Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: HIERONTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 263. ja tämän vuoden 52. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 263
Jakelupäivä tiistaina 31.12.2019

HIERONTA

Perinnehoitojen aarteita on tarjolla vuoden 2019 viimeisenä päivänä. Tässä havaintoja tästä turvallisesta perinnehoidosta.

Hieronta tekee hyvää. Hieronta on ollut itsehoidon kulmakiviä jo vuosituhansien ajan. Kun raskaan työn uuvuttamia lihaksia hierottiin, huomattiin lihaskipujen hellittävän ja koko kehon rentoutuvan.

Hierontaa on vilkkaasti tutkittu ja hoitovaikutus tiedetään. Ensinnäkin hoitovaikutus syntyy mekaanisen vaikutuksen kautta. Tiedetään, että välittäjäaineita vapautuu hieronnan aikana. Hieronnalla on myös heijastevaikutus hieronnan kohteesta muualle kehoon ja on psykologiallakin sanansa sanottavana.

Käytkö säännöllisesti hieronnassa?

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Hippokratia

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Suomeen on syntynyt 29.5.2018 uusi terveyspalvelu aluksi diabeetikoille (erityisesti tyypin 2 diabeetikoille), mutta myöhemmin mahdollisesti myös muille elämänaloille ja sairasteluun panostava. Terveyspalvelun nimi on Hippokratia.

Ydintiimi

Tiimissä on monille tuttuja terveysvaikuttajia. Sivuston ja palvelun alullepanijana on johtaja Lasse Nybergh, joka itse on tervehtynyt kakkostyypin diabeetikko. Toiminnanjohtajana on Universumin ainoa turpaduunari, biologi Christer Sundqvist. Maan parhaita ravintoneuvoja antaa Nina Westerback ja lääkäri, jolta voi saada apua on LKT Timo Kuusela. Psykologi Minna Nevala huolehtii siitä, että motivaatiosi elämäntapamuutoksiin säilyy.

Lääkärin sana

Timo Kuusela
Lääketieteen ja kirurgian tohtori

Rasvapolttoinen, ketogeeninen ruokavalio (myös keto-ruokavalio, vhh tai LCHF) on elimistön kannalta täysin luonnollinen ja fysiologinen energian tuotantotapa, jonka mekanismit tunnetaan tarkoin. Rasvahapoista ja keto-aineista mitokondrioiden tuottama solu-energia on sokerista (glukoosi) tuotettuun energiaan verrattuna tehokkaampaa ja turvallisempaa. Se ei ole myöskään riippuvainen elimistön tuottamasta insuliinista tai hyvin yleiseksi tulleesta elintapa sairauksien perussyystä, insuliiniresistenssistä.

Valitsin ketogeenisen ruokavalion yli 18 v. sitten. Vaikeat ja jopa henkeä uhanneet sairaudet kohtalaisen nuorena (52 v.) (välittömiä hoitoja vaatinut ns kolmen suonen sepelvaltimotauti), vähän myöhemmin puhjennut T2D olivat tärkeimmät syyt syvällisen perehtymisen jälkeiseen elintapa valintaan.

Olen ollut etuoikeutettu kokeilemaan 1990-luvun alusta kaikkein uusimpia lääkehoitoja. Melkein ilman lääkkeitä olen selvinnyt vajaat kaksi vuosikymmentä sepelvaltimot toimintakykyisinä kestämään aika runsasta ja mieltä virkistävää liikuntaa ja T2D:n ollessa ns remissio-tilassa s.o. normaalit verensokerin arvot.

Tutuiksi ollaan tultu ketogeenisen ruokavalion kanssa. Paluuta suositusruokavalioon en harkitse.

Olen oppinut myös ihmettelemään sitä ammattilaisten suorittamaa pelottelua, mitä kritiikittä suolletaan asioita tuntemattomien kansalaisten ”ojentamiseksi”, kun ohjeistetaan niin sydän-verisuonitautien kuin muiden (mm. T2D) elintapoja. Tieteeksi verhottu harkittu harhautus kuvannee nykytilannetta parhaiten. Se koskee myös ketogeenisesta ruokavaliosta varoittelua.

Maksullista ja maksutonta sisältöä

Sivuilla on terveyteen liittyvää asiatietoa hyvin paljon maksumuurin takana (tällä hetkellä sivuille pääsee hyvin edullisesti) ja ilmaismateriaalia on myös tarjolla. Yksityisyydensuoja on tiukan tietosuojakäytännön tasolla. Jäsenpalvelut ovat monipuoliset (reseptejä, treenipalveluja, kysymyksiä ja vastauksia, tiedejuttuja, kevyempää lukemista jne.).

Näin se diabeetikon tervehtyminen tapahtuu

1) Diabeetikko siirtyy noudattamaan tiukkaa LCHF-ruokavaliota (ns. ketogeeninen ruokavalio). Ruokavaliossa on päivää kohti yleensä alle 20 g hiilihydraattia ja rasvaa nautitaan vapaasti ja runsaasti. Tiimissämme olevat lääkärit (Timo Kuusela, Erkki Antila ja Ville Pöntynen) pitävät tätä ruokavaliota turvallisena tyypin 2 diabeetikolle. Ravintoasiantuntijamme Nina Westerback kertoo lisää ruokavaliosta monissa kirjoituksissa. Ateriapankissa on runsaasti reseptejä.
2) Diabeetikon on varmistettava hoitavalta lääkäriltään ja tarvittaessa tiimimme lääkäriltä, voiko hän turvallisesti siirtyä ketogeeniselle ruokavaliolle. Tarpeelliset muutokset lääkityksiin (erityisesti jos diabeetikko hoitaa itseään ulkoisella insuliini-lääkkeellä) tehdään aina lääkärin tai muun terveydenhoidon ammattilaisen kanssa. Pääsääntöisesti lääkkeitä joudutaan vähentämään ruokavalioon siirryttäessä. Muista aina kysyä asiasta, jos olet epävarma, sillä tutkittua ja kokemusperäistä tietoa on aina tarjolla. Tiimimme lääkäri on diabeetikko, jonka sairaus on pysynyt remissiossa 18 vuotta runsasrasvaisella LCHF-ruokavaliolla ja liikunnalla.
3) Yksilöllisellä ohjauksella pyrimme pitämään LCHF-ruokavaliolle siirtyneen diabeetikon jatkuvasti kiinnostuneena omasta terveydestään. Päättäessäsi siirtyä ketogeeniselle ruokavaliolle se ei välttämättä suju kaikilta ilman kommelluksia ja hankaluuksia. Ruokavaliolla kannattaa kuitenkin pysytellä, sillä kokemuksemme ja tiedenäytön mukaan diabeteksen oireet tulevat takaisin, jos siirrytään liian aikaisin hiilihydraatteja runsaammin sisältävälle ruokavaliolle. Mahdollisesti tiukka LCHF voi muuntua maltillisempaan suuntaan jossakin vaiheessa elämääsi. Jo 8 vuotta ketogeenisella ruokavaliolla itsensä terveenä pitänyt diabeetikko Lasse Nybergh tosin ihmettelee, kannattaako näin mukavasta ruokavaliosta koskaan pyrkiä pois!
4) ”Diabeetikko keskiössä” -ajattelumme perustuu aitoon pyrkimykseen sovittaa diabeteksen hoito mahdollisimman hyvin diabeetikon elämäntilanteeseen. Hoito tuntuu meidän menetelmässämme mahdollisesti mielekkäämmältä ja siihen sitoudutaan paremmin.  Perusterveydenhoidossa on monesti tilanne aivan päinvastainen: diabeetikko joutuu sopeutumaan lääkerumbaan ja ohjeistukseen parhaan kykynsä mukaan. Meitä kiinnostaa elämäntapaasi liittyvät asiat kuten esim. oletko vegaani, harrastatko runsaasti liikuntaa ja millainen on perhe- sekä taloustilanteesi. Meitä kiinnostaa tietää onko sinua helppo motivoida pysyviin terveysratkaisuihin vai tarvitsetko runsaasti tukea tähän asiaan. Me haluamme tietää miten hyvin olet perillä ruoka-aineiden vaikutuksista terveyteen ja tuottaa sinulle sekä yleistä että yksilöityä tietoa ruokavaliostasi.
5) Kannustusta ja motivointia tarjotaan innovatiivisilla työkaluilla (kännykkä- ja tietokoneapplikaatiot, mindset, kurssit, seminaarit). Tiimillämme on tähän liittyen hyvin runsaasti osaamista. Sinua ei todellakaan jätetä yksin, vaan pidämme sinusta tiukasti kiinni ohjelmassamme, jotta terveytesi säilyy. Tiimissä on psykologi tarjoamassa mm. asiantuntemusta tapojemme muuttamisesta ja terveyttä edistävän muutoksen pysyvyydestä.
6) ”Tiede edellä” -käytäntö varmistaa sen seikan, että tämä ei ole mikään ohimenevä muoti-ilmiö vaan vankasti tieteeseen ankkuroitu tapa hoitaa diabetesta. Sivustoltamme on luettavissa uusimpia tutkimuksia (kansankielelle tulkittuna) liittyen tähän tapaamme hoitaa diabetesta. Meillä on yhteistyökumppaneita tieteen maailmasta ja teemme itsekin koko ajan tieteellistä tutkimustyötä. Pyrimme koko ajan ymmärtämään enemmän siitä miten insuliiniresistenssi syntyy ja vaikuttaa diabeetikon elämässä. Näin voimme aina ankkuroida ohjeemme tieteeseen. Tiede on voimavaramme ja ohjaajamme!

Kuulet vielä tästä palvelusta lähipäivinä lisää! Moni asia vielä työn alla, mutta mikä tätä viivyttämään. Kysy, mikäli on ongelmia sivuston käyttöönotossa: asiakaspalvelu@hippokratia.fi

Tervetuloa!


cropped-christer-sundqvist.jpeg
Christer Sundqvist

turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori. Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

2 thoughts on “Hippokratia”

  1. IHanaa, että viimeinkin meillä Suomessakin tapahtuu jotain tämmöistä. Kannatan vilpittömästi. Olen itse pitänyt DM2n vhh:lla remissiossa yli kolme vuotta. Edelleen kaipaan tietoa, faktoja, kaikkea asiaan liittyvää. Haluaisin myös liittyä jäseneksi. Miten ja missä se onnistuu??

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.