Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Olemme enemmän kuin vain kasa soluja ja biokemiaa

Mitä kaikkea sinulle on elämässäsi tapahtunut?

On paljon ihmisiä, jotka oireilevat lääkärien mielestä epämääräisesti ja heillä on monenlaista ”vikaa” terveydessä. Tällainen ihminen on kenties helpompi leimata siten, että vika on korvien välissä ja vaikka potilas on mennyt vastaanotolle valittamaan esimerkiksi kipuja ja uupumusta, poistuu vastaanotolta masennusresepti kourassa.

Tätä tapahtuu paljon ja tämä on ihan puolivillaista epähoitoa. Harmin paikka, että lääkärit eivät usein vain yksinkertaisesti tiedä paremmasta (tai eivät syystä tai toisesta halua tietää) ja potilaat saavat kokea etteivät tule kuulluksi, eivätkä saa apua vaikka sitä viimeisillä voimillaan etsisivät.

Ihminen pitää ottaa huomioon kokonaisena

Eivät pelkästään virheravitsemus, ympäristömyrkyt ja geenit aiheuta terveysongelmia, vaan myös se pitää ottaa huomioon mitä elämässä on ollut meneillään ja mitä tapahtunut, kun jokin sairaus on puhjennut, alkanut jokin oireilu tai terveys romahtanut.

Kun haastattelen vastaanotollani ihmisiä, sieltä paljastuu usein sellaista henkistä, joka pitäisi pystyä käsittelemään ja oivaltamaan osana paranemisprosessia. Muutos ja henkinen kasvu seuraavat usein sitä, että tunnistamme ja kyseenalaistamme aikaisempia toimintatapojamme ja uskomuksiamme. Tässä muutamia kuvitteellisia, mutta hyvin yleisentyyppisiä esimerkkejä:

Esimerkkejä

Esimerkki 1:

Kaiken itselle suunnatun sonnan nielevä kilpirauhaspotilas, joka panttaa negatiiviset tunteensa eikä uskalla koskaan asettaa omaa hyvinvointiaan etusijalle pelätessään epäsuosiota, hylkäämistä ja kiusaamista.

Minä: Oliko sinulla siihen aikaan elämässä joitakin vaikeita elämäntapahtumia ja stressiä kun sinulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta?

Asiakas: No olen aina ollut sellainen ylikiltti ja minun yli on helppo kävellä. Kärsin tuolloin tosi vaikeasta parisuhteesta, jossa oli henkistä väkivaltaa ja olin juuri saanut kaksi lasta. Olin tosi väsynyt ja oli myös taloudellisia vaikeuksia.

Esimerkki 2:

Nuori urheilullinen nainen vakavassa ylikuntotilassa. Hän on tottunut hakemaan hyväksyntää ja arvostusta suorittamalla elämäänsä ilottomasti ja olemalla hyvin armoton itseään kohtaan. Hän ei sitä itse oikein tiedosta, mutta hän pelkää, että ilman täydellistä suorittamista ja kontrollia elämä jotenkin hajoaa kaaokseen tai siinä ei ole mitään tarkoitusta tai mielekkyyttä. Kuntosalilla ja lenkkipolulla on viimeisen kahden vuoden aikana rumpattu mieli ja keho äärimmilleen ja asiakas on pohjattoman uupunut, ahdistunut ja huonovointinen. Hormonit ovat aivan pielessä ja hän on ollut jo kaksi kuukautta lähes vuodelevossa sairaslomalla.

Minä: Miltä sinusta on tuntunut kun olet joutunut pitämään taukoa kaikesta liikunnasta?

Asiakas: Tuntuu kun seinät kaatuisi päälle. Olen vasta nuori, mutta nyt en yhtään tiedä onko tulevaisuudella minulle mitään tarjottavaa. Mitä jos jäänkin tällaiseksi? Jos äiti ja isä ei auttaisi, en pärjäisi ollenkaan, mutta tuntuu silti täysi-ikäisenä tosi avuttomalta kun ei pärjää yksin.

Esimerkki 3:

Mies, eronnut, kolme kouluikäistä lasta. Tulee vastaanotolle pitkään jatkuneiden suolisto-ongelmien takia. Alkanut kiinnittämään huomiota terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan.

Minä: Millainen elämäntilanne sinulla oli silloin kun sinulla diagnosoitiin ärtyneen suolen oireyhtymä?

Asiakas: Oli ihan hirveä elämäntilanne. Lapset oli pieniä, oli koko ajan kauhea kiire. Olin jatkuvasti väsynyt ja pelkäsin menettäväni sekä työpaikkani että vaimoni. Se alkoi sitten siitä, että närästi koko ajan ja vatsa oli varsinkin aamuisin aivan löysällä.

Huomaa!

Huomasitko yhteneväisyyksiä kaikkien kolmen esimerkkiasiakkaan tarinassa: Taustalla oli stressiä ja pelkoa. Todennäköisesti näilläkin reagointitavoilla on ollut vieläkin kaukaisempia juuria mm. lapsuuden tapahtumissa, sillä me alamme jo kohdussa reagoimaan ärsykkeisiin yksilöllisillä tavoilla.

Reagoimiseen liittyy myös tunnetiloja. Kun jokin rasitustila yhdessä geenien ja ympäristötekijöiden kanssa aikaansaa meissä fyysistä oireilua ja sairauksien puhkeamista, tämä pitäisi kokonaisvaltaisessa lähestymistavassa aina ottaa huomioon. Osaammeko tunnistaa reagoimistamme ja tunteitamme, jotka liittyvät hyvinvointiimme sekä henkisesti että fyysisesti?

Ravitsemuksella ja mm. funktionaalisen lääketieteen keinoin voimme saada ihmeitä aikaan monissa terveyttä ja hyvinvointiamme nakertavissa tilanteissa, mutta huomioimalla henkisen puolen, saamme apua paljon syvällisemmin ja apu voi olla myöskin pysyvämpää. Jos henkinen puoli unohdetaan, fyysiset ja henkiset ongelmat tulevat takaisin joko samantyyppisenä oireiluna kuin aikaisemmin tai uudenlaisessa muodossa.

Sama reagointi ja toiminta, jotka on olleet taustalla vaikuttamassa terveysongelmien syntyyn, voivat johtaa uusiin pulmiin tulevaisuudessa. Esimerkkinä vaikkapa se, että esimerkkimme kaksi nuori liikunnallinen nainen löytää itsensä parin vuoden kuluttua uudesta vakavasta rasitus- ja ylikuntotilasta, koska hän ei ole käsitellyt ajatteluaan, reagoimistaan ja toimintatapojaan tai vaikka hän jatkossa urheilisikin vain terveydeksi ja kohtuudella, hän saattaa löytää itsensä burn outista perustettuaan yrityksen ja ahertaessaan 12 tunnin työpäiviä kuukausikaupalla vähillä unilla ja kovassa stressissä. Lopulta voi kuitenkin tulla aika hänen vapauttaa itsensä suorittamisen kahleista kun aika on hänelle kypsä.

Lopuksi

Kaikkea ei tietenkään saada ”fiksattua” kuntoon kerrallaan. Toipuminen ja kasvaminen ihmisenä on kuin sipulin kuorimista kerros kerrokselta ydintä kohden.

Olen nähnyt työssäni, että parhaimman avun toipumisensa tiellä saavat ne yksilöt, jotka avoimesti ja halukkasti, myöskin itsestään vastuun ottaen, huomioivat itsensä kokonaisuutena. Olemme enemmän kuin vain kasa soluja ja biokemiaa.

nina_saineNina Saine

Kirjoittaja toimii kokemusasiantuntijana ja vertaistukihenkilönä kilpirauhaspotilaiden parissa, on valmistunut diplomiravintoneuvojaksi ja opiskelee edelleen ravintoterapeutiksi. Vastaanotot hänellä on Tampereella ja Hyvinkäällä. Hän on kiinnostunut integratiivisesta ja funktionaalisesta lääketieteestä ja harrastaa myös kaikkea luovaa, kuten korujen tekemistä. Nina pitää blogia osoitteessa jalkeilla.blogspot.com

 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.