Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Urheilija – treenaa kokonaisvaltaisesti

Päätin kirjoittaa puhtaaksi monien vuosien aikana kasaantuneita ajatuksiani urheiluvalmennuksesta. Vaikka tämä kirjoitukseni käsittelee pääosin huippu-urheilua uskoisin, että ajatukseni saavat kaikupohjaa myös muissa liikuntakärpäsen puremissa. Puhtaaksikirjoittamisen jälkeen arvostaisin kommenttejanne tässä vaiheessa tosi paljon. Mitä mieltä olet urheiluvalmennuksen tilasta?

Elämme sellaista aikaa nykyaikaisessa urheiluvalmennuksessa, että yhä useampi uskaltaa epäillä vakiintuneita harjoitusmenetelmiä. ”Näin on aina treenattu!” -huomautusta ei enää niellä sellaisenaan. Lukuisat tekniset apuvälineet, vankka tieteellinen osaaminen ja ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden laajempi ymmärrys raivaavat tietä uusille tavoille harjoittaa rakasta urheilulajiaan. Kuulkaas, nyt on maailman kirjat sekaisin kun huipulle johtaakin älykkään treenaamisen yksilöllinen polku.

 

Voittajan resepti: kokonaisvaltainen treeni

Olette kuulleet sanonnan ”juoksijaksi tullaan juoksemalla”. Tällä tarkoitetaan juoksijapiireissä sitä, että kovaan menestykseen juoksijana johtaa vain sellainen tie, jonka pölyistä, sohjoista tai liukasta pintaa tahkoo mahdollisimman vimmatusti juoksijan monotoninen askellus.

Sama ajatus pätee kaikkiin muihinkin urheilulajeihin. Sitä päälajiaan pitää suorittaa enemmän kuin mieli antaisi joka hetki myöten. Kyllästymiseen asti pitää sitä moukaria lennättää. Toistoja pitää sillä seipäällä saada, muuten ei opi rimaa hilaamaan yhä korkeammalle. Suksilla suihkitaan menemään kaikki vapaa-ajan hetket. Kun treenataan, niin treenataan kunnolla.

Tähän on mielipideilmaston purkautuessa laajamittaiseksi ilmiöksi, tulossa tervetullut muutos kun annamme uusien tuulien tosissaan puhaltaa. Moderni urheiluvalmennus puhuu valmennuksesta kokonaisuutena, jossa otetaan huomioon urheilijan koko elämä. Edelleenkin tietenkin urheillaan ahkerasti siinä päälajissa tai mahdollisesti useissa urheilulajeissa, mutta huippusuoritus löytyykin terveemmin ja ehkä jopa helpommin ottamalla huomioon kaikki ne tekijät, jotka johtavat urheilumenestykseen. Tiukkapipoisuudesta rentouteen, sattumanvaraisesta sapuskoinnista räätälöityyn lajikohtaiseen täsmäravitsemukseen ja kauheasta treenivimmasta kroppaa tarkasti kuuntelevaan yksilölliseen valmennukseen.

 

Kokonaisvaltaista treeniä urheilijalle

urheilijan_terveysUrheilijan kokonaisvaltaista kehitystä voi selventää oheisella kuvalla. Jos sinulla on kiinnostusta ja aikaa voit kuunnella luentoni aiheesta (Youtube-video, 1 t 8 min).

Moderni, uuden suunnan urheilija, ymmärtää arvostaa hyviä ystäviä ja ihmisten välisiä suhteita, ihan yhtä paljon kuin sitä, että hänen lautaseltaan löytyy juuri oikeanlaista energiatasoja sopivasti nostavaa ruokaa. Hän osaa ottaa löhöilyhetkestä kaiken irti, eikä enää ole synti ottaa lyhyet nokoset keskellä päivää, jos siltä tuntuu, että nyt on väsymys iskenyt. Hän ymmärtää aktiivisen levon mahdollisuudet elämässään, esimerkiksi niin, että juoksijana hänen aktiivinen lepohetkensä käsittää rennon ja virkistävän uintireissun ja siihen päälle saunomisen. Passiivista lepoa nautitaan laadukkaan REM-unen tahdissa. Jos elämän kokonaisrasitus on jatkuvasti liian rankkaa (työhuolia, riitoja, sairastelua) silloin voi olla hyvä vähentää treeniohjelman rasittavuutta, sillä lahjakas urheilija ymmärtää, että elämän kokonaisrasitus vaikuttaa kielteisesti fysiologiseen tilaamme.

 

Uusia raikkaita tuulahduksia

Näin toteutuu uusi valmennusfilosofia käytännössä. Se voi näkyä esimerkiksi siten, että tajutaan levon merkitys. Levon pitää virkistää sinua sillä muuten mahdollinen uupumus ei hellitä. Huippu-urheilija osaa ottaa löhöilystäkin kaiken irti. Hän ei pode huonoa omatuntoa siitä, että hän vetää lonkkaa keskellä päivää. Jos hänellä on ongelmia unensaannissaan, hän ratkaisee nämä ongelmat parhaalla mahdollisella tavalla

Ruoka joko kehittää sinua tai sitten ei. Voittaja syö vain sellaisia ruokia ja mahdollisesti myös ravintolisiä, jotka kehittävät häntä. Jos jokin yleisesti nautittu ruoka-aine aiheuttaa hänessä ongelmia (ruokayliherkkyyttä), hän luopuu sen ruoka-aineen käytöstä. Ei pidä tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Jos sinulle ei leipä sovi, älä silloin syö leipää, vaikka kaikki muut ihmiset ympärilläsi ahtaisivat limppua naamariin!

Treeni joka ei kehitä sinua, ei todellakaan kehitä sinua. Voittaja haluaa kehittyä treenin kautta mestariksi! Erittäin lahjakas, nerokas urheilija ei orjallisesti seuraa tiettyä valmentajan tekemää ohjelmaa vaan arvioi mikä osa valmentajan ohjeistuksesta aidosti kehittää häntä lajinsa huipulle asti. Optimaalinen harjoittelu ja huipputulos lajissasi syntyy mahdollisesti vasta sitten kun olet itse niin sisällä siinä lajissasi, että voit sanoa valmentajalle tai lajin asiantuntijalle: ”Hei, nyt sä olet ihan pihalla, mä teen sen näin!” Hyvä valmentaja ymmärtää silloin olla hiljaa.

Huipulle vie monta tietä – löydä oma tiesi. Jos jokin asia tuntuu hyvältä, jos jokin asia motivoi sinua, se on usein se oikea tapa edetä. Ei kuitenkaan aina – ole aina nöyrä, kuuntele viisaampia ja arvioi tilannettasi!

Urheilija kuuntelee omaa kroppaansa. Helppous ja rentous löytyy tällä tavalla ja urheilija nauttii täysillä urheilusta. Huippu-urheilijan tavoite ei voi olla sietää eläimellisen kovaa oksennustreeniä, puuduttavan yksitoikkoista kuntosalitreeniä, rämpimistä suolla – vaan tavoitteena pitää olla omaa lahjakkuuttasi ja kykyjäsi vastaava tulos kauden tärkeimmässä kisassa.

Jokaisella urheilijalla on katkeamispisteensä. Ei urheilija ole mikään kone, vaikka välillä toki tekee konemaisia suorituksia. Liian moni katkeaa, yrittää taas eheytyä. Minusta tärkeintä olisi jättää nuo katkeamispisteet kokematta. Moni kehittää ympärilleen stressaavasta urheilurasta koostuvan häkin, joka käy vuosi vuodelta ahtaammaksi. Hae ajoissa apua! Mentaalipuolen valmentajia on olemassa. Minäkin tunnen niitä useita.

Kaikkia stressitekijöitä et pääse pakoon, mutta taito onkin siinä, että oppii käsittelemään stressaavia tilanteita paremmin. Sitä varten noita mentaalipuolen coacheja on olemassa. Kaikki reagoivat stressiin omalla yksilöllisellä tavallaan: päänsärky, unettomuus, suolistovaivat, suorituskyvyn heikentyminen, lamaantuminen. On hyvä aina silloin tällöin pysähtyä arvioimaan kuinka stressaantunut on juuri nyt ja tehdä asioita, jotka lisäävät terveystietoisuutta sillä alueella. Ota kiinni ajatuksesta, joka helpottaa oloasi. Nuku, syö ja rentoudu hyvin. Päästä paineet pois!

Hyvä stressitaso saavutetaan silloin kun elimistössäsi on latausta. Kun olet lajinomaisesti virittynyt huippuunsa. Osaatko? Oletko kokenut? Jotkut urheilijat eivät pärjää ilman tätä hyvän stressin mukanaan tuomaa latausta. Jos olet sellainen – käytä sitä viisaasti! Hallitse stressiäsi! Hanki paras mahdollinen vireystila kilpailu- ja harjoittelustressin avulla. Flow-tila päälle!

Tehotreenejä, kehittäviä treenejä ei saa tehdä liian väsyneessä tilassa. Pitää riittävästi panostaa ravitsemukseen ja lepoon ennen tosikovia treenejä. Jos ei ole saanut nauttia riittävän tasokasta unta yöllä tai unohtanut huippu-urheilijan nokoset iltapäivällä, voi olla, että kroppaa neuvoo siirtämään tehotreenin seuraaville päiville. Huippu-urheilija uskaltaa levätä silloin kun väsyttää tai elämä tympäisee. Esimerkiksi kerrotaan, että uimari Eetu Karvonen saavutti Suomen ennätyksen 50 m rintauinnissa lopetettuaan urheilun keskellä kilpailukautta eräänä kesänä. Hän ei saavuttanut arvokisoihin vaadittavaa tulosrajaa. Oltuaan treenaamatta yhden kuukauden ajan hän huvin vuoksi kävi kilpailemassa. Uinti kulki yllättävän hyvin. Hän sai kuulla saavuttaneensa uinnissa ajan, joka edelleen taitaa olla voimassa oleva Suomen ennätys!

Kehittävässä treenissä pitää kulkea, pitää olla tekemisen meininkiä. Toisaalta velttoillen tehty kehittävä treeni on menetetty treenipäivä, toisaalta ylirasituksen ja loukkaantumisen vaara on suuri silloin jos tehdään tosi kovia treenejä väsyneenä. Paradoksi: huipulle vie vain tosi kova treeni, josta saat optimaalisen paljon irti! Osaatko?

 

Aika entinen ei koskaan enää palaa

Urheilija on elänyt viimeiset 30-50 vuotta suurten muutosten keskellä. Nuoruusvuosina ei eletty uutistarjonnassa reaaliajassa. Sai odottaa tunteja, päiviä, ehkä viikkojakin uutisvirran tarjontaa. Nyt on tilanne toinen. Kun juna suistuu kiskoilta Espanjassa, me sydän kurkussa pelkäämme oliko suomalaisia turmassa mukana täällä kaukana Pohjolassa, samaan aikaan kun baskit saavat tästä onnettomuudesta tiedon. Joka onnettomuuksista, lamauutisista ja toivottomista ihmiskohtaloista ahdistuu, elää synkkiä aikoja.

Ajat ovat todella muuttuneet. Nyt saadaan koko Suomi sekaisin yhdestä savuavasta jätekontista räjähdetehtaan pihalla. Omassa nuoruudessani olisi työmies Töppönen kaatanut roskasäiliöön pari ämpärillistä vettä ja asia olisi ollut siinä. Säilytä nyt tuollaisen mediamyllytyksen edessä suhteellisuuden tajusi!

Olemme usein törmänneet siihen tosiseikkaan, että me suomalaiset menestymme kansainvälisesti katsoen useissa lajeissa hirmu hyvin juniori-ikäisinä, mutta sitten kun siirrytään aikuisten sarjaan, menestys loppuu. Tähän on mielestäni laajemman harrastuspohjan ja vaativuuden lisäksi syynä se, että treenaamisen olosuhteet ovat muuttunet. Optimaaliset olosuhteet lukioiässä (erinomaiset urheilulukiot esimerkkinä) vievät huipputuloksiin lahjakkaimpia junioriurheilijoitamme! Tilanne muuttuu kun juniori siirtyy aikuisikään. Esimerkiksi nuoren muuttaessa pois kotoa tai siirtyessään vaatimattomasti tuetun aikuisurheilujärjestelmän piiriin, muuttuu niin moni seikka huonompaan suuntaan, että se vaikuttaa menestymismahdollisuuksiin.

Urheileminen huipulla on kallista, vaatii kärsivällisyyttä ja on riskialtista. Nykyään yksilöurheilijan on tosi vaikea esimerkiksi saada riittävästi rahaa sponsoreilta. Vaadittaisiin runsaskätisempää rahanjakoa maamme harvoille huippu-urheilijoille, jotta menestyminen aikuisena saisi jatkua. Kun urheilijalle on jaossa enemmän rahaa, hänen ympärilleen voidaan koota paras mahdollinen taustaorganisaatio, joka sitten parhaimmillaan mahdollistaa maailmanluokan menestymisen aikuisurheilijana.

Puhelinsoittoa, työhuolia, onnen ja surun tunnetta pääsi nuoruudessa pakoon vetämällä puhelimen johdon seinästä. Nyt jatkuva tavoitettavuus kännykän kautta ajaa meidät ihan uusien mieltä hajottavien asioiden eteen. Uusavuttomat stressin uuvuttamat nykyihmiset saavat hyvinvointiohjaajiltaan ohjeen pistää kännykkä kiinni työpäivän aikana tai sen jälkeen edes kymmeneksi minuutiksi. Tilalle otetaan lyhyet nokkaunet. Tutkimusten mukaan se parantaa työtehoa. Tottakai se myös luo edellytykset pärjätä paremmin urheilussa. En usko, että Välimeren porukka on ollut ihan väärässä pitäessään keskellä päivää siestaa.

Ruokamaisema on muuttunut. Ennen vanhaan syötiin tiettyinä ruoka-aikoina. Sen jälkeen siivottiin ruokapöytä ja pistettiin ruoat syrjään odottamaan seuraavaa ruokailuhetkeä. Nykyään ruokaa on yllin kyllin tarjolla kaikkialla ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Nykyurheilija saa kehittää maagiset itsehillinnän keinot selvitäkseen voittajana ruokatarjonnan keskellä. Ruoan ylitarjontaan kiinni jääneet synkistävät lihavuus-, diabetes ja sydänsairaustilastojamme. Ei urheilija ole immuuni noille sairauksille.

Islannista löytyy lihapiirakoita, joissa ei ole murustakaan lihaa. Suomeen tuodaan kekseliäällä tavalla väärennettyä ruokaa tonnikaupalla. Reiluus on kaukainen muisto vain. Ruokaskandaalien keskellä moni kaipaa takaisin aikoja entisiä.

Markkinoiden luoman kauneusihanteen keskellä on vaikea tajuta, että omana itsenäsi olet täydellinen. Terveyttä etsiessään moni ihminen on mennyt totaalisesti metsään. On hyvä muistaa, että terveys on kuin vesi kaivossa. Sen tärkeyden huomaa vasta kun kaivo tyhjenee.

 

Teknisten apuvälineiden vallankumous

Nykypäivän teknologia on niin kehittynyttä, että valmentaja ja urheilija voivat itse hankkia sellaiset terveysseurannan instrumentit, jotka olivat ennen vanhaan pelkästään yliopistosairaaloiden erikoisosaamisen varassa. Nämä instrumentit ovat täydellä ryminällä saavuttamassa suuren suosion ja auttavat urheilijaa pysymään sillä kaidalla tiellä, joka johtaa parhaaseen mahdolliseen kuntoon ja terveyteen.

Mittareita löytyy sydämenlyöntien analysointiin, hengityskaasujen mittaamiseen, lihasvoiman tarkkaan arviointiin, veriarvojen seurantaan, liikeratojen tarkkailuun, puhumattakaan tavanomaisesta videokuvaamisesta. Älypuhelimeen saa ohjelmia, jotka erityisen pilvipalvelun avulla muodostavat terveysseurannan kokonaisuuden, jota on helppo käyttää. Nykyään on niin hyviä testilaitteistoja olemassa, että urheilijan olisi mahdollista treenata vain silloin kun hän on täysin palautunut. Ongelmana tässä on se, että hyvin harva uskaltaa treenata tällä tavoin. Se saattaisi nimittäin tarkoittaa, että harjoitusohjelman tekeminen ja soveltaminen muuttuu täysin. Tietotekniikan avulla valmentajalla on reaaliaikainen mahdollisuus olla urheilijan tukena ja tämä mahdollistaa mm. sen, että treenimotivaatio pysyy korkeana. Moni urheilija on parantanut tuloksiaan huimasti näillä välineillä ja vieläpä laillisesti.

Valmennusprosessi tunnetaan nykyään niin hyvin, että on valmentajan ammatitaidottomuutta ja urheilijan velttoutta, jos ei ymmärretä miten urheilija voi kehittyä omalla tasollaan parhaimmalla mahdollisella tavalla. Valmentaja vahvistaa urheilijan käsityksiä ja tarjoaa hänen käyttöönsä ammattiosaamistaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi räätälöityä ja yksityiskohtaista tietoa ravinnosta ja liikesarjojen analysointia sillä tavalla, että ne kehittävät häntä tehokkaasti. Valmentajan tehtäväksi ymmärretään nykyään myös kaikessa laajuudessaan miten vältetään ylisuorittamista, eli valmentaja joutuu joskus liiallista innostumista hillitsevän jarruttajan tehtäviin.

Arvostaisin kommenttejanne, joita voitte rustata suoraan tähän blogin kommenttiosastoon. Blogi on parhaimmillaan silloin kun sitä kommentoidaan reippaasti. Jään odottamaan rakentavia ajatuksianne.

 

 

Christer Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/

0 thoughts on “Urheilija – treenaa kokonaisvaltaisesti”

  1. Hei,

    kattava kirjoitus kokonaisvaltaisesta reenaamisesta. Tykkäsin ja allekirjoitan. Ihana kirjoitus, joka herätti paljon ajatuksia.

    Yksilöllinen, älykäsreenaaminen on hyvin intensiivistä urheilijan ja valmentajan välistä yhteistyötä. Saumatonta ja läheistä jossa kemiat pitää kohdata. Lähes kaikki asiat jaetaan, eletään yhteistä elämään yhteisen tavoitteen eteen. Tällainen työskentelysuhde vaatii suurta luottamusta puolin ja toisin. Sellainen saattaa olla vaikea saavuttaa. Nuori urheilija on keskenkasvuinen ja luottaa kokeneisiin valmentajiin kun oma tieto on vielä vajaata. Valmentajalla on suuri vastuu. Nuoren kohdalla tuntuisi hyvältä, että saataisiin vanhemmatkin vastuullisesti mukaan älykkääseen reenaamiseen. Vanhempien mukana olo toisi ymmärrystä, jonka myötä he osaisivat kannustaa nuorta terveellisellä tavalla (tietysti resurssien mukaan…).
    Tavoitteita yhteen osa-alueseen:
    Pitäisikö etsiä selitykset ja sanat kehon kuuntelulle? Tavat ja keinot, joilla nuoret urheilijat oppivat lukemaan kehoaan ja sen antamia viestejä. Mitä tarkoittavat erilaiset kivut? Tervettä kipua on monenlaista ja esim. hieronnalla tai levolla huollettavaa kipua löytyy. Näillä toimilla estetään pitkäaikaiset tai leikkausta vaativat urheiluvammat. Mikä taas on jonkin ravintoaineen puutteesta aiheutuvaa?
    Ravinto on ratkaisevassa osassa. Ja suolisto on pidettävä hyvässä kunnossa, jotta ravinteet imeytyvät ja keho saa poltto- ja rakennusaineita. Keho on kokonaisvaltainen kuten älykäs reenaaminenkin.

    Olet hyvä tässä mitä teet 🙂

    Aurinkoista kesää ja kaikkea hyvää!

Vastaa

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.