Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Miksi en opi?

Sensomotorisen kuntouksen terapeutti Veli Laurinsalo on jatkanut vuonna 2014 julkaisemansa kirjan ”Miksi en opi?” kehittelyä e-kirjana. Tutustuin siihen ja poimin siitä kirjasta mahdollisesti sinua ja erityisesti minua kiinnostavat kohdat.

Miksi lapsi ei opi? Tämä askarruttaa vanhempia ja huolestuttaa lapsen lähipiiriä. Tätä kysytään kyllästymiseen saakka päiväkodeissa, kouluissa, opettajanhuoneissa ja rehtorin kansliassa, kouluterveydenhuollon vastaanotolla, neuvolassa ja erikoislääkärin vastaanotolla. Sitä miettivät eri alojen terapeutit ja kuntoutusalan ammattilaiset.

Veli kertoo miten oppimis- ja keskittymisvaikeuksista on julkaistu lukuisia kirjoja ja artikkeleita aiheesta, mutta kokonaiskäsityksen saaminen tästä pirstoutuneesta materiaalista on vaikeaa, ellei lähes mahdotonta. Siksi hän on koonnut tämän kirjan.

Lapsella ja aikuisella voi olla monenlaisia syitä vaikeuksiinsa oppia asioita. Saamme tietää, että varhainen yleisesti käytössä ollut oppimisvaikeuden nimitys Suomessa oli ”sanasokeus”, joka nykyisin vastaa lähinnä termiä: lukihäiriö. Nimitys kuvaakin varsin hyvin usein keskeisintä oppimisvaikeuden ilmenemismuotoa, eli lukemisen vaikeutta, mutta keskittymisen ongelmaa se ei kuvannut.

Lääkärit alkoivat käyttää sittemmin nimikettä MBD (Minimal Brain Dysfunction = vähäinen aivotoiminnan häiriö, jolla oli orgaaninen tausta). Tämän diagnoosin oireina oli motorinen kömpelyys, erityiset oppimisvaikeudet, hahmottamishäiriöt, keskittymisvaikeudet, epäoleellisten ärsykkeiden seulomiskyvyn häiriöt ja hyperkinesia (lihastoiminnan ylivilkkaus).

Lukemisen ongelmasta käytetään myös nimikettä dysleksia tai spesifi oppimisvaikeus (specific learning disability). Suomessa on yleisesti käytetty ongelmaa hyvin kuvaava nimike lukemis- ja kirjoitusvaikeus. Lapsella on spesifisiä lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia, joita lapsella esiintyy tavanomaiseen kouluopetukseen osallistumisesta ja suhteellisen hyvästä yleisestä älyllisestä kehityksestä huolimatta.

Mutta ei se vielä tähän jää, vaan jos kyseessä on keskittymisen tai paikallaan pysymisen vaikeus voi nimike olla vaikka tarkkaavaisuushäiriö (TH) tai ylivilkkaushäiriö. Nykyisin käytetään laajalti kirjainlyhenteitä ADD (Attention Deficit Disorder) ja ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Jos oppimisvaikeuteen ei sisälly kielellisiä ongelmia, saatetaan käyttää termiä NLD (Non Language Learning Disability).

Oppimis- ja keskittymisvaikeudet ovat yllättävän yleisiä. Oppimisen vaikeuksista kärsii sen lievemmissä ilmenemismuodoissa jopa n. 20 % väestöstä (noin miljoona suomalaista!) Lääketieteellisissä julkaisuissa on mainittu arvo 8-15%, joilla on erityinen oppimisvaikeus. Lukivaikeutta 6-11%:lla, laskemisen vaikeutta 3-6%:lla, tarkkaavaisuuden häiriötä 7%:lla, laaja-alaisempia kielellisiä vaikeuksia n. 3 %:lla ja motorisia vaikeuksia 2-5%.

Ongelma voi olla näin yleinen senkin takia kun tietoa on niin julmetusti tarjolla joka paikassa, että lisääntyvää tietomäärää seuraa tiedon hallitsemisvaikeuksia. Veli liputtaa rennomman suhtautumisen puolesta. Ihan jokaiseen oppimisvaikeustapaukseen ei liity pysyviä oireita. Pää voi vain olla niin ”täynnä tietoa”, ettei sinne enempää mahdu!

Heikko itsetunto vaivaa. Yhteistä kaikille oppimisvaikeuksille on heikko itsetunto, joka monesti on jo esteenä eteenpäin pyrkimiselle. Miksi ylipäänsä yrittää, kun ei kuitenkaan osaa tai onnistu. Yhteiskunnassa tuntuu olevan suuri peruskoulutuksesta valmistuneiden toimettomien nuorten joukko, joilla ei ole jatko-opiskelu- eikä työpaikkaa. Oppimisvaikeudet ovat usein monien osasyiden aikaansaamia (sekä ulkoisten että sisäisten syiden) ja niitä on selitetty monin lähestymistavoin.

Veli ei laisinkaan innostu oppimisvaikeuksien lääkehoidosta, vaan liputtaa lääkkeettömien täydentävien hoitojen puolesta. Esimerkiksi neurofysiologisesta kuntoutuksesta on paljon enemmän hyötyjä ilman lääkkeiden aiheuttamaa haittaa.

Kirjassa on tarkat ohjeet miten selvittää onko kyse aidosta oppimis- ja keskittymisvaikeudesta. Kirja antaa hyvät tiedot siitä mitä aivoissa tapahtuu oppimisen edistyessä ja mistä häiriöt voivat johtua. Kiehtovaa luettavaa! Pieni ote kirjasta:

Vaikuttaa siltä, että ns. normaalikehitys aktivoi suurimman osan näistä laajoista yhteysverkostoista ilman sen kummempaa erityishuomiota. Mutta eräs näistä yhteysverkostoista näyttää olevan riippuvainen vauvan motorisesta aktiivisuudesta ja varhaiskehityksestä, nimittäin aivopuoliskojen väliset yhteydet. Monet terapeutit raportoivat siitä, ja olemme myös itse havainneet, että oppimisvaikeuksissa ja monissa muissakin ongelmissa tämän aivopuoliskojen välisen verkoston heikko aktivoituminen tuntuu olevan eräs oppimisen ongelmien taustasyitä. Koska tämä ristikkäishermotuksen aktivoituminen tapahtuu pääsääntöisesti alle 1-vuoden ikäisenä, antaa se vahvaa viitettä siitä, kuinka tärkeää ihmisen tulevan kehityksen kannalta hermoston varhainen, oikea-aikainen ja oikealla tavalla reitittyvä hermoverkosto onkaan.

Kannattaako aivoja harjoitella jos on oppimisvaikeuksia? Pitääkö aloittaa kova ajattelemisen harjoittelu? Osin näinkin, Veli valistaa, mutta ensin tulee korjata ne fysiologiset ja kehitykselliset syyt, mitkä aiheuttivat oppimisen ongelmat, ja sen jälkeen koululäksyjen harjoittelulla saadaan enemmän aikaiseksi.

Laadukkaan ravinnon, oikeantyyppisten rasvahappojen, vitamiinien ja kivennäisaineiden tulisi pitää ihmisen terveenä ja antaa kasvun edellytykset. Liikunta ja monipuoliset aistiärsykkeet luovat oppimiselle edellytyksiä, ja innostava ja stimuloiva ympäristö ja opetus / koulu hoitaa sitten opettamisen.

Muistin toiminnasta löytyy paljon herkullista pohdittavaa. Tiesitkö tämän?

Muistijärjestelmän työjuhta = Hippokampus
Hippokampus sijaitsee symmetrisesti kummallakin puolella ohimolohkoilla ja on jatkuvasti aktiivinen prosessoiden visuaalista, auditiivista, kielellistä ja spatiaalista (3-uloitteista tilakäsitettä) muistamisen prosesseja. Hippokampus on ns. väliporras lyhytmuistin ja pitkäkestoisen muistin välillä. Mutta ei ole pelkästään väliporras, vaan se on aktiivinen prosessointijärjestelmä osallistuen työmuistin kanssa tässä ja nyt prosessointiin. Työmuistin avulla aivot prosessoivat käytännössä ympäristön tapahtumia, vertaavat havaintoja aikaisemmin koettuihin muistissa oleviin asioihin ja tunnemielikuviin, tekevät syy-seurauspohdintoja ja työskentelevät älyllisissä tahdonalaisissa prosesseissa. Jos tässä ja nyt koettu asia tai tieto on merkityksellinen, siirtyy tämä muistikuva sitten pitkäkestoiseen muistiin. Hippokampus on myös aivojen ”karttaosasto”, ja esimerkiksi taksinkuljettajilla Hippokampus on muuta väestöä suurempi. Hippokampus vaikuttaa siis mm. muistiin, mielialoihin, oppimiseen, ajatusprosessointiin jne. Mainittakoon, että lääketieteen Nobel-palkinto myönnettiin 2014 tutkijoille John O’Keefenille, May-Britt ja Edvard Moserille tutkimuksista, joissa tarkennettiin aivojen paikannusjärjestelmän toimintaa solutasolla Hippokampuksen alueella.

Ravintoasiantuntijat pitävät muistin kannalta tärkeänä oikeaoppisen ravinnon saantia, joka varmistaa aivoille tärkeät ravinteet, sopivan verensokerin tason, rasvahapot (mm. Omega-3) sekä mineraalit ja vitamiinit. Nämä pitävät ihmisen virkeänä, joka saattaa taas ohjata ihmistä vaikkapa monella tavalla hyödylliseen liikuntaan jne. Vastaavasti jos ravinto on hyvin yksipuolista ja vitamiini ja mineraaliköyhää, voi sillä olla jopa muistiakin heikentävä vaikutus.

Kirjassa esitellään monia muistia parantavia tekniikoita. Yhteenvetona voitaisiin sanoa, että muisti ja muistaminen on sitä tehokkaampaa, mitä useampi aisti siihen kytkeytyy, sekä jos siihen saadaan kytkettyä tekeminen ja jopa emotionaalisia tunnekytkentöjä.

Kirjassa on spekulatiivia osuuksia missä nostetaan esille oikea- ja vasenkätisyyteen (myös jalkaisuuteen!) liittyvät mahdolliset vaikutukset oppimiseen ja muistamiseen. Kirjoittaja kumoaa useimmat uskomukset, eikä näiden asioiden puinti pilaa kirjan yleisvaikutelmaa.

Kirja varoittaa alkoholin vaaroista. Odottavat äidit tekevät oikein jos jättävät alkoholin kokonaan!

Refleksit ohjaavat ihmistä. Sitä saamme oppia. Kiehtovaa luettavaa. Pyynnöstä voin nostaa jonkun refleksitoiminnon keskusteluun.

Stressiä pitää välttää!

Tämä jatkuvaa kohonnutta stressitasoa ylläpitävä tilanne on ihmiselle hyvin raskas ja uuvuttava olotila, jossa suoriutuminen vaatii paljon ponnisteluja ja stressinsietokyky tuntuu olevan rajoitettu. Tämä olotila havaitaan mm. useilla oppimisen ja keskittymisen ongelmista kärsivillä lapsilla ja aikuisilla. Tälle sisäisten stressitekijöiden jatkuvalle olemassaololle annan nimityksen: Krooninen neuraali stressisyndrooma, KNS. Krooninen, koska se on jatkuvasti ”päällä”. Neuraali, koska se johtuu pääasiassa aivojen ns. sisäisien toimintamekanismien heikosta toimintatasosta ja/tai niiden heikosta integraatiosta. Syndrooma, koska se on useiden osa-alueiden lopputulos. Seuraavassa stressimallin kuvassa on esitetty tämä krooninen neuraali stressisyndrooma stressimallin kuvaajan avulla. Tässä mallissa on esitetty kohonnut taustastressi, joka vähentää vastaavasti stressinsietokykyä. Malli kuvaa hyvin arkipäivän tilanteita, joissa kohonneen taustastressin takia pienikin ylimääräinen ärsyke tai keskittymistä heikentävä huomion kiinnittyminen pois oleellisesta saaden ihmisen stressaantumaan ja suoriutuminen kyseiseen tehtävään heikkenee (stressitaso nousee nopeasti yli hyvän toimintatason stressirajan).

Hankkikaa tämä kirja! Kiehtovaa luettavaa!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Miksi en opi?”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.