Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Mistä on maitotuotteet tehty…

karrageenista, kuumakäsittelystä, homogenoinnista?

Asiallista keskustelua maidosta on yritetty nostattaa jo vuosia, ja käteen on jäänyt lähinnä työttömiä. Toukokuussa personal trainer Tomi Kokko yritti sanoa televisiossa jotain rasvattoman maidon haittavaikutuksista, mutta kokonaisuutena ohjelma meni melkoiseksi kohkaamiseksi.

Itse olen kuullut ja nähnyt, että Turpaduunari Christer Sundqvist ja hänen harmaapartainen ystävänsä Birdie ovat laatimassa suurta maitoraporttia, josta pitäisi selvitä kaikki mahdollinen maidosta. Myös se, mitä kenelläkään ei tulisi edes mieleen kysyä.

Luettuani aiheesta raportin raakaversion, se näyttää suunnatun lähinnä kaikille kemian Nobel-palkintoa havitteleville, ja heidän lukumääränsä Suomessa on täysin lasten päivähoitoryhmän kokokriteerit täyttävä. Olen siksi napsinut tästä raportista kevyempiä kohtia, joita tavallinen ihminen voi ymmärtää.

PASTÖROINNIN LÄMPÖTILAT VAIHTELEVAT

”Turpaduunarin korviin on kantautunut huhu, että moni on viime vuosina yrittänyt parantaa terveyttään maitotuotteista luopumalla. Koska pastöroitu ja homogenoitu rasvaton ESL-maito on sen verran kaukana lehmän utareesta tulevasta tavarasta, on kyseenalaista ovatko nämä maitotuotteista luopuneet koskaan edes käyttäneet maitoa muodossa, joka on ihmisravinnoksi tarkoitettua.” (Christer Sundqvist & Birdie: Suuri maitoraportti ; lähipäivinä valmistumassa)

Nyt kysyt, että mikä ihmeen ESL? No, se on Extended Shelf Life eli tuote säilyy hyllyssä pidempään. Valitettavasti myös Juustoportti on Valion lisäksi hankkinut tällaiset laitteet, joilla pidennetään tuotteen myyntiaikaa. Se on ollut itselleni aikamoinen yllätys, suorastaan järkytys. Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa pidemmällä aikavälillä? Tietääkö sitä kukaan – vai annetaanko meidän edes saada tietää sitä?

pike_maitoraportti

Todellakin. Meijeritekniikan muutos viimeisten vuosikymmenien saatossa on ollut niin hurja, että monen käsitykset siitä, mitä maidolle tehdään on jäänyt pahasti Urho Kekkosen aikakaudelle. Kevyttuotteiden markkinalogiikka ja terveysvaikutukset ovat nekin melkoisen tieteellisen kiistelyn aiheita. Rasvaa on virallisestikin alettu pitämään terveellisenä lähes kaikkialla muualla, niin paitsi Suomessa.

Rasvattomaan maitoon siirtyminen oli itselläni pahin terveydellinen moka ikinä. Aikoinaan maalta muutettuani äidin lihapatojen ja täysmaidon ääreltä aloin juoda kaupan rasvatonta maitoa, ja sen jälkeen ne terveysongelmat alkoivat pikkuhiljaa hiipiä. Sen merkityksen ymmärsin vasta vuosia myöhemmin, enkä sitä uskonut oikein silloinkaan.

”Pastöroinnin idea on on tappaa maidosta kaikki mahdolliset bakteerit kuumentamalla. Kuitenkin terveellisimpänä maitotuotteina pidetään niitä, joihin on lisätty Asidophilus ja Bifidus -bakteereita jälkikäteen, ja luontaistuotekaupoissakin espoolaisen Medans-yhtiön maahan tuoma Vivomixx-bakteerisekoite menee kuin kuumille kiville. Jotain outoa tässä logiikassa on.” (Christer Sundqvist & Birdie: Suuri maitoraportti ; lähipäivinä valmistumassa)

Pastörointi on yksi herkimpiä kiistanaiheita maitoalalla. Pastöroinnin kannattajat pitävät tinkimaidon juomista hengenvaarallisena Salmonellan kalasteluna ja pastöroinnin vastustajat taas pitävät kaupan maitoa kuolleena maitona.

Satamaidon Listeria-tapaus toukokuussa toki todisti, että voi se vaarallinen pöpö päästä pastöroituunkin maitoon. Erilaisten pastörointilämpötilojen vaikutus touhuun on myös hieman unohtunut, kun ongelmasta on tehty liian mustavalkoinen.

RASVAN HOMOGENOINTI TEHDÄÄN MYÖS RASVATTOMALLE MAIDOLLE

”Harkitsevaisena heterona harmaapartainen ystäväni Birdie kauhistuu jo kuullessaan sanan homogenointi. Tätä tasapäistämisen ideaa ei suinkaan keksinyt peruskoulun isä Reino H. Oittinen, vaan rasvapalleroiden pienentämisen idea juontuu jo 1800-luvulle. Birdie muistuttaa, että koska myös rasvaton maito homogenoidaan, prosessi tietenkin tekee myös muuta kuin rikkoo rasvaa. Oheistuotteena korkealla paineella tyrkkimistä seuraa myös proteiinien ja vitamiinien hajoamista.” (Christer Sundqvist & Birdie: Suuri maitoraportti ; lähipäivinä valmistumassa)

Homogenointi todellakin tehdään nykyään huiman paljon suuremmalla paineella kuin vaikkapa 1960-luvulla, jolloin homogenointi varsinaisesti alkoi yleistyä. Turpaduunarin ja Birdien raporteista selviää, että Valio jopa mainostaa Eila-tuotteiden kohdalla tätä homogenoinnin aiheuttamaa proteiinien hajottamista positiivisena lisäarvona kuluttajalle. Tuotteen kemiallisen rakenteen tuhoamisesta on tehty markkinavaltti.

HOMEALLERGISET REAGOIVAT KARRAGEENIIN

”Merilevän lisääminen kuohukermaan ei kenties kuulosta kovin perisuomalaiselta puuhalta, mutta alan valtayritys Shemberg on Nestle-yhteyksiensä avulla saanut karrageenin lähes kaikkeen, mitä kuluttaja syö. Turpaduunarin tiedossa on, että varsinkin homeallergiset reagoivat karrageenin ikävällä tavalla. Birdie taas perustelee inhonsa karrageeniin takaisin mallinnuksen avulla, sillä hänen mukaansa karrageenia käytetään eläinkokeessa ödeeman (turvotuksen) keinotekoisena aiheuttajana, kun halutaan testata lääkkeitä, joilla ödeemaan yritetään hallita. Broilereille karrageenia syötetään tai lisätään käsiteltyyn lihaan samasta syystä, paino nousee ja voitot kasvaa.” (Christer Sundqvist & Birdie: Suuri maitoraportti ; lähipäivinä valmistumassa)

Homeelle altistunut ja työpaikkansa sisäilmanlaadusta kärsinyt läheiseni alkoi oireilla jokin aika sitten jopa broilerin syömisestä. Havainto aiheutti suurta hämmennystä. Ihmettelyn jälkeen päättelimme syyn olevan kanaan lisätyssä suolavedessä. Nyt tiedämme, että broileriin lisätty suolavesi sisältää karrageenia, jolla liha saadaan painavammaksi aiheuttaen samalla homealtistuneelle mm. vatsan turvotusta, kipua ja pulputusta suolistossa.

Bodari voi ehkä innostua siitä, että karrageeni sitoo vettä lihaksiin, mutta tavallinen laihduttaja ei kyllä pidä asiaa mitenkään positiivisena. Karrageeni sisältää rikkiä, joten tämäkin voi ehkä vaikuttaa haitallisiin ilmiöihin.

Pakollisena piirteenä Turpaduunarin ja Birdien maitoraportissa käsitellään myös se suomalaisten kammoama laktoosi. Joillekin voi tulla yllätyksenä se, että antibioottien ja tulehduskipulääkkeiden käyttö voi aiheuttaa laktoosi-intoleranssia vaikuttamalla suoliston toimintaan haitallisesti. Lisäksi tiedossa on uusia suosituksia, millaisia maitotuotteiden pakkausselosteiden pitäisi olla. Maidosta on tulossa siis lisää tiedettä.

Vaikka Suomessa laktoosia sietävien ihmisten osuus on kansainvälisesti ottaen suuri, se on Pohjoismaista pienin. Tästä syystä Suomessa on onnistuttu kehittämään laktoosi-vauhkoaminen jollaista ei ole missään muualla maapallolla. Valio on tietenkin useiden alan patenttien omistajana suuresti vaikuttanut tähän hypetykseen. Alku oli kuitenkin Valiollakin nihkeä, ja ensimmäiset HYLA-tuotteet tulivat markkinoille vasta kovan väännön jälkeen 1980-luvulla. Laktoosi on maailmanmarkinoilla myös kovaa kauppatavaraa, sillä lääketehtaat ja äidinmaidon-vastikkeet hyödyntävät laktoosia. Arla onkin iso tekijä laktoosi-kaupassa. (Christer Sundqvist & Birdie: Suuri maitoraportti ; lähipäivinä valmistumassa)

Lue tästä muita Piken kirjoituksia!

 

pike_hilakariPike Hilakari

Espoolainen kirjoittaja, toimittaja, äiti.

Tunteellinen älykkö, joka herkästi huomioi ja tunnistaa muutokset ja sen tarpeen niin ympäristössä, lähipiirissä kuin myös itsessään.
Hyvin taipuvainen analysoimaan, pähkäilemään, pohtimaan, selvittämään ja tutkimaan asioita, valmis oppimaan kuulemastaan ja kokemastaan tuottaen herättävää tekstiä kulloinkin pinnalla olevasta aiheesta. Ehdottoman oikeudenmukainen, uskaliaskin kyseenalaistaessaan jämähtäneitä toimintatapoja.

”Jos yksikin ihminen saa avun tekstieni kautta tai toimintatavastani, olen kiitollinen onnistuja.”

 

 

 

 

0 thoughts on “Mistä on maitotuotteet tehty…”

  1. Turpis vois repiä auki myös seuraavat tutkimukset:

    ”Exposure to common food additive carrageenan alone leads to fasting hyperglycemia and in combination with high fat diet exacerbates glucose intolerance and hyperlipidemia without effect on weight.” http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25883986

    ”Common food additive carrageenan stimulates Wnt/ β-catenin signaling in colonic epithelium by inhibition of nucleoredoxin reduction.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24328990

    ”Increased expression of colonic Wnt9A through Sp1-mediated transcriptional effects involving arylsulfatase B, chondroitin 4-sulfate, and galectin-3.”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24778176

    Lisää löytyy hakusanalla carrageenan food additive.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.