Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä tarjous Turpaduunarin tukijoukoille

Tilaa terveys- ja hyvinvointivalmisteet PuhdasPlus-verkkokaupasta 25% alennuksella.

Alennuskoodi on ”turpaduunari” ja se on voimassa välittömästi. Tuolla koodilla koko verkkokaupan valikoima -25% ja turpaduunarille samansuuruinen provisio. Provisiollani kehitetään tätä ryhmää ja turpaduunari-domainia.

Koodia ”turpaduunari” käytetään ostoskorissa. Verkkokaupan osoite on https://www.puhdasplus.fi/

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

Turpaduunarin terveysohje numero 232

Jakelupäivä maanantaina 20.5.2019

TARKKAILE VEDEN SAANTIASI

(Riittävä veden saanti on perusasioita terveystietoisessa elämässä. Karkeana arviona voidaan sanoa, että vettä olisi hyvä juoda 1,5 litraa vuorokaudessa.)

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Virtaa kaksi vuotta ja hyvältä näyttää

Kirjoittaja: Asiantuntija

Tutuksi tullut asiantuntijamme tarkastelee tuoretta pitkäaikaistutkimusta sokeritaudin (T2DM) ruokavaliohoidosta: Virta Health 2 vuoden tulokset.

Varovainen alku

Aloitetaan lukemalla (varoen) pohjoismaisista ravitsemussuosituksista T2DM osuus, jossa Schwab on yksi kirjoittajista. Sivulla 232 lukee näin:

”Kokonaisrasvojen ja tyydyttyneen rasvan vähentäminen yhdessä pienen painonlaskun kanssa, ravintokuitujen lisääminen ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen vähentävät diabeteksen riskiä potilailla, joilla on glukoosi-intoleranssi (134–138).

Suomalaisessa sokeritaudin ehkäisytutkimuksessa (DPS) diabeteksen esiintyvyys liittyy ruokavalioon, jossa on runsaasti rasvaa ja vähän hiilihydraatteja. Näin ollen runsasrasvainen ruokavalio voi olla jopa haitallista ihmisille, joilla on heikentynyt glukoosi aineenvaihdunta, ts. 25–40% väestöstä (135).” https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:704251/FULLTEXT01.pdf

Kommentti toiseen kappaleeseen: ryhmien väliset erot eivät olleet 13 vuoden aikana minkään ravintoaineen suhteen yli 2 E%, ja hiilihydraattien osuus oli noin puolet kummassakin ryhmässä. Ensimmäiseen: T2DM ”puhkeaminen” käyristä päätellen vain viivästyi pari vuotta interventioryhmällä, kulmakertoimet samat molemmille ryhmille. Ilmainen kuntosalikortti ja ravitsemusvierihoito ei paljon paina, vaikka muuta väitetään.

Virta Health 2 vuotta

En huomannut juurikaan suomalaisia kommentteja Virta Health tutkimukseen, joten tehdään tämä itse, se on sen arvoista.

Virta aikoo tosissaan paikata ”ei ole pitkäaikaisia tutkimuksia” -puutteen hiilihydraattien rajoituksen suhteen. Hoito-ohjelma perustuu sata vuotta vanhaan ideaan, jolla hoidettiin sekä epileptikkoja että sokeritautisia. Vähennetään hiilihydraatteja niin paljon, että keho siirtyy ”paasto-aineenvaihduntaan” eli alkaa tuottaa ja hyödyntää ketoaineita.

Näillä ketoeineilla siis korvataan hiilihydraattien hajotustuotetta glukoosia, ja sivuvaikutuksena on insuliinin vähentynyt tarve ja eritys. Tätä voisi kyllä kutsua päävaikutukseksi, sillä glukoosi-intolerantti / metabolisesta syndroomasta kärsivä / insuliiniresistentti / sokeritautinen T2DM ei tottele insuliinin ohjauskäskyjä. Seurauksena on hallitsematonta rasvahappojen päästöä vereen (joka puolestaan vähentää tarvetta energiaglukoosin otolle verestä), hallitsematonta maksan glukoosintuotantoa jne. Näkyvä oire on glukoosin määrän lisääntyminen, näkymätön oire on insuliinierityksen määrän ja vaikutusajan kasvu, ennen kuin joko solut kapinoivat tai erityskyky loppuu (sekä-että voisi myös sopia).

Virta pyrkii vaikuttamaan metaboliseen häiriötilaan suun kautta; jos aineenvaihdunta on rikki, niin otetaan stimulointi pois; hiilarit rajoitetaan terapeuttisille tasoille 20-50g / päivä. Metabolisesti terveille riittää kohtuullistaminen 100-120 g/pvä esim. painonhallinnan helpottamiseksi. Proteiinien oksidaatio on melko lailla vakio myös paastotessa, joten niiden käyttö pyritään vakioimaan. Energia saadaan siis nollasummapelistä (varastoidut + syödyt) rasvat + (syödyt) hiilarit = tarve. Tämä on dynaaminen yhtälö, kaikki ovat liikkuvia osia. Esim. laihdutettaessa hiilarirajoituksella päästään kiinni sisäisiin rasvavarantoihin, jolloin tarve syödä vähenee alussa voimakkaasti, ja laihtumisen edetessä syöminen kasvaa (varastojen alkaessa huveta).

Tulokset

Ensin ”huonot” uutiset: LDL:n sisältämä kolesteroli (LDL-C) nousi interventioryhmässä. Tämähän on riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeissa. Hetkinen, niinhän on myös T2DM, vieläkin voimakkaammin.

Katsotaan tarkemmin. Ensinnäkin, LDL-C on laskennallinen kolesterolimassa lipoproteiinin kuljetettavana. Siellä mukana kulkevat myös triglyseridit, eli maksasta lähtiessä VLDL sisältää 5:1 triglyjä verrattuna kolesteroliin. VLDL on ensisijainen rasvalähetti. Feldman valmistautuu kolesterolipaneeliin syömällä kolme päivää ennen testiä runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Maksa reagoi tähän ja lähettää vähemmän triglyjä ja kolesterolia liikkeelle! LDL-C laskee.

Lipoproteiini kiinnittyy soluun Apo(B) tunnisteproteiinin kautta. Lukumäärä on siis mielenkiintoinen, kolesterolit sen paremmin kuin rasvahapot eivät hyppää itsekseen ”tukialus” VLDL:stä. Virta Health potilaat eivät saaneet lisää LDL-P -partikkeleita, mikä on siis hyvä asia. Virta itse toteaa tutkimuksessaan ”LDL-C:n kasvun vaikutus CVD-riskiin tämän ruokavalion seurauksena ei ole tiedossa”. Koska kaikki muut markkerit paranivat, ja erityisesti HDL:n määrä kasvoi, niin hyvin todennäköisesti riskikin pieneni (ja LDL-C:n saa näköjään rasvamätöllä kuriin…).

Entäs ne tulokset diabeteksen suhteen?

Virta käyttää kahta termiä ”reversal” ja ”remission”, ja vieläpä täydellistä remissiota, jossa lääkitystä ei tarvita glykeemiseen kontrolliin. Yli 70% saavutti käänteen tai remission, joista 6,7% täydellisesti. Samaan aikaan aloittaneet Usual Care Käypä hoito -ryhmäläiset 11,7% ja 0%, vastaavasti. Virran >5% painonpudotus onnistui 70%:lle, Käypä hoito ryhmässä 14% onnistui tässä. Diabetes lääkitystä (pl. metformin) tarvittiin Virta ryhmässä 27%:lle (väheni), 80% (lisääntyi 2 vuodessa) Käypä hoito ryhmässä. Insuliinia tarvittiin Virta ryhmässä 11% kun taas käypä hoito ryhmässä 55 prosentille. Myös maksa-arvot paranivat Virta-ryhmässä, niin kuin käytännössä kaikki arvot verrattuna Käypä hoito -ryhmään. Ja se aamupaasto insuliini veressä : -42% kahden vuoden kehitys Virta-ryhmässä.

Asiantuntijan johtopäätökset

Koska sokeritauti T2DM on jatkumo, jossa insuliinin vaikutus metaboliaan koko ajan lisääntyvästi häiriintyy, ehkäpä yli 10 vuoden ajan esi-diabeteksena, niin Virta menetelmän tai kohtuuversion siitä pitäisi auttaa tällä ”matkalla” olevia. Näitä on paljon, koska tauti ei paljastu pelkkää glukoosirasitusta mitattaessa.

Vaikka sokerinsyönti ei välttämättä tee sokeritautia, niin sen lopettaminen kääntää tai jopa parantaa sokeritaudin. Pahasti rikkoutunut metabolia (T2DM) ei tervehdy, vaan vain rajoitus pitää taudin kurissa. Finnish Diabetes Prevention Studyn (DPS) opit vievät ojasta allikkoon, juuri kuten kävi Käypä hoito -ryhmälle USAssa. Tauti stabiloitui tai eteni ja samalla lääkitys lisääntyi, eikä mikään parametri tullut paremmaksi. Täydellinen peilikuva Virta ryhmästä.

Metformin yhdistyy vähentyneeseen syöpään, mikä vaikutus huomattiin nimenomaan T2DM potilailla. DNA keksijä-nobelisti Watson ottaa metformiinia syövän ennaltaehkäisyn takia! Aineella näyttää olevan hyviä sivuvaikutuksia, sen takia sitä ei innolla poisteta lääkityksestä. DPS-tutkimuksessa interventioryhmä sai paljon enemmän huomiota kuin kontrolliryhmä, mikä aiheuttaa biaksen. Virta monitoroi erittäin aktiivisesti potilaitaan, mutta oli tässä tasaisempi, sillä Käypä hoito oli normaali lääkäri / ravitsemusterapeutti -vetoinen ohjelma. Tästä ryhmästä siis 86% joko lihoi tai pysyi alle 5% painonmuutoksessa. Arvaisin, että kaikki insuliinipistoksia saaneet 55% ovat tässä kategoriassa. Älköön kukaan kuitenkaan väittäkö, että Virta tulokset ovat vain suoraa seurausta laihtumisesta (vaikka sekin onnistui).

Lopettakaa DPS:n esilletuonti!

En voi lopettaa paheksumatta tuota DPS:n esilletuontia pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa. Se on vääristelty ja harhaanjohtava, ja tuo esille lähinnä kirjoittajansa ennakkouskomuksen.

Lähteet:

Tutkimus https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00348/full
Virta Blogi https://blog.virtahealth.com/2yr-t2d-trial-sustainability/
Feldman https://cholesterolcode.com/

 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.