Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

OPI PUHUMAAN PAREMMIN

HUOMIO! HUOMIO!

OPI PUHUMAAN PAREMMIN -kurssi 2/2017

Ammattipuhuja Christer Sundqvistin suosittu ”Opi puhumaan paremmin” -kurssi pienryhmälle pyörii nonstop-periaatteella. Uusi kurssi alkaa 15.11.2017.

Järjestän nyt toisen samanlaisen kurssin heti perään niille, jotka ovat jonotuslistalla (eivät mahtuneet mukaan kurssille numero 1/2017) ja uusille kurssilaisille.

Ilmoittaudu nyt siis kurssille nro 2/2017 (paikkoja on rajallisesti!).  Voi tulla ilman ilmoittautumista, mutta etusijalla ovat ilmoittautuneet.

Kurssin hinta on 10 euroa/kerta (yhteensä 5 opetusiltaa). Hintaan kuuluu pienimuotoinen tarjoilu, opetusmateriaali ja diplomi.

Alustava aikataulu: keskiviikkoisin klo 18-20 (15.11., 22.11., 29.11., 13.12., ja 20.12.2017)

Opetuspaikka: Pitäjänmäen kirjasto, Helsinki, ryhmätyötila (A-junalla pääsee Pitäjänmäen asemalle, josta lyhyt kävelymatka kirjastolle, Jousipolku 1)

Ilmoittautumiset: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TERVETULOA

Viimeisimmät artikkelit

Sydänmerkki helpottaa ruokavalintoja

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Oltermannintiellä sijaitseva Suomen Sydänliitto myy yrityksille punaisen Sydänmerkin käyttöoikeuksia rahoittaakseen sitä osaa budjetista joka ei tule Unileverin kassasta. Unilever ja sitä ennen muu margariiniteollisuus on ollut huhtikuisen Sydänviikon kukkarona jo ikuisuuksia. Unileverin omilta nettisivuiltakin löytyy ylistystä Sydänliitolle ja Sydänmerkille.

Sydänmerkin salattu historia

Turpaduunarin tutkivan kyseenalaistamisen aluejaosto (TUTKA) on taas skandaalinkäryjen ja rahanhajun perässä – tällä kertaa aiheenaan Sydänmerkin salattu historia.

Aihe on ajankohtainen siitä liike-elämään liittyvästä syystä, että Unilever yrittää myydä koko margariinituotantonsa vuoden 2017 loppuun mennessä. 

Unilever luopuu margariineistaan

Unilever on järjestämässä syksyllä 2017 huutokauppaa margariinibisneksestään. Jos ei mene tyydyttävään hintaan kaupaksi, niin eriyttävät toiminnan omaksi yksiköksi. Nämä tahot ovat olleet kiinnostuneita ostamaan:

https://www.retaildetail.eu/en/news/food/blackstone-and-cvc-interested-becel
https://www.breakingviews.com/considered-view/unilever-can-butter-up-price-for-margarine-unit/

Unilever siirsi Turun Sinapin valmistuksen takaisin Suomeen pitkän korpivaelluksen jälkeen jossa toinen ruokajätti Nestle oli myös mukana. Unileverin nykyinen toimitusjohtaja Paul Polman on heppu joka tunnetaan pitkän aikavälin strategioistaan ja yritysetiikan korostamisesta. Luopuminen margariinibisneksestä on osoitus, että kovetettujen kasvisrasvojen terveysväittämät eivät enää nauti liike-elämän suosiota.

Mikäli Flora-brändi kiinnostaa niin Pekka Puska ja Ursula Schwab voivat lähettää lompakkonsa ja tarjouksensa Unileverille. Yhdysvaltalainen pääomasijoitusjätti Blackstone on jo tarjouskilpailussa mukana.

Punainen on vaaran merkki

Toinen syy Sydänmerkin käsittelyyn on sienikauden ja punaisen kärpässienen sekä ruskan innostama värikoodisto. Eikö some-kielen hallitseva kansa ole vieläkään tajunut että punainen on vaaran merkki?

Lukutaitoisille huomioksi, että merkissä lukee Gotham Rounded Bold -fontilla ”Parempi valinta – Bättre val”. Siinä ei siis lue ”Terveellinen valinta” tai ”Sydänterveellinen valinta” tai muuta juridisesti raskauttavaa valehtelua. Sydänmerkillä ei ole virallista terveysväittämän suojaa.

Maksullinen Sydänmerkki 1997

Turpaduunarin harmaapartainen ystävä Birdie oli urheilusta pitävänä ihmisenä eräänä päivänä harjoittelemassa kaupunkisuunnistusta eduskuntatalon kellarissa. Rastimääritteenä oli tällä kertaa ”Toimenpideohjelma suomalaisten sydän- ja verisuoniterveyden edistämiseksi”. Siksi olikin syytä kysyä olisiko Birdiellä historiallista perspektiiviä kuvioon, ja kyllähän hänellä oli:

Vuonna 1995 Austinissa Teksasissa graafisen alan suunnittelutoimisto modernisoi sydänmerkin jota American Heart Association (AHA) alkoi käyttämään FOP-symbolina. Tästä alkoi kehitys jossa muutkin maat alkoivat lanseeraamaan Front-of-Package merkkejä ruokapakkauksiin. Suomessa ujutuksen alku oli konsensuskokous Helsingin Säätytalolla 25-27.11.1997 ja menossa mukana olivat esimerkiksi Pekka Puska, Matti Uusitupa, Jussi Huttunen ja Tatu Miettinen. Lisäksi paikalla oli elintarviketeollisuuden ja suurkeittiöalan edustajia eli esimerkiksi Leila Fogelholm. Toisin sanoen aivopesukokouksessa elintarviketeollisuuden annettiin itse keksiä että he haluavat tulevaisuudessa Pantone 485 -värisen maksullisen sydänmerkin kaikkiin mauttomiin, suolattomiin, vähärasvaisiin ja muutenkin syömäkelvottomiin tuotteisiinsa.”

Josset tiijä mittee hyö ouvat, elä osta!

Englantilainen ruokaguru Jamie Oliver ei ihan aina ole tieteen paras lähettiläs, mutta TV-sarjassaan ”Food Revolution” hän lanseerasi hyvän sloganin: ”If you don’t know what it is, don’t buy it!”. Koska Suomen ruokamafia tulee Kuopiosta niin käännetään kommentti itäsuomeksi: ”Josset tiijä mittee hyö ouvat, elä osta!”.

Sydänmerkki harhauttaa

Tehkäämme siis vertailevaa journalismia ja tutkikaamme millä tuotteilla on Sydänmerkki ja millaisten tuotteiden on mahdoton sitä saada. Ensimmäisenä esimerkkinä tulee mieleen suurkeittiöpuolen rasvat, jotka yllättävän usein omaavat Sydänmerkin. Turpaduunari on usein vihjannut, että Arlan ja Valion yritys-strategiat menevät vastakkaisiin suuntiin, joten otetaan käsittelyyn Arlan tuote jonka reseptiä muutettiin vuoden 2016 aikana. Tässä tulee tiedot siitä poistuneesta Sydänmerkki-tuotteesta:

Arla Keittiö Laktoositon Kasvirasvasekoite 15%

Pakkauskoko: 10 litraa

Iskukuumennettu ja keitonkestävä

Ainekset: vesi, osittain kovetettu kasvirasva (rapsiöljy ja palmuöljy), vähälaktoosinen rasvaton maitojauhe, maitoproteiini, muunnettu maissitärkkelys, stabilointiaine natriumkarboksimetyyliselluloosa , emulgointiaine rasvahappojen mono- ja diglyseridit , happamuudensäätöaine natriumsitraatti, happamuudensäätöaine sitruunahappo, aromi, betakaroteeni.

Jamie Oliverin kriteereillä täytyy kyllä olla aika kovan luokan kemisti joka tätä ostaa. Verrataanpa sitä ruoanlaittorasvaan joka ei voi saada Sydänmerkkiä:

Arla Luomu Kuohukerma 35%

Ainekset: luomukerma

Suurkeittiöt eivät tietenkään ole ainoat jotka ovat hairahtuneet punaisen vaaranmerkin edessä. Otetaanpa esimerkiksi kaksi Fazer-konsernin Sydänmerkki-leipää:

Fazer Vatsaystävällinen Ruis

Ainekset: täysjyväruisrouhe ja -jauho, täysjyväkaurajauho, vesi, kurpitsansiemenrouhe, hiiva, kauralese, ruislese, ruismallasuute, jodioitu suola (0,7%), merileväjauhe.

Fazer Oululainen Reilu Futissämpylä

Ainekset: vehnäjauho, vesi, ruisjauho, täysjyvävehnäjauho, maitomineraalisuola eli kaliumsuola, siirappi, kuivattu taikinajuuri, rypsiöljy, vehnäkuitu, vehnägluteeni, jodioitu suola (0,7%), hiiva.

Vertailun vuoksi Espoosta löytyy vuonna 1899 perustettu Halmeen leipomo, joka tekee ruislimppua ihan ilman lisättyä gluteenia niin julmetulla reseptillä, että sille ei saisi Sydänmerkkiä kuuna päivänä:

Halme Ruislimppu

Hiivaton taikinajuureen tehty ruislimppu

Ainekset: kotimainen täysjyväruisjauho, vesi, suola (1,2%)

Kanadassa ei tykätä Sydänmerkistä

Kotimainen Sydänmerkki on siis ajautunut kauas paitsi perinneruoan valmistuksesta niin myös kauas lääketieteen tuloksista siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Harmaapartainen nippelitieteiden dosetti Birdie haluaa vielä lisätä kommentin tähänkin kansainvälisyyden nimissä:

Keskiviikkona 18. kesäkuuta 2014 tuli julki lehdistötiedote joka useimmilta suomalaisilta meni täysin ohi korvien. Kanadan sydänliitto ilmoitti lopettavansa oman ”Health Check” FOP-merkinnän myynnin ja kampanjoinnin. Ottawan yliopiston professori Yoni Freedhoff oli käynyt pitkää kampanjaa osoittaakseen virallisten ravitsemussuositusten olevan tieteen tulosten vastaisia, ja lopultakin totuus voitti ja Heart and Stroke Foundation of Canada perääntyi.”

Koskahan Suomessa Mikael Fogelholm ilmoittaa, että Sydänmerkin käyttö lopetetaan. Aika voi olla lähempänä kuin moni luuleekaan, sillä ilman Unileverin rahoja ravitsemusterrorismi eli pelon ja kauhun herättäminen tyydyttyneitä rasvoja käyttävien ihmisten keskuudessa voi saada kituvan lopun.

Alkusoittona tulevasta virallisen Suomen äänitorvi eli Sanoma-konserni oli 4.9.2017 päästänyt Ilta-Sanomien kanteen otsikon ”Kymmenen uutta tutkimuslöytöä – näin painoa voi oikeasti pudottaa”. Lehden aukeama 12-13 oli omistettu lihavuustutkija Aila Rissaselle ja kymmenelle teesille kuinka oikeasti laihdutaan. Tiivistelmänä mehukkaimmat palat:

Kohta 3. Vähennä hiilihydraatteja, älä rasvaa

Kohta5. Unohda vähärasvaisuus

Kohta 6. Vältä kevyttuotteita

Lopuksi

Mutta vielä tällä hetkellä ruokakaupassa punainen Sydänmerkki on helpottamassa valintojasi: Vältä kaikkia Sydänmerkki-tuotteita. Vaativampi ostaja voi vielä yrittää löytää niitä mahdollisimman vanhanaikaisia reseptejä joissa Jamie Oliverin neuvolla ostaja tajuaa mitä on ostamassa. Ei ne kaikki Sydänmerkittömätkään ole niin hyviä – niihin ei vain ole ostettu punaista varoitusmerkkiä.

 

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.