Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Suuri ruisleipäharhautus

Olen kovasti ihmetellyt sitä, kuinka pitkään on mahdollista markkinoida suomalaisille leipää, jättämällä kertomatta koko totuus tuotesisällöstä. Ruisleipänä myydään leipää, jossa on enemmän perunaa ja vehnäjauhoa kuin ruista.

Evira on yhdessä elintarvikealan kanssa laatinut suosituksen, jonka mukaan ruisleiväksi saa kutsua vain leipää, jonka valmistuksessa käytetystä viljaraaka-aineesta vähintään puolet on ruista. Leivän ruispitoisuus tulee ilmoittaa pakkauksen etusivulla tuotenimen kanssa samassa näkökentässä. Suositeltava ilmoittamismuoto on ”ruista x % viljaraaka-aineesta”.

Yhden nopeasti sokeristuvan hiilihydraatin, perunan, määrää ei tarvitse ilmoittaa. Ihmettelen tätä kovasti, sillä perunan syöntiähän terveystietoiset hieman karttavat. Nyt leivissä on paljon ”piiloperunaa”.

Kun jaksamisvalmennuksissani kysyn kuinka moni syö ruisleipää, lähes kaikki kädet nousevat. Kun sitten tarkennan kysymystä, mitä ruisleipää? Saan vastaukseksi leipiä, jotka ovat näitä ”muka-ruisleipiä”. Eli ihmiset syövät tyytyväisinä vehnä-perunaleipää, joka on värjätty rukiilla.

Kerrottuani mitä nuo leivät tosiasiassa sisältävät, ihmiset ovat vaihtaneet oikeaan 100% ruisleipään. Ja myöhemmin pidettävissä jatkopäivissä poikkeuksetta kommentit ovat olleet ylistäviä. Ihmiset ovat todella hämmästyneitä siitä, kuinka niin pienellä muutoksella päästään tilanteeseen, jossa nälän tunne häviää. Käytännössähän vehnän ja perunan vähentäminen johtaa tasaisempaan verensokeriin ja tätä kautta parempaan jaksamiseen.

Oikea ruisleipä torjuu nälkää ihan eri tavalla kuin värjätty vehnäleipä. Tältäkin syksyltä on tapauksia, joissa osallistuja on saanut painoa pudotettua 10 viikossa 10 kiloa. Jälkiuuniruisleivällä ja hyvällä ruoalla.

Lähetin seuraavan kyselyn 23.4.2014 kuluttaja-asiamiehen toimistoon, Päivi Hentuselle. En ole toistaiseksi saanut mitään vastausta kysymykseeni ja kun ottaa huomioon, että viesti on lähetetty yli puolitoista vuotta sitten, tuskin saankaan.

Hei Päivi

Voisitko auttaa?

Voisitko auttaa minua ymmärtämään, miksi on mahdollista harhauttaa ihmisiä ostamaan ruisleipää, joka ei ole ruisleipää?

Tarkoitan tällä leipiä, joiden ainesosista suuri osa on muuta kuin ruista, esim. vehnää ja perunaa.

Tapaan työssäni jatkuvasti ihmisiä, jotka kertovat syövänsä ruisleipää sen terveysvaikutusten vuoksi.

Tarkentavan kysymyksen jälkeen paljastuu, että he syövätkin värjättyä vehnäleipää, jota myydään ruisleipänä.

Esimerkkinä mm. Vaasan RUISpalat ja Fazerin TÄYSJYVÄRUISpuikulat.

Rukiin osuushan ilmoitetaan VILJASTA, joka johtaa harhaan myös kokonaisuuden osalta.

Yksi ainesosahan on peruna, jonka osuutta ei ilmoiteta. Ja joka on nopea hiilihydraatti.

http://www.vaasan.com/portal/fi/tuoreet_leipomotuotteet/tuotteet/tummat_leivat/-/products/view/12005/VAASAN+RUISPALAT+330+g+6+kpl++revitty+t%C3%A4ysjyv%C3%A4ruisleip%C3%A4/

http://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/tuotemerkit/puikula/

Onko tämä tällainen markkinointi laillista harhauttamista?
Terveisin
Mikko Kokkonen Kuopio

 

Jotain tälle asialle olisi hyvä tehdä, mutta päättäviä tahoja asia ei tunnu juurikaan kiinnostavan. Ollaan siis tilanteessa, että ”tarttis tehdä jotain”, mutta kuka voisi tehdä ja mitä?

kokkonenMikko Kokkonen

Mikko toimii henkilöstövalmentajana Onnenpari yrityksessä. Tarkastelee laajapohjaisesti terveysasioita ja tarjoaa tietoa terveydestä sopivasti huumorilla höystäen.

0 thoughts on “Suuri ruisleipäharhautus”

  1. Mitä vikaa perunassa on?

    Tuossa tohtori McDougall kertoo, miksi peruna on lähes täydellistä ruokaa:

    Suosittelen myös katsomaan tämän McDougallin luennon The starch solution:

    Peruna näyttäisi vähentävän kardiometabolista riskiä:
    McGill CR1, Kurilich AC, Davignon J. The role of potatoes and potato components in cardiometabolic health: a review. Ann Med. 2013 Nov;45(7):467-73. doi: 10.3109/07853890.2013.813633. Epub 2013 Jul 15.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23855880

    Näyttää olevan muutakin hyötyä:

    King JC1, Slavin JL. White potatoes, human health, and dietary guidance. Adv Nutr. 2013 May 1;4(3):393S-401S. doi: 10.3945/an.112.003525.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23674809

    Camire ME1, Kubow S, Donnelly DJ. Potatoes and human health. Crit Rev Food Sci Nutr. 2009 Nov;49(10):823-40. doi: 10.1080/10408390903041996.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19960391

    Kon SK1, Klein A. The value of whole potato in human nutrition. Biochem J. 1928;22(1):258-60.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16744005

    Lopez de Romaña G, MacLean WC Jr, Placko RP, Graham GG. Fasting and postprandial plasma free amino acids of infants and children consuming exclusively potato protein. J Nutr. 1981 Oct;111(10):1766-71.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7288499

    Breithaupt DE1, Bamedi A. Carotenoids and carotenoid esters in potatoes (Solanum tuberosum L.): new insights into an ancient vegetable. J Agric Food Chem. 2002 Nov 20;50(24):7175-81.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12428979

    Fernandez-Orozco R1, Gallardo-Guerrero L, Hornero-Méndez D. Carotenoid profiling in tubers of different potato (Solanum sp) cultivars: accumulation of carotenoids mediated by xanthophyll esterification. Food Chem. 2013 Dec 1;141(3):2864-72. doi: 10.1016/j.foodchem.2013.05.016. Epub 2013 May 15.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23871035

    Tierno R1, López A2, Riga P1, Arazuri S2, Jarén C2, Benedicto L1, Ruiz de Galarreta JI1. Phytochemicals determination and classification in purple and red fleshed potato tubers by analytical methods and near infrared spectroscopy. J Sci Food Agric. 2015 Jun 8. doi: 10.1002/jsfa.7294.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26058597

    Eikä peruna lihota:
    http://www.naturalnews.com/052347_potato_extract_weight_gain_polyphenols.html

  2. Noista on yhtä monta totuutta kuin on kertojaakin. Olennaista on se, että ostaessaan perunaa saa perunaa ja ostaessaan ruisleipää saa sitä ruisleipää eikä vehnää ja perunaa.

  3. ”Mitä vikaa perunassa?”

    Se että se on niin suurelta osin tärkkelystä, eikä monille sen takia sovi.

  4. Ettäkö perunan osuutta ei tarvitse ilmoittaa? Tiedän kyllä elintarviketeollisuuden tahkoavan rahaa käyttämällä hyväkseen jokaisen porsaanreiän mutta tästä en ollut kuullutkaan. Haluan ehdottomasti tietää lisää joten voisitko lisätä lähteet tiedoillesi ja mahdollista muuta aineistoa, kiitos!

    1. Hyvä kysymys!

      Olin eräällä luennolla viitisen vuotta sitten. Löytyi seuraava muistiinpano:

      ”Jos koostettu ainesosa jää omaksi komponentikseen esim. elintarvikkeen päälle, sen lisäaineet vaikuttavat edelleen lopputuotteessa tämän komponentin kautta, joten ne pitää yleensä ilmoittaa (ellei toimija pysty toisin perustelemaan)”

      Leipäteollisuus on ymmärtääkseni perustellut leipomisominaisuuksiin edullisesti vaikuttavan perunaosuuden jättämisen pois tuoteselosteesta (mitähän muuta jätetään kertomatta?), että se vaikuttaisi epäedullisesti ruisleivän yleiseen terveysimagoon. Ruisleipä ei kaipaa perunaleipäimagoa rinnalleen. Tämä on terveystietoiselle kuluttajalle tavattoman kiusallinen asia. Jos esim. leipomo hankkii leipään erikseen tavanomaisen lisäainesekoituksensa sekaan vähäisiä määriä lisäaineita joltakin ulkopuoliselta tavarantoimittajalta, niitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa. Lisäaineiden lisäaineet pitäisi minun mielstäni toki ilmoittaa. Tässä on paljon perkaamista. Paljon elintarviketeollisuudelle epämieluisaa asiaa. Ruotsissa näitä asioita paljastelee toimittaja Mats-Eric Nilssoon.

  5. Ymmärsinkö nyt oikein että asialle ei toistaiseksi ole antaa tueksi kuin jokunen yksittäisen toimittajan paljastus? Jatkathan asiasta kertomista kun lisää tietoa saat. Sen lisäksi että asia on tärkeä, on temppu teollisuudelta törkeä.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.