Sensuroimatonta terveys- ja kulttuurivalistusta. Mikäli olet tyytymätön sivustoon, kerro siitä minulle. Jos olet tyytyväinen, kerro siitä muille tiedonjanoisille. Yhteystiedot: Christer Sundqvist, biologi (FT), christer.sundqvist@ravintokirja.fi, 040-7529274, Helsinki

Oikein hyvä koulutus lokakuun lopussa

ILMOITTAUDU HETI!

Useiden vuosien valmistelutyön jälkeen voimme vihdoin tarjota jotakin aivan ainutlaatuista!

Pyydä lisätietoja (christer.sundqvist@ravintokirja.fi). Mukaan otetaan enintään 20 koulutettavaa.

SAIRAAN HYVÄ TERVEYSKOULUTUS – OPI UUSI HARRASTUS!

Kiinnostaako immuunipuolustuksen vahvistaminen PESHLA:n avulla? Pääkouluttajana on biologi FT Christer Sundqvist ja muut kouluttajat mm. kokemusasiantuntija Antti Oinas ja perinnehoitojen asiantuntijoita.

Kouluttajat antavat osallistujille jotain, mihin turvata vaikeassakin sairaudessa ja jotain konkreettista mitä osallistuja voi toteuttaa jatkossa kotona. Tällaista ei ole ollut tarjolla missään aikaisemmin. Sopii erityisesti sellaiselle, joka haluaa täydentää koululääketieteen tarjoamaa apua sairauteensa perinteisillä, täydentävillä ja vaihtoehtoisilla menetelmillä.

KOULUTUKSIA ELOKUUSSA, LOKAKUUSSA JA JOULUKUUSSA 2019

Tavoite: Opit kivan PESHLA-harrastuksen – terveystietoisen elämäntavan!
Keinot: Positiivisuus, emäksisyys, sokerittomuus, happi, liikunta, apuaineet ja -laitteet.
Ajankohdat: 30.8.-1.9.2019 (ja 25.-27.10.2019 sekä 13.-15.12.2019)

Pääteema elokuussa: Ketogeeninen ruokavalio ja positiivisuus sairauksien hoidossa

Paikka: Vanha Maamies, Jalkalantie 160, Suonenjoki
Maksu: 379,00 euroa (sisältyy ALV, majoitus, ruoka, luennot)
Ilmoittaudu lähettämällä sähköpostia christer.sundqvist@ravintokirja.fi. Saat sähköpostiin lisätietoja ja laskun. Koulutuksen järjestää Christerin Akatemia.

Koulutusviikonloppuja on vuonna 2019 toteutumassa 3 kpl. Koulutusjaksot ovat muuten lähes identtisiä sisällöltään, mutta valitaan joka jaksolle vaihtelevat pääteemat. Ajatuksena on, että osallistuja voisi halutessaan osallistua kaikille koulutusjaksoille ja olisi vaihtelevaa tietoa tarjolla.

25.-27.10.2019 pääteemana on apulaitteet ja -välineet sairauden hoidossa.
13.-15.12.2019 pääteemana on emäksisyys ja hapen rooli sairauksien hoidossa.

Tervetuloa koulutukseen!

Turpaduunarin viikoittainen terveysohje

Tämän viikon teemana on: KANSANPERINTEEN PARHAAT KEINOT KÄYTTÖÖN, OSA 1

TURPADUUNARIN TERVEYSOHJEET

Turpaduunarin terveysohjeet jatkuvat. Nyt on jaossa kaiken kaikkiaan 250. ja tämän vuoden 39. terveysohje. Tämä lähetetään terveyskirjeeni tilaajille (terveysohjeet ilmestyvät viikoittain).

*****************************

Turpaduunarin terveysohje numero 250

Jakelupäivä torstaina 26.9.2019

KANSANPERINTEEN PARHAAT KEINOT KÄYTTÖÖN, OSA 1

Kansanperinne on jäänyt vähän unohduksiin kun on eniten tarjolla sitä modernia lääketiedettä. Olen vähän kaivellut vanhoja ja uusia kirjoja, jossa kansanperinteen keinot ovat edelleen tärkeässä roolissa.

Vakavien sairauksien hoidossa on syytä noudattaa lääkärin suosittelemaa lääkitystä. Ravinto ja ravintolisät tukevat kehon jaksamista yleisesti.

Tässä ensimmäisessä osassa keskitytään Suomen luonnosta löytyviin ruokiin ja ravintolisiin.

Koivuntuhka

Antti Oinaan ja muiden asiantuntijoiden kehittämässä PESHLAssa on koivuntuhkajuoma ihan erityisessä asemassa. Ota yhteyttä minuun jos haluat vanhan perinteisen koivuntuhkareseptin (5 sukupolvea vanha suomalainen perinneresepti). Tärkeä syövän tukihoidossa ja myös muissa vakavissa sairauksissa.

Pakurikääpäuute

Erinomainen perinteinen suomalainen terveystuote. Pakuria kasvaa koivuissa varsin yleisesti joka puolella Suomea. Pakurin keräämiseen tarvitaan metsänomistajan lupa! Vahvistaa immuunijärjestelmää.

Havupuu-uute

Suomalainen perinteinen terveystuote, jonka kehittelytyössä yrittäjä Kari Herttua on ollut merkittävässä roolissa. On valmistanut havupuu juomaa vuodesta 1975 lähtien. Uutteen sisältämät flavonoidit ja fenolit suojelevat solukalvoja.

Pellavansiemenöljy

Erittäin hyvä terveyttä tukeva siemenöljy. Ota 1-2 rkl päivässä joko sellaisenaan tai sekoitettuna esim. pirtelöihin. Kylmäpuristettua suomalaista pellavansiemenöljyä saa hyvin varustetuista ruokakaupoista, luontaiskaupoista ja apteekista.

Vehnänoras

Jauhettuna tai puristeena. Sisältää laajasti biofavonoideja, vitamiineja, hivenaineita ja entsyymejä. Käyttäjät kertovat, että lisää elinvoimaa.

Ohranoras

Jauheena kätevintä. Sisältää entsyymejä, antioksidantteja, vitamiineja ja hivenaineita solujen tueksi.

Valmarin

Perinteinen suomalainen tuote kehon pH:n muuttamiseksi emäksisemmäksi, sillä monien sairauksien yhteydessä elimistö happamoituu.

Kysy lisää tarvittaessa!

………..

Voit varmistaa terveysohjeiden saannin omaan ja ystäväsi sähköpostiin 20 euron vuosimaksua vastaan.

Maksa 20 euroa tilille FI94 5723 3320 0772 65 (OKOYFIHH), Christerin Akatemia. Kirjoita viestikenttään sähköpostiosoitteesi (tai ystäväsi sähköpostiosoitteen mikäli tilaat terveysohjeen hänelle).

52 terveysohjetta vuonna 2015, 2016, 2017, 2018 ja 2019 – kerää koko sarja!

Kerro muillekin!

Rakkain terveisin,

Christer Sundqvist

biologi, FT

Lisätietoja: christer.sundqvist@ravintokirja.fi

Viimeisimmät artikkelit

Tässä esimerkkejä luentotarjonnastani

Käytä älliä ruokavalinnoissa: Tämä on suosituimpia luentoaiheitani. Alustan ja herätän keskustelua älykkäistä ruokavalinnoista, ruoan luonnollisuudesta, säilyvyydestä ja käytössä olevista ruoan lisäaineista sekä pohdin sitä, mikä on terveellistä arki- ja juhlaruokaa. Miten liikkujan pitää syödä? Onko ikääntyvän ihmisen otettava huomioon jotain erityistä ruokavalintojen suhteen? Keskustellaan yhdessä miten voisimme parantaa ruokaostostemme laatua. Sillä mitä valitset ruokakaupasta ostoskassiisi, on merkitystä. Sisältääkö kassisi juureksia vai eineksiä? Ruokavallankumous alkakoon nyt! Tämä luento muokkautuu helposti kaikenikäisille ja monille erilaisille yhteisöille. Kerro mikä on tavoitteesi luennon suhteen, niin saat tällä tavalla räätälöidyn luennon minulta.

Onni, terveys ja äly – elämäsi melodia: Terveystietoinen ja viisaan onnellinen elämä rakentuu yksinkertaisista osatekijöistä. Tule kuuntelemaan turpaduunarin melodioita! Filosofian tohtori ja suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on vauhdissa!

Terveystietoinen elämä: Terveellisestä elämäntavasta ei saa tehdä liian vaikeaa itselleen. Terveys säilyy vaikka välillä elää epäterveellisesti, mutta se mikä erottaa terveystietoisen muista ihmisistä, on se luontevuus ja rivakkuus mikä nähdään siinä paluussa terveellisten valintojen ääreen. Terveystietoinen oivaltaa, että niitä huonoja valintoja pitää välttää, ei sen takia että se olisi pakko, vaan sen takia, että hän pitää terveyttään erittäin suuressa arvossa.

Liikunta on lääke: Ihminen on luotu liikkumaan sopivasti ja monipuolisella tavalla. Liikunnalla voidaan ehkäistä sairauksia, hoitaa terveyttä ja kuntoutua monista pitkäaikaissairauksista. Luennolla mainitaan liikunnan teho tyypin 2 diabeteksessa, kohonneessa verenpaineessa, sydän- ja verisuonisairauksissa, lihavuuden hoidossa, astmassa, keuhkoahtaumataudissa, polven nivelrikossa, nivelreumassa, selkävaivoissa ja masennuksessa. Turpaduunari Sundqvist kehottaa tekemään liikunnasta pysyvä osa elintapamuutostasi.

Oivaltavaa urheilua: Filosofian tohtori, ravinto- ja urheiluvalmentaja sekä suosittu luennoitsija Christer Sundqvist on useiden vuosien aikana kehittänyt kokonaisvaltaista urheiluvalmennusta. Hän kertoo käytännönläheisesti ja hauskasti miten hänen urheiluvalmennuksestaan on ollut hyötyä sekä huippu-urheilijoille että liikunnallista elämäntapaa noudattaville. Luennolla tarkastellaan näiden osa-alueiden merkitystä urheilumenestykselle: yksilöllisesti määritelty harjoitusohjelma, ravitsemukselliset näkökulmat, unen ja levon merkitys, urheilijan rentoutuminen, elämän kokonaisrasitus, urheilijan henkiset voimavarat.

Laadukas ravinto terveyden lähde: Turpaduunari kertoo laadukkaista ruokavalinnoista. Hänen neuvoillaan löydät keinoja etsiä älliä ruokakaupasta. Haluat ehkä laittaa laadukasta lounasta ja haluat löytää lisäaineetonta luomua? Luonnollisesti tämä on täysin mahdollista kuunneltuasi Christerin ohjeita!

Vireä vanhuus: Biologi Christer Sundqvist kertoo meille menestysreseptinsä miten säilyttää hyvä vire ja terveys iäkkäänä. Tarjolla on runsaasti tietoa terveystietoisesta elämästä. Huumoria, iloista rentoutta ja oivaltavaa ideointia kannattaa tulla kuulemaan!

Elämän kokonaisrasitus hallintaan: Huomioi päivittäiset haasteet, kehottaa biologi Sundqvist luennollaan. Kun epäviisaasti joudut rientämään paikasta toiseen tukka putkella, muista kompensoida tämä huomioimalla terveen elämän kaikki osatekijät täysimääräisinä: hyvä ravinto, kunnon lepo, hyvät ihmissuhteet, virkistävä liikunta.

Rentoutta ja hengähdyshetkiä kiireiselle ihmiselle: Biologi Christer Sundqvist vie meidät rentouden maailmaan tällä luennollaan. Opi arvostamaan arjen hengähdyshetkiä. Muista oleskella puhtaassa ilmassa. Vedä keuhkoihin puhdasta ilmaa ja nauti siitä miten puhdas ilma vienosti koskettelee paljasta ihoasi. Voiko elämässä olla mitään ihanampaa? Älä stressaa! Et voi ratkaista yhtäkään ongelmaa stressaamalla itsesi puolikuolleeksi. Pidä siis itsesi täysillä elossa rennolla elämänasenteella. Nauti tästä hetkestä. Tartu kiinni ohikiitävään hetkeen, sillä elämä koostuu pienistä ihmeistä, jotka näemme vasta kun huomaamme pysähtyä niiden äärelle, hetki hetkeltä.

Aivot ja ravinto: Biologi Christer Sundqvist kertoo siitä mikä on parasta mahdollista aivoruokaa. Hyvä ruoka – hyvä mieli. Keskustelemme siitä miten voimme pitää aivot kirkkaana täsmäruoalla. Luennolla esitellään uutta aivotutkimusta selkokielellä. Varautukaa yllätyksiin!

Ruokaa suurella sydämellä: Huolehdi sydämesi kunnosta syömällä oikein terveellistä ruokaa, kehottaa biologi Christer Sundqvist. Yleisö saa alusta lähtien osallistua vilkkaaseen keskusteluun verenpaineen hoidosta ravinnolla, tarvitaanko kolesterolilääkkeitä ja millaisella ruoalla sydän lyö parhaiten. Kuuntele uusimmat sydäntutkimukset selkokielellä esitettynä.

Miten vatsasi voi? Biologi Christer Sundqvist kertoo parhaimmat vinkit miten suoliston saa toimimaan mahdollisimman hyvin. Keskustelemme hyvistä bakteereista ja siitä miten tärkeässä roolissa on suoliston hyvä terveys. Varautukaa yllätyksiin! Uusia suolistotutkimuksia saatte kuulla selkokielellä.

Rasvaista tarinaa: Ravintorasvat ja niiden terveellisyys tai vaarallisuus ovat jo pitkään aikaansaaneet kiihkeitä keskusteluja ja jopa väittelyjä. Biologi Christer Sundqvistin tieteellisiin tutkimuksiin pohjaavan alustuksen pohjalta keskustellaan luonnollisten rasvalähteiden terveyshyödyistä. Korkean kolesterolin negatiiviset terveysvaikutukset ja sen hoitoon käytettävien lääkkeiden sivuvaikutukset, ovat myös kuuma puheenaihe.

Ravitsemuksen kiistanaiheet ja tulevaisuuden näkymät: Läpi vuosikymmenten on kiistelty optimaalisesta ravinnosta. Löytyykö totuus kaurapuurosta myös tulevaisuudessa? Biologi Christer Sundqvist kertoo alustuksessaan mm. nutrigenomiikasta, tieteenalasta joka tutkii ravinto- ja perintötekijöiden yhteisvaikutuksia. Alustuksen pohjalta keskustellaan ravitsemuksen kiistanaiheista ja ravitsemustieteen tulevaisuuden näkymistä.

Reuman virallinen, täydentävä ja vaihtoehtoinen hoito: Luennolla esitellään reuman Käypä hoito suositukset ja käydän niiden pohjalta rakentavaa ja samalla kriittistä keskustelua. Hyviksi koettuja täydentäviä hoitomuotoja tuodaan esille ja tarkastellaan voiko olla apua jostakin vaihtoehtoisesta hoidosta.

Kolme tapaa hoitaa diabetes: virallisesti, täydentävästi ja vaihtoehtoisesti: Suositussa diabetesluennossaan biologi Sundqvist tuo esille koko kirjon erilaisia tapoja hoitaa tämä vakava sairaus yksilöllisesti tyydyttävällä tavalla.

Lisäksi tunteja, päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuoden kestäviä koulutuksia ravinnosta, levosta, liikunnasta ja terveydestä. Varsinaista terveystykitystä!

Laihdutuskoodi

Kirjoittaja: Christer Sundqvist

Painonhallinnasta, laihdutuksesta, kilojen karistamisesta, banttaamisesta, laiharilla olemisesta ja kaikenlaisesta porkkananpuputtamisesta on kirjoitettu paljon. Nyt tuolle touhulle on olemassa koodi, jos on uskomista Anu Marin uutta kirjaa ja miksi emme uskoisi.

Otava julkaisi 16.8.2018 Laihdutuskoodin ja koodin purkuun ryhdyin minäkin.

Kolme vaihetta

Ei hassumpi lukukokemus. Kirja on taattua Marin-laatua. Hyvin perusteltua tietoa tärkeästä aiheesta. Anu on päättänyt tuotteistaa kilojen karistamisen kolmivaiheiseksi prosessiksi.

  1. Ensimmäisessä vaiheessa pistetään elämäntavat kuntoon. Reseptinä tähän olotilaan tarjotaan tutusti ja turvallisesti pohdintaa siitä mihin laihduttamisessa ollaan pyrkimässä ja mitkä ovat ne kikka kolmoset, jolla pidetään saavutetut tulokset? Joku on älykkäästi sanonut, että laihduttaminen on helppoa, mutta painonhallinta on vaikeaa. Anun mukaan ihmiset lähtevät tiukalle dieetille ehkä jopa hetken mielijohteesta. Otetaan tiukka niskaote ja aloitetaan tiukka laihdutuskuuri ehkä jopa aluksi laihdutushuumassa liidelleen. Kaikki on helppoa ja nopeaa.
    .
    Alkuinnostuksen jälkeen iskee arki vastaan. Porkkananpuputuksessa alkaa laatu heikentyä ja lopulta ollaankin palattu vanhaan takaisin ja karistetut kilot ovat korkojen kera tulleet takaisin. Ihmiset kuvittelevat, että nopea painonpudotus saa heidät motivoitumaan, mutta nopeat tulokset haihtuvat usein yhtä nopeasti kuin ne tulivatkin. Mitä enemmän keskität motivaatiota vaakalukemaan, sitä huterammalle pohjalle perustat painonhallinnan, Anu Marin kirjoittaa realistisesti.
    .
    Painonpudotus kannattaa aloittaa tiukan laihdutuskuurin sijaan koodaamalla elämään helppoja muutoksia. Sen sijaan, että motivaatiota hankitaan nopeasti tippuvasta vaakalukemasta, haetaankin sitä ennemmin paremmasta jaksamisesta ja suorituskyvyn noususta. Näin luodaan kestävä pohja pysyvälle painonhallinnalle. Monille riittää pelkkä terveellisten elämäntapojen mukanaan tuoma kiinteytyminen ja hyvä olo, eikä tiukalle ruokavaliolle tarvitse edes ryhtyä. Järkevää ajattelua!
    .
  2. Seuraavassa vaiheessa siirrytään kehonmuokkaamisen ihanaan maailmaan! Tässä vaiheessa koodataan elämääsi kehonmuokkaamisen ihmeitä tekevä vaikutus. Joillekin tämä on erityisen tärkeässä roolissa ja oikein ajoitettuna kaikille pakollinen Anun mielestä.
    .
    Anu neuvoo tarkkailemaan olotilaa. Jos käytössä on runsaasti voimavaroja ja pystyy sitoutumaan laihdutuksen jälkeiseen kehon muokkaamiseen, on tiukemman lähestymistavan aika koittanut. Rehellisyys palkitaan sillä, jos pelkän peruselämän pyörittäminen on liian rankkaa, voi epäonnistuminen olla edessä, jos koodataan elämän kuviot uusiksi.
    .
    Anulla on kokemusta siitä, että kehonmuokkaajat sortuvat syömään liian vähän nopeampien tulosten toivossa. Kun tutustuu tarkemmin siihen, millainen ravitsemus ja liikunta tukevat kehonmuokkausta, saattaa yllättyä siitä, että syömisessä ei tarvitsekaan kitsastella ja keventää ruokaa jatkuvasti. Anu jakaa kirjassaan ohjeita, jotka varmistavat, että syödään tarpeeksi myös laihdutuksen aikana ja pidetään painonpudotus maltillisena.
    .
  3. Elämä laihdutuksen jälkeen on vaihe 3. Mielestäni tässä osiossa on tarjolla kirjan paras anti. Hienolla tavalla Anu ymmärtää, että onnistunut laihdutustulos kruunataan pysyvällä painonhallinnalla loppuelämän ajaksi. Tätä vaikeaa vaihetta Anu lähestyy oivallisesti pohtimalla käänteisen dieetin merkitystä. Käänteinen dieetti on sananmukaisesti onnistuneen laihdutuksen jälkeinen ruokailutapa missä aletaan taas lisäämään ruoka-annosten kokoa mikäli ollaan tarkkailtu syömisiä ihan tiukalla tavalla. Energiaa lisätään hallitusti.
    .
    Käänteistä dieettiä tehdessä on hyvä tiedostaa, että paino pysyy harvoin täysin muuttumattomana. Esimerkiksi 1–2 kilon lisäys on vielä täysin normaalia. Kun glykogeenivarastot alkavat dieetin jälkeen täydentyä, on luonnollista, että painoa tulee lisää. Myös treenaaminen voi vaikuttaa hieman kehon painoon lihasmassan kasvun myötä.
    .
    Erinomaisella tavalla Anu kehottaa syömään intuitiivisesti. Juuri näin! Eihän makrojen laskeminen ja ruoka-aineiden tuijottaminen pitemmän päälle ole mitään herkkua. Koko elämää ei sellaiseen sentään uhrata. Ratkaisu löytyy intuitiivisesta syömisestä. Hyvä syöminen on intuitiivista, eikä siinä ole jännitteitä. Et syö kohteliaisuudesta etkä mieti, mitä muut ajattelevat, Anu opastaa. Ruoka-aineiden suhteen säilytetään pieni, joustava kontrolli.
    .
    Intuitiivinen syöminen ei perustu sääntöihin tai mihinkään ohjelmaan, vaan voit syödä mitä tahansa, niin paljon kuin tarvitset. Huomionarvoista on, että intuitiivisuuden toteuttaminen lähtee kuitenkin elämän ja ruokailun, sekä taustatekijöiden kuten unen, stressinhallinnan ja liikunnan tasapainottamisesta. Anun mukaan intuitiivista syömistä ja kehon kuuntelua on vaikea opetella, jos ruokavalio on täysin retuperällä ja nälän ja kylläisyyden tunteet hukassa. Tästä syystä intuitiivisuuteen pyrkivällä tulee olla käsitys siitä, mitä on terveellinen ruoka. Samoin myös säännöllinen liikunta tukee intuitiivisuuden löytymistä. Kun elämässä on sopiva rakenne ja järjestelmällisyys, syöminen voidaan asteittain vapauttaa intuitiiviseksi.

Lopuksi

Anu kirjoittaa:

”Laihtuminen on yhdistelmä fysiologiaa, psykologiaa ja matematiikkaa. On tärkeää, että tunnet olevasi itse ohjaksissa, sillä rakennat elämäntapoja itseäsi varten. Pelkän ulkoisen kehotuksen tai orjallisen dieetin mukaan laihduttaminen ei ole parhaiten motivoiva saati pysyviä tuloksia tuova tapa laihduttaa. Sopiva kehonkoostumus on lopulta tulosta vuosien ajan toteutetuista muutoksista elämäntavoissa. Se ei ole yhden aterian tai yhden laihdutuskuurin tulos. Kannattaa myös muistaa, että siihen, miten syöt ja liikut, vaikuttavat muutkin asiat kuin mielen lujuus. Kehonkoostumuksen muokkaus kannattaa rakentaa sen pohjalle, millaista elämää haluat elää tulevaisuudessa ja millaisiin asioihin haluat käyttää energiaa.”

Turpaduunari suosittelee!

cropped-christer-sundqvist.jpegChrister Sundqvist
turpaduunari, ravintovalmentaja, biologi, filosofian tohtori

Monessa liemessä keitetty yllätyksellinen tietokirjailija ja suosittu bloggaaja. Tuttu turpaduunari, eli huumorin pilke silmäkulmassa esiintyvä terveysluennoitsija. Löydät lisää tietoa täältä: http://ravintokirja.fi/ 

Arki on iloa täynnä

1 thought on “Laihdutuskoodi”

Olisi kiva kuulla kommenttisi!

© 2019 Turpaduunari All Rights Reserved   

Theme Smartpress by Level9themes.