Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Suuri ruisleipäharhautus

Olen kovasti ihmetellyt sitä, kuinka pitkään on mahdollista markkinoida suomalaisille leipää, jättämällä kertomatta koko totuus tuotesisällöstä. Ruisleipänä myydään leipää, jossa on enemmän perunaa ja vehnäjauhoa kuin ruista.

Evira on yhdessä elintarvikealan kanssa laatinut suosituksen, jonka mukaan ruisleiväksi saa kutsua vain leipää, jonka valmistuksessa käytetystä viljaraaka-aineesta vähintään puolet on ruista. Leivän ruispitoisuus tulee ilmoittaa pakkauksen etusivulla tuotenimen kanssa samassa näkökentässä. Suositeltava ilmoittamismuoto on ”ruista x % viljaraaka-aineesta”.

Yhden nopeasti sokeristuvan hiilihydraatin, perunan, määrää ei tarvitse ilmoittaa. Ihmettelen tätä kovasti, sillä perunan syöntiähän terveystietoiset hieman karttavat. Nyt leivissä on paljon ”piiloperunaa”.

Kun jaksamisvalmennuksissani kysyn kuinka moni syö ruisleipää, lähes kaikki kädet nousevat. Kun sitten tarkennan kysymystä, mitä ruisleipää? Saan vastaukseksi leipiä, jotka ovat näitä ”muka-ruisleipiä”. Eli ihmiset syövät tyytyväisinä vehnä-perunaleipää, joka on värjätty rukiilla.

Kerrottuani mitä nuo leivät tosiasiassa sisältävät, ihmiset ovat vaihtaneet oikeaan 100% ruisleipään. Ja myöhemmin pidettävissä jatkopäivissä poikkeuksetta kommentit ovat olleet ylistäviä. Ihmiset ovat todella hämmästyneitä siitä, kuinka niin pienellä muutoksella päästään tilanteeseen, jossa nälän tunne häviää. Käytännössähän vehnän ja perunan vähentäminen johtaa tasaisempaan verensokeriin ja tätä kautta parempaan jaksamiseen.

Oikea ruisleipä torjuu nälkää ihan eri tavalla kuin värjätty vehnäleipä. Tältäkin syksyltä on tapauksia, joissa osallistuja on saanut painoa pudotettua 10 viikossa 10 kiloa. Jälkiuuniruisleivällä ja hyvällä ruoalla.

Lähetin seuraavan kyselyn 23.4.2014 kuluttaja-asiamiehen toimistoon, Päivi Hentuselle. En ole toistaiseksi saanut mitään vastausta kysymykseeni ja kun ottaa huomioon, että viesti on lähetetty yli puolitoista vuotta sitten, tuskin saankaan.

Hei Päivi

Voisitko auttaa?

Voisitko auttaa minua ymmärtämään, miksi on mahdollista harhauttaa ihmisiä ostamaan ruisleipää, joka ei ole ruisleipää?

Tarkoitan tällä leipiä, joiden ainesosista suuri osa on muuta kuin ruista, esim. vehnää ja perunaa.

Tapaan työssäni jatkuvasti ihmisiä, jotka kertovat syövänsä ruisleipää sen terveysvaikutusten vuoksi.

Tarkentavan kysymyksen jälkeen paljastuu, että he syövätkin värjättyä vehnäleipää, jota myydään ruisleipänä.

Esimerkkinä mm. Vaasan RUISpalat ja Fazerin TÄYSJYVÄRUISpuikulat.

Rukiin osuushan ilmoitetaan VILJASTA, joka johtaa harhaan myös kokonaisuuden osalta.

Yksi ainesosahan on peruna, jonka osuutta ei ilmoiteta. Ja joka on nopea hiilihydraatti.

http://www.vaasan.com/portal/fi/tuoreet_leipomotuotteet/tuotteet/tummat_leivat/-/products/view/12005/VAASAN+RUISPALAT+330+g+6+kpl++revitty+t%C3%A4ysjyv%C3%A4ruisleip%C3%A4/

http://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/tuotemerkit/puikula/

Onko tämä tällainen markkinointi laillista harhauttamista?
Terveisin
Mikko Kokkonen Kuopio

 

Jotain tälle asialle olisi hyvä tehdä, mutta päättäviä tahoja asia ei tunnu juurikaan kiinnostavan. Ollaan siis tilanteessa, että ”tarttis tehdä jotain”, mutta kuka voisi tehdä ja mitä?

kokkonenMikko Kokkonen

Mikko toimii henkilöstövalmentajana Onnenpari yrityksessä. Tarkastelee laajapohjaisesti terveysasioita ja tarjoaa tietoa terveydestä sopivasti huumorilla höystäen.

0 thoughts on “Suuri ruisleipäharhautus”

  1. Mitä vikaa perunassa on?

    Tuossa tohtori McDougall kertoo, miksi peruna on lähes täydellistä ruokaa:

    Suosittelen myös katsomaan tämän McDougallin luennon The starch solution:

    Peruna näyttäisi vähentävän kardiometabolista riskiä:
    McGill CR1, Kurilich AC, Davignon J. The role of potatoes and potato components in cardiometabolic health: a review. Ann Med. 2013 Nov;45(7):467-73. doi: 10.3109/07853890.2013.813633. Epub 2013 Jul 15.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23855880

    Näyttää olevan muutakin hyötyä:

    King JC1, Slavin JL. White potatoes, human health, and dietary guidance. Adv Nutr. 2013 May 1;4(3):393S-401S. doi: 10.3945/an.112.003525.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23674809

    Camire ME1, Kubow S, Donnelly DJ. Potatoes and human health. Crit Rev Food Sci Nutr. 2009 Nov;49(10):823-40. doi: 10.1080/10408390903041996.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19960391

    Kon SK1, Klein A. The value of whole potato in human nutrition. Biochem J. 1928;22(1):258-60.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16744005

    Lopez de Romaña G, MacLean WC Jr, Placko RP, Graham GG. Fasting and postprandial plasma free amino acids of infants and children consuming exclusively potato protein. J Nutr. 1981 Oct;111(10):1766-71.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7288499

    Breithaupt DE1, Bamedi A. Carotenoids and carotenoid esters in potatoes (Solanum tuberosum L.): new insights into an ancient vegetable. J Agric Food Chem. 2002 Nov 20;50(24):7175-81.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12428979

    Fernandez-Orozco R1, Gallardo-Guerrero L, Hornero-Méndez D. Carotenoid profiling in tubers of different potato (Solanum sp) cultivars: accumulation of carotenoids mediated by xanthophyll esterification. Food Chem. 2013 Dec 1;141(3):2864-72. doi: 10.1016/j.foodchem.2013.05.016. Epub 2013 May 15.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23871035

    Tierno R1, López A2, Riga P1, Arazuri S2, Jarén C2, Benedicto L1, Ruiz de Galarreta JI1. Phytochemicals determination and classification in purple and red fleshed potato tubers by analytical methods and near infrared spectroscopy. J Sci Food Agric. 2015 Jun 8. doi: 10.1002/jsfa.7294.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26058597

    Eikä peruna lihota:
    http://www.naturalnews.com/052347_potato_extract_weight_gain_polyphenols.html

  2. Noista on yhtä monta totuutta kuin on kertojaakin. Olennaista on se, että ostaessaan perunaa saa perunaa ja ostaessaan ruisleipää saa sitä ruisleipää eikä vehnää ja perunaa.

  3. ”Mitä vikaa perunassa?”

    Se että se on niin suurelta osin tärkkelystä, eikä monille sen takia sovi.

  4. Ettäkö perunan osuutta ei tarvitse ilmoittaa? Tiedän kyllä elintarviketeollisuuden tahkoavan rahaa käyttämällä hyväkseen jokaisen porsaanreiän mutta tästä en ollut kuullutkaan. Haluan ehdottomasti tietää lisää joten voisitko lisätä lähteet tiedoillesi ja mahdollista muuta aineistoa, kiitos!

    1. Hyvä kysymys!

      Olin eräällä luennolla viitisen vuotta sitten. Löytyi seuraava muistiinpano:

      ”Jos koostettu ainesosa jää omaksi komponentikseen esim. elintarvikkeen päälle, sen lisäaineet vaikuttavat edelleen lopputuotteessa tämän komponentin kautta, joten ne pitää yleensä ilmoittaa (ellei toimija pysty toisin perustelemaan)”

      Leipäteollisuus on ymmärtääkseni perustellut leipomisominaisuuksiin edullisesti vaikuttavan perunaosuuden jättämisen pois tuoteselosteesta (mitähän muuta jätetään kertomatta?), että se vaikuttaisi epäedullisesti ruisleivän yleiseen terveysimagoon. Ruisleipä ei kaipaa perunaleipäimagoa rinnalleen. Tämä on terveystietoiselle kuluttajalle tavattoman kiusallinen asia. Jos esim. leipomo hankkii leipään erikseen tavanomaisen lisäainesekoituksensa sekaan vähäisiä määriä lisäaineita joltakin ulkopuoliselta tavarantoimittajalta, niitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa. Lisäaineiden lisäaineet pitäisi minun mielstäni toki ilmoittaa. Tässä on paljon perkaamista. Paljon elintarviketeollisuudelle epämieluisaa asiaa. Ruotsissa näitä asioita paljastelee toimittaja Mats-Eric Nilssoon.

  5. Ymmärsinkö nyt oikein että asialle ei toistaiseksi ole antaa tueksi kuin jokunen yksittäisen toimittajan paljastus? Jatkathan asiasta kertomista kun lisää tietoa saat. Sen lisäksi että asia on tärkeä, on temppu teollisuudelta törkeä.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.