Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

OPI PUHUMAAN PAREMMIN

HUOMIO! HUOMIO!

OPI PUHUMAAN PAREMMIN -kurssi 2/2017

Ammattipuhuja Christer Sundqvistin suosittu ”Opi puhumaan paremmin” -kurssi pienryhmälle pyörii nonstop-periaatteella. Uusi kurssi alkaa 15.11.2017.

Järjestän nyt toisen samanlaisen kurssin heti perään niille, jotka ovat jonotuslistalla (eivät mahtuneet mukaan kurssille numero 1/2017) ja uusille kurssilaisille.

Ilmoittaudu nyt siis kurssille nro 2/2017 (paikkoja on rajallisesti!).  Voi tulla ilman ilmoittautumista, mutta etusijalla ovat ilmoittautuneet.

Kurssin hinta on 10 euroa/kerta (yhteensä 5 opetusiltaa). Hintaan kuuluu pienimuotoinen tarjoilu, opetusmateriaali ja diplomi.

Alustava aikataulu: keskiviikkoisin klo 18-20 (15.11., 22.11., 29.11., 13.12., ja 20.12.2017)

Opetuspaikka: Pitäjänmäen kirjasto, Helsinki, ryhmätyötila (A-junalla pääsee Pitäjänmäen asemalle, josta lyhyt kävelymatka kirjastolle, Jousipolku 1)

Ilmoittautumiset: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

TERVETULOA

Viimeisimmät artikkelit

Digiloikkaa – lasten vai yritysten hyväksi?

Espoolainen Aki Peltola on huolissaan pienen poikansa altistumisesta langattomille verkoille koulussa. Lapset saavat jo ala-asteella tabletin ja monella on myös älypuhelin. Näitä käytetään opetuksessa, vaikka laitteet altistavat lapsia mikroaaltosäteilylle.

Tutkimusten mukaan matkapuhelinsäteily vaikuttaa haitallisesti muun muassa tarkkaavaisuuteen, oppimiseen, keskittymiseen ja muistiin. Toisin sanoen niihin ominaisuuksiin, joita oppimisessa vaadittaisiin. Älylaitteiden tehotiheydet kasvavat erityisen korkeiksi luokkahuoneissa silloin, kun kaikilla oppilailla on laitteet samanaikaisesti käytössä, mikä on tyypillinen tilanne opetuksessa.

Lasten altistumiseen ja käytäntöihin pitäisi voida vaikuttaa, sillä lapsethan ovat tunnetusti aikuisia herkempiä radiotaajuiselle sähkömagneettiselle säteilylle. Monet viranomaistahot ja lääkärijärjestöt ovat vuosia muistuttaneet asiasta. Digiloikassa terveysnäkökohdat ovat jääneet vähäiselle huomiolle, eikä teknologian turvallisuutta ole ennalta testattu.

Aki Peltola lähestyi asiassa poikansa koulun rehtoria ja sai seuraavan vastauksen:

”Emme voi julkisena kouluna kieltää langattomien verkkojen käyttöä kunnan kouluissa.
Noudatamme Espoossa valtioneuvoston linjauksia ja kansallista opetussuunnitelmaa (OPS2014 sivut 23 ja 29) myös ns. digikasvatuksen osalta.”

Tukeeko kansallinen opetussuunnitelma, ns. digikasvatus sitten oppimista?

Pasi Sahlberg toimii vierailevana professorina Harvardin yliopistossa Yhdysvalloissa. Hän käytti äskettäin herättelevän puheenvuoron digitaalisen teknologian käytöstä opetuksessa. Sahlberg on erityisen huolissaan Suomen PISA-tuloksista. Matematiikassa ja äidinkielessä tasot ovat laskeneet vuoden 2009 jälkeen.

Sahlberg viittaa tuoreeseen aivotutkimukseen. Aivojen plastisuus huomioiden jatkuva internet-linkkien klikkailu, siirtyminen aiheesta toiseen voi heikentää keskittymistä ja niin sanottua syväoppimista. Nuorethan ovat internetissä paljon jo koulun ulkopuolella, miksi sitä samaa pitäisi tehdä myös kouluissa?

Sahlbergin mukaan meidän olisi syytä nyt vakavasti pohtia, mitä koululta ja opetukselta haluamme? Hän toivoo, että hänen omille pojilleen opetettaisiin koulussa perinteistä kirjojen lukemista, kriittistä ajattelua ja keskustelua. Toisin sanoen niitä asioita, joita koulussa tehtiin ennen digiloikkaa.

Kuka sitten tarvitsee digiloikkaa?

Digiloikkaa tarvitsevat lähinnä yritykset, jotka markkinoivat langattomia päätelaitteita ja kauppaavat e-kirjoja kouluihin ja oppilaitoksiin. Kyseiset firmat ovat olleet alusta asti mukana Opetushallituksen asettamissa työryhmissä ilman, että yksikään taho Suomessa olisi vaatinut päätöksenteon läpinäkyvyyttä. Firmat ovat jo hankkeiden alkuvaiheissa tarjonneet koekäyttöön laitteitaan ja ujuttaneet jalkansa koulujen markkinarakoon.

Kysymys on mittaamattoman suurista taloudellisista intresseistä, joista hyödyn keräävät suuret yritykset. Terveyden ja talouden menetykset sen sijaan jäävät yhteiskunnan, eli meidän veronmaksajien, sinun ja minun, kannettaviksi. Oppimisesta puhumattakaan.

erja_tamminenErja Tamminen

Erja Tamminen on Suomen tietokirjailijat ry:n jäsen. Hän on seurannut sähkömagneettisten kenttien terveys- ja ympäristövaikutuksia vuodesta 1997. 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2017 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.