Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Liikunta on paras lääke

alle_kan_trene«Alle kan trene»
Kirjoittajat Anders Hansen, Carl Johan Sundberg
Julkaistu 2015 norjaksi
ISBN 978-82-530-3782-0
(Alkuperäinen nimi «Hälsa på recept», julkaistu ruotsiksi 2014)
158 sivua, 626 grammaa, 18x25x2cm
Hinta : Kirjakauppa Norli Norjassa 349 NOK

KOKONAISUUS
Kirjassa on mielenkiintoinen kansi. Kappaleen nimet ja otsikointi ovat kiinnostavia. Kuvat ja piirrokset on hyvin valittuja.

Kirjoittajat ovat lääkäreitä, Hansen on lisäksi ekonomi. Sundberg on kansainvälisen olympiakomitean asiantuntijakomiteassa. Sekä Hansen että Sundberg ovat aktiivisia artikkelin kirjoittajia useissa lääketieteellisissä julkaisuissa.

TEKSTI
Alkulause paljastaa kirjoittajien ajatuksen siitä, että liikunta on paras lääke moneen vaivaan. Uusimmat (ja parhaat) tutkimukset tukevat väittämää. Vähintään puolen tunnin liikunta päivittäin antaa energiaa, parantaa keskittymiskykyä, parantaa unen laatua ja ehkäisee useimpia sairauksia. Mikäli 30 minuttia päivässä on sinulle liian pitkä aika investoida liikuntaan, on olemassa aikaa säästäviä INTENSIIVISIÄ harjoitusmuotoja, joilla saat yhtä hyvän tuloksen.

KAPPALEET
Teksti on jaettu kuuteen isompaan kokonaisuuteen.

1. Kultainen puolituntinen
2. Vahvista aivojasi
3. Geeniperimän vaikutus
4. Hidasta vanhenemista
5. Enemmän kuin lihaskunto
6. Intervalliharjoitukset

TEKSTI / ASIASISÄLTÖ
Teksti on helppolukuista ja asiat esitetään kansantajuisesti. On selkeästi nähtävissä että kirjoittajat osaavat asiansa. Geeniperimä kappaleessa esitellään ainakin allekirjoittaneelle uudella tavalla useita ihmisen fysiologiaan vaikuttavia geenejä kuten ACE, ACSL1, ALFA-AKTININ 3, AMPK, EPO, EPO-R, FOXO, IGF-1, Leptiini, Myostatiini ja VEGF. Eero Mäntyranta on otettu esimerkiksi ylivertaisesta urheilijasta jonka geeniperimä auttoi hyviin tuloksiin.

Kirjoittajat huomauttavat, että televisionkatselu saattaa helposti lyhentää elämää viisi vuotta.

Kohtalaisen alkuvaiheessa kirjaa on taulukko, jossa verrataan paikallaan istumista 1 kcal (/ minuutti) pieniin liikuntasuorituksiin kuten portaiden kävely 10 kcal tai istualtaan tehtävä toimistotyö 2 kcal. «Stillesitting dreper» = paikallaan istuminen tappaa. Pienet muutokset arkirutiineissa saavat ihmeitä aikaan.

Löysin kirjasta paljon uutta ja hyödyllistä. Hyvä esimerkki on englantilaisen Jeremy Morriksen 1940 luvulla Lontoossa tekemä tutkimus, jossa hän seurasi kaksikerros-bussien kuljettajien ja rahastajien terveyttä. Rahastaja liikkuu lähes koko työpäivän omilla jaloillaan kun taas kuski tekee istumatyötä. Paikallaan istuvat kuskit sairastuivat sydäntauteihin ja saivat sydänkohtauksia kaksi kertaa useammin kuin rahastajat. Sydänkohtauksen saaneet rahastajat toipuivat ja palasivat töihin huomattavasti nopeammin kuin kuskit.

Sama Morris teki vastaavan tutkimuksen Lontoon postin työntekijöistä. Konttorissa istuvat postivirkailijat olivat huomattavasti sairaampia kuin ulkona liikkuvat postinkantajat.

Sivulla 40 on hyvä neuvo sinulle joka olet menossa tärkeään neuvotteluun tai pelaat kohta shakkia vaikean vastustajan kanssa – mene luontoon ja tee 20 minuutin kävelylenkki, se parantaa aivojen toimintaa. (Tiedän sattumalta että shakin maailmanmestari Magnus käyttää tämmöistä keinoa!)

Lopussa kirjoittajat antavat katsauksen intervalliharjoituksiin. High Intensity Interval Training (HIIT) antaa vaikuttavia tuloksia sekuntien – minuuttien pituisilla harjoituksilla.

TIETOLÄHTEET
Kirjan lopussa on viisi sivua lähdeviitteitä (78 kpl), joista ainakin yksi on suomalainen (Karavirta et al (2011) Individual responses to combined endurance and strength training in older adults). Käytetyt lähteet ovat verrattain uusia, suurin osa vuoden 2007 jälkeen julkaistuja.

ANNAN KIRJALLE TÄYDET 5 TÄHTEÄ JA SUOSITTELEN SITÄ LÄMPIMÄSTI
On syntynyt pieni ajatus kääntää kirja suomeksi. Osaako joku antaa vinkkejä miten se onnistuu?

tapioTapio Heilala

Olen Tapio ”Ylipoppamies” Heilala, Norjassa työskentelevä proviisori (apteekkari). Olen turpaduunarin tukijoukkojen ulkomaanreportteri, joka säännöllisesti lähetän lukuvinkkejä terveystieteistä. Innostun luonnossa liikkumisesta ja rakkaana harrastuksena on shakinpeluu.  

tapio.heilala@gmail.com

0 thoughts on “Liikunta on paras lääke”

  1. Mielenkiintoista havaita, että intervalliharjoittelulla saa kohotettua hapenottokykyä huomattavasti tehokkaammin kuin pitkällä perinteisellä aerobisella harjoittelulla. Lähteet kattavat… Hyvä kirja!!! Antaisin myöskin viisi tähteä.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.