07/07/2022

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Terveyspolkuni varrelle on osunut useita kiinnostavia terveysvalistajia. Tuli mieleen, että voisin haastatella heitä tässä terveysblogissani. En ota tästä paineita itselleni, enkä aseta paineita muillekaan terveysvalistajille. Näitä haastattelujuttuja tulee lisää, jos on tullakseen. Tällä ensimmäisellä haastattelulla aloitetaan.

Muita haastateltavia saa esittää. Ehkä yhtenä kriteerinä haastateltavan suhteen voisi olla, että olemme tunteneet toisemme pitkään.

 

Diplomiravintoterapeutti Nina Saine

 

Nina Saine ilmoittaa vahvuuksikseen vankan ihmisen fysiologian, biokemian ja ravitsemusfysiologian tuntemuksen, omakohtaiset kokemukset mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan, migreenin, fibromyalgian, PCO:n, masennuksen ja metabolisen oireyhtymän selättämisestä ravitsemuksellisin keinoin. Hän nojaa työssään funktionaalisen lääketieteen perusteisiin ja hän on opiskellut alaa useita vuosia. Ammatiltaan hän on ravintoterapeutti ja työkokemusta on vastaanottotyöstä ja luennoimisesta vuoden 2015 alusta. Nina on työskennellyt sekä kansainvälisessä että kotimaisessa kilpirauhaspotilaiden vertaistuessa jo useita vuosia. Asiakaskunta koostuu pääasissa niistä jotka kärsivät hormonaalisista ongelmista, uupumus- ja ylikuntotiloista, masennuksesta, suolisto-ongelmista ja fibromyalgiasta.

Opinahjona on ollut Suomen Terveysopisto Salus, mutta opintoja on myös koululääketieteen perusteista, ravitsemustieteistä, Pro Healthista ja mm. Nordic Laboratoriesin järjestämistä koulutuksista.

Tällä hetkellä Nina tekee vastaanottotyötä Skypen välityksellä. Asiakkaita on ympäri Suomea ja myös ulkomailta. Luennoitsijana hän on värikäs ja eloisa sekä haluaa tarjota hyödyllistä ja käytännöllistä tietoa. Sydämen asiana on halu auttaa ihmisiä voimaan paremmin ja se miten ihmiset löytäisivät omat voimavaransa tiellä kohti terveempää ja energisempää elämää. Verkkovalmennukset ovat hyvin käytännönläheisiä ja ne sisältävät myös mahdollisuuden keskusteluun ja vertaistukeen.

Tietoa luennoista ja valmennuksista Holvissa!

 

Bloggaaja Nina Saine

Törmättiin ekan kerran toisiimme blogimaailmassa vuonna 2005. Mikä blogeissa kiehtoo?

 

Nina kertoo bloggaamisesta seuraavaa:

“Blogit, kuten sosiaalinen media avasi kenelle tahansa, jolla oli vähänkin kirjoitustaitoa ja moderneja teknisiä taitoja mahdollisuuden osallistua sisällön tuottamiseen niin, että se oli kenen tahansa netin äärelle kykeneväisen tavoitettavissa. Tämä oli oikeastaan aika mullistavaa. Mitään samanlaista ei ollut aikaisemmin.

Nykyään blogien, livelähetysten, videopalvelujen ja sosiaalisen median monimuotoisuuden ansiosta ihmiset pääsevät jakamaan ajatuksiaan, elämäänsä, kokemuksiaan ja osaamistaan aivan hämmästyttävässä mittakaavassa. Minusta se on tosi huikeaa. Itse en ole vielä oikein löytänyt videokuvaamista.

Koen, että kirjoittaminen on ehkä eniten minun juttuni, joskin tokihan minä myös puhun sekä livenä, että webinaareissa. Jonkin verran minua on myös haastateltu videoteitse. Olen huomannut, että nykyään ihmiset katsovat yhä lyhyempiä videonpätkiä ja tekstiäkin pitäisi mielellään olla melko vähän. Pidän tätä osin vähän huolestuttavanakin ilmiönä esimerkiksi kärsivällisyyden ja oppimisen kannalta. Onko ihmisistä tullut lyhytjännitteisempiä ja huonommin keskittyviä, vai onko ylimääräinen jäänyt pois? Ehkä molemmat ovat osa totuutta.”

Nina bloggaa nykyään täällä: http://jalkeilla.blogspot.com/

 

Puhuja Nina Saine

Olen ollut luennoillasi ja pidän rauhallisesta tyylistäsi puhua terveydestä. Paljonko olet treenannut puhumista?

Nina vastaa:

“Olen ollut todella huono treenaamaan puhumista ennakkoon esimerkiksi luennoilla. Luotan siihen, että puhetta kyllä tulee kun Power Point-ohjelmassa on pääkohtia ja kuvitusta. Osan sävellän päästäni. Pidän puhuessani mielessäni kuulijakunnan ja sen, miten itse haluaisin vastaanottaa jotakin aihetta, joka saattaa olla minulle entuudesta aika tuntematon. Koitan painottaa sitä, mikä asiassa on oleellista ja miten saan asiani kerrottua mahdollisimman ymmärrettävässä muodossa.

Ensimmäisen kerran treenasin puhumista teini-ikäisenä ilmaisutaidon lukiossa puheopin kurssilla, mutten kokenut olevani kovin hyvä. Luennot olivat jokin sellainen juttu, johon lähinnä ajauduin kun aloin opiskella nykyiseen ravintoterapeutin ammattiini. Yllättäen minua alettiin pyytää puhujaksi. Lisäksi minun seurakunnassani harjoitellaan julkista esiintymistä ja opettamista ja tähän opetukseen olen osallistunut jo nuoresta asti.

Olen myös miettinyt, että jos puhumista treenaa liikaa, saattaa menettää luontevuutta ja kosketusta kuulijoihin. Joskus on parasta kun puhuu vain kuten ystävälle puhuisi kun haluaa selittää jotakin asiaa.”

 

Suomalaisten terveyshaasteet ja Nina Saine

Kysyin mitä terveyshaasteita suomalaisilla on vuonna 2022 ja Nina vastasi näin:

“Ihmisillä on varmasti aika paljon stressiä tänä vuonna. Sitä on ehkä kertynyt pandemiasta selviämiseen liittyvissä asioissa ja lisäksi monia hämmentää ja pelottaa se, mihin tämä maailma on oikein menossa. Stressi mm. heikentää ruoansulatusta ja kuluttaa monia ravintoaineita enemmän kuin ns. normaaliolosuhteet. Nyt jos koska olisi tärkeää yrittää pitää itsestä hyvää huolta mm. lepäämällä ja nukkumalla tarpeeksi, huolehtimalla säännöllisestä syömisestä ja vuorokausirytmistä, koittamalla syödä mahdollisimman terveellisesti ja liikkumalla sopivasti ja monipuolisesti.

Kaiken keskellä terveyttä ei kuitenkaan pitäisi ilottomasti ja hampaat irvellä suorittaa, sillä se voi olla yksi lisästressi. Myös ihmissuhteiden ja mielenterveyden vaaliminen on tärkeää, samoin se että elämässä olisi asioita, jotka saavat elämän tuntumaan merkitykselliseltä.

Ihminen voi saada voimaa mm. taiteesta ja kulttuurista. Sekä sen vastaanottamisesta, että tuottamisesta. Lisäksi uuden oppiminen, toisten auttaminen ja vaikkapa vapaaehtoistyöt tuovat elämään kiinnostavuutta ja sisältöä. Jollekin mm. eläimet tai vaikka viherkasvit tai puutarhan hoito ovat tärkeitä, unohtamatta luontoyhteyttä.

Jos ihminen osaa sekä olla hiljaisuudessa ja jouten, että ajoittaisessa hälyssä ja pienessä hopussa, ne ovat hienoja taitoja. Voiko niitä ehkä molempia harjoitella tarvittaessa?

 

Nykyajan tautisina aikoina on tärkeä pitää huolta riittävästä ravintoaineiden saannista. Ravintolisäohjelmassa voi olla ravintoaineiden turvaamista varmistamassa jokin hyvä monivitamiini. Lisäksi voi ottaa vahvaa C-vitamiinia. Tulehdukset ja stressi kuluttavat sitä, samoin mm. magnesiumia ja sinkkiä.

Aikuisille riittävä määrä D-vitamiinia ympäri vuoden on 100 µg, jos halutaan että D-vitamiini ei auta vain varmistamaan luuterveyttä, vaan myös auttaa pitämään puolustuskykyämme mahdollisimman hyvänä. Immuunipuolustukselle tärkeitä ovat myös mm. A-vitamiini, E-vitamiini.

Myös hyvä ruoansulatus ja terve suolistomikrobisto ovat tärkeitä. Jos stressi, ikä, sairaudet tai lääkitykset heikentävät ruoansulatusta, voi ruoansulatusentsyymivalmisteesta olla apua. Samoin siitä, että soveltaa ruokavaliossaan nk. yhdistelyperiaatetta, eli proteiinipitoisia ja tärkkelyspitoisia ruoka-aineita ei syödä samalla aterialla. Hapatetut ruoat ja juomat, kuten hapankurkut, hapankaali, kombucha tai kefiiri voivat auttaa tasapainottamaan suolistomikrobistoa tai sitten voi kokeilla probioottisia valmisteita.

Kun valitset luontaistuotteita tai ravintolisiä, käytä apuna ammattilaista, kuten Terveysopisto Saluksesta valmistunutta ravitsemuksen ammattilaista tai koulutettua luontaistuotekaupan myyjää. Jokainen voi ruokavalionsa suhteen ainakin miettiä, voisiko sinne lisätä jotakin ravintoainetiheää ja terveellistä, jos ei arjen keskellä ehdi tehdä isoja muutoksia? Lisää esimerkiksi marjoja, ituja, versoja, nokkosta ja tuoretta inkiväärtä.”

 

Mitä vielä Nina Saine?

Tämä haastattelu menee jakoon turpaduunari-blogissa. Onko jotain mitä vielä mieluusti kertoisit lukijoilleni?

“Tuohon loppuun voisit lisätä ehkä pienen ajatuksen siitä, että kun pyrimme kohentamaan hyvinvointia ja terveyttä, poistamisen ja karsimisen sijaan voi olla psykologisesti helpompi aloittaa siitä mitä tekemistä tai vaikkapa millaista ruokaa voimme lisätä elämäämme. Silloin jää automaattisesti vähemmän aikaa tai tilaa ns. huonommille valinnoille. Tällaisella lisäämistaktiikalla voi myös saada aikaan helpommalla panostuksella merkittävän hyödyn, siinä missä karsiminen ja poistaminen saattaa lähinnä tuntua ankealta eikä semmoista jaksakaan sitten välttämättä pitkään.”

 

Kiitos erinomaisista vastauksista yksinkertaiseen haastatteluuni, Nina!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: https://ravintokirja.fi/ 

3 thoughts on “Esittelyssä Nina Saine

  1. Tulipas spontaanisti mieleen kysymys masennuksesta. Olen jostakin lukenut että palliatiivisessa (syöpä?) hoidossa potilaat ovat monesti masentuneita. Joku poikkeavasti ajetteleva lääkäri kokeili ADHD lääkkeitä ja huomasi, että potilaiden masennus hävisi. “Kansainvälinen legenda” sanoo, että ADHD lääkkeet tekevät rivikansalaisesta (ilman ADHD diagnoosia) tavallista vilkkaampia ja kenties samalla mieliala paranee. SIINÂ TUTKIMUKSEN AIHE ?!!

  2. Käsittääkseni Terveysopisto Salus tarjoaa materiaalit Suomen kielellä, joten olisi kiva tietää kuuliko Nina ikinä opiskeluaikoinaan tohtoreista kuten Jeff Volek, Stephen Phinney tai Steven Gundry. Nämä miehet eivät ole ihan Pekka Puska linjoilla ravinnon suhteen.

    1. Ei opeteta Saluksessa Pekka Puskan oppeja. 🙂 Saluksen nettisivuilta löydät aika tarkatkin kurssikuvaukset. Opetus painottuu ravitsemuksen perusteisiin, funktionaalisen lääketieteen perusteisiin, fytoterapiaan ja mm. erilaisten ruokavaliomallien hyödyntämiseen ravintoterapeutin työssä. Salus on hyvin kansainvälisesti orientoitunut koulu ja omaa hyvinkin integratiivisen näkemyksen hyvinvoinnista ja terveydestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.