Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Terve maksa, avain hyvinvointiin

Turpaduunari suosittelee!

Sain arvioitavaksi erittäin kiintoisan terveyskirjan: Ravitsemustieteen maisteri ja ravitsemusterapeutti Marja Ruutin kirjan maksan merkityksestä hyvinvoinnillemme.

Mividatan kustantamassa kirjassa ”Terve maksa, avain hyvinvointiin” (2015) on ajankohtaista tietoa miten välttyä nykymaailman ja -elämän asettamilta rasitteilta maksan toiminnalle. Saamme luettavaksi oikeastaan hämmästyttävän kattavan tietopaketin mm. näistä seikoista:

  • suoliston ja maksan yhteistyö
  • hyviä ohjeita pysyvään painonhallintaan
  • ruokavalintoja tukemaan maksan terveyttä
  • sokerikuorman välttäminen on järkevää
  • kakkostyypin diabetes on ehkäistävissä
  • maksan toiminnan yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin
  • lasten rasvamaksa kasvavana ongelmana ja miten se ongelma ratkaistaan
  • runsaasti tietoa ruoan vaikutuksesta yleisterveyteen
  • selkokielistä viestintää puhdistuskuureista
  • jne.

Poimin tarkasteluun Ruutin oivalliset opit millä maksan toimintaa voi tukea. Kotikonsteina voi suositella Ruutin ehdottamaa elämäntaparemonttia. Hän pyytää valitsemaan elämässään ajankohdan, jolloin muutokset ruokavalioon, liikuntaan, lepoon yms. on helppo toteuttaa. Ihanteellinen aika maksaa vahvistavalle elämäntapamuutokselle voi olla loman alkamisen ajankohta. Jos olet palelevaa sorttia, silloin olisi hyvä ajoittaa elämäntaparemontti kesäloman ajaksi, muutoin voi olla yhtä hyvä pistää remontti alkuun hiihtoloman tai syysloman aikana.

Tärkeää on keskittyä maksan itsehoitoon kaikella tarmollaan. Toteutetaan ruokavaliomuutokset juuri niin kuin parhaalta tuntuu. Loma antaa myös tilaisuuden levätä aina, kun siihen ilmenee tarvetta.

Mitä suurempi ruokavaliomuutos (esimerkiksi hiilihydraattikuorman vähentäminen) joudutaan tekemään, sitä enemmän keho reagoi ja sitä tärkeämpää on lepo. Voimavarat saattavat ylittyä työssä, jolloin elämäntapamuutos ei uudista sinua, vaan rasittaa yhä enemmän.

Muutoksia on pakko tehdä, jos haluaa hyviä tuloksia, neuvoo Ruuti. Ruokavalion suhteen poistettavien listalle menevät ainakin aluksi: kaikki maitotuotteet, punainen liha, haitalliset rasvat, leipä- ym. jauhotuotteet, sokeri, kaikki makeat juomat ja ruota sekä alkoholi. Hyvä on luopua myös kahvista ja mustasta teestä. Vihreää teetä voi käyttää.

Löytyykö mitään syötävää tuon ruokavaliorajoituksen jälkeen? Toki löytyy! Maksakuurin ruoka koostuu pääasiassa juureksista, vihanneksista, marjoista, hedelmistä, siemenistä, manteleista, pähkinöistä, avokadosta ja kylmäpuristetuista kasviöljyistä. Lisäksi käytetään henkilökohtaisten mieltymysten, tarpeiden ja sietokyvyn mukaisesti kalaa, luomulaatuista siipikarjan lihaa, sieniä ja palkokasveja. Joskus silloin tällöin vähän riistalihaa ja luomunaudanlihaa. Kirjassa on yksityiskohtaisia ohjeita miten maksaa puhdistava ruokavalio toteutetaan.

Ruokavaliomuutos ei yksistään riitä. Jotta maksaa tuettaisiin monipuolisesti, on hyvä hoitaa kokonaisvaltainen terveys ihan viimeisen päälle. Se tietää liikunnan ottamista päivittäiseksi rutiiniksi. Mieleisen liikuntamuodon löytämiseksi kannattaa nähdä vaivaa, sillä liikuntakipinä saisi mieluusti syttyä roihuksi asti ja jäädä pysyvästi elämäntapaan. Jos kuntosali ei houkuttele tai polvet eivät kestä kevyttäkään hölkkää, niin kävele, tanssi, joogaa tai potki palloa lastenlasten kanssa. Tärkeintä on elää liikunnallista elämäntapaa nyt ja tulevaisuudessa.

Ruuti mainitsee ulkoisina hoitoina kääreet, hauteet, kylvyt ja voiteet. Ne tehostavat maksan toimintaa. Tätä ihon kautta tapahtuvaa hoitoa on iät ja ajat käytetty luontaislääketieteessä. Maksaa tukevassa hauteessa voi olla siankärsämöä, maarianohdaketta tai maksan hoitoon tarkoitettua yrttisekoitusta. Myös jalka- tai kokovartalokylpyyn voidaan laitta luonnon yrttejä, erilaisia öljyjä ja merisuolaa. Kylpy aktivoi aineenvaihduntaa, tehostaa verenkiertoa ja puhdistaa.

Voimakas, ajoittainen hikoilu puhdistaa maksaa tehokkaasti. Hikoilun tehostaminen auttaa poistamaan kuona-aineita. Luonnollisesti sauna pistää hikoilemaan, mutta kuntotason salliessa voi myös liikunnan myötä pistää hikoiluksi. Hikoilua auttavat myös tuliset mausteet. Ylilyöntejä pitää välttää ja ei missään nimessä alkoholipitoisia juomia saunomisen yhteyteen!

Hieronta ja lymfaterapia saa huomiota kirjassa. Hoitajan parantavat kädet laukaisevat lihasjännityksiä, parantavat nesteiden virtausta, lisäävät aineenvaihduntaa ja rentouttavat. Rosenterapeutti, shiatsu -hoitaja, aromaterapeutti, vyöhyketerapeutti ja jäsenkorjaaja koskettavat omalla tavallaan kehoamme. Hoitovaikutus ulottuu maksaan saakka!

Perinteisen kiinalaisen lääketieteen vuosituhantiset hoitokäytännöt ovat edelleen voimissaan. Kiinalaisilla lääkäreillä maksan hoito on erityisen tärkeää, koska maksa liittyy kaikkeen. Akupunktioneuloilla aktivoidaan, rauhoitetaan ja harmonisoidaan kehoa tarpeen mukaan. Hoito parantaa verenkiertoa, vähentää tulehdusta ja tasapainottaa hermostoa. Kiinalaisessa lääketieeessä on todella paljon annettavaa maksaongelmista kärsiville.

Vuosikausia laiskasti toiminut suoli kaipaa huomiotamme. Nyt on oikea hetki pitää pitkä mehupaasto. Siihen voi yhdistää suolihuuhteluja. Jotkut valitsevat oikein tehokkaan suolenpuhdistuksen hydroterapian (colonic-hoito) muodossa. Tällainen paksusuolen koneellinen vesihuuhtelu olisi useimmille ihmisille hyödyllinen.

Loppusanoissa Ruuti on koonnut ajatuksensa hyvin yhteen. Lainaan tähän loppuun hieman tekstiä tästä kirjasta:

Tässä kirjassa ei ole mitään ihmeellistä ja siksi se on merkittävä. Kirjan ohjeet ovat yksinkertaisia ja vaikuttavia. Voit jopa ihmetellä, pystyvätkö ruoan laatu, määrä ja ruokarytmi sekä lempeät tukihoidot saamaan näin paljon aikaan. Saatat myös kysyä miksi terveydenhuollossa ei käytetä näitä keinoja, jos ne antavat niin huomattavaa apua. Niin, miksi ei? Miksi ei jokaisen terveyskeskuksen ja sairaalan rinnalla ole terveydenedistämiskeskus, terveysklinikka, terveyskoti, parantola ta millä nimellä sitä sitten kutsuttaisiinkaan? Vaikka asian tärkeys ymmärrettäisiin, vastaus on aina selvä: ei ole rahaa. Valtion menoista kuluu vuosittain yli 10% elämäntapasairauksien hoitoon. Viisi miljardia euroa siis löytyy virheellisestä syömisestä, liikunnan puutteesta, tupakasta, alkoholista ja muista elämisen tavoista johtuvien oireiden hoitoon. Sairauden hoitoon tarvitaan vähemmän rahaa, jos hoidetaan terveyttä.

Tällä hetkellä yksittäiset ihmiset kamppailevat dieettien, väsymyksen ja kansantautien kanssa, ja samanaikaisesti terveydenhuolto nääntyy lisääntyvien vaatimusten ja riittämättömien resurssien alla. Jokainen voi katsoa rehellisesti itseään: mitä minä voisin tehdä parantaakseni omaa elämänlaatuani niin, että hyvinvointi lisääntyy myös ympärilläni. Vaatimatta itseltä liikaa, mutta riittävästi, hakemalla tarvittaessa tukea. Hoida itseäsi, parannat koko maailmaa.

Aikoinaan tuberkuloosiin ei ollut lääkettä, joten perustettiin keuhkotautiparantoloita. Rasvamaksaan ja hiljaiseen tulehdukseen ei ole lääkettä, nyt tarvittaisiin inflammaatioparantoloita. Paikkoja, joissa etsitään voimanlähteet ihmiselle, joka ei jaksa toteuttaa tarvittavaa elämäntapamuutosta tavallisen arjen keskellä. Hoitoloita, joissa huomioidaan ihmisen yksilölliset ongelmakohdat ja yhdistetään länsimainen lääketiede, ravintohoito, liikunta, terapeuttiset menetelmät ja ihmisen luontainen paranemiskyky.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Terve maksa, avain hyvinvointiin”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.