Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Koulumaitotuki Valion ja ministerien pelinappulana

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Turpaduunarin edellinen koulumaitotuki-artikkeli oli vasta pintaraapaisu pohjoismaisen korruptokratian päätöksentekomekanismin syövereihin. Vaikka juttuni ”Koulumaitotuki tekee lapsista sairaita” antoikin linkkejä pykäläviidakkoon, niin valiokuntien ja ministeri-Audien asemaa on syytä avata vielä lisää.

Rehelliset kansanedustajat?

Monella kantasuomalaisella on sellainen virhekäsitys, että kaikkia tekemisiämme sääntelevät Suomen lait, joita rehellisiksi havaitut 200 kansanedustajaa Arkadianmäellä ovat säätäneet elämäämme helpottamaan. Toinen virhekäsitys liittyy siihen, että osa kansalaisista kuvittelee että 751 eurokansanedustajaa eli meppiä Brysselissä päättää kaikista asioistamme.

Todellisuudessa jokapäiväistä arkeamme hipovat eniten ministeriasetukset, joilla demokratian ikävät puolet kuten kannatuksen saaminen ideoille voidaan korvata korruptokratian suoremmilla vaikutusmuodoilla eli pakottamisella. Siksi sinne ministeri-Audin kyytiin on niin tunkua.

Kunnallisvaalien ääniharavat

Tällä menetelmällä esimerkiksi Ruokolahden entinen luomuviljelijä mutta nykyinen stadilainen leijonaharja Kimmo Tiilikainen (Kesk) pääsee pätemään, vaikka kunnallisvaaleissa 2017 tuli Helsingissä ääniä vain 799. Vertailun vuoksi Pertunmaan äänikuningas oli Valio-tilallinen Jari Leppä (Kesk) huimaavalla äänisaalilla 95 ääntä.

Mutta kun Helsinki on hieman isompi kuin Pertunmaan kunta. Helsingin menestyskäyrälle Kimmo Tiilikaisen kuntavaali-uran voi suhteuttaa kun katsoo että Kimmolle hävisi Zahra Abdulla (748 ääntä). Vastaavasti Kimmolle tuli turpiin sellaisilta politiikan konkareilta kuten Mohamed Abdirahim (958 ääntä), Suldaan Said Ahmed (1032 ääntä), Fatim Diarra (1068 ääntä) ja Özan Yanar (4858 ääntä). Ei ole helppoa olla kepulainen kaupungissa.

Valio on panostanut rasvattomaan maitoon

Keskusta on kuitenkin sentään Valion ja maaseutujen kunkku. Vuonna 2016 maataloustukia ei suinkaan saanut eniten joku köyhä Närpiöläinen tomaatinviljelijä vaan yritys nimeltä Valio. Tukirahoja tippui pankkitilille 2.277.186 euroa. Ja Valio on panostanut kovasti rasvattomaan maitoon. Tämä on tärkeä asia muistaa, varsinkin nyt kun hapate-tuotanto myytiin tanskalaisille eli yritykselle Chr. Hansen. Tästä kirjoitin tarkemmin vanhassa artikkelissani ”Ruokavuosi 2017 – Stroganoff ja muut terveelliset ranskalaisherkut!”.

Markkinataloudessa on nimittäin sellainen ikävä puoli, että asiakkaat joita on kusetettu voivat joskus vaihtaa ostamaansa tuotetta. Niinpä rasvattoman maidon myynti Suomessa on laskenut vuodesta 2009 alkaen ihan litramääräisestikin, vaikka väestön määrä (sekä laillisen että laittoman) tietenkin kasvaa. Vuonna 2016 rasvatonta pluttanaa kärrättiin ulos meijereistä vain 228 miljoonaa litraa. Tämä oli 36% kaikesta vuoden tuoreesta pastöroidusta maidosta, siis poislukien UHT-maito. Vielä jyrkemmin on laskenut ykkösmaidon (1% rasvaa) menekki, joka on vain kolmasosa kymmenen vuoden takaisesta tasosta.

Rasvasota ja rasvaton maito

Historiallisesti ottaen vuoden 1987 ravitsemussuositukset ja iltapäivälehtien sivuilla käyty rasvasota 1988 käänsivät maidon kulutustottumukset aivan kyljelleen. Kun vielä vuonna 1983 rasvattoman maidon vuosikulutus oli vain 8,7 kg per suomalainen, niin lamavuonna 1992 oli päästy jo lukemaan 30,5 kg per suomalainen. Vastaavasti täysmaitoa meni 1983 72,8 kg per suomalainen, mutta 1992 enää 31,3 kg per suomalainen. Kevytmaidosta oli tullut markkinoiden kunkku jo yleisurheilun EM-kisavuonna 1974, jolloin Markku Taskinen sai 800 metrin kisassa pronssia ajalla 1.45,89. Triviana vielä tiedoksi, että vuoden 1972 kesäolympialaisten pitkän viestin finaalissa Suomella oli joukkue sekä miehissä että naisissa. Se oli aikaa kun rasvaton ruoka ei ollut vielä tunkeutunut suomalaisiin valmennuskirjoihin.

Valion suunnitelmiin nähden tämä pluttanan eli kurrin nykyinen myynti on aivan liian vähän. Mutta onneksi Suomessa koululaisten terveyteen ja ruokaan liittyvistä asioista päättää taho jolla on kansanterveydellistä osaamista. Tämä taho on tietenkin Maa- ja Metsätalousministeriö, jonka alaisuudessa toimii Valtion Ravitsemusneuvottelukunta (VRN) sekä Maa- ja Metsätalousvaliokunta.

Niinpä lääketieteellisen osaamisen eliitti eli Maa- ja Metsätalousvaliokunta seitsemän puolueen kokoonpanolla kuunteli kyllä kiltisti kun vaikkapa MTK piti huonona pelkästään rasvattoman maidon tukemista, mutta eihän näistä valiokuntalausunnoista oikeasti tarvitse välittää. Turpaduunarin eduskunta-avustajana toimiva harmaapartainen Birdie löysi eduskunnan digitaalisista arkistoista hieman luettavaa, joten ohessa pari sitaattia Maa- ja Metsätalousvaliokunnan kuulemista lausunnoista.

”Määrärahan rajallisuuden ja luonnonmukaisille tuotteille kaavaillun korkeamman tukitason vuoksi koulumaitojärjestelmässä tuettavia tuotteita jouduttaisiin karsimaan nykyisestä siten, että tuen piirissä olisivat vain nestemäiset tuotteet. MTK pitää valitettavana, että juustot ja jugurtit ollaan jättämässä koulumaito-ohjelman ulkopuolelle. … Maidon osalta voimassa olevat säännöt sallivat rasvattoman maidon ohella tuen myöntämisen myös rasvaa enintään 1 prosenttia sisältävälle maidolle. Valinnan mahdollisuus tulisi tältä osin säilyttää.”
(MTK:n lausunto 30.03.2017, maitoasiamies Leena Ala-Orvola)

”Aiempia maitotukituotteita ( rahkat, viilit ja jugurtit) on voitu käyttää jälkiruokina ja välipaloina joka on osaltaan lisännyt maitotuotteiden käyttöä. Rasvattoman maidon ja piimän tukeminen ei mielestämme lisää nestemäisten maitotuotteiden käyttöä.”
(Vantaan kaupungin lausunto 07.04.2017, ostopäällikkö Sirpa Viinikari-Kauria)

Rasvaton maito työllistää lääkäreitä

Onneksi Antinmäen lypsykarjatilan isäntä Jari Leppä (Kesk) ja Valtion Ravitsemusneuvottelukunta (Mikael Fogelholm, Minna Huttunen, Piia Jallinoja, Sirpa Kurppa, Marjaana Lahti-Koski, Jaana Laitinen, Arja Lyytikäinen, Marjaana Manninen, Marjo Misikangas, Annika Nurttila, Sirpa Sarlio-Lähteenkorva, Ursula Schwab, Elina Särmälä, Erkki Vartiainen, Tommi Vasankari ja Suvi Virtanen) tietävät paremmin että rasvaton maito työllistää (lääkäreitä) ja on siksi hyväksi Suomen nuorisolle. Näillä perusteilla Jari Leppä huitaisi nimensä 21. kesäkuuta rasvattoman maidon tukipaperiin nimeltä ”Valtioneuvoston asetus maitotuotteiden, hedelmien ja vihannesten koulujakelutuesta syyslukukaudella 2017”.

Uutuutena tuessa on nykyään myös luomu rasvaton maito. Vaikka turpaduunari on biologian alalla väitellyt tohtori koulutukseltaan, niin ei nyt muistu mieleen sellaista lehmärotua jonka utareista tulisi luomuna rasvatonta maitoa. Olen aina luullut, että se rasva täytyy meijerissä poistaa oikein konevoimin. Kun maito sitten vielä homogenoidaan niin ei siinä paljon luonnonmukaisuutta ole jäljellä kun se 20 litran novobox-laatikko tulee Valiolta koulun keittiöön ja maidonannostelijaan.

Luomumaitoa

Luomumaidoksi kehtaisin sanoa sellaista ulkolaiduntavan lehmän maitoa jota ei ole homogenoitu eikä vakioitu, eli siis maitoa jonka rasvapitoisuus vaihtelee vuodenajan mukaan.

Miksi me vanhemmat annamme varastaa rasvat lastemme maidosta? Tieteellinen tutkimus on aukottomasti osoittanut, että vanhanajan täysmaito on terveellisempää kuin rasvaton maito. Lisäksi vanhan harmaapartaisen ystäväni Birdien silmään oli osunut ruotsalainen tutkimus jonka mukaan vihannesten syöminen on terveellistä vain maitorasvan ohella, ja yletön salaatinpuputus ilman rasvoja on suorastaan vaarallista. Kaiken lisäksi tämä rasvattoman maidon suosiminen on ihan suomalainen keksintö, jota ulkomaalaiset pitävät outona. Tehdään nyt jotakin tälle kuopiolaisten ravitsemusterroristien mafialle!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.