Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Terve maksa, avain hyvinvointiin

Turpaduunari suosittelee!

Sain arvioitavaksi erittäin kiintoisan terveyskirjan: Ravitsemustieteen maisteri ja ravitsemusterapeutti Marja Ruutin kirjan maksan merkityksestä hyvinvoinnillemme.

Mividatan kustantamassa kirjassa ”Terve maksa, avain hyvinvointiin” (2015) on ajankohtaista tietoa miten välttyä nykymaailman ja -elämän asettamilta rasitteilta maksan toiminnalle. Saamme luettavaksi oikeastaan hämmästyttävän kattavan tietopaketin mm. näistä seikoista:

  • suoliston ja maksan yhteistyö
  • hyviä ohjeita pysyvään painonhallintaan
  • ruokavalintoja tukemaan maksan terveyttä
  • sokerikuorman välttäminen on järkevää
  • kakkostyypin diabetes on ehkäistävissä
  • maksan toiminnan yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin
  • lasten rasvamaksa kasvavana ongelmana ja miten se ongelma ratkaistaan
  • runsaasti tietoa ruoan vaikutuksesta yleisterveyteen
  • selkokielistä viestintää puhdistuskuureista
  • jne.

Poimin tarkasteluun Ruutin oivalliset opit millä maksan toimintaa voi tukea. Kotikonsteina voi suositella Ruutin ehdottamaa elämäntaparemonttia. Hän pyytää valitsemaan elämässään ajankohdan, jolloin muutokset ruokavalioon, liikuntaan, lepoon yms. on helppo toteuttaa. Ihanteellinen aika maksaa vahvistavalle elämäntapamuutokselle voi olla loman alkamisen ajankohta. Jos olet palelevaa sorttia, silloin olisi hyvä ajoittaa elämäntaparemontti kesäloman ajaksi, muutoin voi olla yhtä hyvä pistää remontti alkuun hiihtoloman tai syysloman aikana.

Tärkeää on keskittyä maksan itsehoitoon kaikella tarmollaan. Toteutetaan ruokavaliomuutokset juuri niin kuin parhaalta tuntuu. Loma antaa myös tilaisuuden levätä aina, kun siihen ilmenee tarvetta.

Mitä suurempi ruokavaliomuutos (esimerkiksi hiilihydraattikuorman vähentäminen) joudutaan tekemään, sitä enemmän keho reagoi ja sitä tärkeämpää on lepo. Voimavarat saattavat ylittyä työssä, jolloin elämäntapamuutos ei uudista sinua, vaan rasittaa yhä enemmän.

Muutoksia on pakko tehdä, jos haluaa hyviä tuloksia, neuvoo Ruuti. Ruokavalion suhteen poistettavien listalle menevät ainakin aluksi: kaikki maitotuotteet, punainen liha, haitalliset rasvat, leipä- ym. jauhotuotteet, sokeri, kaikki makeat juomat ja ruota sekä alkoholi. Hyvä on luopua myös kahvista ja mustasta teestä. Vihreää teetä voi käyttää.

Löytyykö mitään syötävää tuon ruokavaliorajoituksen jälkeen? Toki löytyy! Maksakuurin ruoka koostuu pääasiassa juureksista, vihanneksista, marjoista, hedelmistä, siemenistä, manteleista, pähkinöistä, avokadosta ja kylmäpuristetuista kasviöljyistä. Lisäksi käytetään henkilökohtaisten mieltymysten, tarpeiden ja sietokyvyn mukaisesti kalaa, luomulaatuista siipikarjan lihaa, sieniä ja palkokasveja. Joskus silloin tällöin vähän riistalihaa ja luomunaudanlihaa. Kirjassa on yksityiskohtaisia ohjeita miten maksaa puhdistava ruokavalio toteutetaan.

Ruokavaliomuutos ei yksistään riitä. Jotta maksaa tuettaisiin monipuolisesti, on hyvä hoitaa kokonaisvaltainen terveys ihan viimeisen päälle. Se tietää liikunnan ottamista päivittäiseksi rutiiniksi. Mieleisen liikuntamuodon löytämiseksi kannattaa nähdä vaivaa, sillä liikuntakipinä saisi mieluusti syttyä roihuksi asti ja jäädä pysyvästi elämäntapaan. Jos kuntosali ei houkuttele tai polvet eivät kestä kevyttäkään hölkkää, niin kävele, tanssi, joogaa tai potki palloa lastenlasten kanssa. Tärkeintä on elää liikunnallista elämäntapaa nyt ja tulevaisuudessa.

Ruuti mainitsee ulkoisina hoitoina kääreet, hauteet, kylvyt ja voiteet. Ne tehostavat maksan toimintaa. Tätä ihon kautta tapahtuvaa hoitoa on iät ja ajat käytetty luontaislääketieteessä. Maksaa tukevassa hauteessa voi olla siankärsämöä, maarianohdaketta tai maksan hoitoon tarkoitettua yrttisekoitusta. Myös jalka- tai kokovartalokylpyyn voidaan laitta luonnon yrttejä, erilaisia öljyjä ja merisuolaa. Kylpy aktivoi aineenvaihduntaa, tehostaa verenkiertoa ja puhdistaa.

Voimakas, ajoittainen hikoilu puhdistaa maksaa tehokkaasti. Hikoilun tehostaminen auttaa poistamaan kuona-aineita. Luonnollisesti sauna pistää hikoilemaan, mutta kuntotason salliessa voi myös liikunnan myötä pistää hikoiluksi. Hikoilua auttavat myös tuliset mausteet. Ylilyöntejä pitää välttää ja ei missään nimessä alkoholipitoisia juomia saunomisen yhteyteen!

Hieronta ja lymfaterapia saa huomiota kirjassa. Hoitajan parantavat kädet laukaisevat lihasjännityksiä, parantavat nesteiden virtausta, lisäävät aineenvaihduntaa ja rentouttavat. Rosenterapeutti, shiatsu -hoitaja, aromaterapeutti, vyöhyketerapeutti ja jäsenkorjaaja koskettavat omalla tavallaan kehoamme. Hoitovaikutus ulottuu maksaan saakka!

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen vuosituhantiset hoitokäytännöt ovat edelleen voimissaan. Kiinalaisilla lääkäreillä maksan hoito on erityisen tärkeää, koska maksa liittyy kaikkeen. Akupunktioneuloilla aktivoidaan, rauhoitetaan ja harmonisoidaan kehoa tarpeen mukaan. Hoito parantaa verenkiertoa, vähentää tulehdusta ja tasapainottaa hermostoa. Kiinalaisessa lääketieeessä on todella paljon annettavaa maksaongelmista kärsiville.

Vuosikausia laiskasti toiminut suoli kaipaa huomiotamme. Nyt on oikea hetki pitää pitkä mehupaasto. Siihen voi yhdistää suolihuuhteluja. Jotkut valitsevat oikein tehokkaan suolenpuhdistuksen hydroterapian (colonic-hoito) muodossa. Tällainen paksusuolen koneellinen vesihuuhtelu olisi useimmille ihmisille hyödyllinen.

Loppusanoissa Ruuti on koonnut ajatuksensa hyvin yhteen. Lainaan tähän loppuun hieman tekstiä tästä kirjasta:

Tässä kirjassa ei ole mitään ihmeellistä ja siksi se on merkittävä. Kirjan ohjeet ovat yksinkertaisia ja vaikuttavia. Voit jopa ihmetellä, pystyvätkö ruoan laatu, määrä ja ruokarytmi sekä lempeät tukihoidot saamaan näin paljon aikaan. Saatat myös kysyä miksi terveydenhuollossa ei käytetä näitä keinoja, jos ne antavat niin huomattavaa apua. Niin, miksi ei? Miksi ei jokaisen terveyskeskuksen ja sairaalan rinnalla ole terveydenedistämiskeskus, terveysklinikka, terveyskoti, parantola ta millä nimellä sitä sitten kutsuttaisiinkaan? Vaikka asian tärkeys ymmärrettäisiin, vastaus on aina selvä: ei ole rahaa. Valtion menoista kuluu vuosittain yli 10% elämäntapasairauksien hoitoon. Viisi miljardia euroa siis löytyy virheellisestä syömisestä, liikunnan puutteesta, tupakasta, alkoholista ja muista elämisen tavoista johtuvien oireiden hoitoon. Sairauden hoitoon tarvitaan vähemmän rahaa, jos hoidetaan terveyttä.

Tällä hetkellä yksittäiset ihmiset kamppailevat dieettien, väsymyksen ja kansantautien kanssa, ja samanaikaisesti terveydenhuolto nääntyy lisääntyvien vaatimusten ja riittämättömien resurssien alla. Jokainen voi katsoa rehellisesti itseään: mitä minä voisin tehdä parantaakseni omaa elämänlaatuani niin, että hyvinvointi lisääntyy myös ympärilläni. Vaatimatta itseltä liikaa, mutta riittävästi, hakemalla tarvittaessa tukea. Hoida itseäsi, parannat koko maailmaa.

Aikoinaan tuberkuloosiin ei ollut lääkettä, joten perustettiin keuhkotautiparantoloita. Rasvamaksaan ja hiljaiseen tulehdukseen ei ole lääkettä, nyt tarvittaisiin inflammaatioparantoloita. Paikkoja, joissa etsitään voimanlähteet ihmiselle, joka ei jaksa toteuttaa tarvittavaa elämäntapamuutosta tavallisen arjen keskellä. Hoitoloita, joissa huomioidaan ihmisen yksilölliset ongelmakohdat ja yhdistetään länsimainen lääketiede, ravintohoito, liikunta, terapeuttiset menetelmät ja ihmisen luontainen paranemiskyky.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Terve maksa, avain hyvinvointiin”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.

%d bloggaajaa tykkää tästä: