Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

The Widowmaker – leskentekijä – kannattaa katsoa!

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Olen ollut kirjeenvaihdossa Jyri Uimosen kanssa. Hän on vapaaehtoisena työpanoksenaan laatinut suomenkielisen tekstin sepelvaltimotaudista kertovaan dokumenttiin.

Kalkkia oireettomassa sydänverisuonistossa?

Kalkin saa näkyväksi. Aikainen diagnosointi ja toimenpiteisiin ryhtyminen ennen ensimmäistä sydänkohtausta on tässä dokumentissa punaisena lankana.

Katso tämä dokumentti!

Turpaduunarilta lähtee vahva katselusuositus. Katso siis dokumentti, joka nyt siis on saanut myös suomenkielisen tekstin.

Mieti seuraavia asioita!

Pitäisikö Kalsium Score (CAC) testata ja voiko sen tehdä Suomessa? Jyri kertoi, että tämän tutkimuksen voi esimerkiksi TYKSin PET -keskuksessa tehdä lääkärin lähetteellä. Hinta on noin 130€.

Tutkimus tehdään vain oireettomille henkilöille, oireelliset joutuvat suoraan varjoainekuvaukseen. CAC kertoo sydänkohtausriskin suuruudesta ja siitä, onko kalkkia alkanut kertyä sydänverisuonten seinämiin (ateroskleroosi). Kalkin paksuutta seinämissä eli tukosastetta ei testillä nähdä, mutta testi voi joko vapauttaa tai toimia kimmokkeena tarkemmille jatkotutkimuksille tai korjaaville toimenpiteille. (Lähde: Juhani Knuuti)

Skannauksen hyödyllisyydestä käydään kiivasta keskustelua, tässä yksi kriittinen arvio New York Timesin artikkelin perusteella:  https://www.healthnewsreview.org/2018/04/coronary-calcium-scan/

Bobbett rahoittajana

Dokumentissa esiintyy uusintatestissä käynyt liikemies David Bobbett. Hän pyörittää keittiökaluste -perheyhtiötä liikevaihdoltaan 400 M€ /vuosi. Ensimmäinen testi pysätti hänet, samoinkuin se seikka, että tätä yksinkertaista testiä ei ole yleisesti saatavilla. Hän lähtikin dokumentoimaan omaa parannustaivaltaan, ja sijoitti 2M€ filmin rahoitukseen. Hänellä ei ole laiteintressiä tai palveluintressiä, mutta todennäköisesti haastatelluilla se on, vrt. stentti-viinivalmistaja. Mitä mieltä olet?

Bobbett uusintatesti

David Bobbett tiesi, että sairauden odotetaan etenevän 200-300 astelukua vuodessa. Siitä kumpusi hänen olettamuksensa, että kalsiumskannauksella voi todeta eteneekö sairaus, vai saadaanko se pysähtymään elintapamuutoksilla. Jos sairaus ei etene, niin sen kanssa voi elää ihan normaalisti, kuten hän oli elänyt siihen asti. Bobbett treenasi ahkerasti jo ennestään, ruokavalion muutoksen suunnasta ei voi olla varma, aiemmin hän oli noudattanut ”kaikkia terveellisiä ohjeita”. Sairauden alkuhoitona olivat myös statiinit. Bobbett kuntoili ahkerasti ja söi virallisterveellisesti.

Saatuaan diagnoosin Bobbett lisäsi kuntoilua ja ruokavalio muuttui vähähiilihydraattiseksi. Jyri Uimosen mukaan hän luopui statiineista ja muusta lääkityksestä (Lähde: Ivor Cummins: ”Eat rich and live longer”)

Sairaus vaatii vuosikymmeniä kehittyäkseen, ja kalkki ilmestyy kuvioihin aika myöhäisessä vaiheessa. Terveysajattelun muutos ja etenevän sairauden hidastaminen on vaikeaa, koska koululääketieteen edustajien mukaan oletusarvona on etenevä sairaus.

Vastarannan kiiski lääkäri Nissen

Lääkäri Steven Nissenin pointti ”miksi testata, kun emme tiedä mitä sillä tiedolla tehdään ja kuinka potilaan ennuste siitä muuttuu?” kummunnee parista asiata. Kaveri on statiinien kannattaja, mutta statiinien on koettu lisäävän kalkkiutumista. Tämä onkin hyvä juttu; löysä plakki stabiloituu. Siis statiinien kalkkeutumista lisäävä ominaisuus onkin hyväksi! Samalla statiinien estovaikutus sydäntapahtumiin on merkityksellisempi. Hmmm… aika ihmeellistä. Tämä pitänee paikkansa korkean riskin potilaissa, kuten Bobbettin tapauksessa, muutoin ”ennaltaehkäisyn” teho on todistettu olemattomaksi.

Toinen asia, jota voisi pohtia, on se, että ”Käypä hoito” -suositus jenkkilässä on se vanha tuttu ”vähärasvainen kokojyvämargariini sydänterveellisillä siemenöljyillä, reilusti hyviä hiilareita”, tuttu Suomestakin. Sillä ei vaan ole mitään parantavaa tai kalkkeutumista vähentävää vaikutusta. Mitä tästä pitäisi ajatella?

Lääkäri Nissen on eräällä lailla oikeassa omassa kehäpäätelmässään, sanoo Jyri UImonen. Kalkkiaste ei tosiaankaan auta ennusteessa, koska aina ”arpeelliset” ja ennalta-ehkäisevästi määrätyt statiinit tulevat sitä vain lisäämään ja suositeltu virallisterveellinen ruokavalio myös. Miksi mitata, mikään ei kuitenkaan muutu? Odotellaan vaan, jos selviää sitten tulevasta rintakivusta/kohtauksesta? Vasta sitten on sairaus mitä hoitaa?

Asteluku

Selkeä tulos on 0 tai hyvin kalkkeutuneet suonet yli 1000 asteluvulla. Tämä jälkimmäinen voi laukaista elintapamuutoksen, joka edesauttaa sairauden pakotettuun hallintaan. Nollatulos on taas ”takuu”, elimistön pitäisi toimia sydämen osalta seuraavat 10 vuotta samaan malliin.

Välitulokset ovat hankalia, voiko niistä päätellä riskitason noususta? Jos havainto johtaisi elintapamuutokseen, niin jotakin ainakin yritettäisiin. Rinnalla voi käyttää toista testiä CAC-tutkimuksen lisäksi, jolloin saadaan mahdollisesti tarkempi arvio. Tärkeä juttu tässä on se, että alhaisen tai keskitason surrogaattiriskin henkilöt, kuten Bobbitt itse, voivat kaatua saappaat jalassa näkymättömän ateroskleroosin seurauksena. Jo kertynyt kalkki ei ole ennustaja, vaan riskitason totuuden torvi.

Analogia sokeritaudin toteamiseen

Jyri Uimonen vertaa CAC-tutkimusta sokerirasitustestiin, jossa hän itse oli käynyt vuosi sitten. ”Jos se feilaa, niin olet sokeritautinen”, sanoo Jyri, ja jatkaa: ”Ellei feilaa, voit olla sokeritaudin jossakin asteessa, mutta asia selviää vain samanaikaisella insuliinitason mittauksella 2h (ja vertailu Dr. Kraftin aineistoon, josta Ari Kaihola on kirjoittanut tässä blogissa insuliiniresistanssin 1. osassa). Koska tätä insuliinitasoa ei mitata, niin ”läpäisty” rasitustesti on vain tieto siitä, että (ylikorkea?) insuliinitaso riitti normalisoimaan verensokerin. Insuliinia saatettiin kuitenkin tarvita 2-3 kertaa normaaliksi koettu määrä.

Whitehall-tutkimuksen käsityksen mukaan, tämä normaali veren glukoosi ja ylikorkea insuliini vaihe voi kestää noin vuosikymmenen ajan. Jos tätä insuliinitasoa ei mitata, niin säätöäkään ei voi tehdä elintapoihin. Jatkaminen vanhaan malliin (hiilihydraattipitoinen virallissairastuttava ruokavalio) ei ole hyvä juttu, vaan johtaa alati huononevaan suuntaan. Lääkehoidon tai elintapamuutoksen tarve ei ilmene.

Jyri sanoo, että hän ei Itse enää vaivaudu sokerirasituskokeeseen (viim. 2017) ilman että 2h insuliini otetaan talteen (ja tämä pitää kai järjestää / maksaa itse). Paastoarvo ei ole yksin informatiivinen, perustuen Kraftin työhön.

Ajattelemisen aihetta antoi hienon työpanoksen tarjonnut Jyri Uimonen!

Katsokaa dokumentti ja kommentoikaa!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

terveysohjeet sinullekin

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.