Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Uikaa uikaa jos osaatte ja ne uivat ja uivat sen uskotte

Olen mahdollisesti lukenut parhaimman uimisesta kertovan kirjan. Sen on kustantanut Fitra ja uittaneet maailmalle Noora Valkonen ja Matti Rajakylä.

Uimarin treenikirjassa on ainesta vuoden urheilukirjaksi. Aion ehdottaa sitä.

Mikä houkuttelee kokeneessa kirja-arvostelijassa esille tällaisia yleviä ajatuksia?

Kirja tempaa lukijan mukaansa uinnin maailmaan harvinaisen totaalisesti. Tällainen tyypillinen maakrapukin löytää itsestään sisäisen uimarinsa. Uinnin alkeista siirrytään vesipelon poistamiseen ja tyylikkään uinnin maailmaan. Kirjan avulla pystyy helposti ohjaamaan esim. omaa lastaan uinnin pariin. Kirjassa on eri-ikäisille tehtyjä hauskoja ja kehittäviä uintiharjoitteita unohtamatta sitä henkistä puolta. Uskoisin monen kaivanneen tällaista kirjaa nuoruudessaan kun uintikärpänen puraisi.

Teksti on sujuvaa. Näin esimerkiksi kerrotaan kiehtovasta meditatiivisesta uinnista:

”Mieli on kuin mikä tahansa lihas, jota voi harjoittaa. Erilaisia meditaatioharjoituksia on tuhansia. Niiden tarkoitus on sama: saada mieli keskitettyä yhteen asiaan. Läsnäoleva mieli ei murehdi tulevia vaan on kiinni hetkessä. Se on rento, tehokas ja luova. Hyvästä keskittymiskyvystä on monia hyötyjä. Kuvittele esimerkiksi, että sinun täytyy omaksua iso määrä uutta tietoa lyhyessä ajassa. Stressaannut. Mikä estää sinua oppimasta? Se, että keskittymisesi herpaantuu. Tehokas oppija kykenee pitämään mielensä itse asiassa olosuhteista huolimatta.

Meditaatiolla voit vaikuttaa myös asenteeseesi. Meditatiivisesta juoksemisesta kirjoittanut Sakyong Mipham uskoo, että meditaation myötä voi saavuttaa pitkäjänteisyyttä, rentoutta ja sinnikkyyttä. Aggressiivinen asenne auttaa uimarin vain altaan toiseen päähän, mutta ei sen pidemmälle.

MEDITAATION VOI YHDISTÄÄ UINTIIN MUUN MUASSA NÄIN:
• Kiinnitä uidessasi ensin huomiosi ympäristöön ja veden ääniin.
• Kiinnitä huomio kehoosi. Käsien liikkeeseen, jalkoihin, vartaloon.
• Kuuntele hengitystäsi.
• Keskity hengitykseen. Tee jokainen sisään- ja uloshengitys tietoisena niistä. Jos mielesi karkaa muihin ajatuksiin, tuo se takaisin hengitykseen.
• Jatka uintia tällä tavalla. Kun tuot karanneen mielen toistuvasti takaisin hengitykseen, huomaat, kuinka ajatuksesi rauhoittuvat. Joskus saatat päästä flown tapaiseen tilaan.

Voit myös laskea käsivedot tietyllä matkalla. Yritä sitten vähentää käsivetojen määrää niin, että uintivauhti pysyy ennallaan. Tämä parantaa sekä keskittymiskykyäsi että uintitekniikkaasi. Meditatiivinen uinti vaatii avointa mieltä. Sisukkuudella ja säännöllisyydellä huomaat, kuinka nerokkaasta harjoituksesta on kyse.”

Kirjassa kuvataan tarkasti ja lyhyesti muttei tylsästi kaikki uintitekniikat. Tekniikka- ja koordinaatioharjoitusten salat aukeavat. Palautuminen mainitaan tärkeänä osana uimarin kehitystä. Tällaista jaksaa lukea ja voi ottaa opiksi:

”Perhosuinti
Saat uida vain perhosuintia. Käännöksissä ja maalissa seinää pitää koskettaa molemmilla käsillä. Lähdön ja käännöksen jälkeen saa sukeltaa korkeintaan 15 metriä, mutta uimari saa olla myös kyljellään ensimmäiseen käsivetoon saakka. Uimari hylätään, mikäli hän ui sääntöjen vastaisesti. Hylkäykset johtuvat usein väärin tehdyistä käännöksistä tai vilppilähdöistä.”

Uinti ei ole varsinaista välineurheilua, mutta ainakin minulle oli uutta nämä apuvälineet:

”Pullarit
Reisien väliin laitettavat kellukkeet eli pullarit auttavat pitämään vartaloa virtaviivaisena. Pullarit kannattelevat alavartaloa hieman samaan tapaan kuin märkäpuku. Pullareiden avulla harjoitus voidaan kohdistaa paremmin pelkkiin käsivetoihin.

Lättärit
Käsiin kiinnitettävät läpyskät eli lättärit lisäävät käden pinta-alaa ja tehostavat siten käsivetoa. Malleja on lukuisia. Aloitteijalle sopivat pienemmät sormilättärit, harjaantuneemmalle isommatkin lättärit. Lättäreillä harjoittelu auttaa parantamaan vesituntumaa ja voimaa sekä ohjaa ranteen ja vedon oikean suuntaiseksi. Kiinnitä lättäreitä käyttäessäsi huomiota tekniikkaan, sillä ne kuormittavat herkästi olkapäitä.”

Kirjassa on useita henkilöhaastatteluja. Saamme tutustua tuttujen uimareiden vesitarinoihin ja saamme mm. harjoitteluvinkkejä. Upea esimerki:

”Hanna-Maria Seppälä
Vuosi 2003 muutti elämäni. Voitin MM-kultaa sadan metrin vapaauinnissa Barcelonassa ja minut valittiin vuoden urheilijaksi. Media kiinnostui minusta. Samana vuonna selästäni löytyi välilevyn pullistuma. Kokonaiskuormitus kasvoi sadasta kahteensataan prosenttiin eikä aikaa jäänyt palautumiseen. Uuvuin.

Ajan myötä ja tukijoukkojen ansiosta selvisin. Päivittäisillä mielikuvaharjoituksilla opettelin rauhoittamaan ajatuksiani ja suuntasin niiden avulla kilpailuissa keskittymisen omaan suoritukseeni. Vahvemmasta mielestä oli hyötyä silloinkin, kun välilevy alkoi vuonna 2010 oireilla uudestaan.

Vesi houkutti minua jo pienenä. Halusin aina kesämökillä järveen veljieni kanssa. Viisivuotiaana aloitin uimakoulun. Soitin myös pianoa, tanssin ja harrastin yleisurheilua, jossa menestyin hyvin. Parhaimmat kaverini olivat kuitenkin uimaseurassa. Teimme paljon tekniikkaharjoituksia, aina leikin kautta. Uinnin hauskuus säilyi aikuisikääni asti silloinkin, kun harjoitusten määrä ja niiden intensiteetti alkoivat kasvaa.

Valitsin uinnin päälajikseni 13-vuotiaana. Vahvuudekseni osoittautui luontaisesti kohdalleen osuva vapaauinnin käsiveto. Uinnista tuli koko perheeni juttu, kun uintiryhmäni valmentaja päätti jättää tehtävänsä ja äitini Mirjami ryhtyi vetämään harjoituksiamme. Hän on ollut siitä saakka läheisesti mukana urallani, valmentajana ja tukipuuna etenkin silloin, kun on ollut vaikeaa.

Nuorena aikuisena löysin päämäärän, joka motivoi. Valitsin ammattiurheilun. Elämäntavan, jossa on kiinni vuorokauden ympäri. Se ei silti ole koskaan tuntunut minulle pakolta. Urheilu on antanut enemmän kuin ottanut: matkoja, erilaisia kokemuksia ja uusia ihmisiä.

Vuosi 2016 jäi uintiurani viimeiseksi. Lopettamispäätös oli vapauttava, sillä puntaroin asiaa pitkään mielessäni. Sain kaikkiaan 17 arvokisamitalia. Treenasin aina jotain päämäärää kohti, mutta eniten nautin harjoittelusta. Rakastan treenaamista edelleen. Seuraan hyvillä mielin suomalaisen uintikulttuurin kehitystä. Ammattivalmentajia tulee jatkuvasti lisää ja valmennus on kokonaisvaltaisempaa. Uimareiden tahto menestyä sekä työnteko näkyvät. Korkeimmalla tasolla uimareiden olisi mielestäni hyvä käydä enemmän ulkomailla harjoittelemassa.

Tavoitteenani on valmistua keväällä 2017 liikuntatieteiden maisteriksi. Tulevaisuudessa haluan tehdä töitä huippu-urheilun parissa.”

Hop hop däpä däpä hop hop hui! Hop hop däpä däpä hop hop hui! Hop hop däpä däpä hop hop hui! Ja ne uivat ja uivat sen uskotte!

Turpaduunari suosittelee!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

1 thought on “Uikaa uikaa jos osaatte ja ne uivat ja uivat sen uskotte”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.