L niin kuin liikunta

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Olen mukana asiantuntijana Antti Oinaan kokoamassa PESHLA-ryhmässä. Jatkan ennakkoluulottomaan tyyliini syövänhoidon tarkastelua ja nyt on vuorossa liikunnan merkitys niin kuin se ymmärretään nimenomaan syövänhoidossa. Tässä PESHLA-menetelmässä käytetään koululääketieteen ja täydentävien hoitojen keinovalikoimia. Tutustu PESHLA-menetelmään lukemalla aiempia kirjoituksia:

Liikunta on hyödyllistä syöpäpotilaalle

Luonnossa liikkumisesta on paljon hyötyä syöpäpotilaalle. Ensinnäkin kaiken sorttinen liikunta vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää ja vähentää stressiä. Ulkoillessa happipitoisuus on suurempi ja jo pienenkin liikunnan yhteydessä keuhkojen hapenkäyttö lisääntyy kun vielä muistaa hengittää syvään, jolloin keuhkojen ”tuuletus” on tehokkaampaa.

Liikuntaa täytyy harrastaa voimien mukaan, jos ei jaksa niin jo hidas kävelykin (tai pelkkä istuminen) on hyväksi, pikkuhiljaa voi lisätä ulkoilun kestoa ja vauhtiakin. Tärkeää on jo se, että lähtee joskus ahdistavastakin neljän seinän loukusta avaraan maailmaan.

Mene metsään!

Metsä on aina ollut suomalaisille pyhä paikka, varsinkin vanha luonnonmetsä. Siellä hiljaa luonnon kauneutta katsoessa ahdistavat ajatukset karkottuvat ja niiden tilalle virtaa sisäinen rauha, jolloin stressitasokin laskee. Jokaisen suomalaisen lähiympäristössä on luontoa – se pitää hyödyntää!

Luonnossa pahaa poistuu kehosta ja tilalle saa positiivisia asioita, sitä on vaikea selittää, mutta sen tuntee sisällään. Antti Oinas sanoo, että hän on itse mielellään luonnossa aivan hiljaa, ainoastaan luonnon omat äänet, tuoksut ja tunnelma täyttävät sisimmän.

Kun lähdet luontoon pidemmäksi aikaa, kuten vaellukselle, tarvitset PESHLA-menetelmän suositteleman ketogeenisen ruokavalion tueksi hyviä hiilihydraatteja, kuten chian siemeniä, linssejä, pähkinöitä ja mahdollisesti hieman tummaa suklaata. Koivuntuhkaa voi keitellä nuotiolla, ruokavalioon kuuluu kevyet kuivatut ainekset kuten jauheliha, punajuuripuru mehupuristimesta, kuivattu tomaattimurska, vihannekset, juurekset (ei peruna!) ja kuivakeitot (katso tuoteselosteesta hiilariarvot!).

Valmiit kuivaretkiruuat eivät yleensä sovi, koska niissä paljon nopeasti imeytyviä hiilareita kuten riisiä ja makaronia. Omien retkiruokien teko on hauskaa ja hyvin niillä pärjää kesät talvet.

Retken jälkeen paasto

Antti Oinas pitää erittäin tärkeänä, että reissusta kotiuduttuasi olet pari päivää vesipaastolla, jolloin reissun aikana kehoon varastoituneet hiilarit saa poistettua ja voi aloittaa puhtaalta pöydältä taas normaalin tappelun syöpäseuralaista vastaan ketogeenisen ruokavalion avulla.

Voit hyödyntää sopivana ajankohtana luontoliikunnan marjojen, sienten, villivihannesten ja pakurikäävän keräämisen (en koe pakurin keräämistä umpikorvesta pahana syntinä, varsinkin kun se tulee oman terveyden tukemiseksi). Itsepoimitut luonnonantimet maistuvat ja tehoavat vielä paremmin kuin kaupasta hankitut. Sairaan täytyy osallistua itse itsensä parantamiseen, jolloin motivaatiokin on parempi kuin vain olemalla passiivisesti hoidon kohde.

Luontoliikunnan keinot ovat loputtomat esim. kävely, polkujuoksu, pyöräily, suunnistus, kalastus, metsästys (kenelle se sopii), soutu, melonta, sienestys, marjastus, hiihto, retkiluistelu, lumikenkäkävely jne. Varmasti jokaiselle löytyy sopiva laji.

Liike ja luonto ovat lääkkeitä

Liikunnan merkitystä terveydellemme on laajasti tutkittu. Algoritmilla ”sport OR exercise OR fitness” saa lähes 600 000 tutkimusta tarkasteltavakseen PubMedissä. Tutkimusten mukaan liikuntaa voi suositella syöpätyypistä riippumatta. Tarvitaan toki edelleen ponnisteluja, jotta kliinisten tutkimusten sanoma vahvistuisi edelleen. Liikunta- ja kuntoutuspalvelujen integroimisessa syöpähoitoihin on tehty runsaasti kehitystyötä.

Kautta aikojen luonto on toiminut lääkärinämme. Miksi emme hyödyntäisi sitä nytkin kun sitä eniten tarvitsemme?

Ei muuta kuin ylös, ulos ja luontoon!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

1 kommentti artikkeliin “L niin kuin liikunta”

  1. Paluuviite: A niin kuin antioksidantit ja muut apuaineet sekä -välineet - Turpaduunari

Olisi kiva kuulla kommenttisi!