Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Törkeitä urheilujohtajia ja mahtavia talvilajien olympiasankareita

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Eilen (27.10.2017) julkaistiin Helsingin kirjamessuilla toimittaja Jari Porttilan urheilukirja (Talvilajien olympiasankarit. Jyväskylä : Docendo, 2017), joka kivalla tavalla kertoo kuudentoista talvilajien olympiasankarin tarinan: Lydia Wideman, Siiri Rantanen, Veikko Kankkonen, Kaija Mustonen, Juha Mieto, Pertti Teurajärvi, Matti Pitkänen, Arto Koivisto, Helena Takalo, Marja-Liisa Kirvesniemi, Matti Nykänen, Marjo Matikainen-Kallström, Toni Nieminen, Marjut Rolig, Samppa Lajunen ja Hannu Manninen.

Elossa

Moni ehkä ehtii kaivata Myllylää, Mäntyrantaa, Hakulista, Thunbergia, Hasua jne. Jari Porttila on kuitenkin halunnut käsitellä elossa ja haastattelukunnossa olevia urheilijoita. Hyvä näin, sillä luku- ja katselukokemuksesta (tuoreita valokuvia näytetään) tulee näin erityisen antoisaa. Hyvä valinta.

Havuja heitetään voimasanan kera ladulle tässäkin kirjassa. Erään mäkikotkan ylä- ja alamäet lasketaan. Todetaan miten ennen vanhaan olympiasankarit olivat harjoittelun lomassa oikeissa töissä. Kerrotaan ikuisen nelosen tarinat. Mediakohut ja psyykkaukset.

Törkeitä urheilujohtajia

On aika outoa miten helpolla urheilujohtajamme ovat päässeet törkeistä tempuistaan huolimatta. Matti Nykästä kyykyttivät aikoinaan ja Toni Nieminen kertoo Jarille miten huonosti Mika Kojonkoski kohteli häntä. Toni oli haaveillut päättävänsä uransa vielä yhden olympiamitalin kera Salt Lake Cityssä vuonna 2002. Kojonkoski antoi näin olettaakin, että Toni pääsisi joukkuemäkeen. Maailmancupin kisat olivat sujuneet mukavasti, Toni oli noussut suosta monen huonon kauden jälkeen.

Kierolla tavalla nöyryytyksen mestari Kojonkoski oli päävalmentajan ominaisuudessa luvannut, että olympialaisissa ei sitten kaikissa harjoituksissa karsita olympiapaikoista, vaan hän ilmoittaa päivän, jolloin karsintakisa käydään ja pisimmälle hypänneet pääsevät mukaan. Toki Janne Ahonen ja Matti Hautamäki saivat erityiskohtelun.

Pikkumäen harjoittelukarsinta etenikin ilman hankaluuksia. Toni oli harjoitusten perusteella selkeästi olympiakunnossa ja hyppäsi kisassa tosi hyvin (oli 16.). Suurmäen harjoittelukisa olikin sitten Kojonkosken sooloilua ja Tonin nöyryyttämistä alusta loppuun asti. Hyvästä hyppykunnosta huolimatta hän ei päässyt suurmäkeä hyppäämään, ei edes päässyt suomalaisjoukkueen kanssa karsimaan paikasta. Häpeällistä oli se taktikointi, millä Kojonkoski pudotti lopulta myös Toni Niemisen joukkuemäen kisasta.

Toni oli kysynyt Kojonkoskelta millä harjoittelukierroksella sitten kisataan paikasta joukkuemäessä. Hän ei saanut vastausta. Vaikka Toni oli ollut joukkueeseen lopulta valittua hyppääjää parempi, Kojonkoski kierolla tavalla tiputti Tonin joukkueesta omilla määrittelyillään. Annetaan Tonin paljastaa Kojonkosken menettely:

”- Päävalmentajan mukaan valinnassa huomioitiin myös tuulten vaikutus hyppyihin ja yleinen tekemisen taso. Se oli puhdasta selittelyä, ja olin todella vihainen. Pakko myöntää, että olen vieläkin katkera tuosta päätöksestä.

Ei ihme, sillä Suomi oli ennakkoon varma mitalisti, ja Toni oli haaveillut päättävänsä uransa olympiamitalistina.

– Minua kohdeltiin silloin kuin koiraa. 

Suomen joukkue taisteli joukkuemäen kullasta loppuun saakka häviten kultamitalin lopulta historian pienimmällä erolla, 0,1 pisteellä. Joukkueessa hyppäsivät Ahonen, Hautamäki, Lindström ja Jussilainen.

– Toivottavasti päävalmentajakin on joskus miettinyt, menikö siinä Suomen kulta, kun minua ei valittu joukkueeseen, Nieminen pohtii.”

Mutta osasivat ne muutkin urheilujohtajat olla ilkeitä. Siiri ”Äitee” Rantanen kertoo silloisten urheilujohtajien kieroilusta. Hän oli hankkinut suksitehtaalta naishiihtäjille varasukset. Eräällä harjoituslenkillä oli joukkuekaverilta katkennut suksi ja itku pääsi, koska nyt oli olympiakisat ohi kun ei ollut muita suksia kuin nämä yhdet.

”Rantanen, josta oli tullut joukkueen ”Äitee”, sanoi Evalle, että menee vaan rohkeasti Veli Saarisen ja Lassi Silvennoisen luokse hakemaan uudet sukset.

– Eva tuli sieltä itkien ja kertoi johtajien sanoneen, ettei heillä mitään suksia ole.

– Minä sanoin, että no onhan nyt hitto. Otin kaikki tytöt mukaan ja marssimme uudestaan Saarisen ja Silvennoisen luokse.

– Marssin sisään heidän kämppäänsä ja kysyin kovalla äänellä, että missä ne meidän sukset on? Minä kävin Järvisen tehtaalla hakemassa itselleni suksia ennen kisoja ja Järvinen vakuutti minulle, että hän laittaa varasuksia koko naisjoukkueelle mukaan. Ja minä olin jo nähnyt ne varasukset täällä aikaisemmin.

Joukkueenjohtajien huoneistoon laskeutui syvä hiljaisuus. Veli Saarinen ja Lassi Silvennoinen katsoivat toisiaan ja kädet puuskassa heidän edessään seisonutta Siiriä. Veli loi lopulta katseen lattiaan ja nousi ylös tuolista.

– Olihan täällä joku nippu suksia, Veli sanoi ja käveli vessaan. Mutta mitä ne täällä tekevät, hän ihmetteli.

– Nuohan on meille tarkoitettuja naisten suksia, Siiri sanoi tomeralla äänellä.

Näin jokainen hiihtäjä sai itselleen varasukset ja hymy palasi hiihtäjien kasvoille. Mutta mksi ihmeessä joukkueenjohtajat eivät olisi halunneet antaa naishiihtäjille heille kuuluvia suksia?

– Ne olisi myyneet ne ja saanet siitä rahaa, Siiri sanoo yhä vihaisella äänellä.

– Se oli sellaista peliä niiden johtajien kanssa. Jos minä en olisi ollut mukana ja pitänyt tyttöjen puolta, niin ilman suksia olisi jääty. Sen vuoksi tytöt minua Äiteeksi kutsuivatkin, kun minä olin ainoa, joka uskalsi pitää naisten puolta.”

Yllätysmitali Roligille

Synkkien urheilujohtajatarinoiden lisäksi tarjolla on kirjassa tietenkin paljon muuta iloisempaa, hauskaa, oikein ”roligt” oikeastaan. Marjut Rolig on pienikokoinen hiihtäjä ja sai lempinimen latukeiju ihan syystä. Tämä keiju intoutui vallan mahdottomaan vauhtiin 15 km hiihtokisassa Albertvillen talviolympialaisissa vuonna 1992. Kisat käytiin 1650 m korkeudessa ja siellä pienestä koosta oli hyötyä. Kun lisäksi vauhdinjako onnistui täydellisesti, niin jymy-yllätyksestä tuli totta.

Rolig tuli hauskalla tavalla viimeisen vitosen joukon kovinta vauhtia. Venäläiset taipuivat siinä kyydissä. Kaikki muut paitsi Jegorova, jota Marjut ei saanut kiinni. Hopeamitali siitä tuli. Hän oli olympiamitalisti! Roligin mitali oli täydellinen yllätys medialle. Kaikki olivat keskittyneet Marja-Liisa Kirvesniemeen, ja Marjut joutui median eteen kuin yllättäen.

Marjut ei ollut tottunut pitämään itsestään meteliä, eikä halunnut olla esillä. Hän janosi lisää mitaleita kisoista ja saikin niitä, jopa kultaisen!

Kirjaa on kiva lukea!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

 

1 thought on “Törkeitä urheilujohtajia ja mahtavia talvilajien olympiasankareita”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.