Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Sivuston suunnittelussa avustaa sekä taloudellisesti että ideoinnilla Domainkeskus.com. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

TULE MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARRETTA

TULE SINÄKIN MUKAAN ETSIMÄÄN TERVEYDEN AARTEITA!

Tervetuloa mukaan rakentamaan yhdessä monisatasivuista terveyskirjaa!

Anna minulle mahdollisuus lähettää sinulle uusi terveyskurssini ”Terveys on aarre”. Siitä muodostuu vuosien 2017-2019 aikana markkinoiden laajin ja ajankohtaisin terveyskirja. Kun maksat erittäin kohtuullisen kertamaksun 49,95 euroa, saat luvan tarvittaessa tulostaa itsellesi kuukausittain täydentyvän terveyskirjan.

Sisällysluettelo
Osa 1 Älä kadota terveyden aarretta! (jaossa marraskuun lopusta 2017 lähtien)
Osa 2 Miksi vanhenemme? (joulukuun loppu 2017)
Osa 3 Ota terveytesi ja sairautesi vakavasti (tammikuun loppu 2018)
Osa 4 Nujerra sairaus ottamalla käyttöön kaikki hyvät keinot (helmikuun loppu 2018)
Osa 5 Naura sairautesi pois! (maaliskuun loppu 2018)
Osa 6 Vältä liiallista istumista – muista liikkua! (huhtikuun loppu 2018)
Osa 7 Muista levätä! (toukokuun loppu 2018)
Osa 8 Ajattele positiivisesti! (kesäkuun loppu 2018)
Osa 9 Syö terveellistä ruokaa! (heinäkuun loppu 2018)
Osa 10 Yksilöllisiä ruokavalintoja A-J (elokuun loppu 2018)
Osa 11 Yksilöllisiä ruokavalintoja K-M (syyskuun loppu 2018)
Osa 12 Yksilöllisiä ruokavalintoja N-R (lokakuun loppu 2018)
Osa 13 Yksilöllisiä ruokavalintoja S-Ö (marraskuun loppu 2018)
Osa 14 Hyvät ihmissuhteet (joulukuun loppu 2018)
Osa 15 Elämänhalu (tammikuun loppu 2019)
Osa 16 Usko parantumiseen sairaudesta (helmikuun loppu 2019)
Osa 17 Syvennä henkisyyttä ja pidä mieli virkeänä (maaliskuun loppu 2019)
Osa 18 Hoito-ohjeita sairastuneelle A-J (huhtikuun loppu 2019)
Osa 19 Hoito-ohjeita sairastuneelle K-R (toukokuun loppu 2019)
Osa 20 Hoito-ohjeita sairastuneelle S-Ö (kesäkuun loppu 2019)
Osa 21 Syventävää keskustelua terveydestä (heinäkuun loppu 2019)
Osat 22-24 Tulossa tietoon myöhemmin (elokuu-lokakuu 2019)

Tässä lisätietoja ja tietoa siitä miten maksu tapahtuu:

Kurssini on tavattoman suurella vaivalla työstetty useiden vuosien aikana ja sisältää valtavasti terveystietoa. Eräänlainen terveystestamenttini vuosilta 1987-2019.

Jos koet mahdolliseksi, tulisitko nyt heti mukaan kurssille ja ryhtyisit terveyskirjaa rakentamaan itsellesi? Voisitko pyytää ystäviäsi mukaan tälle kurssille, joka tyypilliseen edulliseen hintaani (49,95 euroa) tarjoaa erittäin paljon tietoa terveydestä? Ajankohtaisinta mahdollista tietoa on siis jaossa kerran kuukaudessa. On harjoitustehtäviä, tietoiskuja, terveystietoa, lukuvihjeitä…

Opiskelu- ja harjoitustehtävien suorittaminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen saa tarvittaessa yksilöllistä ohjausta. Materiaalin saa sähköpostiin kerran kuukaudessa (laadukas PDF-tiedosto) riippumatta siitä milloin päättää aloittaa kurssin.

Maksu tapahtuu näin:

Kurssille pääsee mukaan maksamalla 49,95 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi. Muita maksuja ei tule!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Molotov-Ribbentrop -sopimus suomalaisessa ravitsemuskeskustelussa

Nyt kuuluu kummia! Diplomi-insinööri Sami Uusitalo ja professori Pekka Puska ovat samaa mieltä lasten lihavuudesta. Sain erityisluvan julkaista koko käsikirjoituksen, sillä Apu-lehden viimeisimpään numeroon ei mahtunut koko juttua. Mutta aloitetaan Turpaduunarin tukijoukkoihin kuuluvan avustajani Sami Virtasen kirjoittamalla jutulla!

WHO kertoo karmeita lukuja! Eurooppaa uhkaa vakava lihavuusongelma.

Vuoteen 2030 mennessä monissa Euroopan maissa yli puolet aikuisista on pian ylipainoisia. Irlantilaismiehillä ja kreikkalaisilla tilanne näyttää olevan vielä surullisempi, sillä luvut näyttävät erityisen pelottavilta 89 ja 77 prosenttia.

Meillä Suomessa tämäkin 50 prosentin raja ylipainoisten suhteen on ylitetty jo nyt. Voi vain kuvitella mitä tuo sitten tarkoittaa 2030.

Miksei asialle tehdä mitään? Mitä hyötyä on nykyisen kaltaisista ravitsemussuosituksista, jos käy näin? Vai oliko sekin vain sitä, ettei niitä noudateta?

Nykyään alkaa olla kiitettävästi tutkimusnäyttöä, ettei liikkumattomuus ole lihavuuden syy. Liikkuminen on toki terveen elämän edellytys, mutta lihavuuden kanssa sillä ei näytä olevan tekemistä. Liikalihavuudessa kysymys on ravinnosta. Maailmalla tiedetään kertoa että syyllinen olisi liiassa insuliinissa, jota saadaan runsaiden hiilihydraattien puputtamisesta. Meillä Suomessa edes sokerin kulutuksesta ei tunnuta olevan missään muodossa huolissaan.

Ehkä kohta olisi syytä?

ylipaino

Kuvalähde: Pixabay ilmaiskuvat

Lasten lihavuusepidemia on ratkaistava yhteistyöllä

Viimeisten vuosikymmenien kuluessa suomalaisten terveys on kohentunut monin tavoin. Kuitenkin Suomea, kuten montaa muutakin maata, koettelee paha 2-tyypin diabetes- ja lihavuusepidemia. Erityisen huolestuttavaa on lihavuuden kasvu lasten keskuudessa.

Olemme koonneet tähän kirjoitukseen sellaisia ruoka-aineita, jotka tutkimuksissa pääsääntöisesti yhdistyvät hyvään terveyteen, kylläisyyden saavuttamiseen ja ne sisältävät myös hyvin suojaravinteita energiamääräänsä suhteutettuna. Näin ollen ne tukevat lihavuuden korjaantumista. Kyseisten ruoka-aineiden muodostamalla rungolla voi pienellä joustavuudella tehdä lapselle maittavia aterioita.

Palkokasvit jäävät verrattain vähälle huomiolle lihavuuden hoidossa ja ruokavaliossamme yleisemminkin ottaen. Tämä on yllättävää, koska palkokasvit sisältävät energiamääräänsä suhteutettuna erittäin hyvin suojaravinteita ja kuitua. Näin ollen ne sopivat hyvin ylipainoiselle. Ne ovat myös edullisia, ekologisia ja niitä voi valmistaa monin tavoin eri ruokalajien yhteydessä.

Leipien aatelia edustavat täysjyvä näkkileivät ja hapankorput. Näistä löytyvät kaikista kuitupitoisimmat ja muutoinkin suojaravinne-tiheimmät leivät. Mikäli näitä käyttää väli- tai aamupalana, on niitä hyvä täydentää proteiiniosuudella, kuten kalkkunaleikkeellä. Lisäksi voi vielä laittaa jotain vihannesta päälle. Näin pienikin ateria voi olla monipuolinen ja kylläisyyttä tuottava. Lihavuuden hoidon ydinajatuksena ei ole olla nälässä, vaan syödä siten, ettei nälkä pääse helposti yllättämään.

Lautasmallin mukaan kootun pääaterian proteiiniosuuteen tulee kiinnittää huomiota. Tutkimuksissa on havaittu proteiinin hyvä kylläisyysvaikutus. Mikäli proteiiniosuus on huono jauhoinen kala- tai lihajaloste, ei sen tehtävä – hyvä kylläisyys – täyty. Kala on erinomainen vaihtoehto proteiiniosuudeksi. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi kana tai kalkkuna.

Ateriaa täydentävät kaikki vihannekset, juurekset, kuten lanttu, nauris, porkkana, sipuli, palsternakka ja punajuuri. Kaikki marjat soveltuvat erinomaisesti sekä pääaterian, että välipalojen yhteyteen. Kaaliruoat ovat pääsääntöisesti erinomaisia, kuten kaalikääryleet ja -laatikko. Jonkin verran tarvitaan myös rasvaa ja sellaiseksi soveltuvat esimerkiksi rypsi- tai oliiviöljy. Makeita mehuja ei ole mielekästä suosia. Niitä voi toisaalta laimentaa esim. kivennäisvedellä.

Pähkinät ja siemenet soveltuvat hyvin yhteen salaattien kanssa ja niitä voi käyttää myös välipaloina. Hedelmistä on mielekästä suosia sitrushedelmiä, omenoita, päärynöitä, vesimelonia, luumua ja kiwiä. Banaani, sharon, viinirypäle ja viikuna eivät ole yhtä hyviä suuremman energiapitoisuutensa vuoksi. Oiva välipala voisi olla esimerkiksi appelsiini ja raejuusto. Toisaalta jos pääateria tukee kylläisyyttä hyvin, ei välipalalle, saatikka alituiselle napostelulle, ole tarvetta.

On järkevää löytää sellainen liikuntamuoto, josta lapsi pitää ja joka tukee lihaksistoa ja sen kehitystä. Ylipainoiset ovat usein voimakkaita ja voimaa vaativa laji voi myös tukea lapsen itsetuntoa. Lihavuus heikentää motoriikkaa ja näin ollen lahjakas ylipainoinen voi suoriutua heikosti joistakin urheilusuorituksista. Toisaalta ylipainoinen voi omata jopa huippu-urheilijan lahjat, ne saattavat joskus jäädä huomaamatta.

Herkkujen suhteen lihavaa lasta tulee kohdella kuten kaikkia muitakin. Herkut ovat satunnaisia. Missään tapauksessa ei pidä asennoitua ”et saa herkkuja, koska olet lihava”. Tällöin lapsi kokee itsensä eriarvoiseksi ja väite on myös asiapitoisesti väärin. Limonadi ja irtokarkit eivät tue myöskään hoikan terveyttä. Herkuissa on myös valtavia eroja. Tummasuklaamanteli on täysin eri ravintoa kuin sokeriset tärkkelyskarkit.

Kirjoittajina ovat ravitsemukseen perehtynyt maallikko, jolla on omakohtaista kokemusta lihavuudesta sekä pitkäaikainen kansanterveystyön veteraani. He edustavat eri koulukuntia, mutta kokevat lasten lihavuuden niin tärkeäksi asiaksi, että sen hoitamiseksi on tehtävä yhteistyötä yli rajojen.

Sami Uusitalo. DI Espoo
Pekka Puska, professori, Helsinki

 

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/

0 thoughts on “Molotov-Ribbentrop -sopimus suomalaisessa ravitsemuskeskustelussa”

  1. Miksi makeisista, karkeista ja yleesänkin makeasta käytetään sanaa ”herkku”. Minustahan ne ovat mitä pahimpia epäherkkuja. Teollisia kuvottavia, lihottavia, hampaat tuhoavia, sokeriaineenvaihduntaa häiritseviä kuvotuksia. Herkkua on kunnon läski, kun sitä vetää sellaisenaan raakana, eikä mitään margariineja vaan voita paistamiseen ja lämpimän leivän päälle, sihen kunnon läskiviipale, niin johan on herkkua.

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.