Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: HIERONTA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 263. ja tämän vuoden 52. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 263
Jakelupäivä tiistaina 31.12.2019

HIERONTA

Perinnehoitojen aarteita on tarjolla vuoden 2019 viimeisenä päivänä. Tässä havaintoja tästä turvallisesta perinnehoidosta.

Hieronta tekee hyvää. Hieronta on ollut itsehoidon kulmakiviä jo vuosituhansien ajan. Kun raskaan työn uuvuttamia lihaksia hierottiin, huomattiin lihaskipujen hellittävän ja koko kehon rentoutuvan.

Hierontaa on vilkkaasti tutkittu ja hoitovaikutus tiedetään. Ensinnäkin hoitovaikutus syntyy mekaanisen vaikutuksen kautta. Tiedetään, että välittäjäaineita vapautuu hieronnan aikana. Hieronnalla on myös heijastevaikutus hieronnan kohteesta muualle kehoon ja on psykologiallakin sanansa sanottavana.

Käytkö säännöllisesti hieronnassa?

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Terveyden tasapaino

Kun olemme vauvoja ja pieniä lapsia, meidän ei kuulukaan ajatella tai tehdä itse oman hyvinvointimme eteen juurikaan muuta kuin syödä, nukkua, pissiä ja kakkia sekä hymyillä läheisillemme, jotka pitävät meistä huolta. Pieninä ihmisen alkuina meillä on vanhempamme tai muita henkilöitä, jotka pitävät perustarpeistamme huolta, meillä on ruokaa ja juomaa, vaipat (niin kauan kuin niitä pidämme) ovat kuivat ja puhtaat, meidät laitetaan nukkumaan ajoissa, jos emme itse ”vahingossa” nukahda – meidän ei tarvitse itse ajatella ja hyvinvointimme on kuitenkin taattua. Hyvä niin, niin sen olla pitääkin!

Pieni ihminen tarvitsee liikettä ja liikuntaa, motorististen taitojen oppimiseen ja vahvistamiseen, ravintoa fysiologisiin toimintoihin ja lepoa sekä unta päivän rasituksesta toipumiseen ja kokonaisvaltaiseen palautumiseen ja kehittymiseen sekä tietty niin henkisen, psyykkisen kuin sosiaalisenkin kasvun turvaamiseksi.

young mother does fitness exercises together with kid boy isolated

Mikä meidän näissä tarpeissa muuttuu iän myötä? Tarvitsemmeko edelleen unta ja lepoa, terveellistä ravintoa sekä riittävää ja oikein kuormittavaa liikuntaa, kun olemme aikuisia?

boy with alarm and sleep expression isolated on white background

Vastaus retoriseen kysymykseen on tietysti: ei mikään. Mutta kysymys kuuluu kukas näiden asioiden toteutumisen mahdollistaa? Niin, se olet sinä itse!

Ei pitäisi olla enää ketään toista henkilöä, jonka pitää sinua muistuttaa unen ja levon merkityksestä tai varsinkaan olla laittamassa sinua nukkumaan ja aika ajoin muutoin lepäämään ja lataamaan akkuja.

Ei pitäisi olla enää ”ruokaratsioita”, ei sitä ruoka kersanttia, joka määrää mitä syöt ja milloin tai kuinka paljon. Ei tarvitsisi myöskään olla sitä koutsia tai pt:tä tai jotakin ohjelmaa, joka ”pakottaa” sinut lenkille, salille tai jumpalle.

young woman runner running up on stone stairs sunrise seaside ** Note: Soft Focus at 100%, best at smaller sizes

Mehän kaikki tiedämme hyvinvoinnin kolminaisuuden: liikunta – ravinto – lepo/uni. Niin me tiedämme että pitäisi liikkua vähintään joka toinen päivä tahdilla, tehdä arkiliikuntaa ja muutenkin olla aktiivinen, passiivisen elämäntyylimme sijasta.

Tiedämme, että prosessoidut ruoat, keinotekoiset ravinteet ja herkut jne. eivät ole meille hyväksi, tiedostamme, että ravinnon olisi hyvä olla luonnonmukaista, puhdasta ja ravintorikasta. Kaiken kukkuraksi tiedämme, että unta tarvitaan 8h/yö (plus-miinus tunti), jotta ehdimme levätä, palautua ja ladata seuraavaa päivää varten.

Niin kaikki tämä tiedetään, mutta miksi meistä todella moni voikin erittäin huonosti, emme teekkään, niin kuin pitäisi, meistä ei kukaan pidäkään huolta, jos itse emme sitä tee?

Fat man is laying on the couch topless watching the TV. Guy is overweight and quite lazy looking.

Vastauksia, ohjeita, verkostoitumista ja ammattiavun löytämistä on tarjolla PCAscalan järjestämässä Terveyden Tasapaino -seminaarissa lauantaina 12.9.2015, klo 10-18 päivä täynnä alojensa ammattilaisia. Luentoja ja puheenvuoroja ravinnosta, liikunnasta, levosta ja unesta – merkkaa kalenteriin, seuraa lisätietoja: FB: PCAscala & www.PCAscala.fi FB: PCAfinlandwww.PersonalCoachingAcademy.com – ennakkovarauksen omasta seminaaripaikasta voit tehdä: mika.jarvinen@PCAscala.fi – Lisätietoja myös: 040-5863888 / PCAscala – meillä kehityt parhaassa seurassa –

unikoulu

“Sneak peak” luennoitsija kaartiin

ja tässä esitteen muodossa:

 

PCA terveyden tasapaino

 

 

 

 

mikaMika Järvinen

Pääkouluttaja PCA Scalassa.

”Tahdon välittää oman yli 30-vuotisen valmentajakokemukseni oppeja Personal Trainerien käyttöön. Omana mottonani on ollut: pidä silmät ja korvat auki, opi joka päivä jotain, tapaa ja keskustele, rakenna yhteistyöverkkosi mahdollisimman laajaksi.”

Opettele uimaan

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.