Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Sokeri sairastuttaa

Viime aikoina on Suomessakin väännetty kättä sokerin haitallisuudesta. Avainasemassa mielipideilmaston luomisessa on ollut Maailman terveysjärjestö WHO, joka aivan oikealla tavalla onkin paneutunut valistustyöhönsä sokerin vaaroista. Se suositteli vuonna 2015, että alle 10 prosenttia energiastamme olisi vapaiden sokereiden muodossa.

Perisuomalaiseen tapaan virassa olevat ravitsemusterapeutit ja professorit vähättelivät WHO:n suositusta ja väittivät, että tilanne on Suomessa ihan hyvin hallinnassa ilman lisäsuosituksia sokerin vaaroista. Melkoisia lausuntoja ravitsemusneuvonnalta ja -eliitiltä! Harmittaa tuollainen asenne suomalaisten terveyteen.

Mitä lie elintarviketeollisuuden etäpesäkkeitä ja oman erinomaisuutensa korostajia suurin osa terveysvalistajistamme? En minä kehtaisi olla poikkiteloin WHO:n kanssa tässä tärkeässä asiassa.

Eläkkeellä olevat professorit olivat perisuomalaiseen tapaan vapaampia puhumaan totta. He olivat kummallisesti vapautuneet virkamieskonsensuksen valjaista. Tämä virkaan sidottu älyttömyys, jota ei korkean palkkauksenkaan luulisi kompensoivan, vaan aiheuttavan suunnattomia tunnonvaivoja, on suomalainen häpeätahra. Virassa ollessaan nämä professorit ovat edistämässä lähinnä järjettömyyttä ja omaa palkkapussiaan, eikä niinkään ihmisten terveyttä. No, hyvä kun edes eläke vapauttaa pinttyneimmänkin valtion virkamiehen piittaamaan edes vähän kansalaisten terveydestä.

Suomen rajojen ulkopuolella tilanne on kyllä myöskin huono, mutta ei niin toivoton kuin Suomessa. Olenkin tarmokkaasti seurannut tilannetta sokeririntamalla ja yrittänyt kehittää sokeriasiasta oman puolueettoman näkemykseni. Olen lukenut tutkimusraportteja, kolmea kirjaa ja seurannut sokerikeskustelua.

Loppusuoralla on kahden sokeria käsittelevän kirjan arvostelu (niiden kirjoittajina ovat Ann Fernholm ja Gary Taubes), mutta sitä ennen joitakin tiivistettyjä ajatuksia sokerista. Pohtikaa! Mitä mieltä olet?

Tässä on minun ajatuksiani sokerista:

  • WHO:n suositus noudattaa tiukempaa linjausta sokerin suhteen, on paikallaan ja Suomessa tehdään tosi typerästi kun ei lähdetä tähän suuntaukseen mukaan.
  • Sokeri on vaarallisempaa kuin tyydyttynyt kiinteä kasvi- tai eläinrasva ja rasvojen demonisointi saisi jo loppua.
  • Sokerin vaaroista pitäisi varoittaa yhtä tomerasti kuin tupakasta, alkoholista ja teollisista transrasvoista.
  • Kun ihminen tottuu makeaan siinä käy niin, että pian kaiken pitää maistua makealta, ja sitä makeanhimoa on vaikea saada kuriin. Tämänkin itsestäänselvyyden myöntäminen on joillekin tereysasioistamme päättäville ylivoimaisen vaikeaa!
  • Sokeririippuvuus (makeanhimo) pitäisi mahdollisesti hyväksyä sairaudeksi? Sokeririippuvuuden luokittelu sairaudeksi ei ole helppo juttu, sillä sokerista riippuvainen teollisuus kokisi tämän asian tosi pahana takaiskuna. Saatettaisiin toden teolla harkita ikärajoja, varoitustekstejä ja sokeristen tuotteiden esillepanorajoituksia. Huomaa vertailu tupakkayhtiöiden toimintaan kun tupakoimista ruvettiin tosissaan rajoittamaan!
  • Sellainen ihminen, joka liikkuu tosi vähän, hyötyy siitä, että laskee kaiken sokerinsaantinsa (lisätty sokeri + ruoka-aineissa luontaisesti oleva sokeri) alle 10 prosentin.
  • Jonkin verran enemmän liikkumavaraa sokerinsaantiin suo kohtuullinen liikuntapanos, mutta pääpaino pitää olla terveyttä edistävissä hiilihydraateissa, eli puhdasta sokerienergiaa ei liikkuvakaan ihminen tarvitse 10 prosenttia enemmän.
  • Sokeri kohottaa verensokeria liian nopeasti. Suurena vaarana on insuliinin erityksen lisääntyminen ja ikävä kyllä insuliiniresistenssin pahentuminen ja sen myötä kehittyvä metabolinen oireyhtymä. Ikävällä tavalla kehityskäyrän varrella näkyy vaarana sairastua kakkostyypin diabetekseen. Lue Ari Kaiholan erinomainen kirjoitussarja turpaduunarin blogista.
  • Sokerin kontolla on liian monta kärsimystä: karies, lihavuuskatastrofi, syöpä, epilepsia, diabetes, dementia, kihti, masennus, maksasairaudet, korkea verenpaine, sydänsairaudet, metabolinen oireyhtymä, akne, ADHD jne.
  • Johan Frisk kirjoittaa kirjassaan ”Ei makeaa mahan täydeltä” ihan oivallisesti: ”Yksi peruste sokerinkulutuksen rajoittamiseen on se, että sokeri on puhdasta energiaa. Ei ravinteita, ei kivennäisiä. Jos syömme liikaa sokeria, täytämme energiantarpeemme saamatta siitä mitään muuta hyötyä. Sokeri on kuin käenpoika, joka nappaa sen, mitä elimistö tarvitsisi.” (kirja-arvosteluni Friskin kirjasta löytyy tästä)
  • Lisätyn sokerin vertailu on tosi vaikeaa, koska tarkkaa tietoa lisätystä sokerista ruoassa ei ole. On häpeä, että tilanne on päästetty tällaiseksi.
  • Sokeri- ja elintarviketeollisuus investoi sokerin markkinointiin ja lobbaukseen saadakseen kumottua sokerin terveyttä nakertavia väitteitä. Teollisuus vaikuttaa erityisesti niihin viranomaisiin, tutkijoihin ja päättäviin tahoihin, jotka pyrkivät rajoittamaan sokerinkulutusta. Tilanne vaikuttaa samalta kuin aikoinaan tupakkateollisuuden yrittäessä kumota tupakan aiheuttamia terveyshaittoja. Big Sugar (sokeriteollisuus) on voimakas peluri! ILSI on yksi vahvimpia sokerilobbareita EU:ssa.
  • Rakkaalla lapsella on monta nimeä: sakkaroosi, agavesiirappi, melassi, glukoosi-fruktoosisiirappi, maissisiirappi, glukoosi, dekstroosi, rypälesokeri, fruktoosi, hedelmäsokeri, mallassokeri, maltoosi, laktoosi, maitosokeri, glukoosisiirappi, tärkkelyssiirappi, inverttisokeri, ruokosokeri, galaktoosi…  (ehkä jopa 56 kpl)
  • Sokerikeskustelu ei ole turhaa. Monet elintarvikevalmistajat ovat pakon edessä joutuneet vähentämään sokerin lisäämistä tuotteisiinsa.
  • Sokeria on kaikkialla ruoassamme. Näkyvästi ja piilossa. Sokeria ei lisätä elintarvikkeisiin pelkän makeuden takia. Sitä käytetään myös vahvistamaan makua ja aromia, lisäämään tuotteen tilavuutta, muuttamaan rakennetta ja väriä sekä parantamaan säilyvyyttä. Sokerista on vaikea päästä eroon, sillä tarvitaan ihan uutta ajattelua elintarviketehtailla. Ei siis ihme, että terveysviranomaisiin pyritään vaikuttamaan, etteivät työt hankaloituisi.
  • Tiesitkö esimerkiksi, että leipiin ja muihin leipomotuotteisiin sokeria lisätään siksi, että se hidastaa amylopektiinin uuskiteytymistä, jolloin leipä näyttää tuoreelta pidempään?
  • Harkitse LCHF-elämäntavan noudattamista. Vältä kaikkia niitä tuotteita, joissa on luontaista tai lisättyä sokeria (virvoitusjuomat, makeiset, hedelmäjuomat, keksit, jäätelö, aamiaismurot jne.). Tärkkelystä sisältyvät tuotteet pitää poistaa ruokavaliosta (peruna, viljatuotteet, pasta, sipsit, murot, myslit). Täysjyvä on parempi vaihtoehto, mutta senkin suhteen pitää olla tarkkana. Olut on nestemäistä leipää! Luonnon makeisina voi joskus syödä hedelmiä, mutta vältä niiden syöntiä jatkuvasti.
  • Professori Evoluutio Galaktisesta yliopistosta muistuttaa, että lisätty sokeri on tosi uusi lisä ruokavalioomme. Eräiden lähteiden mukaan sokeria sai Suomessa ensimmäisen kerran noin 500 vuotta sitten. Ihminen on syönyt muuta ruokaa noin 6 miljoonaa vuotta.

Tohtorit Nancy Appleton ja G.N. Jacobs ovat löytäneet 145 tapaa millä sokeri aiheuttaa sairauksia.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Sokeri sairastuttaa”

  1. Liian helpolla päästit ravitsemusterapeutit ja professorit. WHO suositteli jo 5%:n rajaa, kun täällä vielä hymistellään hyvällä 10% saavutuksella. Kuitenkin sekin on itselle valehtelemista: kyllä asiantuntijoiden pitäisi osata se yksinkertainen laskutoimitus, että kun virallisen tilaston osoittama vuotuinen sokerinkulutus / persoona 29.3kg jaetaan 365:llä saadaan tulokseksi 80g päivässä. Kilokaloreina tuo on 320 eli 16% energiankulutuksesta.

    Ravitsemussuositukset on ehdottomasti joko lopetettava kokonaan tai saatettava osaaviin ts. elintarviketeollisuudesta riippumattomiin käsiin. Nyt on pukki kaalimaan vartijana, kun sallitaan kyseisen tahon suorat ja epäsuorat edustajat mukana hääräämässä ja vieläpä avainpaikoilla.

  2. Tämä aihe on ”akuutti” aina ja hyvä, että siitä puhutaan. Oikea tiedon jakaminen on erittäin tärkeää ja aina siitä joku saa inspiraation omakohtaiseen terveydenhoitamiseen ravinnon keinoin. Hyvä ystäväni, edesmennyt lääkäri Aki Loikkanen, lanseerasti tärkkelysrajoitteisen ruokavalion jo 80-luvun puolivälissä, siis yli 30v sitten. Moni hänen asiakkaistaan pystyi parantamaan terveyttään ja jopa poistamaan joitakin lääkityksiä ruokavalion ja siihen liittyvän liikuntaohjejistuksen seurauksena. Hänen ajatuksensa olivat ”esimakua” vähähiilihydaattiselle ruokavaliolle sekä aerobisen-, lihaskuntoharjoittelun- ja venyttelyn liittämiselle omakohtaiseen terveyden kehittämiseen. Näitä ”totuuden torvensoittajia” on aina tarvittu, nyt ja tulevaisuudessa.

Vastaa

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.