Lekalla päähän -harjoitus

Kirjoittaja: Nina Saine

Stressireaktion katkaiseva ”lekalla päähän”-harjoitus

Opiskelen NLP:tä ja opintojeni pohjalta kehittelin hassun mielikuvaharjoituksen stressin katkaisemiseen. Se sopii mihin tahansa tilanteeseen, jossa tuntuu siltä että stressi, huolehtiminen ja jopa jonkinaisteinen paniikki on alkanut elää ihan omaa elämäänsä eikä siitä ole enää tilanteen kannalta hyötyä vaan se on vain lisäkuormitus elämässä.

Harjoituksessa visioidaan ensin iso tasku reiden ulkosyrjälle. Se on tästälähin aina siinä, käytät mitä vaatteita tahansa. Kuvittele millainen iso tasku sinulla on. Muun muassa materiaali ja väri.

Sitten visioidaan mielessä hyvin käteen sopiva napakka pieni leka. Miltä sinun lekasi näyttää, minkä värinen ja mitä materiaalia se on?

Kuuntele hetken oloasi

Laita leka taskuun ja kuuntele hetken oloasi. Millaisena stressi tuntuu? Eläydy nykyiseen oloosi ja mieti miltä tuntuisi kun stressi äkisti katkeasi ja mieleesi laskeutuisi hetkessä tyynempi, rauhallisempi, mutta vireä ja valpas olo. Miten tämä tuntuisi kehossasi? Valmistaudu, että tämä kuvittelemasi pian tapahtuu sinulle. Voit kuvitella tämän myös ääneen jos tuntuu, että siitä on sinulle harjoitukseen eläytymisessä paremmin apua. Voit halutessasi pitää eläytymisen ja mielikuvittelun ajan silmäsi kiinni.

Kuvittele, että tartut lekan varteen. Voit tehdä sen mielessäsi tai liikuttaa samalla käsivarttasi kohti kuvitteellista taskua ja lekan vartta. Miltä lekan varsi tuntuu kädessäsi? Miten paksu se on ja onko se viileä, neutraali vai lämmin? Miltä sen materiaali tuntuu?

Lekalla päähän!

Ota leka taskusta ja mäjäytä sillä itseäsi keskelle päälakea ihan tuntuvasti. Se ei satu lainkaan vaan sen vaikutus katkaisee stressin välittömästi ikäänkuin päälaellasi olisi nappula, joka menee lekan siihen osuessa pohjaan ja päästäsi katkeaa virta sieltä osasta, joka mahdollistaa stressireaktion. Stressin rippeet saattavat vielä tuntua hieman kehossa, mutta päästä stressi on hävinnyt ja katkennut ja sieltä tunne valtaa vähitellen koko kehosi. Keskity tuntemaan kun stressaantumisen tunne sulaa pois.

Jos ensimmäinen kunnon mäjäytys ei auttanut riittävästi, harjoituksen voi toistaa kerran päivässä tai päivän mittaan useastikin. Jokaisella kerralla vaikutus on edellistä vaikutusta hieman voimakkaampi aina siihen harjoituskertaan asti kun olet saavuttanut toivotun tilan ja olon. Käytä harjoitukseen aikaa aluksi ainakin kymmenisen minuuttia, jotta mielesi ehtii kunnolla mukaan.

Kommentoi!

Kommenttikenttään voi raportoida kokemuksia harjoituksen toimivuudesta. On tietenkin mahdollista, että osa toimivuudesta voi joillain perustua siihen, että harjoitus on niin pöljä, että se naurattaa ja naurulla on tunnetusti myös stressiä lievittäviä vaikutuksia. Näissä tapauksissa jos vitsi menee vanhaksi, eikä enää naurata, on mahdollista toteuttaa harjoitus rauhassa ajan kanssa alusta loppuun asti ja kokeilla onko siitä apua stressaavissa tilanteissa. Stressistä vapautumiseen arjessa ei aina tarvita pitkällistä, ilotonta ja vakavaa pohdintaa. Huomioi, että voit muokata harjoitusta sinulle paremmin soveltuvaksi. Voit esimerkiksi vaihtaa taskun paikkaa, työkalua ja työkalun käyttötapaa. Työkaluna voi olla vaikka kuvitteellinen taikasauva tai stressin peittävä huivi.

Infopläjäys

NLP lyhyesti: (lainattu Suomen NLP-yhdistyksen nettisivuilta https://www.nlpyhdistys.fi/tietoa/)

NLP on malli siitä miten aivomme toimivat: miten opimme, ajattelemme, kommunikoimme, teemme päätöksiä ja motivoidumme sekä miten saadaan aikaan haluttuja muutoksia.

NLP on käytännöllinen tietoisuuden kasvattamisen väline ja sisältää runsaasti tehokkaita menetelmiä henkilökohtaiseen muutokseen ja sujuvaan vuorovaikutukseen. Sitä käytetään ja sovelletaan mm. koulutuksessa, valmentamisessa, terapiassa, asiakaspalvelussa, myynnissä, johtamisessa – unohtamatta kunkin omaa henkilökohtaista kasvua.

NLP sisältää tehokkaita tekniikoita ja menetelmiä mm. siihen kuinka

  • voi muuttaa omaa ajatteluaan
  • luodaan ja pidetään yllä hyvä kontakti sekä tunneyhteys
  • opitaan huomaamaan ja ymmärtämään ihmisten erilaisuus
  • hallitaan omia tunnetiloja
  • muutetaan rajoittavia uskomuksia mahdollistaviksi
  • motivoidutaan ja motivoidaan parhaiten
  • tavoitteet kannattaa asettaa ja miten ne saavutetaan
  • muutetaan kielteinen kokemus myönteiseksi

Nina Saine on diplomiravintoterapeutti, jolla on omakohtaista kokemusta siitä miten monenlaisiin vaivoihin mm. ravintoterapian ja funktionaalisen lääketieteen keinoilla voidaan saada apua ja miten iso merkitys elämäntavoilla kuten liikunnalla, riittävällä levolla, riittävällä ilolla, rakkaudella ja hyvällä ravitsemuksella voi olla terveyteen ja elämänlaatuun. Erikoisosaamisalueena Ninalla on mm. kilpirauhasen vajaatoiminnan, muiden hormonaalisten tiloje, uupumuksen, ylirasituksen ja ylikuntotilojen ravitsemuksellinen hoitoa. Hän on opiskellut myös laajalti erilaisten ravintoterapian tukena käytettävien modernin lääketieteen laboratoriotestien ja geenitestien tulkintaa. Myös hyvinvoinnin ja terveyden henkinen ja sosiaalinen ulottuvuus kiinnostaa Ninaa kovasti ja hän hyödyntää työssään ja vapaaehtoistyössään vertaistuessa myös mm. NLP:n oppeja ja harjoituksia.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!