Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Syöpä hävisi

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Filosofian kandidaatti Sven Erik Nordin on julkaissut kirjan havainnoistaan oman syöpänsä hoidosta ”Och cancern bara försvann” (Ja syöpä vain hävisi), Karneval Förlag 2019. Ystäväni Nordin lähetti kirjan minulle arvioitavaksi ensimmäisten joukossa. Mieluusti jaan blogini lukijoille makupaloja kirjan hätkähdyttävästä viestistä: Kuolemansairas syöpäpotilas elää edelleen ja on todella hyvässä kunnossa.

Nordinin menetelmä

Kirjan parasta antia on Nordinin menetelmän selostus. Sven Erik on kehittänyt omaperäisen keinon pitää karkoittamansa syöpä poissa elämästään jatkossakin.

Aiemmin esittelemäni PESHLA-menetelmän tapaan tämäkin Nordinin menetelmä on kokonaisvaltainen syövänhoito, jossa huomioidaan terveyden kaikki osa-alueet. Erityisen kiinnostavaa oli havaita mitä Sven Erik syö päivittäin pitääkseen immuunipuolustuksensa mahdollisimman vahvana.

Vähemmän yllätyksellisesti havaitsen, että Sven Erik noudattaa ketogeenistä ruokavaliota (erittäin vähän hiilihydraatteja ja runsaasti luonnon omaa rasvaa). Hän syö vitamiinipitoista ruokaa ja nauttii lisäksi muutamia vitamiineja ja kivennäisaineita ravintolisän muodossa sekä hyödyntää joitakin erittäin suositeltavia luontaistuotteita.

Joka aamu hän juo lasillisen punajuurimehua (luomulaatuista!), lasin vettä ja teelusikallisen verran metyylisulfonyylimetaania eli MSM:ää. Aamuruokailu jatkuu luonnollisella jogurtilla, joka terästetään purkillisella crème fraicheä ja parilla ruokalusikallisella luomulaatuista kookosrasvaa. Eikä tässä vielä kaikki.

Crème fraiche-kookosrasva-jogurttiin sekoitetaan vielä jotain pientä. Ensinnäkin 2 ruokalusikallista kurkumajauhetta ja vähän jauhettua mustapippuria (helpottaa kurkuman imeytymistä). Sekaan viskataan yksi ruokalusikallinen hienonnettua, tuoretta inkivääriä ja 10-12 aprikoosinsiementä, 1 rkl kuivattuja luonnonmukaisesti kasvatettua aroniamarjoja, 1 rkl jäädytettyjä mustikoita (itse kerättyjä), 1 rkl jäädytettyjä vadelmia (kotipuutarhasta), 1 rkl kurpitsansiemeniä, 1 tl korianterin lehtiä ja vielä 1 tl Chlorellaa.

Kun lautanen on syöty tyhjäksi heitetään naamaan vielä kiva annos D-vitamiinia (200 µg) purkista, 100 µg K-vitamiinia ja kolme kertaa päivässä puskuroitua C-vitamiinia (1 g kapseli). Sven Erik ottaa lisäksi 2 kapselia omega-3-rasvahappoja (kalaöljyä, noin 1800 mg), 300 mg magnesiumia, sinkkiä (20 mg), seleeniä (220 µg). Hän suosii myös erityistä levävalmistetta, jossa on rakko- ja solmulevää sekä spirulinaa. Näitä hän ottaa 8 kpl. Sitten vielä 1 rkl kolloidista hopeaa, jota hän ottaa viidesti päivässä. Hyväksi valmisteeksi hän on todennut ”Blutsaftin”, jota hän ottaa 20 ml saadakseen riittävästi B-vitamiineja.

Tämän hengästyttävän monipuolisen aamiaisrutiinin toteuttamisen luulisi olevan tavattoman monimutkaista ja hankalaa, mutta Sven Erik vakuuttaa kirjassaan, että tästä tulee nopeasti hyvä tapa aloittaa aamu. Miettimisen aihetta on siinäkin kun Sven Erik sanoo, että jos aamurutiini kirjaimellisesti pelastaa ihmisen elämän, niin luultavasti sen kestää. Varsinkin kun rutiini tarkoittaa sitä, että koululääketieteen tarjoamien hoitojen sivuvaikutuksista ei tarvitse kärsiä.

Kirjassa on perusteelliset selitykset jokaiselle ainesosalle. Jotkut ihmiset ovat ihmettelleet miten kauan Sven Erik on käyttänyt tätä aamurutiinia. Tähän hän vastaa, että viitisen vuotta tätä aamiaista on vakuuttanut hänet menetelmänsä tehosta (syöpä hävisi ja on pysynyt poissa). Hän ei ole aikeissa lopettaa.

On syytä huomauttaa, että Nordin pitää tietenkin parhaana sitä, jos voi kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet saada tavallisesta ruoasta, mutta se vaatisi melkein päätoimista ryhtymistä maanviljelijäksi. Siksi erilaiset ravintolisät saavat toimia ”hätäratkaisuna”, joka kuitenkin näyttää toimivan melko hyvin.

Ketogeeninen ruokavalio

Päivän muita ruokahetkiä yhdistää ajatus mahdollisimman vähäisestä hiilihydraatin saannista. Rasvaa ei saa pelätä. Lounaalla menee usein jotain laadukasta ruokaa kananmunasta. Silliä, makrilliä, sardiiniä tai tonnikalaa voidaan sekoittaa munakokkeliin ja vielä rasvaista juustoa ja purjo tai muuta sipulia. Kahvi maistuu myöhemmin tietenkin reilulla määrällä kermaa ja ehkä hieman 70-prosenttista tummaa suklaata.

Illallisen virkaa ajaa usein LCHF-pannukakku (lääkäri Annika Dahlqvistin reseptin mukaan). Tämä valmistuu ilman jauhoja, mutta siinä on paljon munia ja pekonia. Sven Erik hakee koko ajan vaihtelua ruokavalioonsa kunhan se on ketogeenistä. Oudolla tavalla nälkä pysyy hyvin loitolla ja lihomista ei tarvitse pelätä. Rehellisesti Sven Erik myöntää, että hän ottaa muutaman haukkauksen banaania, joka helpottaa ravintolisäpillereiden nielemistä.

Mitä muuta?

Sven Erik liikkuu paljon luonnossa, hoitaa mielenterveyttään pohtimalla iloisia asioita ja korostaa unen merkitystä terveydelle. Mitään hän ei kehota tekemään tyhmästi, sillä tärkeä voimavara on tavallinen maalaisjärki. Kovin paljon hyvää Nordinilla ei ole sanottavaa koululääketieteestä, mutta ei hän sitä täysin tyrmää ja onkin tehnyt paljon sen eteen, että säilyttäisi keskusteluilmapiirin koululääketieteen edustajien kanssa.

Kirjassa on leppoisia ajatuksia terveydenhoidosta yleensäkin ja voin lämpimästi suositella kirjaa ruotsinkieltä hallitseville. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin kirjaa saa suomenkielisenä keväällä 2020.

Kirjan ydinviesti on pitkälti peräisin Sven Erik Nordinin suositusta ilmaispalvelusta internetissä: Svara doktorn.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

4 thoughts on “Syöpä hävisi”

  1. Aika erikoinen ketodietti, mutta eihän siinä mitään kun homma toimii. Kun on halu oppia jotain uutta niin etsivä löytää sitä mitä haluaa kun on riittävän utelias.

  2. Näin Minäkin olen parantanut syövän ja myöskin ystäväni on parantunut syövästä samalla konstilla suurinpiirtein Meillä on on syöpään kaikki lääkkeet luonnossa ei tarvitse ottaa mitään myrkkyjä ellei sitten halua myrkyttää itsensä saada uudestaan syöpää

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.