Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä tarjous Turpaduunarin tukijoukoille

Tilaa terveys- ja hyvinvointivalmisteet PuhdasPlus-verkkokaupasta 25% alennuksella.

Alennuskoodi on ”turpaduunari” ja se on voimassa välittömästi. Tuolla koodilla koko verkkokaupan valikoima -25% ja turpaduunarille samansuuruinen provisio. Provisiollani kehitetään tätä ryhmää ja turpaduunari-domainia.

Koodia ”turpaduunari” käytetään ostoskorissa. Verkkokaupan osoite on https://www.puhdasplus.fi/

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

Turpaduunarin terveysohje numero 232

Jakelupäivä maanantaina 20.5.2019

TARKKAILE VEDEN SAANTIASI

(Riittävä veden saanti on perusasioita terveystietoisessa elämässä. Karkeana arviona voidaan sanoa, että vettä olisi hyvä juoda 1,5 litraa vuorokaudessa.)

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Syöpä hävisi

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Filosofian kandidaatti Sven Erik Nordin on julkaissut kirjan havainnoistaan oman syöpänsä hoidosta ”Och cancern bara försvann” (Ja syöpä vain hävisi), Karneval Förlag 2019. Ystäväni Nordin lähetti kirjan minulle arvioitavaksi ensimmäisten joukossa. Mieluusti jaan blogini lukijoille makupaloja kirjan hätkähdyttävästä viestistä: Kuolemansairas syöpäpotilas elää edelleen ja on todella hyvässä kunnossa.

Nordinin menetelmä

Kirjan parasta antia on Nordinin menetelmän selostus. Sven Erik on kehittänyt omaperäisen keinon pitää karkoittamansa syöpä poissa elämästään jatkossakin.

Aiemmin esittelemäni PESHLA-menetelmän tapaan tämäkin Nordinin menetelmä on kokonaisvaltainen syövänhoito, jossa huomioidaan terveyden kaikki osa-alueet. Erityisen kiinnostavaa oli havaita mitä Sven Erik syö päivittäin pitääkseen immuunipuolustuksensa mahdollisimman vahvana.

Vähemmän yllätyksellisesti havaitsen, että Sven Erik noudattaa ketogeenistä ruokavaliota (erittäin vähän hiilihydraatteja ja runsaasti luonnon omaa rasvaa). Hän syö vitamiinipitoista ruokaa ja nauttii lisäksi muutamia vitamiineja ja kivennäisaineita ravintolisän muodossa sekä hyödyntää joitakin erittäin suositeltavia luontaistuotteita.

Joka aamu hän juo lasillisen punajuurimehua (luomulaatuista!), lasin vettä ja teelusikallisen verran metyylisulfonyylimetaania eli MSM:ää. Aamuruokailu jatkuu luonnollisella jogurtilla, joka terästetään purkillisella crème fraicheä ja parilla ruokalusikallisella luomulaatuista kookosrasvaa. Eikä tässä vielä kaikki.

Crème fraiche-kookosrasva-jogurttiin sekoitetaan vielä jotain pientä. Ensinnäkin 2 ruokalusikallista kurkumajauhetta ja vähän jauhettua mustapippuria (helpottaa kurkuman imeytymistä). Sekaan viskataan yksi ruokalusikallinen hienonnettua, tuoretta inkivääriä ja 10-12 aprikoosinsiementä, 1 rkl kuivattuja luonnonmukaisesti kasvatettua aroniamarjoja, 1 rkl jäädytettyjä mustikoita (itse kerättyjä), 1 rkl jäädytettyjä vadelmia (kotipuutarhasta), 1 rkl kurpitsansiemeniä, 1 tl korianterin lehtiä ja vielä 1 tl Chlorellaa.

Kun lautanen on syöty tyhjäksi heitetään naamaan vielä kiva annos D-vitamiinia (200 µg) purkista, 100 µg K-vitamiinia ja kolme kertaa päivässä puskuroitua C-vitamiinia (1 g kapseli). Sven Erik ottaa lisäksi 2 kapselia omega-3-rasvahappoja (kalaöljyä, noin 1800 mg), 300 mg magnesiumia, sinkkiä (20 mg), seleeniä (220 µg). Hän suosii myös erityistä levävalmistetta, jossa on rakko- ja solmulevää sekä spirulinaa. Näitä hän ottaa 8 kpl. Sitten vielä 1 rkl kolloidista hopeaa, jota hän ottaa viidesti päivässä. Hyväksi valmisteeksi hän on todennut ”Blutsaftin”, jota hän ottaa 20 ml saadakseen riittävästi B-vitamiineja.

Tämän hengästyttävän monipuolisen aamiaisrutiinin toteuttamisen luulisi olevan tavattoman monimutkaista ja hankalaa, mutta Sven Erik vakuuttaa kirjassaan, että tästä tulee nopeasti hyvä tapa aloittaa aamu. Miettimisen aihetta on siinäkin kun Sven Erik sanoo, että jos aamurutiini kirjaimellisesti pelastaa ihmisen elämän, niin luultavasti sen kestää. Varsinkin kun rutiini tarkoittaa sitä, että koululääketieteen tarjoamien hoitojen sivuvaikutuksista ei tarvitse kärsiä.

Kirjassa on perusteelliset selitykset jokaiselle ainesosalle. Jotkut ihmiset ovat ihmettelleet miten kauan Sven Erik on käyttänyt tätä aamurutiinia. Tähän hän vastaa, että viitisen vuotta tätä aamiaista on vakuuttanut hänet menetelmänsä tehosta (syöpä hävisi ja on pysynyt poissa). Hän ei ole aikeissa lopettaa.

On syytä huomauttaa, että Nordin pitää tietenkin parhaana sitä, jos voi kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet saada tavallisesta ruoasta, mutta se vaatisi melkein päätoimista ryhtymistä maanviljelijäksi. Siksi erilaiset ravintolisät saavat toimia ”hätäratkaisuna”, joka kuitenkin näyttää toimivan melko hyvin.

Ketogeeninen ruokavalio

Päivän muita ruokahetkiä yhdistää ajatus mahdollisimman vähäisestä hiilihydraatin saannista. Rasvaa ei saa pelätä. Lounaalla menee usein jotain laadukasta ruokaa kananmunasta. Silliä, makrilliä, sardiiniä tai tonnikalaa voidaan sekoittaa munakokkeliin ja vielä rasvaista juustoa ja purjo tai muuta sipulia. Kahvi maistuu myöhemmin tietenkin reilulla määrällä kermaa ja ehkä hieman 70-prosenttista tummaa suklaata.

Illallisen virkaa ajaa usein LCHF-pannukakku (lääkäri Annika Dahlqvistin reseptin mukaan). Tämä valmistuu ilman jauhoja, mutta siinä on paljon munia ja pekonia. Sven Erik hakee koko ajan vaihtelua ruokavalioonsa kunhan se on ketogeenistä. Oudolla tavalla nälkä pysyy hyvin loitolla ja lihomista ei tarvitse pelätä. Rehellisesti Sven Erik myöntää, että hän ottaa muutaman haukkauksen banaania, joka helpottaa ravintolisäpillereiden nielemistä.

Mitä muuta?

Sven Erik liikkuu paljon luonnossa, hoitaa mielenterveyttään pohtimalla iloisia asioita ja korostaa unen merkitystä terveydelle. Mitään hän ei kehota tekemään tyhmästi, sillä tärkeä voimavara on tavallinen maalaisjärki. Kovin paljon hyvää Nordinilla ei ole sanottavaa koululääketieteestä, mutta ei hän sitä täysin tyrmää ja onkin tehnyt paljon sen eteen, että säilyttäisi keskusteluilmapiirin koululääketieteen edustajien kanssa.

Kirjassa on leppoisia ajatuksia terveydenhoidosta yleensäkin ja voin lämpimästi suositella kirjaa ruotsinkieltä hallitseville. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin kirjaa saa suomenkielisenä keväällä 2020.

Kirjan ydinviesti on pitkälti peräisin Sven Erik Nordinin suositusta ilmaispalvelusta internetissä: Svara doktorn.

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

3 thoughts on “Syöpä hävisi”

  1. Aika erikoinen ketodietti, mutta eihän siinä mitään kun homma toimii. Kun on halu oppia jotain uutta niin etsivä löytää sitä mitä haluaa kun on riittävän utelias.

  2. Näin Minäkin olen parantanut syövän ja myöskin ystäväni on parantunut syövästä samalla konstilla suurinpiirtein Meillä on on syöpään kaikki lääkkeet luonnossa ei tarvitse ottaa mitään myrkkyjä ellei sitten halua myrkyttää itsensä saada uudestaan syöpää

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.