkin järjetön. Väite saanee perustelunsa ainoastaan Riekin omasta kieroutuneesta asenteesta. Tutustumatta aidolla avoimella asenteella alan tutkimuskirjallisuuteen, hän haluaa vain kiusata rehellistä lukijaa. Olisi hän voinut mainita, että maanpäällisten vihannesten käyttö on merkittävässä roolissa vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Riekin silmissä VHH on virheellisesti pelkkää kermaa, voita, rasvaista lihaa ja pekoninsiivuja. Hän kertoo näin omasta vaelluksestaan terveyskirjailijaksi:

”Ryhdyin kasvissyöjäksi noin kymmenen vuotta sitten eläinoikeudellisista syistä. Muutamaa vuotta myöhemmin aloin harrastaa kamppailu-urheilua, jolloin kiinnostuin myös suorituskyvystä ja terveydestä. Halusin selvittää, voisinko kenties palautua nopeammin ja suoriutua paremmin oikeisiin ruokavalintoihin panostamalla. Hain tietoa netistä – en vielä tiennyt, kuinka huuhaan vallassa internetin ravitsemustieto on – ja tulin käsitykseen, että kasvissyönti olisi haitallista paitsi suorituskyvylleni, myös terveydelleni. Tuolloin pinnalla oli paleohenkinen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio. Halusin panostaa urheiluun ja pitkän pohdinnan jälkeen päätin lopettaa kasvissyönnin. Jatkoin treenaamista ja ravitsemuksen opiskelemista. Jälleen muutama vuosi vierähti, tietoa karttui ja jossain kohtaa aloin huomata, mitä oli tapahtunut. Kun todella ymmärsin tulleeni huijatuksi, palasin kasvissyöntiin. Siitä lähtien olen pyrkinyt jakamaan tietoa terveellisestä kasvisruokavaliosta ja auttamaan urheilijoita/liikkujia tuomaan ruokavalioonsa enemmän kasvikunnan tuotteita. Jakamalla tutkimuksiin ja tieteeseen perustuvaa tietoa toivon, että voin auttaa ennen kaikkea sellaisia ihmisiä, jotka ovat samankaltaisessa tilanteessa kuin itse olin aiemmin: he etsivät tietoa ravitsemuksesta, mutta vastassa on vain terveyshuuhaata naamioituna uskottavalta vaikuttavaan ja houkuttelevaan valeasuun. En ole ravintotieteilijä ja ravitsemusterapeutti, mutta olen perehtynyt ravitsemukseen ja kasvisruokavalioon hyvin syvällisesti niin teoriassa kuin käytännössä.”

Sympaattisesta eläinoikeuksien puolustajasta on kuoriutunut ärsyttävä amatöörimäinen huonojen lausahdusten tykki. Riekki on lukenut huolellisesti Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuositukset ja poiminut sieltä omaa agendaansa tukevat asiat:

”Ravinnon proteiini ja hiilihydraatti eivät mielellään muutu rasvaksi. Sen sijaan ravinnon rasvan ainoa varasto kehossa on rasvakudos. Liha, maitotuotteet ja kananmunat sisältävät runsaasti rasvaa verrattuna kasviksiin, marjoihin, hedelmiin, täysjyväviljaan ja palkokasveihin. Rasva pitää heikosti yllä kylläisyyttä, ja se on yli kaksi kertaa energiatiheämpää kuin hiilihydraatti tai proteiini.”

Ja tämä:

”Pitkäikäisten ruokavaliossa liha, kananmunat ja maitotuotteet ovat poikkeuksetta sivuroolissa.”

Näitä ”poikkeustapauksia” sattumoisin päätyy ihan lehtiotsikoihin asti: ”Emman, 115, pitkän iän salaisuus on yksinkertainen: Kananmunat ja miesten välttely.” Ai niin, Riekki käyttää tiedettä arvioinneissaan ja taistelee netissä leviävää huuhaata vastaan. Kananmunat eivät ole sivuroolissa, mutta ei ne myöskään pääroolissa ole, sen toki myönnän.

En tiedä missä maailmassa Riekki elää, mutta eihän noissa Riekin väitteissä ole paljoakaan perää. Miten voi kirjoittaa tällä tavalla esimerkiksi karppauksesta?

”Pari sanaa karppauksesta: lihottaako hiilihydraatti? Vaikka vähähiilihydraattisten ruokavalioiden suosio on hiipunut, moni suhtautuu hiilihydraatteihin edelleen nyrpeästi. Pelätään, että runsas hiilihydraattien saanti lihottaa. Mutta onko näin? Amerikkalaistutkija Kevin Hall ja kollegat ovat selvittäneet asiaa. Tutkimuksessa 19 ylipainoista miestä ja naista viettivät yhteensä neljä viikkoa laboratorio-olosuhteissa, jatkuvan valvonnan alaisuudessa. Kukin söi vuorollaan ensin vähähiilihydraattisesti ja sitten vähärasvaisesti tai toisinpäin. Kaloreita rajoitettiin molemmissa ruokavalioissa 30 prosentilla. Kaikki ateriat olivat tutkijoiden valmistamia ja fyysistä aktiivisuutta kontrolloitiin täsmällisesti. Ja kuinka kävikään, kehon rasva paloi molemmilla ruokavalioilla, paitsi hiukan tehokkaammin, kun kaloreita nipistettiin rasvasta.”

Tässä Riekki syyllistyy monisanaiseen hölynpölyyn ja mainitsee yhden pienen tutkimuksen, jossa tiedemies poimii tarkoituksellisesti karppauksen kielteisiä elementtejä esille. Myönteistä toki on monin verroin enemmän kerrottavana. Tutkimuksessa, jota Riekki ainoana referoi, onnistui sekoittamaan asetelmat totaalisesti, jättämällä huomiotta ketogeenisen ruokavalion tuottamat aineenvaihdunnalliset hyödyt. Tämä vaatisi pitkät keskustelut, mutta otetaan tämä esille sitten jos sitä nimenomaan kysytään.

Terveyskirjassa ei taida kovin usein nähdä tällaisia ärsyttäviä ”hellanduudelis” -lauseita:

”Omistan tämän kirjan kaikille teille, jotka taistelette päivittäin puolustuskyvyttömien oikeuksien ja kestävämmän tulevaisuuden puolesta.”

Tämän kirja-arvion lukija saattaa nyt jo olla raivon partaalla. Ja Fitran toimistolla ollaan ihmeissään. Uskaltaako Christerille enää lähettää kirjoja arvioitavaksi? Toki uskaltaa! Tämä kirja oli poikkeuksellisen huono. Seuraava kirja on jo paljon parempi. Pohjakosketus on saavutettu.

Eikö Riekin kirjassa ole mitään hyvää? On toki. Kirjassa on paljon arvokasta tietoa vihannesten terveellisyydestä. Sekaruoan kannattajat eivät saa mitään uutta tietoa lukeakseen, mutta paljon mukavaa ja täydentävää tietoa kasvisten ihanasta maailmasta.

Palkokasveista on jaossa runsaasti tietoa. Onhan tämä ruoka-aineryhmä se, jolla yritetään pitää vegaanit proteiinin varassa, vaikka eläinproteiini on biologiselta arvoltaan ylivertaista verrattaessa mihin tahansa palkokasviviritelmään.

Luonnollisesti B12-vitamiini saa paljon huomiota kirjassa, sillä se on pakollinen ravintolisä vegaaneille. Miten sellainen ruokavalio voi olla terveellinen, jossa joutuu koko elämän ajaksi B12-vitamiinin suurkuluttajaksi? Riekki vastaa tähän hänelle tyypilliseen tapaan:

”B12-vitamiinin puutosta esiintyy etenkin ikääntyneillä ruokavaliosta riippumatta.”

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

2 thoughts on “Liikkujan kasvisruokavalio”

  1. Miten sellainen (seka)ruokavalio voi olla terveellinen, mistä seleeninsä saa, koska se on lisätty karjan rehuun?
    Aika moni muukin kuin B12 tulee lisättynä ruokaan joko suoraan tai mutkan kautta.
    Ruokavaliosta huolimatta.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.