Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

On taas uuden viikoittaisen terveysohjeen vuoro: AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 285. ja tämän vuoden 22. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 285
Jakelupäivä tiistaina 26.5.2020

AAMU KÄYNTIIN KUNNOLLA

Aamu aloittaa päivän. Jokaisen elämäsi päivän. Ei ole yhdentekevää mitä teet ensimmäiseksi. Aamusta alkaa hyvä päivä, jos niin haluamme. Ota talteen muutama vinkki.

Herää ajoissa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin se, että huomaa myöhästyvänsä aamupäivän tilaisuudesta, vain sen takia kun ei päässyt ajoissa sängystä ylös. Mieluummin vartti aikaisemmin silmät auki kuin puolitokkuraisena kiireen sekaan 15 min myöhemmin.

Juo lasi vettä. Lempeä herätys elimistöllesi on pieni määrä nestettä, mieluusti raikasta lähde- tai hanavettä. Jotkut hankkivat veden otsonointilaitteen saadakseen happirikkaasta vedestä ylimääräistä tarmoa päivään.

Oikea asenne. Olen havainnut, että päivä lähtee paremmin käyntiin, kun seuraavaan päivään valmistautuu jo etukäteen edellisenä iltana. Jokin aikaa vievä aamupuuha, voidaan ehkä tehdä osittain jo edellisenä iltana. Mieli rakennetaan siihen suuntaan edellisenä iltana, että aamu pääsee alkuun helpommin (ei pidä ”nousta sängystä väärällä jalalla”).

Aamupala. Useimmat asiantuntijat puolustavat laadukkaan aamupalan nauttimista – niin minäkin. Vain silloin jos ei kerta kaikkiaan aamulla mikään muu maistuu kuin se ”pakollinen” aamukahvi, niin maailma ei kaadu siihen, että laadukkaan aamupalan joko jättää kokonaan pois tai siirtää myöhemmäksi.

Tehokkuus huippuunsa aamupäivällä. Tiedän, että on aamu- ja iltaihmisiä. Väitän kuitenkin, että kaikkein vaativimmat työtehtävät kannattaa suorittaa aamupäivällä. Aikaisin tehdyksi saatu tehtävä (pienikin) motivoi sinua jatkamaan tehokkaasti päivää ja jos aamupäivän tehtävä ei tullut valmiiksi (hyvin yleistä) voi sitten rauhassa jatkaa sitä esimerkiksi lounaan jälkeen. Työ on saatu hyvälle alulle.

Aamun ensi hetki vain sinulle. Tämä voi olla tärkeä asia. Heräät sitten aamuun ilman herätyskelloa tai kellon piippaukseen, varaa itsellesi ensimmäiset sekunnit, minuutit. Jätä silmät vielä kiinni, osoita kiitollisuutta, että saat herätä uuteen aamuun. Mieti miltä tuntuu olla taas yhden aamun verran viisaampi, kiitollisempi, vanhempi.

Hyviä aamuja sinulle!

…………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 ja 2020 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,
Christer Sundqvist
biologi, FT
Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Miehen terveys, rakkaus ja seksuaalisuus

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Hyvinvointivalmentaja Teemu Syrjälä on kirjoittanut kirjan miehelle. ”Elinvoimaisen miehen kirja”(Otava, 2017) on matkakertomus nykymiehelle terveydestä, rakkaudesta ja seksuaalisuudesta. Kuinka tuoda näihin asioihin enemmän tietoisuutta ja ymmärrystä, ja sitä kautta kasvaa vahvemmaksi mieheksi, tasapainoisemmaksi isäksi, sekä rakkaudellisemmaksi kumppaniksi?

Paksu

Paksu, kovakantinen kirja on täynnä tyhjää tilaa (hieno asia, sillä rakastan väljästi taitettuja kirjoja) ja jämäkkää sisältöä. Kirjan värimaailma on hieman erikoinen, mutta lukukokemusta se tuskin haittaa.

Teemu Syrjälä ja Turpaduunari yhteiskeikalla Lapissa vuonna 2016

Teemun elämää on tullut seurattua useiden vuosien ajan ja tämä useiden vuosien aikana tiivistynyt kerronta on sopivan omaleimaista. Kirjaa lukee mielellään. Teksti on sujuvaa, ajatuksia herättävää, paikoin tuskantäyteisiäkin pohdintoja syntyy mielessä, mutta sellaista miehen elämä on. Miehestä on toki kirjoitettu ennenkin, mutta jollakin tavalla tämä on erilainen lähestymistavaltaan kuin muut miehille kirjoitetut kirjat. Kysymyksiä kirjassa on enemmän kuin vastauksia. Hyvä niin! Painettuun kirjaan jäi jonkin verran huolimattomuusvirheitä. Näin käy monesti kun oikolukee itselleen tuiki tuttua itse elettyä kerrontaa ja muut oikolukijat eivät huomaa. Virheet eivät häiritse. Otetaan pieni esimerkki:

”Mitä ajattelet? Mikä on sinun matkasi? Haluatko kasvaa täyteen potentiaalisi (kirjassa on panovihre!)? Vai haluatko jäädä paikallesi? Ei ole väärin jäädä siihen missä on, olemmehan jo täydellisiä ihmisiä tällaisena (po. tällaisina). Tee kuitenkin valintasi todellisen halusi ja toiveesi kautta. Jos haluat pysyä paikallasi, se on helppoa, (tässä voisi olla piste) sinun tarvitsee vain tehdä samoja valintoja, joita olet tähänkin asti tehnyt. Tämä yksinkertainen totuus unohtuu monesti. Mahdollistaakseen muutoksen (tähän kuuluu pilkku) miehen on muutettava asioita elämässään, joskus jopa lopullisesti. Usein ne ovat pieniä päätöksiä, mutta (ne) tuntuvat aluksi suurilta menetyksiltä. Etenkin silloin, kun samaistumme (samastua vai samaistua, siinäpä kysymystä kerrakseen!) asioihin ja tarraudumme niihin kiinni koko persoonallamme. Pakkomielteet ja riippuvuudet ovat usein samaistumista asioihin ja aineisiin.”

Samastuitko? Oliko hyvää tekstiä? Oli!

Murkut

Miehen elämän suuntaa Teemu kehottaa etsimään muurahaispesää tarkkailemalla. Siinä jokaisella vipeltäjällä on oma tehtävänsä. Yhdessä murkut toteuttavat suurempaa suunnitelmaa, missä jokainen yksilö antaa pesälle panoksensa. Yksinäinen muurahainen on hyödytön yhteisölleen, ja sen tehtävä menettää merkityksensä. Tällaista se on miehen elämässä. Mitä voin antaa heimolleni? Mitä haluat? Miksi haluat sitä taikka tätä? Miten saavutat sen?

Suunnan löydyttyä miehen elämälle Teemun ajatuksissa siintää tavoite jossakin taivaanrannassa tai ihan lähellä, riippuen kulloisestakin elämäntilanteesta ja motivaation määrästä. Tarkoitus tuo merkityksen tunteen, jota jokainen kaipaa, myönsi asian tai ei, Teemu tiivistää. Muurahaisen elämään tulee merkityksen tunne (ainakin voimme tämän aavistaa, kuka osaa muurahaisten kieltä?) kun se yhdessä muiden kanssa lähtee liikkeelle.

Sapuska

Mitä miehen kuuluu syödä? Yksinkertaisimmillaan Teemun viesti on:

”Voimme tarkastella ruokavalion toimivuutta kysymällä, tuoko se terveyttä.”

Pauli-pojat, lihastohtorit, kokot, heikkilät ja bodaajat saavat panna omat lusikkansa soppaan, mutta Teemu on sitä mieltä, että kaupan tehotuotetuilla ruuilla hyvinvointi ei toteudu. Tarvitaan sitä alkuperäistä villin luonnon karaisemaa vatsantäytettä. Teemu myöntää kokeilleensa monia ruokavaliomalleja sen kummempia terveyshyötyjä saamatta. Kirjassaan hän esittää ajattelumallin ”perinteinen vai moderni ruokavalio” ja rivien välistä on luettavissa, että perinteinen on parempi valinta. Parempi on kun ruoka tulee ravinnetiheästä maaperästä, kun eläimistä syödään kaikki osat eli ei ainoastaan sisäfileitä, kun suositaan eläinrasvoja (jeeee!) ja laiduntavien eläinten antia nautitaan. Upeampaa on kun maitotuotteet nautitaan raakana tai fermentoituna, kun viljat liotetaan ja/tai fermentoidaan, kun luuydintä käytetään ruoan mausteena ja kasvikset fermentoidaan ja otetaan vitamiinit ravinnosta ei purkista tai ruokaan jälkeenpäin lisättynä.

Hormonit

Raikkaalla tavalla Teemu panostaa miehen hormonitoimintaan. Testosteroni tekee meistä miehiä. Sen eritykseen voi vaikuttaa monin eri tavoin. Enemmän miestä meissä on kun muistamme olla stressaamatta, kun liikumme tehokkaasti ja elämme terveesti. Miesten pitää muista levätä ja harrastaa seksiä tai vetää käteen. Joo. Kylmää voi kokeilla, eli avantoon ja jääkylpyyn käyn miehen tie.

Kasvuhormonilla, insuliinilla, estrogeenilla, kortisolilla jne. on omat osionsa kirjassa ja hyvä niin, sillä todella tärkeää tietoa on jaossa.

Parasta

Teemuilua parhaimmillaan on luonnon ja merkityksellisen elämän pohtiminen. Luonto antaa miehen elämälle rytmin. Irti päästämisen taitoa on syytä opetella ja rehellinen kannattaa olla. Miehen puhetta! Naisille on muuten tarjolla herkullista pohdintaa miehen seksuaalisuudesta!

Vieraskyniä

Kirjaa on ollut kirjoittamassa mm. Sami Sundvik (ruokavalion järkevä täydentäminen), Johannes ”Hatsolo” Hattunen (liiku itsesi takia), Kirsi Ranto (rakasta ja tule rakastetuksi), Karita Palomäki (mies, tunteet ja sisäinen lapsi), Tony Dunderfelt (nykyajan parisuhteen haasteita), Mitra Vasara (mitä nainen haluaa mieheltä), Aaro Löf (miehen henkinen kasvu) ja Nanna Valli (parisuhteen seuraava taso).

Lopuksi

Turpaduunarilta lähtee vahva suositus: Tämä kirja kannattaa hankkia!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

 

1 thought on “Miehen terveys, rakkaus ja seksuaalisuus”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2020 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.