Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Biohakkerin käsikirja

Suomen tärkeimpiin terveysvaikuttajiin kuuluva kolmikko Teemu Arina, Jaakko Halmetoja ja Olli Sovijärvi ovat julkaisseet hurjan upean terveyskirjan!

Teemu Arina on kansainvälisesti tunnettu digitaalisen työn, oppimisen ja johtamiskysymysten asiantuntija, teknologia-alan sarjayrittäjä sekä tulevaisuusteemoihin erikoistunut puhuja. Häntä pidetään yhtenä digitalisoitumisen keskeisistä ajattelijoista maailmalla.

Jaakko Halmetoja on ravintoasiantuntija, tietokirjailija ja aktiivinen luennoitsija. Halmetoja tunnetaan superfood-ilmiön pioneerina, pakurikäävän ja muiden lääkinnällisten sienten popularisoijana sekä ”suklaa-alkemistina”.

Lääkäri Olli Sovijärvi on yksi kokonaisvaltaisen lääketieteen pioneereista Suomessa. Lukuisat esiintymiset mediassa, sosiaalisen median artikkelit sekä Suomen ensimmäinen terveysaiheinen podcast ovat luoneet ihmisille tietoisuutta siitä, mitä terveydenhoito voi parhaimmillaan olla.

Hattu päästä! Porilaisten marssi soimaan!

Kun lukee tätä mammuttimaista teosta on vaikea olla suoltamatta ylistyssanoja joka lauseeseen. Säilyttääkseni neutraalin asenteeni yritän kirjoittaa hillitysti tästä kirjasta. Ja huomaan rikkovani sääntöäni hetimiten: Povaan kirjalle jopa kansainvälistä läpimurtoa. Toivottavasti kirjasta jaksetaan pian tehdä englanninkielinen käännös.

Kirja kiinnostaa lukijaa, joka on todella innostunut kokonaisvaltaisesta terveydestä. Tällainen lukija saa kirjan sivuilla testauttaa miten paljon hän on jo elämänsä varrella oivaltanut ihmisen suorituskyvystä, hyvinvoinnin parantamisesta ja terveytensä optimoinnnista. Kirja hyödyntää uusia tiedelöytöjä jatkuvasti innovatiivisella otteella. Tiedot tarjotaan lukijalle visuaalisesti houkuttelevalla tavalla. Itse pidin tosi kiintoisana teknologian ottamista rohkeasti työkaluksi terveyden tutkimisessa.

Kirjassa on tarjolla syvällistä tietoa, joka lisää ymmärrystä ihmisen fysiologiasta, ravitsemuksesta ja hyvinvoinnista. Vaikka minä olen hyvin paljon lukenut ja opettanut tästä aiheesta ja väitellessäni tohtoriksi biologian alalla jouduin/sain lukea enemmänkin tästä aiheesta kuin välttämättä ehkä oli tarpeen, sain jatkuvasti ahaa-elämyksiä lukiessani teosta.

Kirjailijat sanovat näin johdantotekstissä:

”Tämän kirjan motivoivana taustana on kokonaisvaltainen lähestymistapa terveyteen ja hyvinvointiin. Lähtökohtana on olettamus, että ihmisen terveyttä ei voi lähestyä reduktionistisesti, jos tavoitteena on hyvinvointi pitkällä aikavälillä. Paremman elämän salaisuus ei siis löydy pilleripurkista, ihmedieetistä tai trendikkäästä liikuntaohjelmasta.

Reduktionismin vastakohta on holismi. Pitkään oletettiin, että selvittämällä ihmisen perimän (eli genetiikka) saamme vastaukset kaikkiin hyvinvointia ja terveyttä koskettaviin kysymyksiin. Sen sijaan olemme viime aikoina alkaneet ymmärtää, kuinka keskeistä asemaa tässä yhtälössä näyttelevät monmutkaiset ympäristötekijät (eli epigenetiikka). Yksittäisten geenien tutkiminen on osoittanut meille, että itse asiassa ympäristön vaikutus geeneihin on se mikä säätelee niiden varsinaista toimintaa.

Monella nykyihmisellä on mitä moninaisinta tietoa terveydestä, mutta harva on kokeillut lukemiaan asioita käytännössä. Tieteellisissä tutkimuksissa pyritään usein selvittämään se yksittäinen tekijä, jonka avulla voidaan ennustaa odotettu lopputulos. Luetut teoriat ja asiantuntijoilta saadut suositukset ovat silti parhaimmillaankin vain hyviä arvauksia, kunnes lukija testaa niiden vaikutusta omalla kohdallaan. Näin teoriasta voi muodostua omakohtainen kokemus, jolla on todellista käytännön merkitystä.

Parempaan hyvinvointiin ei ole olemassa mitään yksiselitteistä hopealuotia. Hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisen kannalta vasta useampi toimenpide yhdessä saa aikaan halutun kokonaisvaltaisen muutoksen. Kerrannaisvaikutus (engl. compound effect) mahdollistaa sen, että 1+1=3. Kokonaisvaltainen hyvinvointi ei toisin sanoen seuraa jostakin yksittäisestä ruoka-aineesta, lisäravinteesta tai lääkkeestä, vaan merkittävin parannus omaan hyvinvointiin on lopulta seurausta usean toimenpiteen välisestä vuorovaikutuksesta (tätä osakokonaisuuksiin palautumatonta systeemitason uutta ominaisuutta kutsutaan myös emergenssiksi).

Tämä voi merkitä esimerkiksi unen kannalta optimaalisen ravitsemuksen, riittävän liikunnan ja erilaisten ympäristötekijöiden yhtäaikaista optimointia yksittäisten unilääkkeiden sijaan.”

Vau, huomaatte nyt miten elegantilla tavalla tekstiä tarjotaan meille selkeyttävien kuvien kera!

Kirja on arvokas lisä sellaisille terveystietoisille ihmisille, jotka jo ennestään ymmärtävät, miten tärkeää on ennalta ehkäistä sairauden puhkeaminen. Tulevaisuus näyttää miten hyvin kirja leviää laajoihin kansallispiireihin. Miten kirja leviää ja tarjoaa mallia niille ihmisille, jotka viis välittävät terveydestään. Pidän peukkuja, että tämä kirja saa laajan yleisön!

Testatanpa miten kirja neuvoo meitä hoitamaan terveyttämme muutaman kysymyksen kera:

Miten vahingollista stressi on ja miten päästä eroon stressistä?

Liiallinen stressi on todella vahingollista. Esimerkiksi stressin aiheuttama sympaattisen hermoston yliaktiivisuus vaimentaa kiertäjähermon (vagus) toimintaa. Luen siitä miten tämä heikentää immuunijärjestelmän toimintaa ja pienentää suoliston verenkiertoa, mikä taas lisää haitallisten hiivasienten ja bakteerien kasvua suolistossa. Melkoista kaskadiefektiä maalataan eteeni!

Liiallinen kehollinen (ja mentaalinen) stressi ja palautumisen riittämättömyys johtavat helposti ylikuormittumiseen. Sympaattisen hermoston aktiivisuus voi häiritä
nukahtamista. Ratkaisuja asiaan:

  • Säännöllinen liikunta vähentää eri sairauksille altistavaa stressiä.
  • Stressiä voi poistaa sydänvariaatioharjoittelulla
  • Piikkimatto tehostaa pintaverenkiertoa ja johtaa endorfiinien ja oksitosiinin vapautumiseen, mikä auttaa rauhoittumaan ja rentoutumaan
  • Hengitysharjoitukset ovat hyviä stressin lievittäjiä. Erityisesti syvähengitysharjoitukset ovat tehokkaita työkaluja stressin, jännityksen ja ylivirittyneisyyden lievittämiseen.
  • Rauhoittavien äänitteiden kuuntelu
  • Seksin harrastaminen!
  • Sauna ja avanto

Saako kananmunia syödä?

Tehdyissä tutkimuksissa kananmunien syönnillä ei ole todettu vaikutuksia kohonneisiin kolesterolipitoisuuksiin. Tutkimusten mukaan enemmän kananmunia nauttineilla on muun muassa 25 % pienempi riski saada aivoverenvuodosta johtuva aivohalvaus. Kananmunat eivät suurenna riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin tai aivohalvaukseen, vaikka niitä söisi päivittäin. Kiitos tästä tiedosta!

Onko vihreä tee terveellistä?

Jaakko valistaa meitä näin:

”Vihreä tee lienee yksi tutkituimmista teelajeista terveysvaikutustensa osalta. Vihreässä teessä on 30–40 % veteen liukenevia polyfenoleja, kun esimerkiksi mustassa teessä on vain 3–10 %. Vihreän teen käyttö muun muassa alentaa verenpainetta, laskee
kokonais- ja LDL-kolesterolia sekä laskee paasto- ja pitkäaikaissokeria. Vihreä tee saattaa myös hidastaa muistin heikkenemistä. Parhaimmat terveysvaikutukset saadaan juomalla 5–7 kuppia päivässä. Vaihtoehto runsaalle teen juomiselle on käyttää vihreää teetä uutteena aterian yhteydessä. Uutteilla saattaa olla myös laihduttava vaikutus.”

Mistä ruoasta saan helpoiten prebiootteja?

Joo, tämä on minua kiinnostanut viime aikoina. Mitä kirjassa neuvotaan?

Prebiooteilla tarkoitetaan sulamattomia kuituyhdisteitä kuten oligo- tai polysakkarideja, joita suoliston bakteerikanta käyttää kasvualustanaan. Prebioottien käyttö lisää hyvälaatuisten probioottisten bakteerien kuten bifidobakteerien ja maitohappobakteerien kasvua suolistossa. Prebioottien saannilla voi olla positiivisia vaikutuksia muun muassa hivenaineiden imeytymiseen, immuniteettiin, verenpaineeseen sekä paksusuolen syöpäriskin alentumiseen. Kirjassa on taulukko mistä voin löytää paljon prebiootteja sisältäviä ruokia: Sikurinjuuri, maa-artisokka, voikukan lehdet, sipuli, parsa jne.

Mitä muuta haluat tietää terveydestä? Sen löydät tästä erinomaisen kiinnostavasta kirjasta. Suosittelen!

LOPPUSANAT
”Ihminen, tunne itsesi! Se on kaiken elämänviisauden alku.”
– Sokrates (n. 470–399 eaa.)
Kirjan luettuasi kysymys saattaa kuulua – mitä seuraavaksi?
Kirjassa esiteltyjen fysiologisten järjestelmien ja niihin vaikuttamiseen liittyvien tekniikoiden syvällisempi ymmärrys auttaa sinua
hahmottamaan, miten eri työkalut ja menetelmät voivat käytännössä parantaa ihmisen suorituskykyä, hyvinvointia ja terveyttä.
Ainoastaan selvittämällä omat lähtökohtasi voit löytää ne 20 % panoksista hyvinvointiisi, jotka tuottavat 80 % tuloksista.
Hyvä teoria on parhaimmillaankin vain hypoteesi. Vain käyttämällä itseäsi koekaniina voit selvittää, mikä omalla kohdallasi toimii ja mikä ei. Älä epäröi käyttää ammattikirjallisuuden lisäksi ammattiapua. Esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisia, ravitsemusterapeutteja,
personal trainereita, psykoterapeutteja ja muite hyvinvointialan asiantuntijoita kannattaa kuunnella matkalla kohti parempaa suorituskykyä, hyvinvointia ja terveyttä.
Voit perehtyä biohakkerointiin syvemmin kirjan lisätietosivujen kautta. Lisätietosivut sisältävät
lähdeviitteitä, videoita, äänitteitä ja keskustelua kustakin kirjan osiosta. Lisäksi löydät suosituksia
palveluista, kirjoista, mobiilisovelluksista, laitteista, lisäravinteista ja muista tuotteista. Biohakkerin käsikirja järjestää myös verkkokursseja, luentoja, seminaareja, webinaareja ja julkaisee Biohakkerin
podcast -ohjelmaa kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista kiinnostuneille.
Päivitä itsesi.
www.biohakkerit.fi

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Biohakkerin käsikirja”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.