Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Suolisto kuntoon Laatikaisen opeilla

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo monivuotisella kokemuksellaan miten suolisto saadaan kuntoon ruokavaliolla ja muilla keinoilla. Kirjapajan julkaisema kirja on suositeltavaa luettavaa, sillä joka viidennes suomalainen on herkkävatsainen.

laatikainen_herkan_vatsan_valinnat

Värikäs ja taitavasti taitettu sekä toimitettu kirja tarjoaa mietittävää herkän vatsan omistajille.

Niin sanotut FODMAP-hiilihydraatit ja niiden poistaminen ruokavaliosta ei yksinään ratkaise suolisto-ongelmaa, mutta on erittäin hyvä lähtökohta oireiden hoitoon. Monet ihmiset kuitenkin saavat apua oireisiin aloittamalla näiden hiilihydraattien karsimisella.

Herkkävatsainen voi mieluusti syödä kalaa, erilaisia salaatteja, 100-prosenttista kauraleipää, kvinoaa, laktoosittomia maitotuotteita, marjoja, pähkinöitä ja terveellisiä ravintorasvoja. Kirja tarjoaa runsaasti käytännön esimerkkejä siitä miten tämän voi toteuttaa arjessa. Jopa ruokareseptejä on jaossa!

Herkkävatsaisuus voi johtua muita ihmisiä herkemmästä sisäelintunnosta! Tällaiselle seikalle herkistynyt ihminen tuntee herkemmin mahalaukun ja suoliston liikkeet. Mielestäni tämä oli hyvä seikka nostaa esille. Mietipä sitä!

Monelle herkkävatsaiselle ongelmia tuottaa paksusuolen kaasunmuodostus. Pierutaudin aiheuttajaa voi etsiä heikentyneestä kaasun pakoreitistä. Kaasu pääsee pakoon pierun kautta, mutta vähemmän tunnettua on uloshengitysilman kautta poistuvat kaasut ja tieto siitä, että on erityisiä bakteereja, jotka syövät toisten bakteerien kaasua ruoaksi. Jos kaasunsyöjiä on epäilyttävän vähän, tämä voi muodostua ongelmaksi.

Yhtä tärkeää kuin ruokavalion hoitaminen kuntoon on se, että nukkuu hyvin ja viettää mahdollisimman stressitöntä elämää. On ilmeistä, että huolehtivaiset, tunnolliset ja stressaantumiselle alttiit ihmiset kokevat vatsan oireilun voimakkaampana kuin muut.

Vatsataudista alkunsa saanut herkkävatsaisuus yleensä paranee täysin, mutta siihen voi mennä pitkä aika. Kirjassa kerrotaan esimerkin muodossa Nokian kaupungissa 2000-luvun alussa sattuneesta laajasta juomaveden saastumisesta. Toiminnallisten vatsavaivojen määrässä tapahtui räjähdysmäinen kasvu.

Herkkä vatsa on geeneissä. Aiheesta tarvitaan lisätutkimuksia, mutta on hyvää näyttöä siitä, että geeneillä on sormensa mukana pelissä.

Antibiooteilla on kaksijakoinen rooli herkkävatsaisilla. Toisaalta niillä voidaan tuhota kaasua muodostavia bakteereja, mikä on ”hyvä” asia. Toisaalta antibiootit lisäävät vatsaoireilua.

Kipulääkkeet herkistävät vatsaa sen verran pahasti, että niitä ei pitäisi herkkävatsaisen käyttää muuta kuin äärimmäisessä hädässä.

DSCN5713

Älä käytä alkoholia. Synninpäästön saa punaviini, jolla saattaisi olla pienenpieni myönteinen vaikutus. Tietenkään tupakointi ei myöskään ole viisasta.

Gluteenin roolia vatsavaivoissa ylikorostetaan tällä hetkellä. Todennäköisesti on paljon muita tekijöitä kuin mediaseksikäs gluteeni, joita pitäisi ottaa huomioon herkän vatsan tilanteessa.

Valitettavasti suuri osa herkästä suolistosta jää selitystä vaille. Ei millään löydy syytä siihen miksi suolisto oireilee. Hygieniahypoteesin nukaan elinympäristömme on liian steriili, jolloin immuniteettimme ei kouliinnu ja suolistomikrobistomme ei kasva ja kukoista kuten aiemmin.

Karppaus (vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen) voi olla hyvä ratkaisu, jos ongelmana on löysä vatsa. Tarvitaan lisätutkimuksia.

On todennäköistä, että paleoliittisen ruokavalion toimivuus on ihan totta, mutta hyvälaatuiset tutkimukset loistavat poissaolollaan.

SCD-ruokavaliota (Spesific carbohydrate diet) on aivan liian vähän tutkittu, jotta siitä voi sanoa mitään varmaa. Noudattaminen vähintään yhtä vaikeaa kuin FODMAP-ruokavalion.

Ravintolisillä voi joissakin tapauksissa helpottaa vatsan toimintaa. Probiootit luetaan niihin hyödyllisiin ravintolisiin. Laatikainen kritisoi kuitenkin tutkimusten huonoa laatua ja on syytä pitää jäitä hatussa probioottien suhteen. Yllättäen Laatikainen kehuu piparminttuöljykapseleita! Kirjasta löytyy perustelut käytölle. Muiden ravintolisien suhteen Laatikainen on totutun tyly. Jos ei ole näyttöä, ei tipu sympatiaa!

Reijo Laatikainen, Herkän vatsan valinnat – Suolisto kuntoon ruokavaliolla. 126 s. Kirjapaja 2015. Kirjassa on Mats Vuorenjuuren valokuvakuvitus. Kl 59.34. ISBN 978-952-288-261-5. Ovh. 31,90

 

 

0 thoughts on “Suolisto kuntoon Laatikaisen opeilla”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.