Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus joulukuussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 257. ja tämän vuoden 46. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 257
Jakelupäivä maanantaina 11.11.2019

YKSINKERTAISTA TIETOA KEVYTTUOTTEISTA

En käytä kevyttuotteita. En juuri koskaan. Syömäni juustot ovat täysrasvaisia, paras jogurtti on 10 prosenttia rasvaa sisältävä, virvoitusjuomat eivät koskaan ole kevyitä.

En tee niin kiusatakseni itseäni tai muita. Jätän kevyttuotteet pois elämästäni sen takia kun ne eivät toimi siihen mitä varten ne on suunniteltu. Samalla kun kevyttuotteiden kulutus on kasvanut, paino-ongelmat ovat lisääntyneet kaikkialla maailmassa. Miksi?

Olen sen tiedon varassa, että ihminen syö kevyttuotteita enemmän kuin tavallisia ruoka-aineita, jotta tulisi kylläiseksi. Usein kevyttuotteet opettavat vääränlaisen tavan syödä. Lupaus siitä, että ”voit syödä tätä vaikka kuinka paljon, se ei lihota”, ei puhuttele minua lainkaan.

Kevyttuotteista on poistettu rasvaa, mutta se ei tee niistä terveellisiä, sillä rasvan sijaan niissä voi olla jossain epämääräisessä muodossa esimerkiksi lisäaineita ja sokeria. Paljonkin. Ja sitä pidän huonompana ratkaisuna kuin sitä aitoa rasvaa.

Yksi syy kevyttuotteiden välttelyyn on se, että pyrin välttämään jalostettua (prosessoitua) ruokaa, ja kevyttuotteissa on aina jotain keinotekoista, poistettua, lisättyä tai korvattua.

Lopuksi vielä yksi olennainen syy kevyttuotteiden välttelyyni. Ne maistuvat huonommalta.

Saanko sinustakin kevyttuotteiden välttelijän?

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Ihmislähtöinen urheiluvalmennus

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Rakkaat ”urheiluhullut” ystäväni! Teille on kirjoitettu mainio kirja (ERKKA – Elämän peliä, Fitra 2019).

Rakkaat ”elämänhullut” kaverini! Teillekin on tarjolla mitä mainioin opus (ERKKA – Elämän peliä, Fitra 2019)!

Erkan teesit

Kyseessä on harvinaisen hyvä kirja Erkka Westerlundin valmennusfilosofiasta ja ajatuksista miten tätä elämää pitää elää. Erkka on piirtynyt monien ihmisten mieliin taitavana jääkiekkovalmentajana. Sitä hän todellakin on, mutta monelle tulee taatusti yllätyksenä miten hyvin hän osaa ohjeistaa meitä kaikkia elämän taipaleelle. Siinä missä hän saa suomalaisesta jääkiekkoilijasta kaiken irti Torinon olympialaisten jääkiekkokaukalossa, hän myös saa sinusta parhaimmat puolet esiin elämän taipaleellasi, jos uskallat kirjan painavaan viestiin luottaa.

Keskityn tässä kirja-arviossani lähinnä Erkan ajatuksiin hyvin eletystä elämästä ja jätän tuon urheilupuolen vähän vähemmälle huomiolle.

Toimittaja Manu Tuppurainen on ollut Erkan työparina koko kirjan tekovaiheen ja se näkyy tekstin työstössä. Häivyttämättä Erkan logiikkaa, Manu ohjaa lukijan oikeille jäljille liikoja jättämättä rönsyilylle sijaa. Ainoastaan Erkan valmennusvaiheiden esittelyssä toimittaja olisi voinut olla armeliaampi lukijaa kohtaan. Tuntuu pahalta lukea Erkan epäonnistumisista valmentajan urallaan. Vai halutaanko tässä luoda sellainen mielikuva, että vain valmennusurallaan riittävästi epäonnistunut (ja sen myöntänyt) voi tulla huippuvalmentajaksi? Ehkä.

Mitä Erkka väittää! Itsestäänselvyyksiä runsaan havaintomateriaalin ja loogisen perustelun kera. Otetaan muutama esimerkki.

”Voittaminen on tavoite, mutta se ei ole itseisarvo. En elä täällä voittaakseni. Elän täällä oppiakseni elämää yhdessä muiden kanssa.”

Hienosti kiteytetty ydinasia ihmiselosta. Siinä missä urheilija hakee vain voittoa, pitää muistaa, että ihminen on sosiaalinen olento, joka yhdessä muiden kanssa oppii voittojen lisäksi kilvoittelemaan elämän annista. Erkan sanoin: ”Elän täällä oppiakseni elämää yhdessä muiden kanssa. Sen vuoksi voittamista tärkeämpää on ansaita itsekunnioitus sekä niiden ihmisten kunnioitus, joiden kanssa teen töitä. Huomasin, että olin valmentanut vuosikymmenet pelossa. Voitammeko seuraavan pelin, vai häviämmekö ja saan potkut. Jopa pelaajien kohtaaminen joskus pelotti. Miten kohtaat pelaajan, kun joudut kertomaan, että et mahdu pelaavaan kokoonpanoon tai häntä ei valita arvokisajoukkueeseen. Tai miten kohtaat median ja yleisön palvoman tähtipelaajan vaikean ratkaisun edessä… Huomasin, että minun oli paljon helpompi lähestyä pelaajia ja tehdä yhteistyötä ihmisten kanssa. Samalla tein päätöksen, että yritän päästä ulos voittamisen/häviämisen ikeestä. Se ei ole helppoa, koska ympäristö muistutti minua siitä päivittäin ja minut myös arvotettiin pitkälti lopputuloksen kautta. Yritin kuitenkin enemmän päästä hetkeen ja nauttia siitä, että saan tehdä töitä motivoituneiden ja lahjakkaiden ihmisten kanssa. En enää pelännyt. Aloin nauttia valmentamisesta ja ihmisten kanssa työskentelystä.”

”Ihmisen elämä alkaa ja päättyy. Elämä on rajallinen. Elämä on oikeastaan hetki – juuri tämä hetki. Muuta meillä ei ole.”

Tämä yllä näkyvä tekstiosuus on kirjan kauneinta antia. Erkka tuo realismin kehiin. Kaikkien meidän on eräänä päivänä määrä poistua tästä elämännäytelmästä. Kuinka vanhaksi meidän pitää elää tai kuinka paljon elämän kokemuksia kokea, sitä ei kukaan tiedä. Erkka pyytää meitä tunnistamaan elämän arvokkuuden. Koska emme voi olettaa elomme pituutta, siksi meidän pitäisi pystyä elämään juuri meneillään olevaa hetkeä! Tämän asian tajuamiseen ei tahdo olla ihmispoloisella riittävästi ymmärrystä.

Jokainen ihminen käy läpi oman kasvutarinansa. Kuinka kauan menee aikaa, että ihminen oppii tuntemaan itsensä ja elämää? Kuinka paljon elämän kokemuksia tarvitaan ja kauanko ottaa aikaa, että minusta kasvaa minä? Hyviä kysymyksiä!

Erkka puhuu siitä miten lapset pääsevät tähän nyt-tilaan leikkiessään. Lapset uppoutuvat leikkeihinsä ja ovat yhtä tekemisen kanssa. He pääsevät hetkeen ja nauttivat tekemisestä. Urheilu on leikin jatkumo ja siinä tulisi säilyttää tekemisen ilo. Urheilussa keho ja mieli sulautuvat parhaimmillaan yhteen – tekeminen on mielen ja kehon ykseyttä – täydellistä harmoniaa. Se edellyttää ihmisestä itsestään avautuvaa urheilua, ei ulkoapäin pakotettua suorittamista.

”Kuinka paljon heikon johtamisen seurauksena syntyy ”ihmisromua”?”

Luulisin, että moni yritysjohtaja tuntee piston sydämessään juuri nyt. Erkka oli eräänlaisella työhyvinvointiluennolla eräässä yrityksessä. Yrityksen tavoitteena oli vähentää merkittävästi tuotteiden valmistumisen jälkeen syntyvän metalliromun määrää. Tuotanto alkaa isoista metallilevyistä, joista leikataan tarvittavat osat tuotantoa varten. Loppuosa levystä siirtyy romuosastolle. Metalliromun määrä oli valtava. Metalliromua syntyi paljon. Kun samaan aikaan oli keskusteltu ihmisten johtamisesta, ilmaan nousi huima kysymys: Kuinka paljon heikon johtamisen seurauksena syntyy ”ihmisromua”?

Ensin osallistujia oli naurattanut! Sitten alettiin miettiä, miten paljon todellisuudessa huonon johtamisen tai valmentamisen seurauksena syntyy ”ihmisromua”. Mikä on valmennuksen ja johtamisen tavoite? Mihin valmennuksella pyritään? Mikä on valmentajan tehtävä, rooli ja vastuu? Jos nuorten valmentaja onnistuu viemään yhden urheilijan huipulle, kuinka paljon sivutuotteena syntyy ”ihmisromua”. Etenkin lasten ja nuorten urheilussa ”drop out” on ollut Suomessa iso haaste. Liian paljon nuoria on pudonnut urheilusta tyhjän päälle.

Erkka pohtii sitten miten ylipäänsä suomalaisessa urheilussa on syntynyt aivan liian paljon ”ihmisromua”. Eikö meidän tulisi huolehtia paremmin kaikista lapsista ja nuorista urheilijoista, jotka otamme toimintaan mukaan? Pitäisi luoda luottamuksellinen suhde heidän kanssaan ja auttaa nuoria löytämään elämän pelissä kiinnostuksen kohteita. Mistä löytyy oma sisäinen motivaatio – mitä hän todella haluaa tehdä? Meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta heikon valmentamisen seurauksena, Erkka kiteyttää kuningasajatuksensa.

”Fyysiset voimavarat rakentuvat hyvästä kunnosta, riittävästä levosta ja terveellisestä ravinnosta.”

Tämä itsestään selvä asia vaatii Erkan jatkoselityksen: ”Urheiluvalmennuksessa tunnistamme usein erittäin tarkkaan, mitä fyysisiä, taito- tai taktisia ominaisuuksia urheilulaji vaatii. Viime vuosikymmeninä myös kuormituksen, levon ja ravinnon kokonaisuuteen on kiinnitetty entistä enemmän huomiota. Tästä kolmiosta rakentuu fyysisen energian voimavarat. Hyvä fyysinen kunto on totta kai kaiken perusta. Myös oikean ja terveellisen ravinnon merkitys on tiedostettu. Elimistön on saatava oikeaa ”bensaa”. Riittämätön levon määrä näyttääkin muodostuvan usein kriittiseksi tekijäksi.”

Kerrassaan mainio kirja!

Olen nyt lukenut Erkan kirjan kahteen kertaan ja aion sen lukea vielä moneen kertaan sieltä sun täältä. Nautiskellen Erkan loogisesta pohdinnasta. Tähän loppuun yksi suora sitaatti:

”Luin artikkelin Teemu Selänteestä, joka oli taas kerran ollut tekemässä hyväntekeväisyystyötä lasten sairaalassa. Teemu ihasteli lasten iloa, vaikka he sairastivat vakavia sairauksia. Edes sairauksien tuoma kärsimys ei ollut vienyt lasten iloa. Tuo artikkeli pysäytti miettimään ja muuttamaan omaa elämän arvolistaustani. Elämän ilo nousi oman arvolistani yläpäähän. Arvot muuttuvat elämän matkan aikana. Omaa arvolistaa on hyvä päivittää ajoittain.”

Turpaduunari suosittelee!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.