Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Yksittäistapauksia

KYSELY

Vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta (VHH, LCHF) hyötyjä (haittoja) saaneista on koululääketieteen edustajilla ja virallisterveellisillä tutkijoilla yleensä aika raadollinen käsitys: ”Nämä onnistumiset ovat yksittäistapauksia eivätkä vaikuta millään tavoin ruokavalion arvostukseen esimerkiksi diabeteksen ja ylipainon hoidossa.”

Joskus todetaan, että vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on tutkitusti hyötyä 6-24 kk, mutta sen jälkeen ei voida taata menestystä. Tiedossani on kuitenkin sellaisia henkilöitä, jotka ovat uhmanneet virallisterveellisten asiantuntijoiden mahdollisia varoituksia ja jatkaneet jopa 20 vuotta (ja enemmänkin) tämän ruokavalion noudattamista. Äkkikuolemista en ole kuullut esimerkiksi 24 kk (2 vuoden) jälkeenkin jatketusta VHH:n noudattamisesta. Kiinnostaisi tietää onko näitä kuolemanvaaran ja sairauden uhmaajia Suomen maassa paljonkin? Mitä haittoja tai hyötyjä ruokavalion noudattamisesta on ollut.

Keräsin veteraaniurheilija -blogiin 15.8.2008 alkaen tarinoita ihmisiltä olivatko he kokeneet vähähiilihydraattisen ruokavalion (VHH, LCHF) joko edistäneen tai haitanneen terveyttä.

Tämä veteraaniurheilija -blogi oli Suomen eniten luettu terveysblogi useina vuosina peräkkäin. Jostain syystä lääkäri Antti Heikkilä hermostui tästä tietojen keräilystä ja jouduin poistamaan sen. Olisikohan mies rauhoittunut asian suhteen?

Viimeiseksi jäänyt päivitys oli 8.9.2008 klo 22:00. Silloin oli koossa 73 menestystarinaa. Haitoista oli tullut kovin vähän ilmoituksia. Sen sijaan ravintorasvojen lisääntyneestä käytöstä ja hiilihydraattien vähentämisestä johtuvia terveysetuja oli minulle ilmoitettu varsin paljon. Ottamatta millään tavalla kantaa ilmoitettuihin terveysetuihin, pistän ne vuoden 2008 yksittäistapaukset nyt näkyviin siinä järjestyksessä mitkä edut ja haitat on useimmin mainittu.

Joudun todennäköisesti ryhmittelemään jotkin terveysedut ja -haitat uudestaan, mutta olkoon tämä ensimmäinen yritys koota yhteen rasvoja suosivan ruokavalion käytön myötä syntyneitä kokemusperäisiä tietoja. Saatte lähettää lisää tarinoita ja mainintoja eduista ja haitoista (listatkaa mahdollisimman monia)! Kerään ne tämän listan yhetyteen. Jos muistatte lähettäneenne tietoja minulle vuonna 2008, mainitkaa siitä, niin en sitten merkitse sitä uudeksi yksittäistapaukseksi. Voisitte myös mainita miten pitkään olette noudattaneet tätä ruokavaliota.

Tässä esimerkinomaisesti lyhyeksi jääneen VHH/LCHF -kyselyni tulokset.


Biologi Christer Sundqvistin rasvakysely, 2008, täydennyksiä 9.12.2016, 13.12., 19.12. ja 29.12. (muuttuneet luvut punaisella fontilla)

Nyt 91 menestystarinaa.

Ruokavalio ollut käytössä keskimäärin 5,8 vuotta (n=10) (Ei kysytty tätä vuonna 2008)

EDUT

Paino on pudonnut  68 kpl
Paino on pysynyt hallinnassa 51
Iho on paremmassa kunnossa 48
Ei ole nälkä 48

Kolesteroliarvot parantuneet 43
Makeanhimo väheni tai poistui 40
LDL-kolesteroli on laskenut 35
Ei enää ilmavaivoja 34
HDL-kolesteroli on noussut 33
Syömisen hallinta parani, syömishäiriö poistui/lieveni 33
Energisempi olo 33
Ei tarvitse syödä niin usein 32
Diabetes pysyy paremmin aisoissa 31

Triglyseridit ovat laskeneet 30
Kuorsaaminen väheni/loppui 26
Saa syödä herkullisia ruokia 24

Tulen paremmin kylläiseksi 23
Ei enää närästystä 23
Ei enää kovaa väsymystä 22
Verenpaine laski/tuli normaaliksi 22
Helppo dieetti toteuttaa 21
Urheilu/Liikunta sujuu paremmin 18
Ei enää ruokailun jälkeistä epämukavaa oloa 16
Painonhallintaa ei tarvitse ajatella 15
Finnit paranivat 15
Astma parani 14
Ummetus parani 13
Jaksaa keskittyä paremmin 13
Lihasmassa on kasvanut 13
Hampaat pysyvät hyvässä kunnossa 12
Päänsärky on parantunut 11
Allergia parani 10
Kiva harrastus 10
Vastustuskyky on parantunut 9
Ripuli poistui 8
Masennus lieventyi 8
Makuaisti on herkistynyt/parantunut 7
Maksa-arvot normalisoituneet 7
Anemia parani 7
Pysyn paremmalla tuulella 6
Migreenikohtaukset loppuivat lähes kokonaan 5
Vaatekoko on pienentynyt 5
Nivelet pysyneet kunnossa 4
Lääkkeettömyys 3
Peräpukamien oireilu loppui lähes kokonaan 3
Aineenvaihdunta vilkastui 3
Ylimääräistä nestettä poistui elimistöstä 3
Mieli virkistyy 3
Paha vatsasairaus parani (Crohn, IBS) 2
Ei enää tee yhtä paljon mieli alkoholia 2
Ruoan alkuperä kiinnostaa 2
Ruoan laatu kiinnostaa 2
Punaviini on sallittu 2
Tumma suklaa on sallittu 2
Voi katsoa telkkaria napostelematta koko ajan 2
Kolesteroliarvot koholla, mutta ei haittaa 1
Sydänoireita ei ole ollut 1
Elämänlaatu parani 1
Viriili olo vaikka ikää on paljon 1
Juusto on sallittu 1
Hoikka vyötärö 1
Ei tarvetta välipaloille 1
Ei enää vatsakipuja 1
Ei enää pieretä 1
Edullisempi ruoka 1
Kimmoke uuteen ammattiin ja työpaikkaan 1
Ruoan parantavat ominaisuudet kiinnostavat 1
Hormonitoiminta tasapainottunut 1
Hiukset paremmassa kunnossa 1
IBS -oireet loppuneet täysin 1
Ylettyy vetämään sukat jalkaan 1
Unissapuhuminen vähentyi 1
Suuhaavat (aftat) paranivat 1
Sappikivikohtaukset vähentyneet/poistuneet 1
Lääkäri kehunut terveelliseksi dieetiksi 1
Yövuoroissa ei juuri väsytä 1
Tinnitus on kadonnut 1
Pahanhajuinen jalkahiki on kadonnut 1

HAITAT

Hengitys haisee pahalle 7
Vaatimaton painonpudotus 5 kpl
Ainakin alussa piti oli aika kurinalainen 4
Saa kuulla kaikenlaista tyhmää arvostelua 2
Kolesteroliarvot edelleen koholla 2
Verenpaine edelleen korkea 2
Onko humpuukia? 2
Laihtunut jo liikaa 1
Ruokamenot kasvoivat 1
Kilot tulevat takaisin jos löysäilee 1
Epävarma olo/onko epäterveellinen dieetti? 1




Menestystarinoita (ja epäonnistuneita kokeiluja!) voi lähettää minulle:

christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Mikäli tunnet pakottavaa tarvetta kertoa tarinasi suoraan blogissani, sekin käy päinsä.

Yhteistyöterveisin, christer

 

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

0 thoughts on “Yksittäistapauksia”

  1. EDUT: Ei ole nälkä, ei närästä, ummeta, pieretä eikä epämääräisiä vatsakipuja, ei turvota. Ei jatkuvaa väsymystä, vaan energisempi olo. Ei tarvitse välipaloja. Ei makeanhimoa. Herkuista ei tarvise kieltäytyä, kuten suklaasta, viinistä ja juustoista. Ei tarvise syödä ”varastoon”, koska ei heti ole nälkä. Hoikka vyötärö. Makuaisti herkistynyt eikä kaipaa lisättyä sokeria. Ruoan laatu ja alkuperä kiinnostaa.
    HAITAT: Laihtunut jo liikaa
    Ollut vhh:lla yli 5 vuotta

  2. Olen lapsesta saakka ollut päänsärkylääkkeiden melkoinen kuluttaja, viidestä kymmeneen kertaan kuussa. Nyt korkeintaan kerran kuussa. Ärtynyt suoli paljon vähemmän ärtynyt ja ennen kaikkea olen helkkarin viriilissä kunnossa seitkytviisivuotiaaksi sekä tietysti lääkkeetön. Viimeinen kahden viikon romoska oli viisi vuotta sitten. Vilustumisoireet nitistän heti alkuunsa luomutropeillani.
    Vähähiilarisella olen ollut yli viisi vuotta. Tietysti olen superfoodaillut samaan aikaan ja nyt olen keksinyt mehustamisen.

    1. VeikkoP, tämä on tosi hieno kommentti. Minua ilahduttaa tuo mainitsemasi lääkkeettömyys. Minua harmittaa vietävästi kun Suomessa lääkärit pelkäävät liputtaa esimerkiksi lääkkeettömän diabeteksen hoidon puolesta. VHH:lla voi saavuttaa remission ja lääkkeettömyyden. Mikä siinä voi olla niin vaarallista?

  3. Samat edut saa noudattamalla virallisia ruokasuosituksia.Jos on ylipainoinen,ruuan määrää pitää vähentää,ja paino putoaa varmasti.Se tämän noudattamisesta seuraa,että pari ensinmäistä viikkoa on kyllä nälkä,mutta sen jälkeen helpottaa eikä enää tee mielikää syödä enempää.Yleensä selvästi ylipainoinen voi pudottaa 1/3 osaan entisen ruuan määrästä.

    1. Olet mahdollisesti oikeassa, mutta diabetesta on kyllä lähes mahdotonta saada remissioon valtion ja diabetesliiton sapuskasuosituksilla.

  4. Olen vuosikaudet käyttänyt VHH-ruokavaliota hiukan soveltaen. Sairastan selkärankareumaa. Käytän lisäravinteita ja mm omega-3-valmisteita. Näillä saan pidettyä tulehdukset aika hyvin kurissa. Paino on vakaa, verenpaine on lukemissa 115/65, sydänoireita ei ole koskaan ollut (72 v). Kolesteroli on hiukan koholla, mutta sillä ei ole merkitystä. HDL-kolesteroli on noin 2. Verensokeri on normaali. Verenkuva on kutakuinkin normaali. Tulehdusarvot sain pudotettua hyvin alas omega-3:lla. Syön aika paljon lihaa, rasvaa en karta. Nälkä on melkein tuntematon käsite. Alkoholin käyttö on jokapäiväinen eli yksi olut ruoan kanssa. Liikuntaa haittaa reuman kolotukset ja kulumat, mutta vuorokauden askelmäärä on luokkaa 7-10.000.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.